farsi beauty

خار پاشنه چیست؟ علائم و روش های درمان آن را بدانید

خار پاشنه

خارپاشنه نوعی بیماری استخوانی بوده و معمولاً از هر ده انسان بالغ یک نفر از آنها دچار این بیماری می شوند، این مشکل اما گاهی دردناک بوده و گاهی هم بدون درد گزارش شده بین تمامی این موارد احتمالاً یک الی دو درصد در بیست نفر علائم ها داشته و درد زیادی را گزارش کرده‌اند.

خار پاشنه چیست؟

طناب بافتی کف پاهایتان که مسئولیت حفظ قوس کف پا را دارد، یک طناب قوی است به نیام یا نیام انتهایی، هنگامی که این نیام دچار مشکل شود یا دچار التهاب گردد و اگر آسیب دیدگی تا حد پارگی این نیام انتهای پا باشد، قسمتی از پاشنه پا دچار سفتی و سختی می شود که به آن خار پاشنه یا خار پاشنه زیرین می گویند.

علت به وجود آمدن خارپاشنه چیست؟

هر بیماری و نقص در بدن نشانه یا علتی دارد و می تواند گاهی یک هشدار برای تهدید سلامتی باشد وجود خار پاشنه نیز علت های مختلفی دارد و معمولاً قابل تشخیص هم می باشند، به چند مورد از عوامل که علت های به وجود آمدن این بیماری است اشاره می کنیم:

  1. سخت شدن عضله های پشت پاهای تان که موجب شود نتوانید به طور کامل پنجه یا انگشتان خود را به سمت جلو بیاورید که خود علت های مختلفی دارد از جمله (کم خونی،  سیاتیک ، واریس و...)
  2. اضافه وزن و چاقی
  3. فعالیت های مکرر
  4. استفاده از کفشهای قدیمی
  5. ایستادن یا دویدن طولانی مدت
  6. استفاده بیش از حد از دمپایی انگشتی
  7. آرتریت
  8. کوبیدن پاشنه پا هنگام بالا رفتن یا پایین آمدن از پله ها
  9. کوفتگی و درد پاشنه پا

 

علائم گزارش شده از خار پاشنه

  1. هجوم درد در نزدیکی انتهای پا کف پا درد در آغاز راه رفتن، بعد از خواب، بعد از رانندگی و بعد از ورزش
  2. پخش انشعابی درد حین انجام فعالیت‌های ایستادنی یا ورزش در پاها
  3. گرفتگی شدید عضلات پشتی پا

 

چگونه خار پاشنه را تشخیص دهیم؟

در وهله اول معاینه پزشک می تواند سندی برای تشخیص خارپاشنه باشد اما اگر پزشک مربوطه دچار تردید شود می توان از روشهای دیگری برای تشخیص خار پاشنه استفاده کرد مانند:

رادیوگرافی

رادیوگرافی

رادیوگرافی یک تصویر شفاف و ساده را از استخوان‌ها نمایان می‌کند حتی می توان با استفاده از رادیوگرافی بیماری‌های دیگر استخوانی مانند (شکستگی آرتروز آرتریت و غیره) را تشخیص داد.

 

ام آر آی  (MRI)

در صورت وجود همزمان شکستگی پا و خار پاشنه از ام آر آی استفاده می شود.

 

آیا خار پاشنه درمان دارد؟

تیم فارسی بیوتی با تحقیق جامع در مورد علل و علت این بیماری استخوانی، به این نتیجه رسیدند که علاوه بر درمان های شیمیایی می توان از درمان‌های دیگری جهت درمان این بیماری استفاده کرد.

 انجام عمل جراحی پا برای اشخاصی است که خار پاشنه آن‌ها طی زمان درمانی، درمان نشده یا اقدامات برای درمان این مشکل به درستی انجام نشده است، اما درمان‌های ساده دیگری نیز وجود دارد که نیازی به عمل های جراحی ندارد.

