farsi beauty

خواص آجیل، 9 مورد از برترین خواص آجیل که باید بدانید

آجیل

آجیل از جمله تنقلات همیشگی ما بر سر سفره ها در هر مناسبتی همچون شب یلدا و عید نوروز می باشد. ترکیب مغز های موجود در آجیل بسیار خوشمزه و خوش طعم است اما آیا تا به حال به خواص آجیل فکر کرده اید؟ خواص آجیل به ویژه آجیل خام بسیار شگفت انگیز است و باعث تعجب شما خواهد شد. آجیل یا Nuts از جمله خوراکی های کوچک و در دسترس می باشد. با وجود اندازه ی کوچکش بسیار مغذی است و حاوی پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و چربی های مفید برای قلب می باشد. همچنین آجیل با دارا بودن کالری زیاد می تواند شما را تا قبل از وعده ی اصلی سیر نگه دارد و حتی اگر بیشتر مصرف شود سبب کاهش اشتها می شود. قبل از اینکه با خواص آجیل به طور کامل آشنا شوید باید بدانید که آجیل برای دیابت، پوست و مو، کم خونی و سایر موارد بسیار مفید است.

 

ارزش غذایی آجیل، آجیل چه مواد معدنی دارد؟

مواد مغذی و مفید موجود در آجیل بسیار است. با مصرف یک اونس آجیل که برابر است با 28 گرم مواد مغذی زیادی به بدن خود هدیه می کنید. این مواد مغذی شامل موارد زیر می باشد:

  • میزان کالری موجود در 28 گرم آجیل 173 کالری می باشد.
  • 16 گرم چربی که نه گرم آن را چربی اشباع نشده تشکیل می دهد.
  • 6 گرم کربوهیدرات
  • 5 گرم پروتئین
  • 3 گرم فیبر
  • 91 میلی گرم فسفر که حدود 13 درصد نیاز روزانه ی بدن را تأمین می کند.
  • 8 میلی گرم ویتامین E که 12 درصد نیاز روزانه ی بدن را تأمین می کند.
  • 6 میلی گرم منیزیم که برابر است با 13 درصد از نیاز روزانه ی بدن
  • 3 میلی گرم مس معادل با 23 درصد از نیاز روزانه ی بدن
  • 0.0598 میلی گرم منگنز که برابر است با 26 درصد از نیاز روزانه ی بدن
  • 0.0308 میلی گرم سلنیوم که برابر است با 57 درصد از نیاز روزانه ی بدن

این مواد مغذی در همه نوع آجیل وجود دارد ولی در بعضی از آجیل ها تراکم آنها بیشتر یا کمتر می شود. به طور مثال انواع بادام و فندق برزیلی دارای بیشترین میزان منیزیم هستند. همچنین میزان کربوهیدرات هم در آجیل ها متفاوت است. به طور مثال کربوهیدرات بادام هندی زیاد است اما در فندق میزان کمی کربوهیدرات وجود دارد.

آجیل

آشنایی با خواص آجیل

آجیل که هم به شکل خام و هم بو داده مورد استفاده قرار می گیرد، بسیار کالری بالایی دارد اما مصرف آن برای سلامت بدن مفید است. برخی افراد فقط در مناسبت های خاص آجیل میل می کنند اما برخی دیگر آجیل در برنامه غذایی روزانه اشان جایگاه مهمی دارد. در ادامه با خواص آجیل برای بدن بهتر آشنا خواهید شد.

 

فواید و خواص آجیل برای اندام های حیاتی و سلامت کلی بدن

آجیل به دلیل ترکیبات خاصی که دارد به شکل چشم گیری بر سلامت بدن اثر دارد. آجیل ها شامل چربی های اشباع نشده، مواد مغذی و سایر ترکیبات فعال زیستی هستند. از جمله این موارد می توان به فیبر، پروتئین گیاهی، مواد معدنی، توکوفرول ها، فیتواسترول ها و ترکیبات فنلی اشاره نمود. بر اساس تحقیقات انجام شده، آجیل برای سلامت قلب مفید است و تاثیر زیادی برای جلوگیری از بروز بیماری کرونر قلبی و فشار خون دارد. آجیل از بروز سرطان جلوگیری می کند، احتمال ایجاد سنگ صفرا در مردان و زنان را کاهش می دهد و التهابات را کاهش می دهد.

