farsi beauty

انواع مواد غذایی سالم و مفید برای حفظ درخشش و سلامت پوست

مواد غذایی برای سلامت پوست

بیشتر افراد زمانی که سخن از رسیدگی از پوست می شود تنها به فکر استفاده از کرم ها و ماسک های مناسب پوست خود هستند. اما در این میان کمتر کسی به این موضوع توجه می کند که تغذیه ما می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی پوست داشته باشد. با ما در فارسی بیوتی همراه باشید تا شما را با مواد غذایی آشنا کنیم که تاثیر بسیار مثبتی بر روی پوست گذاشته و سبب شادابی و سلامت پوست می شوند.

۳۰ مورد از غذاهایی که سبب بهبود سلامت پوست می شوند

1) مصرف دانه های کامل :

برای تقویت سلامت پوست باید یک نکته را رعایت کنید و آن حذف کربوهیدرات های تصفیه شده و جایگزین کردن دانه های کامل مانند نان، ماکارانی و برنج می باشد. این دانه های کامل سبب بهتر شدن عملکرد سیستم گوارش شده و سبب حل شدن مشکلات پوستی ازجمله آکنه می شوند. کربوهیدرات های تصفیه شده انسولین را در بدن افزایش داده و باعث زیاد شدن آندروژن ها شده و این هورمونی است که باعث افزایش جوش می شود. بنابر این مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده را به حداقل برسانید.

2) تخم مرغ را دست کم نگیرید :

بدن برای تولید کلاژن به پروتئین احتیاج دارد. کلاژن سبب بهبود قابلیت ارتجاعی پوست می شود. و سلامت پوست را بهبود می دهد. تخم مرغ یکی از مواد غذایی است که سرشار از پروتئین است و مصرف آن یکی از بهترین راه های افزایش سلامت پوست است. همچنین وجود مقدار زیادی بیوتین و سلنیوم در زرده ی تخم مرغ سبب بهبود رنگ پوست می شود. علاوه بر این مقدار زیادی ویتامین A در تخم مرغ وجود دارد که سبب بازسازی سلول های مرده پوست می شود. برای رسیدن به خواص بی نظیر تخم مرغ کافی است روزانه هنگام صبحانه یا میان وعده یک عدد تخم مرغ آب پز میل کنید. تا مواد مغذی مورد نیاز را در بدنتان ذخیره کنید.

روغن تخم مرغ

3) ‌مصرف ماهی سالمون :

ماهی سالمون دارای امگا۳ می باشد. غذاهایی مثل ماهی سالمون به علت داشتن امگا۳ می توانند التهاباتی که از طریق اگزما و آکنه به وجود می آید را کاهش دهند. همچنین این ماهی سبب افزایش رطوبت پوست شده و ظاهر پوست را بهتر میکند. علاوه بر این ها وجود مقدار زیادی سلنیوم در ماهی سالمون سبب شده که بتواند از پوست شما در مقابل آفتاب حفاظت کند.

4) مصرف کیوی :

کیوی دارای مقدار زیادی ویتامین C حتی بیشتر از پرتقال است. یک کیوی به شکل متوسط ۱۳۷.۲ میلی گرم ویتامین C دارد و این درحالی است که یک پرتقال به طور متوسط دارای ۷۰ میلی گرم ویتامین C می باشد. ویتامین C می تواند به تولید کلاژن در بدن کمک کند. و سبب استحکام ریشه ی پوست شود. همچنین کیوی به علت داشتن ویتامین E می تواند از پوست در برابر رادیکال های آزاد حفاظت کند.  علاوه بر اینها کیوی با افزایش کلاژن می تواند چین و چروک را رفع کرده و با پیری زودرس مبارزه کند. بنابر این مصرف کیوی سبب بهبود سلامت پوست شما خواهد شد.

کیوی

5) تخم کتان :

از تخم کتان می‌ توان به عنوان آبرسانی فوق العاده برای پوست یاد کرد . همچنین تخم کتان می تواند خط های ریز پوست را برطرف کند‌. تخم کتان می تواند التهابات پوست را کاهش داده و پوست را به شکلی عالی آبرسانی کند. دانه های کتان دارای اسید های چرب امگا۳ می باشند. که توانایی دارد لکه ها و خطوط ریز پوست را از بین ببرد‌. علاوه بر تاثیر فوق العاده ی تخم کتان بر روی پوست، اگر  قصد کاهش وزن دارید می توانید از اسموتی هایی که دارای تخم کتان آسیاب شده می باشند استفاده کنید‌.

