farsi beauty

کاپوچینو چیست؟ طرز تهیه کاپوچینو ایتالیایی و خواص و مضرات آن

کاپوچینو

کاپوچینو

کاپوچینو از جمله نوشیدنی هایی است که از طریق قهوه بدست می آید و دارای کافئین است. منشأ این نوشیدنی ایتالیا است‌.

هشتم نوامبر روز ملی این نوشیدنی محبوب است و کاپوچینو بعد از جنگ جهانی دوم مورد توجه کشورهای دیگر قرار گرفت و محبوب شد به دلیل شیر کم این نوشیدنی بیشتر طعم اسپرسو دارد.

برحسب میزان شیر و فوم روی آن انواع مختلفی دارد مانند کاپوچینوی تَر و خُشک.

این نوشیدنی محبوب ترکیبی از دو شات قهوه اسپرسو، شکر و مقداری شیر به اندازه معیّن تشکیل می شود. پس پایه ی اصلی این نوشیدنی قهوه است و حتماً طعم تلخ را خواهد داشت. و یا ترکیبی از تلخی قهوه و شیرینی شکر.

نکاتی راجب تهیه ی این نوشیدنی

فرقی نمی کند برای تهیه ی آن از شیر گرم استفاده کنید یا سرد در هرحال شیر گرم می شود. بهتر است قبل از درست کردن این نوشیدنی فنجان را گرم کنید تا به اسپرسو شوک وارد نشود.

علاوه بر این قهوه و کاپوچینو دارای آنتی اکسیدان های فراوان هستند. آیا این کافئین برای بدن ما مضر است؟

قهوه

مضرات کاپوچینو

کافئین موجود در آن موجب بالا رفتن ضربان قلب، سوء هاضمه، افزایش فشار خون و بی‌ خوابی می شود.  همه این موارد بر اساس علایق تک تک افراد ممکن هست که موجب ناراحتی یا احساس رضایت شود. از طرفی هیچ نظر قطعی در مورد خواص قهوه وجود ندارد. 

خواص کاپوچینو :

سلامتی کبد

آنتی اکسیدان های قوی در دانه های قهوه و ترکیبات حاصل از آن همانند کاپوچینو وجود دارد که موجب خواهند شد شما در زندگی از سلامتی جسمانی برخوردار شوید. بخشی از تأثیر این آنتی اکسیدان‌ها بالا بردن سلامتی کبد شما است.

بیماری سیروز کبدی و همینطور سرطان کبد از جمله بیماری‌هایی است که شما با مصرف و استفاده از فواید کاپوچینو از آن‌ها دور خواهید بود. کاهش احتمال سیروز کبدی به معنی این است که احتمال بروز بیماری‌های مرتبط با آن نیز کاهش پیدا خواهد کرد

تقویت حافظه کوتاه مدت

بر اساس تحقیقات که بر روی اثرات کافئین موجود در قهوه و فرآورده‌های حاصل از آن انجام شده است، افرادی که میزان دوز خاصی از کافئین دریافت کرده بودند، عملکرد مغزی آنها و فعالیت مؤثر حافظه بیشتری نسبت به افراد دیگر داشته‌اند. همچنین محققانی که در این آزمایش بودند اذعان کرده‌اند که نوشیدن کاپوچینو به طور خاص، سرعت واکنش مغز انسان را بالا می برد. علّت تقویت حافظه ی کوتاه مدت افراد بر اثر نوشیدن کاپوچینو،  تأثیر مستقیم کافئین موجود در کاپوچینو روی قسمت حافظه و حواس است.

کاهش درد میگرن و افزایش اثر آسپرین

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بعضی اوقات با وجود اینکه داروی مسکن خورده‌اید اما سردردتان (میگرن) به یک ‌باره سریع‌ تر بهبود پیدا می‌کند. علت این اتفاق را می‌توانیم در مصرف ترکیبات دارای کافئین قبل از خورون دارو بدانیم. همینطور داروها نیز بر اساس نوع تولید کننده ای که دارند مقدار متفاوتی از کافئین  را در خود دارند. از این رو شما می توانید با استفاده از فواید کاپوچینو تاثیر آسپرین در بدنتان را بالا ببرید.

قهوه

کاپوچینو و سنگ صفرا

مصرف متوسط این نوشیدنی مانع از ایجاد سنگ صفرا می شود زیرا انقباضات صفرا را بهبود می دهد.

خواص کاپوچینو در کاهش وزن

از یک طرف کاپوچینو دارای مقدار خیلی کمی کالری است و از طرف دیگر به بالا بردن متابولیسم بدن کمک می‌کند. البته این در حالی است که شما کاپوچینو را همراه با مقدار کمی شکر بنوشید و برای ادامه متابولیسم فعال بدنتان، دست به فعالیت های ورزشی هم بزنید تا کاهش وزن داشته باشید.

سلامت قلب و عروق

بر اساس تحقیقاتی که بر روی ۳۷ هزار فرد بالای ۱۳ سال انجام شده است، نوشیدن روزانه ی قهوه، احتمال بروز بیماری ‌های قلبی را ۲۰ درصد کاهش داده است.  پس با نوشیدن قهوه و یا کاپوچینو می توانیم احتمال بروز بیماری قلبی را در خود پایین بیاوریم. و به سلامت قلب و عروق خود کمک کنیم .

کاپوچینو برای بیماران قلبی

نوشیدنی ایتالیایی کاپوچینو دارای ترکیباتی به نام فلاونوئید است که در انواع دیگر قهوه ‌ها هم یافت می‌شود. فلاونوئید های موجود در دانه های قهوه و کاپوچینو سطح کلسترول خون را پایین می آورد و از ابتلا و بروز بیماری‌ های قلبی و عروقی در افراد پیشگیری می‌کند.

