farsi beauty

آرام کردن ذهن با چند تکنیک ساده، آشنایی با چیستی ذهن میمونی

آرام کردن ذهن

آرامش ذهن از جمله مواردی است که بسیار بر روند و کیفیت زندگی اثر می­ گذارد اما دستیابی به آن کمی دشوار می باشد. علت دشواری در رسیدن به این آرامش ذهنی به این جهت است که موانع و درگیری های ذهنی هرگز از انسان جدا نمی شوند و در ذات انسان وجود دارند. این ناآرامی‌­ها و درگیری های ذهنی گاهاً در هنگام خواب و استراحت به سراغ شما می­‌آیند و آرامش را از شما سلب می­‌کنند. هجوم افکار­های متفاوت در طول روز سبب می­شود شما ذهن میمونی را تجربه کنید که در ادامه با آن آشنا خواهید شد. اما با وجود تمامی این افکار و درگیری ها ذهن در اختیار انشان است و انسان می­ تواند با انجام برخی تکنیک ها آرامش ذهنی خود را افزایش دهد و ذهنش را کنترل کند. در ادامه با تکنیک های آرامش ذهن آشنا خواهید شد.

 

ذهن میمونی چیست؟

ذهن میمونی یک اصطلاح است که به درگیری و نزاع تمام نشدنی میان ترس، شک، تردید­ها و نگرانی ها در ذهن ما اشاره دارد. این مشکل سبب می شود فرد با غرق شدن در این افکار از آرامش ذهنی و رسیدن به سعادت باز بماند. درگیری های فکری می تواند افکاری راجب خودمان یا حتی دیگران باشد که اثر منفی یکسانی دارد. زمانی که شما نتوانید آرامش را به ذهن خود بازگردانید و درگیری های فکری را کاهش ندهید، هرگز نمی توانید مشکلاتی که در نتیجه ی این عدم آرامش ذهنی مانند استرس، اضطراب، بد خوابی و بی خوابی، افسردگی و ناتوانی در تصمیم گیری را حل و رفع کنید. ذهن میمونی هرگز نابود نمی شود و مبارزه با آن نتیجه بخش نیست بلکه آن را قوی تر می کند و هر لحظه به آن انرژی می دهد.در حقیقت به هر میزان که به مبارزه با میمون ذهن ادامه دهیم آن را بزرگ تر و قوی تر خواهیم کرد. ذهن میمونی بخشی از وجود انسان است با این حال ذهن شما در اختیار شماست و می توانید با استفاده از برخی تکنیک ها و روش ها ذهنتان را آرام کنید. در ادامه با سایت فارسی بیوتی همراه باشید تا با چند راهکار موثر برای افزایش آرامش ذهن آشنا شوید.

آرام کردن ذهن

ذهنتان را با مدیتیشن آرام کنید

مدیتیشن و مراقبه از اولین و مهم ترین کار ها برای آرام کردن ذهن است. روش مدیتیشن یک فن و تکنیک برای افزایش تمرکز ذهنی و تسلط بر روی ذهن است که در نتیجه توجه شما را افزایش می دهد، آرامشتان را بیشتر می کند و شما را در مورد زندگی آگاه می کند. مدیتیشن روش های متفاوتی دارد که هدف تمامی آنها افزودن بر آرامش ذهن و روان می باشد. همچنین تمامی روش های دیگر هم از مدیتیشن کمک می گیرند تا به این هدف برسند.

 

افزایش آرامش ذهنی با نوشتن و نویسندگی

نویسندگی و نوشتن افکاری راه و روشی موثر بر افزایش آرامش ذهنی است. نوشتن افکار کاری مفید است که حتی روانشناسان هم برای کاهش استرس و افزایش آرامش به بیماران خود توصیه می کنند. نوشتن سبب می شود افکار منفی شما یک مکان خاص برای خود داشته باشند که تنها در آنجا تخلیه شوند و بتوانند در کنار دیگر افکارتان زندگی کنند. هنگامی که از این روش استفاده می کنید و افکار منفی و مخربتان را روی کاغذ بیان می کنید، درصد تخریب آنها کاهش می یابد و به عنوان حسی گذرا درک می شوند.