 

آجیل مفید برای قلب و سرشار از آنتی اکسیدان

در صورت عدم تعادل بین تولید گونه های واکنش پذیر اکسیژن و تجمع بیش از اندازه آنها در بدن پدیده ای به نام استرس اکسیداتیو رخ می دهد. رادیکال های آزاد هم از این قبیل می باشند که با عفونت ها مبارزه می کنند، اما در صورت افزایش رادیکال های آزاد در بدن استرس اکسیداتیو ایجاد می شود که ممکن است به بدن آسیب برساند. بدن با تولید آنتی اکسیدان می تواند با اسید اکسیداتیو مبارزه کند و سلامتی را حفظ کند و آجیل حاوی آنتی اکسیدان است. گردو و بادام جزو آجیل هایی هستند که آنتی اکسیدان دارند و آنتی اکسیدان موجود در آنها از چربی سلول های بدن در برابر اکسیداسیون رادیکال های آزاد محافظت می کند. همچنین این دو آجیل حاوی پلی فنول می باشند که نوعی آنتی اکسیدان است و قابلیت کنترل اثرات استرس اکسیداتیو را دارد. بر اساس یک آزمایش افرادی که در رژیم غذایی خود به طور مرتب گردوی آمریکایی مصرف می کردند به مرور کلسترول بد خون آنها کاهش یافت. استرس اکسیداتیو خطر بروز برخی بیماری ها به ویژه بیماری های قلبی را افزایش می دهد که با مصرف آجیل می توان این خطر را کنترل کرد.

 

کاهش سطح کلسترول خون و فشار خون با کمک آجیل

یکی از آجیل های خوشمزه و پر طرفدار که برای کلسترول مفید می باشد، پسته است. بر اساس تحقیقات افرادی که دارای اضافه وزن هستند اگر روزانه از این آجیل استفاده کنند، سطح کلسترول خون آنها به میزان چشمگیری کاهش می یابد. بادام و گردو هم سبب کاهش کلسترول بد یا LDL و افزایش کلسترول خوب یا HDL می شود.

آجیل

اگر اضافه وزن دارید آجیل را در رژیم غذایی خود قرار دهید

بر اساس برخی تحقیقات خانم هایی که درگیر چاقی بودند و در رژیم غذایی خود بادام مصرف می کردند نسبت به خانم هایی که بادام در رژیم لاغری آنها جای نداشت، سه برابر بیشتر کاهش وزن داشتند. بنابراین آجیل برای کاهش وزن و لاغری بسیار مناسب است. با وجود اینکه میزان کالری آجیل زیاد است اما مصرف آن سبب چاقی و ورود چربی به بدن به میزان زیاد نمی شود. در واقع چربی آجیل در زمان هضم در دیواره ی فیبری آن باقی می ماند و جذب بدن نمی شود. همچنین با مصرف آجیل شما احساس سیری می کنید و اشتهای شما کاهش می یابد بنابراین میل شما به پرخوری کم می شود و وزن شما کنترل می شود و از اضافه وزن جلوگیری می شود. همچنین جذب کالری از گردو 21 درصد و از پسته 5 درصد کمتر می باشد.

چاقی

فواید آجیل برای کلیه، کبد و التهابات داخلی

مصرف آجیل به ویژه بادام، گردو و پسته برای کاهش التهاب و همچنین برای بیماری های کلیوی و مبتلایان به دیابت بسیار مفید است. بدن نسبت به آسیب، فعالیت باکتری ها و پاتوژن های خطرناک واکنش نشان می دهد و التهاب یکی از این واکنش هاست که تا حدودی مفید است و برای دفاع از بدن مفید است. اما در صورتی که التهاب در بدن به مدت طولانی ماندگار شود ممکن است به بدن آسیب برساند و خطر ابتلا به دیگر بیماری ها را افزایش دهد. با مصرف آجیل به طور روزانه احتمال بروز التهاب در بدن 35 تا 90 درصد کاهش می یابد.