قهوه

کاپوچینو برای کودکان

اکثر افراد سعی می‌کنند به فرزندانشان یک لیوان پر از کاپوچینو ندهند ؛ اما از آن طرف خوراکی‌ های کافئین‌ دار برای آن ‌ها تهیه می‌کنند. مقدار مجاز نوشیدن کاپوچینو برای کودکان تعیین نشده است ؛ ولی کودکان زیر هفت سال نباید بیش  از 45 میلی‌ گرم در روز کافئین مصرف کنند. این مقدار از  کافئین در 355 گرم نوشابه هم وجود دارد. کافئین آب بدن را از طریق ادرار تخلیه می‌کند و کودکانی که قهوه یا انواع دیگر قهوه را زیاد می نوشند دچار کم آبی خواهند شد.

عوارض مصرف زیاد کاپوچینو در کودکان

پیش‌فعالی، عصبانیت و پرخاشگری، مشکلات معده، سردرد، نداشتن تمركز كافی، مشكلات مربوط به خواب، افزایش تپش قلب و بالا رفتن فشار خون از جمله مشکلاتی است که كودكانی كه هر روز بیش از حد کافئین مصرف می‌كنند، ممکن است با آن مواجه شوند. این دسته از کودکان تا 60 درصد بیشتر از سایر کودکان در معرض آسیب خواهند بود.

تفاوت نسکافه و کاپوچینو

نسکافه نام شرکتی هست که به تولید قهوه فوری مشغول است، نسکافه ترکیبی از  قهوه با شیر و شکر است.  همینطور نشان تجاری قهوه فوری است که توسط شرکت نستله تولید می‌شود. نسکافه از دانه ‌های قهوه و فرآوری‌ شده به‌ دست می‌آید و به دستگاه خاصی نیاز ندارد. اما کاپوچینو ترکیب اسپرسو با شیر کف داده شده، خامه و شکر و مقدار کمی پودر کاکائو است؛ همینطور این ترکیبات به صورت آماده و بسته بندی شده با همان طعم و مزه ی خوب نیز به فروش می‌رسند.

قهوه

قدمت کاپوچینو

کاپوچینو در 25 سال اخیر در آمریکا مورد علاقه قرار گرفته است. در نتیجه، برخی افراد این فکر  را کرده اند که این یک نوشیدنی جدید است. اما با این حال، قدمت کاپوچینو به صدها سال پیش باز می گردد و مدتی طولانی است که در ایتالیا و کشور های دیگر از آن لذت می برند.

در ایتالیا، کاپوچینو یا کاپوچینی که اسم جمع "کاپوچینو" در آنجا است بسیار محبوب است. در ایتالیا کاپوچینو را معمولاً در اول صبح به عنوان نوشیدنی همراه صبحانه می نوشند معمولاً همراه شیرینی یا به عنوان انرژی بخش میانه صبح در حالی که آمریکایی ها معمولاً کاپوچینو را در طول روز مصرف می کنند و از آن به عنوان نوشیدنی پس از شام لذت می برند و اروپایی های قاره اروپا به طرز سنتی کاپوچینو را در صبح ها می نوشند بسیاری از ایتالیایی ها ایده نوشیدن کاپوچینو را بعد از شام بد و ناسالم می دانند و ترجیح می دهند تا اسپرسو را در ساعات پایانی روز بنوشند و لذت ببرند.

قهوه

طرز تهیه کاپوچینو ایتالیایی برای یک نفر

ابتدا قهوه ی اسپرسو را با دستگاه درست کنید. حالا شیر را روی حرارت قرار دهید تا  بجوشد و کاملاً کف کند. کف شیر را با یک قاشق به آرامی از روی شیر در حال جوش بگیرد و به اسپرسو اضافه کنید. حالا از قهوه ی کاپوچینوی خود لذّت ببرید.

آیا اسپرسو و در نتیجه کاپوچینو قوی تر از قهوه است؟

طعم اسپرسو (و یا کاپوچینو که از اسپرسو درست می شود) نیز خیلی قوی تر از قهوه است.

و این نکته که احتمالاً شما خیلی تعجب می کنید که کاپوچینو حتی کافئین کمتری نسبت به قهوه دارد.

اما درهرحال اسپرسو یا کاپوچینو قوی تر از قهوه هستند.

 برای بهترین قضاوت در مورد میزان کافئین موجود در کاپوچینو یا قهوه، باید برچسب محصول روی قهوه خود را بررسی کنید.  برخی از تولیدکنندگان اعدادی را برای میزان کافئین دریافتی در هر وعده درج می کنند.

کاپوچینو کالری بیشتری نسبت به دارد.

قهوه

کاپوچینو و لاته

کاپوچینو به دلیل داشتن شیر کمتر و کف بیشتر نسبت به لاته، طعم اسپرسو بسیار قوی تری نسبت به لاته دارد.

کاپوچینو سالم تر است یا لاته؟

این بستگی به تعریف شما از "سالم" دارد.  یک کاپوچینو احتمالاً کالری کمتری خواهد داشت زیرا شیر کمتری دارد.

مورد توجه ترین تفاوت بین کاپوچینو و لاته، بافت شیر است، به این ترتیب که شیر بخار پز لاته رقیق تر است، در حالی که کاپوچینو پر از کف است در ظرف های کوچکتری سرو می شود.

قهوه

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
گلنوش قندی

گلنوش قندی

نویسنده این مطلب

27 مطلب