6) آووکادو :

آووکادو یکی از میوه هایی است که تاثیر بسیاری بر سلامت پوست داشته و در سال های اخیر بیش از پیش مورد توجه افراد قرار گرفته است. این میوه به علت داشتن چربی های خاص می تواند پوست را مرطوب نگه داشته و سبب شود پوست نرم و هیدراته بماند. به همین علت است که از آووکادو با عنوان مادر مرطوب کننده های طبیعی یاد می شود. همچنین آووکادو می تواند از پوست در برابر آفتاب حفاظت کند. برای استفاده از این میوه ی موثر کافی است آن را به شکل موضعی به پوست خود بزنید. آووکادو را خمیر کرده و آن را به پوست خود بزنید. همچنین می توان آووکادو را در غذای خود مورد استفاده قرار دهید.

آووکادو

7) مصرف نان سبوس دار :

نان سفید هیچ ماده ی مغذی که سبب تقویت سلامت می شود ندارد. همچنین این نان ها دارای گلیسمی زیادی هستند. این ها بیشتر از غذاهایی مثل غلات کامل که دارای گلیسمی کمی هستند بر میزان انسولین و قند خون تاثیر می‌گذارند. شما علاوه بر استفاده از نان های سبوس دار می توانید از لوبیا، سبزیجات، ماهی، میوه ها و‌ جو استفاده کنید که تمامشان دارای Gl کمی می باشند.

8) سبزیجاتی با برگ های تیره :

سبزیجاتی با رنگ های تیره مانند کاهو، کلم و اسفناج به علت داشتن بتاکاروتن می توانند سبب جوانسازی پوست شوند. همچنین این سبزیجات دارای ویتامین A می باشند. این ویتامین سبب دفع شدن سموم از بدن شده و کمک می کند پوست شما شفاف شود. علاوه بر این وجود مقدار زیادی ویتامین C و E در برگ های این سبزیجات باعث شده که مصرف آن ها راهی برای رسیدن به پوستی سلامت باشد. زیرا این دو ویتامین از ضروری ترین ویتامین ها در سلامت پوست می باشند‌. بنابر این سبزیجاتی با برگ هایی به رنگ تیره را به سالاد هایتان اضافه کرده و از این طریق مصرف آن را افزایش دهید.

سبزیجات چلیپایی، انواع کلم

9) توت :

اگر می خواهید پوستی نرم و‌ صورتی چاق داشته باشید استفاده توت گزینه ی مناسبی است. توت دارای مقدار زیادی ویتامین C می باشد. از این ویتامین برای تولید کلاژن استفاده می شود. و‌ کلاژن سبب نرمی پوست شده و پوست صورت را چاق می کند. همچنین توت دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان می تواند در مقابل رادیکال های آزادی که می توانند به پوست آسیب برسانند ایستادگی کرده و با آن ها مبارزه کند. سعی کنید ترکیبی از زغال اخته، تمشک و شاتوت را در برنامه ی غذایی تان قرار دهید تا به پوستی عالی دست پیدا کنید. علاوه بر این به این نکته توجه کنید که از میوه هایی استفاده کنید که حرارت ندیده باشند و تازه باشند.‌

10) استفاده از روغن دانه انگور :

لیکویید اسید که می توان از روغن دانه انگور به عنوان منبع آن نام برد. ماده ای است که با توجه به پژوهش ها می تواند از پوست شما در مقابل چین و چروک حفاظت کرده و‌ مانع از نازک شدن پوست شود.

روغن هسته انگور

11) مصرف سویا :

سویا دارای آنتی اکسیدان هایی به نام ایزوفلاون ها می باشد. با توجه به تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است ایزوفلاون ها می توانند ضخامت پوست را افزایش داده و سبب بهبود محتوای کلاژن و کشش پوست شوند.

12) مصرف بادام :

مقدار زیادی ویتامین E همراه با آنتی اکسیدان و اسید لینولئیک در بادام سبب شده که مصرف آن راهی ساده برای رسیدن به پوستی سالم باشد. همچنین بادام می تواند مانند سپری در برابر اشعه فرابنفش نور خورشید عمل کرده و از پوست در مقابل آن حفاظت کند.

