farsi beauty

آشنایی با بهترین تکنیک های آرام سازی ذهن بدون مدیتیشن

آرام سازی ذهن بدون مدیتیشن

هنگامی که انسان در شرایط سخت و پیچیده ای قرار دارد و از همیشه بیشتر احساس خستگی می کند هجوم افکار استرس آور و منفی هم افزایش می یابد. در چنین شرایط سختی فرد تنها نیاز به آرامش دارد تا بتواند با تمرکز بیشتر و به صورت هدفمند به تمامی برنامه ها و کارهایش رسیدگی کند. یکی از روش های آرام ساختن ذهن و افزایش آرامش روحی و جسمی مراقبه یا مدیتیشن است، اما مدیتشین در زمانی که شما بسیار احساس خستگی می کنید راه حل درست و مناسبی نمی باشد. به جز مدیتیشن راه های موثر دیگر هم وجود دارد که شما را به سمت آرام‌ش هدایت می کند. شما می توانید با انجام برخی کار ها تمرکز ذهنتان را به عوامل دیگری جلب کنید.  در این زمان مغز شما به سمت ترشح مواد شیمیایی اعصاب هدایت می شود. در ادامه برای رسیدن و به آرامش و حفظ آن در شرایط سخت پنج راه بیان شده است. برای آشنایی با روش های موثر آرام کردن ذهن بدون مدیتیشن با سایت فارسی بیوتی همراه باشید.

 

کمک به دیگران برای کسب آرامش

یکی از روش هایی که می توانیم در زمان خستگی به آن پناه ببریم کمک به دیگران است.  نیازی نیست که کاری دشوار انجام دهید.  انجام کمکی ساده به دیگران که سبب شود ما به موارد دیگری توجه کنیم و ذهنمان بر اموری که استرس آور نیستند متمرکز شود، کافی است تا آرامش به ما باز گردد.کمک به افزایش سلامت و حال خوش در دیگران و جامعه سبب ایجاد هدف و معنی در خودمان نیز می شود که انرژی و نیروی ما را دوچندان می کند. برای کمک به دیگران می توانید تنها با آنها ارتباط برقرار کنید و به مشکلاتشان گوش دهید و با روش یا حرفی آنها را آرام سازید. همچنین می توانید وسیله ای ساده اما کارآمد بسازید که فکر می کنید می تواند مشکلی را حل سازد و به اجتماع یا دوستان شما کمک برساند. در نهایت بعد از مدتی کمک های ساده همانند یک عادت در شما به وجود می آیند و سبب آرامش ذهنی شما می شوند.

کمک به دیگران

حضور در اجتماع و انجام کاری های اجتماعی برای آرامش ذهن

حضور پررنگ در اجتماع هم برای درون گراها و هم برای برون گرایان می تواند مفید و آرامش بخش باشد. برون گرایان حضور در اجتماع و جمع دوستان را دوست دارند و اغلب جذب آن می شوند.  حضور در اجتماع به برون گرایان انرژی زیادی می دهد.

درون گرایان ترجیح می دهند اغلب با افرادی که دوست دارند و همیشه سرگرمشان می کنند وقت بگذرانند. آنها هنگامی که در یک موقعیت و فضای اجتماعی که برایشان سرگرم کننده و جالب است ورود پیدا می کنند می توانند از افکارشان خارج شوند و کمی انرژی کسب کنند و از آرامش ذهنی برخوردار شوند.