 

آجیل غنی از فیبر و ضامن سلامتی روده ها

فیبر برای حفظ سلامتی مفید است و سبب احساس سیری می شود. آجیل هایی همچون پسته، فندق، بادام و بادام زمینی میزان زیادی فیبر در خود دارند و با مصرف آنها فیبر در بدن افزایش می یابد. فیبر با افزایش حس سیری سبب کاهش پرخوری و دریافت کالری بیش از اندازه می شود. فیبر سبب افزایش حجم مدفوع در روده ی بزرگ می شود و حرکت آن در روده را آسان می سازد. باکتری های موجود در روده از فیبر تغذیه می کنند و آن را تبدیل به اسید های چرب رشته کوتاهی می کنند که سلامتی روده را تضمین می کند.

آجیل

خواص آجیل برای قلب و رگ های قلب

چربی های اشباع نشده سالم، فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین موجود در آجیل می تواند به کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی کمک زیادی کند. با وجود اینکه آجیل ها سرشار از چربی هستند اما چربی های موجود در آنها بیشتر سالم و اشباع نشده است و میزان کمی چربی اشباع شده در آجیل وجود دارد. چربی های اشباع نشده به کاهش کلسترول های بد بدن کمک می کند. کاهش کلسترول باعث سلامت قلب می شود زیرا از جمع شدن پلاک در داخل عروق و تنگ شدن آن جلوگیری می کند.به همین ترتیب خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب کاهش می یابد.

 

خواص آجیل برای مبتلایان به دیابت

افرادی که به سندرم متابولیک یا سوخت و ساز مبتلا هستند می توانند از آجیل برای دور ماندن از بیماری های خطرناکی همچون سکته، دیابت نوع دو و بیماری های قلبی در امان بمانند زیرا آجیل می تواند به کاهش سندرم سوخت و ساز کمک شایانی کند. علت کمک آجیل به این افراد این است که کربوهیدرات کمی دارد و فشار خون را افزایش نمی دهد. آجیل حاوی آنتی اکسیدان است که می تواند عوامل بروز دیابت همچون قند خون، استرس اکسیداتیو و دیگر عوامل را تا حدودی کاهش دهد. با مصرف دو وعده ی 25 گرمی آجیل در طول روز می توانید به کاهش قند خون به میزان نه درصد کمک کنید تا از ابتلا به دیابت نوع دوم پیشگیری کنید.

آجیل

خواص آجیل برای بدنسازان

اگر ورزش بدنسازی را شروع کرده اید می توانید از آجیل به عنوان یک میان وعده سالم و مفید کمک بگیرید. گردو، بادام و بادام هندی از جمله گزینه های هستند که شما می توانید در رژیم خود از آنها استفاده کنید. آجیل ها منبع خوبی از اسید های چرب ضروری و پروتئین هستند. بادام با داشتن مقدار بیشتر پروتئین و فیبر مصرف بیشتری دارد. همچنین بادام با دارا بودن منیزیم، ویتامین E و چربی های اشباع نشده تاثیر خوبی بر سلامت قلب دارد. گردو تنها آجیلی است که فرم گیاهی اسید های چرب امگا 3 را در خود دارد و برای بدنسازی مناسب است. بادام زمینی هم برای بدنسازی مفید است و حاوی چربی های اشباع نشده است و می تواند سطح تستوسترون را پشتیبانی کند. بادام هندی نیز نسبت به سایر آجیل ها و مغز ها از کربوهیدرات بیشتری برخوردار است.

بدنسازی

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
فاطمه دیوسالار

فاطمه دیوسالار

نویسنده این مطلب

91 مطلب