بادام

13) مصرف گوشت :

گوشت حیوانات پروش یافته مخصوصا گوشت گاو و طیور دارای مقدار زیادی پروتئین می باشند. پروتئین برای کلاژن سازی و بافت الاستیک الزامی می باشد. کلاژن برای پوست بسیار مهم می باشد زیرا زمانی که کلاژن صدمه می بیند پوست ما تیره، کدر، کسل و خسته به نظر می رسد. همچنین پوست نمی تواند در برابر آسیب های خارجی و رادیکال های آزاد مقاوم باشد‌. علاوه بر پروتئین مکمل های مملو از ویتامین B کمپلکس، تنها منبع طبیعی B۱۲ می باشند‌. روی نوعی آنتی اکسیدان قدرتمند است که در گوشت ها وجود دارد و می تواند با رادیکال های آزاد مبارزه کند.

14) هندوانه :

هندوانه دارای مقدار زیادی لیکوپن می باشد. لیکوپن ماده ای مانند ترکیب کاروتنوئیدی است. لیکوپن می تواند از پوست شما در مقابل نور خورشید حفاظت کند. بنابر این در روز های گرم تابستانی میل کردن هندوانه روشی مناسب برای حفاظت از پوست در مقابل نور خورشید است.

اسموتی هندوانه

15) هویج :

هویج دارای مقدار زیادی بتاکاروتن می باشد. این ترکیب کاروتنوئید (Carotenoid) می تواند از پوست در مقابل آسیب هایی که از طریق قرار گرفتن در برابر آفتاب به وجود می آید حفاظت کند. بنابر این مصرف هویج را در برنامه ی غذایی خود بگنجانید.

16) نوشیدن چای سبز :

نوشیدن چای سبز را پشت گوش نیندازید این چای دارای کاتچین است که نوعی آنتی اکسیدان بالقوه می باشد. چای سبز سبب افزایش کشسانی پوست می شود و روشی عالی برای حفاظت از پوست در برابر سرطان پوست می باشد. اگر به شکلی منظم چای سبز بنوشید می توانید از پیری زودرس پوستتان جلوگیری کرده و‌ صاحب پوستی جوان باشید.

چای سبز

17) گوجه فرنگی :

گوجه فرنگی یکی از موثر ترین ماده ها برای پوست می باشد. گوجه فرنگی به علت داشتن محتوی ضداکسنده ی قدرتمندش می تواند از پوست در برابر آفتاب محافظت کند. با توجه به تحقیقاتی که اخیرا توسط انجمن پزشکی رویال لندن انجام شده است. ثابت شد که خانم هایی که به مدت ۱۲ هفته پنج قاشق خمیر گوجه فرنگی را به همراه ده گرم روغن زیتون مصرف کرده اند. توانسته اند از پوست خود در مقابل UV حفاظت کرده و پوستشان در مقابل آسیب UV بسیار توانمند تر از پیش عمل کرده است.

18) مصرف گردو :

اسید های چرب امگا۳ و امگا ۶ که در گردو‌ وجود دارند می توانند رطوبتی بی نظیر به پوست بخشیده و سبب درخشش و سلامت موی شما شوند. همچنین وجود محتوی پروتئین در گردو در توسعه ی فولیکول های مو یاری رسانده و سبب قدرت بخشیدن به آن و پر تر شدن آن می شود.

پوست گردو

19) سیر :

مصرف سیر یکی از بهترین روش ها برای رسیدن به پوستی سالم و صاف است. همچنین سیر دارای ترکیبات عالی آنتی بیوتیک می باشد که برای استفاده ی مناسب تر از آن بهتر می باشد که سیر را تکه تکه کرده و روی ظرفی گذاشته و سپس آن را بپزید.

20) آب نارگیل :

شاید تا به حال به تاثیر بی نظیر آب نارگیل بر روی پوست فکر نکرده باشید. اما آب نارگیل سبب لطافت و جوانسازی پوست شما می شود. آب نارگیل دارای پتاسیم و الکترولیت های شل کننده ی عضلات می باشد. که سبب آبرسانی به پوست شده و می تواند رطوبتی بی نظیر به آن بخشیده و آن را پر کند. بنابر این برای رسیدن به پوستی مرطوب و جوان آب نارگیل مصرف کنید.