 

ده درمان شگفت انگیز خارپاشنه بدون عمل جراحی

 استراحت دادن کافی پا ها:

می‌توانید با متوقف کردن فعالیت های شدید مانند ورزش های سنگین و دویدن طولانی مدت و همچنین استراحت دادن پاها، درد خار پاشنه را کاهش دهید و عوامل تحریکی را از بین ببرید.

کمپرس سرد:

استفاده کردن از یخ به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه در قسمت انتهایی پا و انجام این عمل در طول روز حدود سه یا چهار دفعه از موارد درمانی خار پاشنه می باشد.

استفاده از داروهای شیمیایی و مسکن:

مصرف داروهای ضد التهاب همانند؛ ناپروکسن، ایپوبروفن و داروهای هم خانواده آنها درد و التهاب خار پاشنه را کاهش می‌دهد.

انجام تمرین های روزانه:

تمرین های سبک روزانه که باعث کشش عضلات پشتی پا (عضلات ساق پا) و نیام کف پا شود در درمان و کاهش درد نقش کلیدی دارد.

استفاده از کورتون:

کورتون ها نوعی داروی ضد التهاب بسیار قوی می باشد که می‌تواند باعث کاهش درد و تورم کف پا شود، بایستی کورتون را در نیام کف پا تزریق کرد تا درد را خنثی سازد؛ لازم به ذکر است داروی کورتون یا هیدروکورتیزول باعث ضعیف شدن ایمنی بدن و پوکی استخوان شده و دارویی سرکوبی می باشد بنابراین تزریق آن در افراد حساس و مستعد و همچنین خانم های باردار بایستی به مقدار کم و تحت نظر پزشک معالج تزریق شود.

 

کفش های طبی:

استفاده از کفشهای طبی با زیره pu و ضخیم می تواند درد را هنگام فعالیت و ایستادن کاهش دهد همچنین میتوانید از کفش های سیلیکونی استفاده کنید.

آتل بندی:

استفاده از آتل در هنگام خواب (شب هنگام) باعث کاهش فوری درد می شود، این اتل ها پنجه پا را به سمت بالا نگه می دارد و باعث می شود فشار از روی نیام کف پا برداشته شود؛ اما باید توجه داشت استفاده کردن از آتل کمی سخت بوده و آزادی پارا در هنگام خواب می گیرد.

استفاده از روغن های گیاهی:

درمانهای گیاهی نیز از عوامل موثر در درمان خارپاشنه میباشد، برخی از روغن‌های نام برده شده ضد درد و التهاب بوده و از عفونت نیز جلوگیری می‌کند:

  • روغن گیاهی اکالیپتوس
  • روغن گیاهی ترنج
  • روغن گیاهی رازیانه
  • روغن گیاهی رزماری
  • روغن گیاهی کنجد
  • روغن گیاهی پرتقال
  • روغن گیاهی آویشن
  • روغن گیاهی اسطوخودوس

بهتر است جهت بروز ندادن حساسیت ابتدا روغن ها را روی پوست خود تست کنید.

ماساژ:

ماساژ دادن کف پا و عضلات پشتی پا در هنگام و قبل از خواب باعث کاهش درد می شود.

پماد خارپاشنه:

کرم و پماد های دست ساز نیز می‌توانند در درمان خار پاشنه موثر باشند، این کرم ها را می توانید از داروخانه تهیه کنید.

اگر خار پاشنه درمان نشود چه می شود؟

محققین تیم فارسی بیوتی معتقدند عدم درمان خار پاشنه موجب رشد و بزرگ شدن آن شده و می تواند به شدت دردناک باشد و ملتهب گردد به همین دلیل بهتر است در صورت بروز علائم ذکر شده به پزشک معالج مراجعه کنید.ا دیگر در هنگام انجام کار های روزانه هجوم درد را در ناحیه پاها و پاشنه پایتان احساس نکنید. درمان به موقع موجب از بین رفتن خارپاشنه شده و از عفونت های استخوانی نیز جلوگیری می کند. بهتر است در حین درمان و دوره درمانی معین شده به خوبی از دستورات پزشک پیروی کنید و از تک درمانی بپرهیزید.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
پویش تشکری

پویش تشکری

نویسنده این مطلب

134 مطلب