حضور در اجتماع

انجام کار های خلاقانه و سرگرم کننده برای آرامش ذهنی

برخی اوقات با انجام برخی کار ها سعی می کنید خود را آرام کنید ولی ممکن است این کار ها مفید نباشد و بیشتر آسیب رسان باشد. کار های خلاقانه و سرگرم کننده می تواند شما را از چرخه ی استرس و اضطراب خارج کند و آرامش را به شما بازگرداند. با انجام این کار ها دوپامین ترشح می شود که اثر انرژی دهنده بر سیستم عصبی دارد. به دلیل انجام کار های سرگرم کننده یا بازی و به دنبال آن ترشح دوپامین، انرژی از دست رفته ی ما باز می گردد. برای مثال می توانید برای افزایش خلاقیت خود یک تایمر در کنار خود قرار دهید و 15 دقیقه به خود اجازه دهید تمامی افکارتان بر روی کاغذ بیاید. در هنگام نوشتن تمامی افکار خلاقانه ی خود را بیان کنید. همچنین نوشتن را می توانید به عنوان یک تمرین آگاهی سازانه انجام دهید. این تمرین افکار شما را مرتب می سازد، ذهنتان را آرام می کند و میزان تمرکز شما را بیشتر می کند. انجام کار های هنری مانند نقاشی، رنگ آمیزی، اوریگامی یا حتی لگو سازی می تواند به آرامش شما و افزایش خلاقیت کمک کند.

درست کردن اوریگامی

انجام کار های پیچیده ولی آسان آرامش را به شما باز می گرداند

شبکه ی پیش فرض ذهن(DMN) بخشی از مغز است که افکار مربوط به خودتان یا دیگران را شامل می شود. برخی از سوالات همچون: آیا باید به این مکان بروم؟ یا آیا باید به پیام این شخص جواب بدهم؟ شامل عملکرد این بخش مغز می شود و دانشمندان معتقدند این سوالات گیج کننده هستند و زندگی ما در بیداری را در بر می گیرند و اشغال می کنند. با انجام دو روش می توانید شبکه ی پیش فرض ذهن (DMN) را کنترل کنید و آرام سازید. یکی از راه ها انجام مدیتیشن و مراقبه است. دومین راه آرام ساختن ذهن انجام دادن یک کار پیچیده است. استفاده از کتاب های رنگ آمیزی بسیار مفید است زیرا هم پیچیده هستند و هم آگاهی بخش. می توانید به میزان سختی هر کاری که در طول روز انجام می دهید مانند نقاشی، طراحی، نوشتن داستان، ورزش و پروژه های کاری به تدریج بیافزایید. به طور مثال برای طراحی و نقاشی هر بار طرحی نوین و چالش برانگیز انتخاب کنید و آن را تکمیل کنید یا پروژه های کاری را در زمان کوتاه تری به پایان برسانید.

طراحی و نقاشی کرند برای آرامش ذهنی

انجام ورزش و خوابیدن به موقع و کافی

خستگی ذهنی بیش از اندازه می تواند خواب ما را بر هم زند و از کیفیت آن بکاهد. اکثر افراد به دلیل استرس و اضطراب میزان کاهش تدریجی انرژی قبل از خوابشان تحت تاثیر قرار می گیرد البته این موضوع در اشخاص متفاوت فرق دارد اما این امر بر کیفیت خواب تاثیر زیادی دارد. برخی از نگرانی های ناخودآگاه نیز بر کیفیت خواب اثر منفی دارند و مانع از خواب عمیق و استراحت کافی می شوند. ورزش کردن، داشتن رژیم غذایی سالم و خواب کافی و مناسب می تواند ذهن شما را آرام کند و از هرگونه استرس و تنش رها سازد. البته نیازی نیست به مدت طولانی بخوابید ولی در صورتی که خواب کافی نداشته اید چنین استراحتی می تواند به شما کمک زیادی کند. همچنین برخی از کار ها قبل از خواب سبب آماده شدن ذهن شما برای خواب می شود. نگاه نکردن به صفحه گوشی و کامپیوتر دو تا سه ساعت قبل از خواب می تواند بسیار کمک کننده باشد.

با اینکه مدیتیشن برای آرام شدن ذهن بسیار مناسب است و می توانید در زمان هایی که در شرایط سختی قرار دارید به آن رجوع کنید ولی راه هایی که در بالا به شما پیشنهاد شده می تواند در بازگرداندن آرامش و انرژی شما بسیار موثر باشد.

خوابیدن به میزان کافی

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
فاطمه دیوسالار

فاطمه دیوسالار

نویسنده این مطلب

91 مطلب