farsi beauty

خواص گوجه گیلاسی و کاربرد های آن در آشپزی

گوجه گیلاسی

در مورد خواص گوجه گیلاسی چقدر اطلاعات دارید؟

این گوجه به نظر از آمریکا و آمریکای جنوبی نشات گرفته است، یک میوه کوچک به رنگ قرمز یا زرد و نارنجی می باشد که رنگ سبز و بنفش آن نیز موجود است که خواص درمانی و دارویی زیادی برای بدن دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

گوجه گیلاسی

ارزش غذایی گوجه گیلاسی در هرم غذایی

گوجه گیلاسی حاوی مواد مغذی کارتونوئیدها ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه، فیتواسترول ها، ترکیبات فنلی، کالری، فیبر، قند و کربوهیدرات، سدیم، آهن، کلسیم، پتاسیم، ویتامین های گروه B و C می باشد.

همچنین در آن ویتامین های E نیز یافت می شود.

به طور کلی این گوجه خوشمزه سرشار از منگنز کلسیم، فسفر و پتاسیم است و در آن لیکوپن لوتئین و بتاکاروتن به راحتی یافت می شود که گروهی خاص از آنتی اکسیدان ها و کارتنوئید های موجود در این گوجه هستند.

گوجه گیلاسی

مقایسه خواص و مضرات گوجه گیلاسی با دیگر گوجه ها

همه گوجه فرنگی ها دارای مواد مغذی هستند اما گوجه گیلاسی به دلیل غلظت بالای آنتی اکسیدانی که دارد قابل توجه مصرف کنندگان قرار می گیرد، همچنین در گوجه گیلاسی فلاونوئید ها و کارتنوئید ها نسبت به گوجه های معمولی بیشتر یافت می شود و پرورش گوجه گیلاسی با گوجه های دیگر تفاوت دارد.

پردازش، شرایط و نگهداری گوجه گیلاسی اثرات متفاوت تری روی مصرف کنندگان دارد.

گوجه گیلاسی

خواص و مضرات گوجه گیلاسی برای سلامتی بدن

1. بهبود سلامت قلب و عروق

ترکیبات موجود در گوجه گیلاسی از سلول های اندوتلیال که دیواره رگ های خونی را می پوشاند محافظت کرده و با بیماری قلبی مبارزه می کند، همچنین لیکوپن موجود در آن کلسترول و چربی دور قلب را از بین می برد و از تجمع پلاکت ها در خون جلوگیری می کند، کلروژنیک اسید موجود در گوجه گیلاسی روی متابولیسم چربی تاثیر می گذارد.

2. افزایش سلامت پوست

گوجه گیلاسی اثرات منفی را که موجب خشکی پوست، چین و چروک، تغییر رنگ و اثرات مخرب پوست می شود را از بین می برد، غذاهایی که دارای پلی فنول، آنتی اکسیدان و کارتنوئید هستند، اثرات مضر ماورا بنفش را خنثی می کنند.

3. ضد سرطان

مصرف گوجه گیلاسی خواص ضد سرطانی دارد که خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد.

گوجه گیلاسی

خواص و مضرات گوجه گیلاسی بر روی رفلاکس

بیماری رفلاکس معده که ناشی از ضعیف شدن اسفنکتر معده می باشد می تواند موجب حالت تهوع و استفراغ در بیماران شود و از حرکت اسید معده در جهت درست جلوگیری می کند، غذاهای اسیدی مانند گوجه گیلاسی می تواند اسید معده را بیشتر کند و برای افراد عکس معده مضر واقع شود.

احتمال آلوده بودن گوجه گیلاسی به سالمونلا نوعی باکتری مضر است که می تواند موجب تب و معده درد شود و به عنوان یک مسمومیت غذایی برای افراد، سالمندان، کودکان و خردسالان و بیشتر افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند می شود پس در شستشوی آن دقت کنید.

گوجه گیلاسی

احتمال ابتلا به آلرژی و واکنش های حساسیت زا

مصرف گوجه گیلاسی در بعضی افراد باعث خارش، درد، بثورات پوستی، عطسه و آلرژی ها می شود، افرادی که به گرده ها، لاتکس یا علف آلرژی دارند ممکن است بیشتر به گوجه گیلاسی حساسیت می شوند.

گوجه گیلاسی

خواص و مضرات گوجه گیلاسی به همراه کاربرد آن

شما می توانید مرغ و ماهی، پیتزا، غذاهای دریایی مانند میگو، فریتاتا، سالاد و پیش غذا ها استفاده کنید همچنین می توانید به عنوان ترشی، گوجه گیلاسی، دسر گوجه گیلاسی، مربای گوجه گیلاسی، ترشی، املت، پلو مرغ کاری و گوشت از آن استفاده کنیم.

گوجه گیلاسی

چگونه از خواص گوجه گیلاسی در ترشی استفاده کنیم؟

شما می توانید با چند بوته سیر، سرکه سیب، فلفل سبز و گوجه گیلاسی ترشی درست کنید.

کافیست گوجه ها را بشویید و خشک کنید، سیر را خلالی خرد کنید سر گوجه ها را چاکی کوچکی دهید و یک خلال سیر داخل آن بگذارید را در ظرف تمیز و خشک ریخته و به آن نمک و فلفل سبز اضافه کنید و سپس به اندازه ای که روی گوجه ها پوشیده شود به آن سرکه اضافه کنید و درب ظرف را محکم ببندید فرش شما سه هفته دیگر آماده می باشد.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

485 مطلب