farsi beauty

طرز تهیه شیرینی سنتی قطاب کره ای

قطاب کره ای

شیرینی های سنتی معمولا در ایران بسیار پرطرفدار هستند و در هر منطقه از ایران میتوان هر نوع از شیرینی های سنتی را یافت. شیرینی قطاب کره ای، یکی از شیرینی های سنتی پرطرفداری است که در مراسم خاص مانند عید نوروز و مراسم های مذهبی سرو میشود. این شیرینی در واقع، شیرینی سنتی شهر یزد است و از دو بخش بیرونی و میانی تشکیل میشود. در ادامه با دستور پخت شیرینی سنتی با ما همراه باشید.

مواد لازم

مواد لازم برای قطاب کره ای

تخم مرغ

7 عدد

روغن مایع

300 گرم

آب یخ

1 کیلو گرم

آرد

3 کیلو گرم

نمک

1 قاشق چای خوری

وانیل

به مقدار لازم

روغن کره ای

1300 گرم

زعفران

به مقدار لازم

 

مواد میانی قطاب کره ای

مواد لازم

پودر نارگیل

1 کیلو گرم

شکر

1500 گرم

گردو خرد شده نگینی

700 گرم

کنجد بو داده

300 گرم

پودر هل

1 قاشق غذاخوری

گلاب

400 گرم

 

طرز تهیه

مرحله اول:

 در ابتدا برای تهیه این قطاب کره ای خوشمزه، باید مواد میانی آن را تهیه کنیم. ابتدا پودر نارگیل، شکر، گردو، کنجد، پودر هل و گلاب را باهم مخلوط کرده و خمیر بدست آمده را به صورت گلوله گلوله کنار میگذاریم تا در وسط شیرینی ها قرار بگیرند.

مرحله دوم:

توجه داشته باشید که شما میتوانید شل یا سفت بودن مواد را به وسیله گلاب و پودر نارگیل تنظیم کنید. در این مرحله خمیر قطاب را آماده میکنیم.

مرحله سوم:

همه ی مواد ذکر شده برای تهیه خمیر قطاب به غیر از آرد و روغن کره ای را با هم مخلوط کرده و تا زمانی که وانیل و نمک کاملا حل شوند ترکیب میکنیم. حال آرد را اضافه کرده و با همزن خوب میکس میکنیم.

مرحله چهارم:

مواد را تا جایی هم میزنیم که به یک خمیر یکدست و لطیف دست پیدا کنیم. اگر همزن نداشتید، میتوانید مواد را با دست خوب ورز دهید. سپس به خمیر خود 10 دقیقه استراحت بدهید.

مرحله پنجم:

بعد از استراحت خمیر، آن را به شکل دایره ای پهن کرده و روغن را وسط آن قرار میدهید و خمیر را دوباره جمع و پهن میکنیم. این کار را چند بار انجام داده و ده 10 در جای خنک میگذاریم تا استراحت کند.

مرحله ششم:

بعد از استراحت خمیر دوباره آن را چن دور ورز داده و روی خمیر را با نایلون پوشانده، و میگذاریم 10 دقیقه دیگر نیز استراحت کند. حال بعد از گذشت 10 دقیقه برای بار سوم خمیر را ورز داده و به قطر نیم سانت خمیر را باز میکنیم.

مرحله هفتم:

خمیر را سوراخ سوراخ میکنیم تا از پف کردن آن جلوگیری کند. خمیر ها را با کاتر گرد برش میزنیم و به صورت مرتب بر روی سینی میچینیم. روی خمیر هارا نایلون گذاشته و میگذاریم به مدت 30 دقیقه در یخچال استراحت کند.

مرحله هشتم:

با حواستان به پیچیدن خمیر ها باشد، برای این کار نباید همه ی خمیر های کاتر زده را باهم از یخپال بیرون آورد زیرا پیچ کردن همه آنها برای ما دشوار خواهد شد.

مرحله نهم:

خمیر ها را چند تا چند تا از یخچال خارج کرده و مواد را درون آنها میگذاریم. وسط خمیر را کمی گود کرده و به اندازه یک فندق بزرگ از مواد میانی وسط خمیر قرار میدهیم. خمیر را تا میزنیم و قسمت تا خورده را پرس و نازک میکنیم و دور آن را میبافیم.

مرحله دهم:

میتوان از دستگاه مخصوص قطاب نیز استفاده کرد. کف سینی فر را با کاغذ روغنی پوشانده و بعد از پیچاندن تما خمیر ها، آنها را نزدیک به هم بر روی سینی فر میچینیم.

مرحله یازدهم:

فر را از قبل با دمای 200 درجه میگذاریم تا گرم شود و قطاب ها را به مدت 20 دقیقه میگذاریم تا بپزند. بعد از خارج کردن آنها از فر میتوانید بگذارید خنک شوند و بعد روی آنها شربت داغ بریزید.

مرحله دوازدهم:

البته میتوانید به جای استفاده از شربت بر روی قطاب ها، روی آنها پودر قند هم بپاشید. توجه داشته باشید که اگر قطاب ها داغ باشند پودر قند بر روی آنها آب میشوند، پس قبل از اضافه کردن آنها بگذارید تا قطاب ها به خوبی خنک شوند.

مرحله سیزدهم:

به این نکته نیز توجه داشته باشید که اگر از روغن کره ای بیش از اندازه نیز استفاده کنید، نتیجه خوبی نخواهید گرفت و شیرینی ها در فر فرم خود را از دست داده و ترک میخورند.

مرحله چهاردهم:

استراحت خمیر بعد از کاتر زدن خیلی مهم است، زیرا کیفیت خمیر را بالا برده و باعث میشود خمیر ها به خوبی پیچ بخورند.

حرف آخر

امیدوارم این شیرینی خوشمزه و ساده را درست کرده و از آن لذت ببرید.

نوش جان.

 

منبع تصویر  shirincooking

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

485 مطلب