روغن نارگیل

21) مصرف انبه :

انبه دارای مقدار بسیار زیادی ویتامین A می باشد.‌ به قدری که می تواند هشتاد درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین A را تامین کند. این در حالی است که کمبود این ویتامین سبب پوسته پوسته شدن و خشکی پوست می شود. همچنین ویتامین A سبب ترمیم سلول های پوستی شده و می تواند سلامت پوست را بهبود دهد. انبه به عنوان آنتی اکسیدانی فوق العاده می تواند از پیری پوست جلوگیری کرده و در برابر رادیکال های آزاد مقابله کند. علاوه بر این ها کالری انبه کمتر از ۷۰ می باشد و این یعنی علاوه بر تاثیرات فوق العاده ی انبه بر روی پوست، می تواند در تناسب اندام نیز موثر باشد.

22) بلغور جو دوسر :

وجود مقدار زیادی سیلیکون در جو دو سر سبب حفظ خاصیت ارتجاعی پوست شده و ایجاد علائم پیری را به تاخیر میندازد. مصرف بلغور جو دوسر سبب بهبود استحکام بافت پوست می شود. علاوه بر این ها بلغور جو دو سر دارای مقدار زیادی فیبر می باشد. فیبر سبب تغذیه ی باکتری روده در کم شدن التهاب و بالا رفتن ناخوشایند قندخون می شود که می تواند به مشکلات پوستی کمک کرده و سبب بهبود استحکام بافت های بدن شود.

بلغور جوی دوسر

23) شکلات تلخ :

اکثر افراد گمان می کنند مصرف شکلات می تواند باعث ایجاد جوش شود اما این تفکر اشتباه است. مقدار زیادی فلاونول در شکلات تلخ که از ترکیبات آنتی اکسیدانی می باشد سبب بهبود رنگ پوست می شود. استفاده از نوشیدنی کاکائویی که دارای مقدار زیادی فلاونول سبب بهتر شدن بافت پوست و کاهش زبری و پوسته پوسته شدن پوست می شود. همچنین باعث می شود پوست در برابر آسیب اشعه UV مقاوم باشد. در انتخاب شکلات به این مساله دقت کنید که می بایست شکلاتی که مصرف می کنید حداقل هفتاد درصد کاکائو داشته و مقدار کمی شکر در آن استفاده شده باشد.

24) قارچ :

وجود مقدار زیادی ویتامین B و دیبوفلاوین که هر دو برای پوست مفید و حیاتی می باشند. سبب گشته قارچ یکی از بهترین مواد غذایی برای پوست باشد. دیبوفلاوین ( ویتامین B۲) توانایی بسیاری در ترمیم و بازسازی پوستی و سلامت پوست دارد. همچنین می تواند به کمرنگ شدن لکه های پوستی که از طریق تابش آفتاب به وجود آمده اند کمک کند‌. علاوه بر این ها دیبوفلاوین می تواند به ترمیم بافت پوستی پس از زخم ها، جراحی ها و سوختگی ها کمک کند.

قارچ

25) فلفل دلمه قرمز و زرد :

فلفل دلمه ای های قرمز و زرد دارای مقدار زیادی بتاکاروتن می باشند که می تواند در بدن تبدیل به ویتامین A شود. مصرف یک فنجان یا به عبارتی ۱۴۹ گرم فلفل دلمه ای خرد شده می تواند به اندازه ی نود و دو درصد از نیاز بدن به ویتانین A را تامین کند‌. فلفل دلمه ای زرد و قرمز همچنین دارای مقدار زیادی ویتامین C می باشند. ویتامین C ماده ای مهم برای تولید کلاژن در پوست می باشد. ویتامین C در فلفل دلمه ای زرد و قرمز به قدری است که یک فنجان از آن می تواند تا سه برابر نیاز روزانه به ویتامین C را تامین کند. با توجه به تحقیقات انجام شده ثابت شده است که ویتامین C می تواند مانع از ایجاد چین و چروک بر روی پوست شده و خشکی پوست را کاهش می دهد.