نوشتن افکار برای رسیدن به آرامش ذهنی

تنفس عمیق می تواند ذهنتان را آرام کند

تنفس سطحی اکسیژن لازم و مورد نیاز بدن را تامین نمی کند در نتیجه سبب می شود عملکرد بدن افت پیدا کند، میزان اکسیژن کمتری به سلول های مغزی برسد و تاثیر منفی بر روی عملکرد مغزی دارد. تنفس عمیق و دیافراگمی علاوه بر فواید بسیاری که دارد یک روش آسان در جهت افزایش آرامش ذهن است. تنفس عمیق علاوه بر آرامش ذهن سبب ریلکس شدن ماهیچه ها، از بین رفتن تنش، کاهش استرس و اضطراب، برقراری آرامش و تقویت سلول های ذهنی و عملکرد مغز می شود. این روش در هر مکان و موقعیتی قابل انجام است و می تواند برای افزایش آرامش ذهنی بسیار مفید واقع شود.

 

رژیم غذایی مناسب می تواند در آرامش ذهنی اثر بگذارد

جای دادن برخی از غذا­ها در رژیم غذایی سبب کاهش فعالیت هورمون های استرس و اضطراب می شود که موجب می­‌شود استرس در فرد کاهش یابد و آرامش جایگزین آن شود. از خوراکی های مفیدی که برای آرامش ذهنی باید در رژیم غذایی جای بگیرند می توان به قارچ شیتیک، شکلات تلخ، ماهی و تن ماهی، مغزی جات، تخم کدو، گوشت قرمز و اسفناج اشاره کرد. همچنین در طول روز به میزان کافی آب مصرف کنید زیرا سبب خارج شدن سموم از بدن می شود و آرامش جسمی شما ­را فراهم می کند.

 

آرام کردن ذهن با تمرین قدردانی

انجام دادن تمرینات قدردانی سبب تقویت احساسات شما می شود، عملکرد مغزی شما را بهبود می بخشد و تغییرات واقعی در مغز شما ایجاد می کند که در نهایت شما را به آرامش می رساند. قدردانی برای تمام موارد خوب موجود در زندگی، عملکرد مغز را بهبود می بخشد و می تواند ذهن میمونی را کنترل کند و برای افکار منفی یک جایگاه خاص در نظر گرفته می شود. قدردانی یک روش برای بیان افکار است و از تخریب مغز توسط درگیری های فکری جلوگیری می کند و ذهن را آرام می سازد.

 

استفاده کمتر از تلویزیون و فضای مجازی برای آرامش ذهن

فضای مجازی و تلویزیون می توانند ذهن را تحت کنترل بگیرند. آنچه افراد در این فضا و تلویزیون می بینند با واقعیت های موجود در زندگی فرسنگ ها فاصله دارد، در نتیجه ادراک و نگرش ما نسبت به واقعیت های زندگی را دگرگون می سازد و ذهن ناآرام و آشفته می شود. رعایت حد اعتدال و کنترل کردن خود در جهت استفاده از این ابزار ها سبب می شود آرامش ذهنی شما حفظ شود و استرس و اضطراب به حداقل میزان خود برسند.

 

ارتباط با طبیعت ذهنتان را آرام می کند

رفتن به فضای سبز، جنگل، ساحل و طبیعتی که دوست دارید در زمان تعطیلات و اوغات فراغت می تواند آرامش ذهنی شما را به حداکثر برساند. رفتن به طبیعت و گذراندن وقت در مکان های طبیعی به شکل منظم و مداوم سبب می شود استرس، اضطراب و درگیری های ذهنی به میزان زیادی کاهش یابد و بر آرامش ذهن و جسم شما افزوده شود.

رفتن به طبیعت

استفاده از ماساژ آروماتراپی برای افزایش آرامش ذهنی

آروماتراپی نوعی ماساژ است که با استفاده از روغن های معطر و رایحه های آرام‌­بخش سعی دارد ذهن و بدن را به آرامش برساند. روغن اسطوخودوس، نعنا و اکالیپتوس بسیار آرامش دهنده هستند. ماساژور با استفاده از بخور این گیاهان معطر و اسپری کردن آنها در حین ماساژ رسیدن به آرامش جسمی و ذهنی را میسر می سازد.

ماساژ آروماتراپی aromatherapy massage

مراجعه به روانشاس برای آرام کردن ذهن

برخی اوقات ممکن است با امتحان کردن روش های متفاوت به دلیل وجود استرس و تنش های زیاد ذهن شما همچنان نا­آرام و آشفته بماند و به آرامش ذهنی نرسید. در صورتی که تمام تلاش هایی که برای رسیدن به آرامش ذهنی کرده اید، ناموفق بوده­‌اند توصیه می شود که به یک روانشناس مراجعه کنید تا به شما کمک کند ریشه و علت آشفتگی و نا‌آرامی ذهنتان را در­یابید و آن را با روش های اصولی و اساسی بر طرف کنید.

مراجعه به روانشناس

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
فاطمه دیوسالار

فاطمه دیوسالار

نویسنده این مطلب

91 مطلب