farsi beauty

خواص پونه کوهی؛ 7 خاصیت درمانی اوریگانوم ولگار و روغن آن را بدانید!

پونه کوهی

در مورد خواص و مضرات پونه کوهی چه می دانید؟

پونه کوهی از خانواده نعناعیان است، مرغوبترین نوع پونه در اطراف چشم ها رشد می کند و نام علمی آن «اوریگانوم ولگار» یا همان پونه کوهی می باشد، آویشن کوهی یا مرزنجوش هم نوعی دیگر از پونه کوهی می باشند.

شکل ظاهری پونه کوهی

این گیاه برگ هایی به شکل بیضی و گل های سفید یا صورتی رنگ دارد و برای درمان بسیاری از طیف های بیماری کاربرد دارد.

پونه کوهی origanum vulgare

خواص و مضرات پونه کوهی برای بدن

درمورد خواص و مضرات پونه کوهی می توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

1. درمان عفونت

پونه کوهی یک آنتی باکتریال قوی در برابر میکروب و قارچ هاست و در خود تیمول دارد که به راحتی با باکتری ها و ویروس ها مبارزه می کند، افرادی که از مشکلات قارچی رنج می برند با مصرف جوشانده پونه می توانند مشکلات خود را برطرف کنند.

2. خواص پونه کوهی برای دیابت

مصرف پونه کوهی به کاهش قند خون و دیابت نوع 2 کمک می کند و می تواند به تنظیم قند خون افراد عادی نیز کمک کند، شما می توانید در روز از جوشانده این گیاه میل کنید تا قند خون شما تنظیم گردد.

3. خواص پونه کوهی برای کبد یا جگر

کبد بخش مهمی از بدن و یکی از فیلتر های اصلی بدن می باشد، برای پاکسازی و دفع سموم کبدی از پونه کوهی استفاده کنید تا این فیلتر با ارزش بدن دچار اختلال نگردد.

4. خواص پونه کوهی برای گوارش

اگر از مشکلات نفخ معده و ترش کردن، کرم معده، درد معده و ورم معده رنج می برید این گیاه سرشار از فیبر را استفاده کنید تا علاوه بر رفع یبوست و درمان اسهال مشکلات معده شما را برطرف کند.

5. خواص پونه کوهی برای رحم

رحم بانوان در طول زندگی ممکن است دچار عفونت ها و قارچ های متعددی شود، مصرف پونه کوهی می تواند عفونت و مشکلات رحمی را برطرف کند.

6. خواص پونه کوهی برای رفع مشکلات قلبی

اگر می خواهید قلب سالمی داشته باشید از اسید های امگا 3 استفاده کنید، امگا 3 در پونه کوهی نیز موجود است و می تواند سیستم عروقی را بهبود ببخشد.

7. درمان دردهای قاعدگی

برای درمان درد و تنظیم چرخه قاعدگی از پونه کوهی استفاده کنید تا با تحریک پروژسترون و هورمون های استروژن قاعدگی شما تنظیم شود.

پونه کوهی

خواص پونه کوهی برای ریه

مصرف پونه کوهی برای افراد مبتلا به آسم تنفسی، افراد مبتلا به عفونت ریه و افرادی که ایمنی ضعیفی دارند مفید است، شما می توانید با مصرف پونه کوهی عفونت های ریوی را از بین ببرید و سیستم تنفسی خود را پاکسازی کنید.

طرز تهیه دمنوش پونه

برای درست کردن دمنوش پونه کوهی کافیست یک قاشق چای خوری از پونه را با یک لیوان آب جوش ترکیب کرده و در آن عسل بریزید (اضافه کردن دارچین به این ترکیب نیز می تواند موثر باشد) سپس 10 الی 15 دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد و آن را از صافی رد کنید.

شما می توانید این دمنوش را با نبات نیز آماده کنید.

طبع گیاه پونه کوهی چیست؟

پونه کوهی طبعی گرم و خشک دارد و به اصطلاح طبع آن کتیرا می باشد و برای افراد سرد مزاج و مبتلا به بلغم و سودا بسیار مفید است.

پونه کوهی

مضرات پونه کوهی

خواص و مضرات پونه کوهی برای بانوان اثبات شده است اما مصرف آن در دوره بارداری ممنوع است زیرا خطر سقط جنین را افزایش می دهد و ممکن است فشار خون را بالا و شدت پمپاژ قلب را دچار اختلال کند.

مبتلایان به صرع و تشنج نباید بیش از اندازه از پونه کوهی مصرف کنند.

خواص روغن پونه کوهی

روغن پونه کوهی ضد سرطان و ضد پیری، ضد تبخال، تسکین دهنده سرفه، رفع کننده عفونت ریشه مو، رفع ورم مفاصل، رفع برفک دهانی، برونشیت، آنفولانزا و سرماخوردگی بوده، آنتی باکتریال است، ضد میکروب و قارچ می باشد، ضد آلرژی است و خاصیت تسکین درد قفسه سینه به همراه کنترل حملات عصبی را دارد.

مصرف آن برای بدن بسیار مفید است و مانند یک تنظیم کننده از آن استفاده می شود.

خواص پونه کوهی برای کاهش وزن

مصرف پونه کوهی که به عنوان یک داروی ضد اسپاسم شناخته می شود موجب هضم بهتر غذا، افزایش چربی سوزی و کاهش وزن می شود.

برای لاغر شدن و فعال کردن روده ها روزانه این دمنوش را یک الی دوبار میل کنید، همراه این دمنوش عالی رژیم مناسب و ورزش را فراموش نکنید.

پونه کوهی origanum vulgare

دیگر خواص پونه کوهی

  • کاهش تب
  • درمان عفونت سینه و تقویت کبد
  • افزایش ترشح صفراوی
  • کاهش اسپاسم و دردهای شکمی
  • کاهش گاز معده
  • تسکین درد
  • کاهش اوره
  • شستشو دهنده کلیه
  • بادشکن
  • معرق
  • کاهش آرتروز

جالب است بدانید این گیاه سرشار از فیبر و کلسیم است و از روغن آن به عنوان دفع کننده حشرات نیز استفاده می کنند.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

483 مطلب