farsi beauty

آیا بدنسازی باعث کوتاهی قد می شود؟ بایدها و نبایدهای آن را بدانید

بدنسازی

بدن‌سازی و کوتاهی قد ارتباطی با هم ندارند. وقتی که شما حرکات را صحیح و درست انجام بدهید این یک تصور اشتباه است. در مورد بدن‌سازی تصورات اشتباه بسیاری رایج است. و یکی از این تصورات اشتباه تصور اثر منفی ورزش و بدنسازی بر روی قد است. امروز ما می خواهیم این مورد را بررسی کنیم و به این شایعه خاتمه دهیم. پس با ما همراه باشید.

آیا بدنسازی و ورزش اثر منفی بر روی قدتان دارد !؟

یک کارشناس در پاسخ به این سوال گفت : بله؛ من قبول می کنم که بعضی حرکات و بعضی تمرینات بر روی قد تاثیر گذار است. اما نمی توانیم بگوییم همه ی آنها، و نمی توانیم ورزش را هم کنار بگذاریم چرا که ورزش فواید بی شماری برای سلامت جسم و روح دارد و از طرفی همانطور که گفتیم فقط بعضی تمرینات اثر منفی دارند. اگر چنین نبود که ما ورزشکارانی در سطح جهانی با قد بلند مسلماً نداشتیم.

 

همه ی افراد دوست دارند و تمایل دارند که زندگی سالمی داشته باشند،  آنها یک برنامه ی  مناسب را حفظ می کنند که شامل رژیم غذایی مناسب، تمرینات و غیره می شود، ولی گاهی اوقات یک تصور غلط یا شایعه می تواند همه چیز را به خطر بیندازد.

پس بنابراین ضروری است که حقایق را کشف کنید و بتوانید دیگران را هم متقاعد کرده و از دام شایعات نجات دهید.

پس بیایید بررسی کنیم :

اولین سوال: آیا ورزش اسکات قد شما را کوتاه می کند !؟

اسکات یک حرکت ورزشی است که همه ی کسانی که ورزش می کنند و یا کرده اند با آن آشنا هستند این حرکت تقریباً در همه ی روز ها به ورزشکاران داده می شود. یک ورزش برای پایین تنه و رشد کلی پاها است که فواید زیادی دارد اما مسلما جوانب منفی خود را نیز دارد.

در حالی که در هنگام تمرین اسکات از وزنه های نرمال استفاده کنید، بدنتان  درد می گیرد و این درست و طبیعی می باشد، ولی اگر این کار را با وزنه بیش از حد سنگین انجام دهید، ممکن است اثرات و عوارض منفی شدیدی داشته باشد.

نکاتی درباره اسکات:

اضافه کردن مقاومت ( حالا به شما توضیح می دهیم منظورمان از مقاومت چیست ؟ ) به حرکت اسکات، باعث می شود عضلات باسن زودتر خسته شوند.

منظورمان از مقاومت دمبل ها، هالترها، طناب های کشی، دستگاه سیم کش، وزنه های کتل بل و توپ های یوگا نمونه هایی از مقاومت هستند.

در هر صورت با وجود مقاومت هم، باید بتوانید سه ست هشت تا دوازده تایی را به درستی انجام بدهید.

تمرینات اسکات را دو تا سه بار در هفته انجام دهید و بین هر جلسه ی تمرینی، چهل و هشت ساعت فاصله بیندازید تا بدنتان استراحت کند.

بر طبق برخی از تحقیقات، ثابت شده است که ورزشکارانی که سالهای زیادی است ورزش می کنند، به طور متوسط فقط دو سانتی‌متر کاهش قد داشته اند، که این مقدار قابل ملاحظه ای نیست.

 

آیا پرورش اندام ( بدنسازی ) می تواند بر سلامت شما تاثیر بگذارد !؟

این شایعه ای است که تمامی ندارد همانطور که گفتیم اگر حرکات و تمرینات اصولی و صحیح انجا م بشوند روی قد تأثیر منفی ای نخواهند داشت. بجز حرکت اسکات که ذکر کردیم اگر با وزنه های سنگین و بیش از حد سنگین انجام نشود تاثیر منفی ای نخواهد داشت.

افراد زیر بیست و دو سال می توانند با رفتن به بدنسازی و ورزش کردن حتی می توانند قد بلند تر شوند.

فقط و فقط باید حرکات و تمرینات را صحیح و اصولی انجام بدهید.

 

آیا وزنه زدن و کرانچ افزایش قد شما را متوقف خواهد کرد !؟

هنگامی که بحث وزنه زدن باشد یک سری چهارچوب وجود دارد که با توجه به عامل «سن» باید بررسی شوند.

مثلاً اگر شما در حال رشد و در سن بلوغ هستید بهتر است که وزنه های سنگین را بلند نکنید چرا که قد شما تحت تأثیر عامل ژنی در حال تغییر است.

اما وقتی که شما سن رشد را رد کرده باشید بهتر است که وزنه بزنید و فقط مهم این است که صحیح و اصولی انجام بدهید چرا که قد شما تحت تأثیر عوامل هورمونی در حال تغییر است.