26) قهوه :

برخی افراد می‌گویند قهوه برای پوست مناسب نیست. دلیلشان هم این است که قهوه ادرار آور بوده و می تواند مایعات زیادی را دفع کند و همچنین قهوه دارای موادی است که باعث می شود کلاژن نابود شود. اما امروزه قهوه توانسته جایگاه مناسبی در بین دانه های مراقبتی از پوست بیابد. مواد ضد باکتری و ضد التهاب مثل ویتامینB۳ (نیاسین)، اسید کلروژنیک( CGA) و ملانوئیدین ها درقهوه وجود دارند. ویتامین B۳ در قهوه از ابتلا به سرطان پوست جلوگیری می کند‌. همچنین CGA و ملانوئیدین ها می تواند سبب کم شدن قرمزی پوست و رنگدانه های بیش از حد ( مثل لکه های خورشید) شده و چین و چروک کوچک پوست را کاهش می دهد. مصرف کافئین روزانه را محدود کنید تا مسائل منفی استفاده از قهوه برطرف شود. مصرف یک تا دو فنجان قهوه نه تنها مضر نبوده و ‌مشکلات مهمی برای پوست ایجاد نمیکند بلکه می تواند برعکس باشد.

قهوه

27) سیب زمینی شیرین :

سیب زمینی شیرین دارای مقدار بسیار زیادی بتاکاروتن و مقدار زیادی ویتامین A می باشد. به حدی که صد گرم پخته شده سیب زمینی شیرین می تواند چهار برابر نیاز روزانه بدن به ویتامین A را تامین کند. کاروتنوئید ها مانند بتاکاروتن ماده ای بسیار مفید برای سلامت پوست می باشند. کاروتنوئید ها در پوست قرار گرفته و می تواند در مقابل اشعه فرابنفش خورشید از پوست حفاظت کند. کاروتنوئید ها می توانند مانند ضدآفتاب از پوست مراقبت کنند. مصرف سیب زمینی شیرین از پیری زودرس پوست جلوگیری کرده و مانع از مرگ سلول ها و خشکی پوست می شود. استفاده از بتاکاروتن می تواند رنگ نارنجی زنده ای به پوست بخشیده و سلامت پوست را بهبود دهد.

۲۸) مصرف آب :

قطعا می دانید که آب چه تاثیر بی نظیری بر روی پوست می‌گذارد. سلول های پوستی به مقدار زیادی آب احتیاج دارند تا غشای نرمی داشته باشند و مواد مغذی مورد نیاز را جذب کنند. برای اینکه پوستی سالم، مرطوب و درخشان داشته باشید می بایست روزی شش تا هشت لیوان آب بنوشید. به این نکته هم توجه داشته باشید که اگر فعالیت زیادی دارید، ورزش می‌کنید یا هوا گرم است باید مقدار بیشتری آب بنوشید زیرا عرق می کنید و به همین علت بدن نیاز به آب بیشتری دارد.

آب

۲۹) روغن زیتون :

روغن زیتون دارای دو آنتی اکسیدان مهم یعنی ویتامین E و پولیفنول می باشد. این دو آنتی اکسیدان می توانند از افزایش رادیکال های آزاد که به پوست آسیب می رسانند جلوگیری کنند. همچنین روغن زیتون دارای اسید اولئیک می باشد که غشای سلول را چرب کرده و سبب لطافت و نرمی در پوست می شود. علاوه بر این مقدار کمی اسید های چرب ضروری دیگر هم در روغن زیتون یافت می شوند که دارای خاصیت ضد التهابی هستند.

۳۰) دانه آفتابگردان :

مغز ها و دانه ها موادی هستند که می توانند سبب بهبود سلامت پوست شوند که یکی از این دانه ها دانه ی آفتابگردان است. دانه ی آفتابگردان دارای ویتامین E می باشد و این ویتامین در دانه ی آفتابگردان به اندازه ای است که چهل درصد از نیاز بدن به ویتامین E را تامین می‌کند. همچنین دانه آفتابگردان می تواند سی ‌و دو درصد از نیاز بدن به سلنیوم و ده درصد از نیاز بدن به روی را هم تامین کند. علاوه بر تمام این ها دانه آفتابگردان دارای پروتئین می باشد و سی گرم از مغز آن دارای شش گرم پروتئین است.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

485 مطلب