farsi beauty

مهم ترین خواص خرما و تاثیرات آن در سلامتی و زیبایی را بدانید!

خرما

خرما یک ماده ارزشمند و شیرین است که معمولا اصالت آن را به کشور عراق ربط می دهند.

این ماده غذایی کامل با توجه به اندازه کوچکش سرشار از مواد مغذی برای بدن است که کمک بسیار زیادی به سلامت بدن و گرم کردن طبع بدن می کند.

در ادامه قرار است به ارزش غذایی این ماده ارزشمند بپردازیم و از خواص آن برای درمان بیماریها و جلوگیری از بروز برخی بیماری ها در طب سنتی و طب امروزی بپردازیم.

ارزش غذایی خرما

خرما منبع سرشار از ویتامین های لازم و مواد معدنی برای بدن است.

در هر عدد خرما کالری، فیبر غذایی، کلسترول و کربوهیدرات، چربی، پروتئین، ویتامین D، نیاسین، فولات، پیریدوکسین، پانتوتنیک اسید، ویتامین K، تیامین، سدیم، پتاسیم، منیزیم، منگنز، فسفر، روی، آهن، ویتامین A، آنتی اکسیدان، ویتامین ث، سلنیوم،‌ ایزوفلاون، گوگرد، بور وجود دارد.

خرما از ویتامین‌ های گروه B سرشار است که این ویتامین ها به رشد استخوان ها و سلامت چشم ها، کاهش ابتلا به سرطان های معده و روده، عملکرد عمومی بدن، تقویت سیستم ایمنی، بالا بردن سوخت و ساز بدن و سیستم عصبی مفید است.

خرما

خواص خرما

بهبود دهنده سلامت استخوان ها

همانطور که ذکر شد در خرما منابع زیادی از سلنیوم، منیزیم، منگنز، مس وجود دارد که همه این موارد برای حفظ سلامت استخوان ضروری است، مصرف خرما می تواند برای افرادی که در خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند معجزه ساز باشد، خرما می تواند حتی به انعقاد خون کمک کند چون حاوی بور است این ماده هم برای خون و استخوان بسیار مفید است.

ضد التهاب

از دیگر خواص خرما به پیشگیری از التهاب اشاره می کنیم، خرما یک ماده ضد التهاب است که منیزیم زیادی دارد این ماده به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا با التهاب های ناشی از مصرف دارو یا بیماری ‌ها جلوگیری کند.

مفید برای بارداران

لازم است بدانید افراد باردار بطور تقریبی 300 کالری بیشتر از افراد معمولی استفاده می کنند، بنابراین باید غذاهایی که حاوی کالری است بیشتر مصرف کنند خرما یک انتخاب مناسب برای رساندن کالری متناسب به بارداران است، تحقیقات نشان می‌دهد فیبر موجود در خرما می‌تواند حتی از برخی مشکلات بارداری جلوگیری کند مانند بواسیر در دوره بارداری؛ مصرف خرما در هفته های آخر بارداری نیز برای زایمان مفید است و می تواند عضلات رحم را در ماه های آخر تقویت کند.

تنظیم کننده سطح کلسترول خون

مطالعات نشان می دهد اشخاصی که خرما مصرف می کنند می توانند تاثیرات مثبتی را روی کلسترول و استرس خود داشته باشند، خرما تهی از کلسترول و غنی از آهن است هرچه بیشتر خرما مصرف کنید سطح کلسترول خون شما بهتر تنظیم می شود.

خرما

درمان کننده یبوست

مطالعات روی برخی حیوانات مانند موش های صحرایی اثبات کرده که عصاره این ماده شیرین می تواند به بهبود دستگاه گوارش کمک زیادی کند، بنابراین فیبر موجود در خرما هم از سرطان‌ های دستگاه گوارش جلوگیری می‌کند هم حرکات روده ‌ای و عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشد، این ماده خواص نرم کنندگی مدفوع را دارد و از یبوست های مزمن جلوگیری می کند.

تنظیم کننده فشار خون

خاصیت دیگر خرما تنظیم فشار خون می باشد، فشار خون بالا یا پایین در هر صورت برای بدن مضر است، خرما حاوی پتاسیم است بنابراین می تواند فشار خون را متعادل نگه دارد اگر به قدر کافی پتاسیم مصرف نکنید ممکن است سطح فشار خون شما از تعادل خارج شود؛ پس برای کنترل فشار خون از خرما استفاده کنید.

درمان کننده اسهال

همانطور که ذکر شد خرما بر روی یبوست تاثیرات مثبتی دارد، حال لازم است بدانید که این ماده شیرین اسهال را هم درمان می کند پتاسیم موجود در خرما می‌تواند خواص ضد میکروبی ایجاد کند و با میکروب های ایجاد کننده اسهال درون بدن مبارزه کند.

