farsi beauty

علائم بلفاریت چشم یا التهاب پلک و راه های درمان آن

بلفاریت

به حالتی که پوست پلک چشم دچار التهاب می شود بلفاریت می گویند. بلفاریت زمانی اتفاق میفتد که غده های روغنی که نزدیک به پایه مژه ها مستقر هستند بسته می شوند. بلفاریت معمولا آن قسمتی از پلک را که محل رویش مژه ها می باشد درگیر کرده و به دو پلک آسیب می زند. بلفاریت سبب قرمزی و برانگیخته شدن چشم شده و درمان آن سخت است. چند بیماری وجود دارند که سبب ایجاد بلفاریت می شوند. بلفاریت طبیعتا اذیت کننده است اما به طور معمول سبب از دست دادن بینایی نبوده و واگیر دار نیست. نکته ای که لازم است به آن توجه کنید این می باشد که اگر پلکتان دچار افتادگی شده این مساله بلفاریت نمی باشد پس این دو را با یکدیگر اشتباه نگیرید.

نشانه های بلفاریت چیست؟

  • قرمز شدن چشم
  • احساس سوزش و تیر کشیدن در چشم و حالت شنریزه دار شدن آن
  • نم دار بودن چشم
  • به وجود آمدن حالت روغنی بر روی پلک چشم
  • احساس خارش در پلک چشم
  • باد کردن، برآمدگی و قرمز شدن پلک چشم
  • ایجاد حالت چسبناکی در پلک چشم
  • حساس شدن چشم نسبت به نور
  • رشد غیر عادی مژه ( به طوری که مژه ها کج و معوج می رویند. )
  • کبره بستن پلک چشم در زمان بیدار شدن از خواب
  • ریزش مژه ها
  • لایه برداشتن پوست قسمت اطراف پلک
  • تکرر در پلک زدن

چه زمانی باید به پزشک رجوع کنیم ؟

زمانی که حس کردید این نشانه ها را دارید و با وجود اینکه بهداشت را رعایت می کنید این علائم برطرف نمی شود. زمان آن رسیده که نزد پزشک بروید.

دلایل ایجاد بلفاریت چیست ؟

به طور کلی علت اصلی بلفاریت معلوم نیست. اما ایجاد بلفاریت می تواند به یک یا تعداد بیشتری عامل ربط داشته باشد. که شامل موارد زیر می باشند:

  • عفونت باکتریایی
  • بسته شدن یا عملکرد بد غدد روغنی در پلک چشم
  • درماتیک سبوریک - شوره جمجمه و ابرو ها
  • روساسه ( روزاسه) - نوعی اختلال مربوط به پوست که با قرمزی صورت معلوم می شود.
  • آلرژی، از جمله واکنش هایی آلرژیک در برابر داروهای چشم، محلول لنز های تماسی و یا موادی که برای آرایش چشم به کار می رود.
  • شپش مژه یا هیره

بلفاریت

عوارض بلفاریت چیست؟

اگر افراد دچار بلفاریت چشم شده باشند.همراه با آن یک سری عوارض دیگر را نیز تجربه خواهند کرد.

۱) آمدن اشک بیش از اندازه از چشم یا خشکی آن :

ترشح های روغنی و غیر عادی و مواد اضافه و زائد که بر روی پلک چشم جمع شده اند. مانند پوست های همراه شوره امکان دارد در نوار اشکی جمع شده و انباشته شده باشند. روغن، محلول آب و مخاطی که اشک چشم را تشکیل داده و به وجود می آورند‌.

همچنین مصرف لنز ها بسیار سخت می شود. زیرا بلفاریت لیزی چشم ها را تحت تاثیر قرار داده و به آن لطمه وارد می کند. بنابر این احتمال دارد استفاده از لنز های تماسی برای فرد بسیار سخت باشد.

۲) ایجاد گل مژه :

گلمژه نوعی عفونت است که نزدیک به پایه پلک چشم گسترش پیدا می کند. که پی آمد این وضعیت سبب بروز توده ای دردآور در قسمت حاشیه ی پلک چشم است که عموما قسمت بیرونی آن می شود. گل مژه معمولا بیشترین نمود را بر روی رویه ی پلک چشم دارد.

۳) بروز مشکلات در مژه :

بلفاریت سبب ریزش مژه و از دست دادن آن می شود. همچنین ممکن است مژه ها به صورت غیر طبیعی و غیر عادی رشد کنند.