پس تنها و تنها مهم این است که حرکات اصولی و درست انجام شوند.

 

آیا رفتن به باشگاه برای افزایش قد مناسب است !؟

برای افزایش قد، دو عامل مهم و تأثیرگذار هستند: ژنتیک و تغذیه.

این دو مورد اگر به طور جدی مورد توجه قرار بگیرند، می توانند قد فردی را که در سن رشد است، افزایش دهند ولی، برای کسانی که مایل به افزایش قد خود با انجام یک تمرین هستند، هنوز هم برخی از تمرینات بسیار خوبی وجود دارند که می توانند باعث افزاش چهار تا هشت  سانتی متری قد شوند.

بارفیکس

بارفیکس و آویزان شدن، یکی از بهترین تمرینات برای افزایش قد است که بسیار هم مورد استفاده قرار می گرد این تمرین اجازه می دهد تا به تدریج نخاع و فاصله بین مهره هایتان افزایش یابد.

 

آیا کودکان نیز می توانند به باشگاه بدنسازی بروند؟

کودکان معمولاً منحصر به فرد هستند و دامنه وسیعی برای رشد قدشان دارند به جای فرستادن آنها به باشگاه بدنسازی و انجام تمرینات سخت، لطفاً اجازه دهید در فعالیت های دیگری مانند فوتبال، بسکتبال، کونگ فو و سایر فعالیت های فیزیکی شرکت کنند و لذت ببرند.

اما اگر کودک شما رویای تبدیل شدن به یک ورزشکار را دارد، هنوز هم می تواند تمرین مقاومت را برای بهبود عضلات خود انجام دهد که در بلند مدت به او کمک می کند و باعث موفقیتش خواهد شد.

 

آیا دمبل زدن بهترین گزینه است؟

دمبل ها امکان دارد که بهترین گزینه نباشند. چرا که وزنه های آزاد نیاز به محدوده ی بالاتری از حرکت دارند، که خطر آسیب را هم افزایش میدهد.

ورزشکاران تازه کار باید با استفاده از ماشین آلات وزنه به آموزش و یادگیری بپردازند. 

اگر تصمیم  گرفتید تا از دمبل ها  کنید، این کار را تحت نظارت یک مربی آموزش دیده انجام بدهید و کارتان را با وزنه های سبک تر شروع کنید.

حفاظت از صفحات رشد:

اول این اصطلاح را توضیح دهیم : ( آسیب به بافت رشد، به عنوان شکستگی های صفحه رشد شناخته می شوند. )

طبق تحقیقات انجام شده، ورزش های رقابتی مانند فوتبال و بسکتبال، مسئول یک سوم از شکستگی های صفحه رشد هستند، در حالی که فعالیت های بدنی مانند اسکی و دوچرخه سواری، بیست درصد از آسیب های رشد را تشکیل می دهند.

« مجله ی پزشکی ورزشی بریتانیا » نشان می دهد که آموزش و یادگیری وزنه می تواند به کاهش خطر آسیب شکستگی صفحه رشد کمک کند اما نه همه تمرینات بدنسازی بلکه فقط تمریناتی که مربی مربوطه به ورزشکاران تازه کار و جوان پیشنهاد می دهد.

با این تمرینات تحت نظارت، ورزشکاران تازه کار و جوان می توانند با رشد توده های عضلانی در اطراف بافت رشد، استخوان ها و تاندون هایشان رشد بیشتری داشته باشند.

بدنسازی

نتیجه و پاسخ نهایی این سوال : آیا بدنسازی تاثیر منفی بر روی قد دارد !؟

اگر مطالعات کافی داشته باشید حتماً می دانید که بسیاری از ورزشکاران برتر و مشهور دنیا مانند شکیل اونیل، کارل مالونه و دیوید رابینسون بدن‌سازی را در همان اوایل سن نوجوانی آغاز کرده اند و درحال حاضر هم همانطور که می توانید ببینید که همه آنها دارای قامتی بلند هستند.

آرنولد شوارتزنگر (Arnold Alois Schwarzenegger)

یکی دیگر از این چهره هاست که ورزش بدن سازی را از اوایل نوجوانی  ( در پانزده سالگی وزنه زدن ) را شروع کردند و اکنون می بینید که او حدود 190 سانتی‌متر قد دارد پس طبق گفته ی  کارشناسان متوجه این واقعیت می شویم که تمرینات بدنسازی از روی اصول باعث تحریک صفحات رشد شده و به این ترتیب رشد استخوان‎ها بیشتر و حتی قد بلندتر می‎شود.

که در این زمینه یادگیری فرم صحیح حرکات، انتخاب وزنه مناسب و ایمنی هنگام تمرین بسیار با اهمیت است اما در صورتی که بدنسازی اصولی نباشد نه تنها به عضلات و استخوان‎هایتان آسیب می ‎رساند بلکه باعث متوقف شدن رشد قدی می‎شود پس در واقع انجام نادرست حرکات بدنسازی است که میتواند مانع از رشد قد شما شود و تأثیر منفی دارد.

موفق باشید.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

483 مطلب