farsi beauty

12 خواص شگفت انگیز هویج را بدانید

هویج

هویج یکی از انواع گیاهان خوشمزه ای است که از پنج هزار سال پیش تا به کنون مورد توجه انسان ها بوده است. و جالب است بدانید هویج در سال های دور به رنگ های زرد، قرمز، سیاه وسفید بوده و تنها به رنگی که امروزه وجود دارد نبوده است. حال سوالی که وجود دارد این است که آیا هویج خاصیت بسیاری برای بدن ما دارد که از گذشته های دور مردمان توجه بسیاری به آن داشته اند؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال با ما همراه باشید. ما در فارسی بیوتی شما را با چند خواص فوق العاده از هویج آشنا خواهیم کرد که به شما یاداوری کنیم  به این گیاه پر خاصیت بیش از گذشته توجه کنید. 

دوازده مورد از خواص بی نظیر هویج

 

۱) افرادی که رژیم دارند هویج مصرف کنند : 

در بیشتر مواقع به افرادی که قصد کاهش وزن دارند پیشنهاد می دهند که در زمان گرسنگی هویج بخورند زیرا کالری آن بسیار کم بوده و سبب افزایش وزن نمی شود. بنابر این هویج به علت کالری کم، طعم مناسب و ظاهر جذابش می تواند جای ثابتی در سبد غذایی افرادی که رژیم می گیرند داشته باشد. 

 

۲) تقویت چشم ها به وسیله هویج :

امکان ندارد که نام هویج بیاید و سخنی از تقویت چشم ها به میان نیاید. یکی از مهم ترین و شایع ترین خواص هویج تقویت بینایی است که این مساله به علت وجود مقدار زیاد بتاکاروتن  است که در کبد تبدیل به ویتامین A می شود. و ویتامین A در قسمت شبکیه ی چشم به ( Rhodopsin ) که رنگدانه ی ارغوانی لازم برای دید در تاریکی و شب تبدیل می شود. بتاکاروتن که از آن نام بردیم علاوه بر تقویت بینایی در شب سبب جلوگیری از ایجاد مشکلاتی همچون آب مروارید می شود. بنابر این استفاده از هویج و آب هویج به سلامت چشم بسیار کمک میکند.

 

هویج


۳) جلوگیری در برابر وقوع برخی سرطان ها :

به علت وجود مواد مغذی، ویتامین c‌ و آنتی اکسیدان ها در هویج استفاده از آن سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و استفاده ی منظم از آن سبب مقاومت در برابر بیماری ها در بدن می شود. با توجه به تحقیقاتی که انجام شده است هویج می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه، سرطان پستان و سرطان روده ی بزرگ را پایین بیاورد و دلیل آن وجود پلی استیلن آنتی اکسیدان ها می باشد که از رشد سلول های سرطانی به ویژه در روده ی بزرگ و دستگاه گوارش جلوگیری می کند.

 

۴) حفاظت از قلب و عروق :

هویج به طور فوق العاده ای دارای مقدار متنوعی آنتی اکسیدان است که سبب محافظت از قلب در برابر آسیب ها می شود. بنابر این به شکل منظمی هویج مصرف کنید زیرا هویج علاوه بر حفاظت از قلب از بالا رفتن کلسترول بد نیز جلوگیری می کند. 


۵) مفید برای دوران عادت ماهیانه و پس از یائسگی : 

هویج به علت داشتن فیتواستروژن سبب منظم شدن عادت ماهیانه و تسکین درد های ناشی از سیکل ماهیانه می شود. همچنین علائم یائسگی را در بانوان یائسه کاهش می دهد. بنابر این به خانم ها به ویژه کسانی که عادت ماهیانه ها ی سختی دارند پیشنهاد می شود آب هویج میل کنند تا از بسیاری از این مشکلات دور باشند. 

 

هویج

 

۶) دشمن پیری زودرس : 

هویج دارای مقدار زیادی مواد مغذی است که دشمن سرسخت پیری زودرس می باشد زیرا باعث می شود سوخت و ساز بدن به شکل منظمی انجام شده در نتیجه سرعت پیری سلول ها بسیار کم می شود. بنابر این مصرف هویج یک پیشنهاد عالی برای کسانی است که می خواهند از پیری زودرس در امان باشند. 

 

۷) رفع بیماری های پوستی :

هویج غنی از پتاسیم است و پتاسیم دشمن خشکی پوست است. بنابر این اگر پوستتان خشک می شود دلیل آن می تواند کمبود پتاسیم باشد که با مصرف هویج حل می شود. همچنین اگر پوستتان دارای جوش و آکنه است و یا بیماری پوستی دارید که ناشی از کمبود ویتامین A است راه حل شما مصرف هویج می باشد. خواص دیگری که راجب هویج وجود دارد خاصیت ضد التهابی است بنابر این اگر زخمی دارید که دچار التهاب شده است مصرف هویج‌ می تواند راه حلی برای این مشکل باشد. البته لازم است به این نکته هم توجه کنید که بهتر است در مصرف هویج زیاده روی نکنید زیرا ممکن است رنگ پوست شما به شکل موقت تغییر کند. 

 

هویج

 

۸) سودمند در زمان بارداری :

به خانم های باردار پیشنهاد می کنیم که اگر می خواهند جنین در زمان بارداری رشد خوبی داشته باشد حتما هویج میل کنند. همچنین استفاده از هویج خطر سقط جنین را کاهش داده و مانع از ابتلا به عفونت می شود. به این نکته نیز توجه کنید که اگر مادران مایل هستند که شیرشان افزایش پیدا کرده و کیفیت بهتری نیز داشته مصرف هویج بهترین پیشنهاد است. 

 

۹) دشمن یبوست و سهولت در هضم غذا :

یکی از مواد مفید موجود در هویج فیبر می باشد. وجود مقدار زیادی فیبر در هویج سبب تنظیم حرکات روده و هضم آسان غذا می شود. همچنین باعث حل شدن یبوست شده و این مشکل را رفع می کند. وجود این فیبر سبب کاهش وزن به صورت غیر مستقیم می شود. در ادامه می بایست به این دو نکته هم اشاره کرد که مصرف هویج قند خون را کاهش داده و سبب تنظیم فشار خون می شود. 

 

۱۰) تقویت سلامت پوست:

یکی از خواص بی نظیر هویج افزایش سلامت پوست است. وجود ویتامین c و آنتی اکسیدان ها در هویج سبب گشته که مصرف آن باعث ایجاد پوستی سالم، با نشاط و درخشان شود. یکی از ماسک های پیشنهادی ما برای درخشانی و روشنی پوست ترکیب هویج رنده شده و عسل است.

 

هویج

 

۱۱) بهبود لکه ها و زخم ها :

اگر پوست شما دچار لکه های کم رنگی است که رهایی از آنها فکر شما را درگیر کرده است اصلا نگران نباشید زیرا فقط با نوشیدن آب هویج می توانید این لکه ها را درمان کنید. همچنین با نوشیدن آب هویج می توانید به بهبود زخم هایتان کمک کنید.


۱۲) دشمن سرسخت پیری پوست :

هویج دارای بخش زیادی ویتامین c می باشد. ویتامین c سبب تولید کلاژن می شود. کلاژن نوعی پروتئین است و نقش مهمی در حفظ خاصیت ارتجاعی پوست دارد. همچنین استفاده از هویج از پوست در برابر آفتاب‌‌ سوختگی مخافظت کرده‌ و آفتاب سوختگی ها را درمان می کند. علاوه بر اینها هویج مانع از ایجاد چین و چروک و افتادگی پوست می شود.

 

هویج

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

485 مطلب