farsi beauty

علت بیرون زدن رگ های بدن در ورزش بدنسازی چیست؟

بیرون زدن رگ های بدن

این اتّفاق برای بسیاری از ورزشکاران رخ می دهد که هنگام ورزش رگ ها برجسته می شوند علّت این اتفاق چه چیزی می تواند باشد !؟

چرا هنگام ورزش کردن رگ ها بیرون می زنند آیا این اتفاق بد است یا خوب!؟

برای بررسی این موضوع اول لازم است که سیستم عروقی و اجزای آن را درک کنیم :

خونی که در تمام بدنمان گردش می کند از بطن چپ قلبمان پمپ می شود و در ابتدا با فشار قوی وارد شریان ها می شود.

جایی که فشار خون سیستولیک (بیشترین فشار در آنجا اعمال شده) که در حدود صد و بیست میلی متر جیوه می شود و فشار دیاستولیک (حداقل فشار اعمال شده) در این عروق به حدود هشتاد میلی متر جیوه می رسد.

 پس فشار خون به طور معمول در حدود 120 تا 80 میلی متر جیوه است.

 جریان خون به بخش های کوچک تر و ریزتر شریان ها به نام مویرگ ها جریان می یابند و همانطور که ادامه پیدا می کنند، فشار آن ها  به دلیل مقاومت دیواره ای مویرگی پایین خواهد آمد. و سپس خون وارد مویرگ ها می شود (کوچک ترین رگ های خونی مویرگ نامیده می شود.)  که مسئول تغذیه هستند و مواد زائد را از سلول های فعال دفع خواهند کرد.

بیش از یک میلیارد مویرگ در بدن ما انسان ها وجود دارد.

مویرگ ها بسیار کوچک و نازک هستند و فشار اعمال شده ی خون وقتی که وارد مویرگ ها می شوند تقریباً سی میلی متر است.

این فشار حتّی بیشتر هم پایین می آید چرا که خون  عملکرد تغذیه خود را کامل می کند و بعد از آن از مویرگ ها خارج می شوند تا به وسیله ی کوچک ترین رگ ها به سمت مویرگ های دیگر جریان پیدا کنند.

مویرگ ها به رگ های بزرگ و بزرگ تر با هم ترکیب می شوند تا وقتی که ورید اجوف به دهلیز راست قلب وارد شود.

وقتی خون وارد بزرگ ترین رگ ها می شود، فشار اعمال شده توسط جریان خون فقط  چند میلی متر جیوه است و بازگشت آن به قلب با فعالیت تنفسی و ماهیچه ای بیشتر از نیروی ذاتی خودش حرکت می کند.

جریان خون

هنگامی که شما ورزش کردن را آغاز می کنید، میزان و قدرت انقباض بالا می رود. و خون به سرعت به شریان ها پمپاژ می شود و همانطور که این اتفاق می افتد، فشار خون سیستولی به صورت خطی با شدت ورزش شما بیشتر می شود. ( تا حدود 200 میلی متر جیوه در طول ورزش هوازی و بیش از 400 میلی متر جیوه در طول ورزش وزنه برداری افزایش می یابد.)

از طرف دیگر، فشار دیاستولی با ورزش هوازی خیلی کم تغییر می کند (اگر چه در طول وزنه برداری این تغییر بیشتر است.)

قطرهای داخلی رگ ها و مویرگ ها در فرآیندی به نام ونوکونستریکشن، باریک می شوند و جریان خون را به سمت قلب به زور به جریان می اندازند و توانایی دریافت خون از مویرگ ها را بالا می‌برند و به طور کلی این فرآیند منجر به کاهش فشار در مویرگ ها و رگ ها تا حداکثر حدود پنج  میلی متر جیوه خواهد شد و در نتیجه حجم و فشار وریدی پایین می آید و به همین دلیل این اثر اساس برآمدگی و بیرون زدگی رگ‌ها نیستند.

در عوض فرآیندی که در مویرگ ها صورت می گیرد، در نتیجه بالا رفتن فشار خون شریانی در طول ورزش است و باعث می شود که سیال پلاسما از دیواره های نازک عبور و به قسمت های اطراف ماهیچه نفوذ کنند.

این فرآیند که به عنوان فیلتراسیون شناخته می شود، باعث ورم و سختی ماهیچه ها می شود که در طول تمرین بروز خواهد کرد و در نتیجه ی این تورم، رگ های پوستی را به سمت سطح پوست هل می دهند که رگها تا حدی پهن تر به نظر می رسند و چنین رگ هایی در افراد دارای چربی زیر پوستی کم دیده می شود.

این برآمدگی نه بد است و نه خوب، بلکه به سادگی ناشی از مکانیسم های فیزیولوژیکی معمولی است تا ناشی از بالا رفتن فشار خون شریانی در طول تقلا و یا ورزش.

موفق باشید.

اگر به مقالات بدنسازی علاقه دارید حتما به این بخش از وب سایت فارسی بیوتی سر بزنید.

 

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

485 مطلب