مشکلاتی مربوط به پوست پلک چشم :

اگر به مدت زیادی بلفاریت داشته باشید ممکن است پوست پلک چشم لکه دار شده و یا لبه های پلک به طرف داخل یا خارج بچرخد.

۴) شالازیون :

شالازیون زمانی اتفاق میفتد که یکی از غدد روغنی حاشیه پلک چشم، که درست پشت مژه ها می باشد بسته شود. این غده امکان دارد به وسیله ی باکتری ها عفونی شده و باعث سرخی، ورم و باد کردن پلک چشم شود.

شالازیون برعکس گل مژه بیشتر در قسمت داخلی چشم خودش را نشان می دهد.

۵) چشم صورتی مزمن :

بلفاریت توانایی این را دارد که به طغیان های بازگشت کننده چشم صورتی ( ورم ملتحمه) منتهی شود.

۶) صدمه دیدن قرنیه :

تحریک پی در پی برآمده از التهاب پلک چشم یا رشد مژه ها به صورت غیر عادی و کج امکان دارد باعث جراحت یا ناسور شدن ( اولسر) قرنیه شود. زمانی که اشک به اندازه ی کافی نباشد افراد در مقابل عفونت مربوط به قرنیه صدمه پذیر می شوند.

بلفاریت

بلفاریت را چطور تشخیص می دهند؟

 برای تشخیص بلفاریت یک سری تست ها و اقدامات پزشکی وجود دارد که در پایین به آن ها اشاره خواهیم کرد.

معاینه ی پلک چشم توسط پزشک :

در این مرحله پزشک پلک چشم و خود آن را به خوبی معاینه می کند.

تهیه ی سواب پوستی برای آزمایش :

گاهی اوقات پزشک امکان دارد از یک سواب برای نمونه برداری از روغن یا پوسته ی ایجاد شده بر روی پلک چشم استفاده کند. از این نمونه برای بررسی اندازه ی قارچ ها، باکتری ها وظواهر و شواهد مرتبط با آلرژی استفاده می کنند.

بلفاریت چگونه درمان می شود؟

تنها درمانی که برای بیشتر موارد بلفاریت انجام می شود. مراقبت های شخصی مثل استفاده از کمپرس گرم و شست و شو ی چشم می باشد. اگر بلفاریت به این شکل درمان نشود پزشک نسخه ای می دهد که در پایین به آن اشاره می کنیم‌:

داروهایی برای مقابله با عفونت :

 پزشکان با تجویز آنتی بیوتیک موضعی که برای استفاده بر روی پلک چشم می باشد می توانند علائم و نشانه ها را تسکین داده و عفونت باکتریایی چشم را از بین ببرند.

دارو هایی که راجب آن ها صحبت می کنیم شامل کرم ها، قطره های چشمی و پماد ها می باشند. و اگر بیماری فرد به این دارو ها پاسخ ندهد.‌ پزشک معالج دارو های خوراکی را برای فرد تجویز می کند.

داروهایی برای کنترل و رفع التهاب :

پزشک مورد نظر امکان دارد در کنار آنتی بیوتیک دارو های ضد التهابی تجویز کند. استفاده از قطره ها یا پماد های چشمی استروئیدی می توانند در حل این مشکل و کنترل و رفع التهاب کمک بسیاری کنند.

داروهای موثر بر تقویت سیستم ایمنی :

با توجه به مشاهدات، استفاده از سیکلوسپورین موضعی ( رستازیس) می تواند به عنوان یک کنترل کننده و مهارکننده ی کلسینورین، برخی از علائم و نشانه های بلفاریت را کم کند.

درمان اختلالات زیربنایی:

بلفاریت برآمده از روساسه، درماتیت سبوریک و یا بیماری های دیگر را احتمال دارد بتوان به کمک مداوای زیربنایی مهار و کنترل کرد.

بلفاریت

به این نکته دقت کنید که کم پیش می آید که بلفاریت کاملا از میان برود. و حتی اگر درمان به شکلی عالی و موفق باشد این مساله دوباره و به شکلی مکرر به صورت مزمن مشاهده شده و باید به شکلی روزانه از آن با زمینه ی انجام پاکسازی پلک چشم مراقبت کرد. اگر تمام این روش های درمانی بر روی فرد پاسخ ندهد یا اگر مژه های فرد از دست رفته یا به یکی از چشم ها لطمه وارد شده و آسیب دیده باشد ممکن است که بلفاریک بر اثر سرطان موضعی پلک چشم به وجود آمده باشد.

درمان خانگی بلفاریت چیست؟

ما در ادامه روش های مداوای خانگی بلفاریت را به شما توضیح خواهیم داد که در بیشتر مواقع تنها راه مداوا می باشند.

تمیز کردن چشم ها به شکل روزانه :

اگر شما دچار بلفاریت شده اید. زمان عود بیماری دو تا چهار مرتبه در طول روز می بایست درمان شخصی انجام دهید و اگر بلفاریت تحت کنترلتان درآمد یک تا دو بار در طول روز کافی است.

چشم هایتان را ببندید و کمپرس آب گرم بر روی آن بگذارید و اجازه دهید چند دقیقه بر روی آن بمانند تا توده های پوسته که بر روی پلک تجمع پیدا کرده اند شل شوند.

پس از آنکه مرحله ی اول به پایان رسید بلافاصله پارچه ای را به کمک آب گرم که با چند قطره شامپو بچه رقیق شده است مرطوب کرده و از آن برای شست و‌شوی پلک چشم و مژه ها و از بین بردن کثیفی ها و پوسته هایی که بر روی آن جمع شده اند استفاده کنید.

گاهی اوقات باید در تمیز کردن حاشیه ی پلک چشم که جای قرار گرفتن مژه ها می باشد با دقت بیشتری رفتار کنید. در این مواقع باید پلک چشم را به کمک دستتان از چشم دور کنید و به کمک پارچه ای تمیز پایه مژه ها را مالش دهید. این روش کمک می کند که هرگونه خطر آسیب رسیدن به قرنیه چشم توسط پارچه ای که برای تمیز کردن استفاده می کنید دور باشد.همچنین شما باید با پزشک خود راجب استفاده از پماد آنتی بیوتیک پس از تمیز کردن چشم مشورت کنید.

حالا پلک چشم ها را به کمک آب گرم آبکشی کرده و از یک حوله ی تمیز برای خشک کردن آن استفاده کنید. به این مساله دقت کنید که به آرامی و ملایمت آن را خشک کنید.

اینکه در زمان التهاب چشم از وسایل آرایش چشم استفاده نمی کنید می تواند روش درستی باشد. زیرا استفاده از لوازم آرایشی سبب می شود پاکیزه نگه داشتن چشم و از بین بردن آلودگی ها و مواد زائد دشوار باشد‌. همچنین ممکن است استفاده از لوازم آرایشی به شکلی مجدد سبب آلودگی باکتریایی چشم و واکنش های آلرژیک شود.

میبومیانیت یا بلفاریت خلفی :

بلفاریت، بلفاریتیس، ایجاد التهاب بر روی پلک چشم، آمدن اشک از چشم، نم دار شدن چشم، خشکی چشم، خارش چشم، ورم و باد کردن پلک چشم، سیکلوسپورین، روزاسه، شوره، هیره، شالازیون، ورم ملتحمه، چشم صورتی، گلمژه، سرطان چشم

چرب نگه داشتن چشم :

یکی از کار هایی که شما می بایست انجام دهید این است که چشم هایتان را چرب نگه دارید. برای رسیدن به این هدف کافی است از اشک مصنوعی استفاده کنید. قطره های چشمی که چشم شما را لیز می کنند توانایی این را دارند خشکی چشم را کاهش دهند.

کنترل کردن و رفع شوره :

اگر از افرادی هستید که شوره دارید که می تواند بلفاریت را تقویت کند حتما با پزشک خود راجب استفاده از شامپوی ضد شوره مشورت کنید. شامپوی ضد شوره می تواند نشانه ها ‌و علائم بلفاریت را کم کند‌. همچنین به کارگیری شامپوی دارای عصاره ی درختچه ی چای برای پلک چشم به شکل روزانه روشی مناسب برای مقابله با هیره می باشد.

بلفاریت

طب جایگزین بلفاریت

تا به حال درمانی مربوط به طب جایگزین پیدا نشده است که به شکلی قاطع بتواند علائم بلفاریت را از میان ببرد. در هر صورت استفاده از رژیم های غذایی غنی از اسید های چرب امگا ۳ یا مکمل هایی که دارای آن می باشند می توانند برای بلفاریت هایی که به روساسه مربوط هستند سودمند باشند.

اگر می خواهید از غذاهایی که دارای اسید های چرب امگا۳ هستند استفاده کنید کافی است از مواردی مانند ماهی سالمون، تون، ماهی قزل آلا، تخم بزرک و گردو استفاده کنید.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

482 مطلب