جلوگیری از ریزش موهای سر

طبق تحقیقات آهن موجود در خرما می تواند جریان خون را در موها و پوست سر بهبود ببخشد، اکسیژن رسانی و بهبود جریان خون در پوست و موی سر می تواند از ریزش مو جلوگیری کند.

درمان شب کوری

برخی افراد به شب کوری مبتلا هستند کمبود ویتامین A در بدن موجب شب کوری می شود، از آنجا که خرما غنی از ویتامین A است می‌تواند با این مشکل چشمی هم مبارزه کند.

خرما

درمان کننده اختلالات روده

فیبر موجود در خرما اختلالات روده ای را درمان می کند، خرما حاوی مقدار اندکی نیکوتین طبیعی است و این امر می تواند اختلالات روده‌ای را درمان کند.

درمان کننده آنمی

آنمی مشکلی است که برخی افراد مبتلا به آن می باشند، افرادی که مبتلا به آنمی باشند باید آهن بیشتری مصرف کنند، آهن می‌تواند آنمی را درمان کند برای درمان آنمی از خرما استفاده کنید زیرا منبع کاملی از آهن می باشد.

بهبود دهنده سطح انرژی بدن

مصرف خرما برای کودکان و نوجوانان می توانند انرژی بدن را افزایش دهد و آن را حفظ کند، به همین دلیل است که کشورهای اسلامی در هنگام ماه رمضان و روزه گیری از این ماده استفاده می کنند.

بهبود دهنده سلامت قلب

اگر میخواهید سلامت قلب خود را تضمین کنید از خرما استفاده کنید، مصرف خرما موجب مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن می‌شود و از بیماری های عروقی و مشکلات قلبی پیشگیری می کند، آنتی اکسیدان موجود در خرما می تواند به از بین بردن کلسترول در دیواره های عروق کمک زیادی کند همچنین خرما حاوی ایزوفلاون هایی است که به کاهش بیماری های قلبی عروقی کمک زیادی می کند.

کمک کننده به افزایش وزن اصولی

اشخاصی که لاغری بیش از حد را تجربه می کنند می توانند از خرما استفاده کنند، مطالعات نشان می دهد که مصرف خرما موجب افزایش 30 درصدی وزن میگردد.

خرما

بهبود دهنده سلامت پوست

مصرف خرما روی سلامت پوست تاثیر می گذارد زیرا خرما حاوی ویتامین ث و دی است که هر دو ی این ویتامین ها به قابلیت کشسانی و ارتجاعی پوست کمک می کنند، خرما را یک ضد پیری کامل بدانید چون می تواند تاثیر زیادی بر روی جوانسازی صورت داشته باشد همچنین عصاره خرما به درمان چین و چروک ها کمک زیادی می کند.

بهبود دهنده سلامت مغز و سیستم اعصاب مرکزی

مصرف خرما می تواند ابتلا به بیماری زوال عصبی را کاهش دهد این بیماری معمولاً در افراد مسن یافت می شود. زوال عقل و مشکلات حافظه‌ای با مصرف خرما قابل درمان است همچنین مصرف خرما و در عملکرد حافظه تاثیرات مثبتی دارد.

کمک کننده به رشد عضلات

تحقیقات ثابت کرده که مصرف خرما با توجه به کربوهیدرات های موجود در آن می‌تواند بر رشد عضلات تاثیر زیادی بگذارد اگر عضلات بدن شما سریعاً میسوزد با مصرف خرما آن را درمان کنید.

کاهش دهنده چربی شکم

مصرف خرما به کاهش وزن کمک کند؛ خرما جلوی پرخوری را می‌گیرد و جایگزین خوبی برای شیرینی های مصنوعی می باشد.

جلوگیری از بواسیر

بواسیر و شقاق عارضه های دردناکی است که ممکن است افراد را درگیر خود کند، استفاده ناکافی فیبر می تواند افراد را به بواسیر، شقاق و از این گروه بیماری ها دچار سازد، خرما منبع عالی فیبر است و می‌توانید حتی برای درمان بواسیر دوره بارداری از خرما استفاده کنید.

خرما

طریقه مصرف خرما

اگر نمی دانید چگونه از خرما استفاده کنید می‌توانید از دسر های حاوی خرما، اسموتی های خرما، میلک شیک خرما، سالاد خرما، خرما تخم مرغ، سس خرما، عصاره خرما و یا شیره خرما استفاده نمایید.

سئوالات متداول

بهترین زمان خوردن خرما برای چاقی

از آنجا که خرما سرشار از فیبر، خاصیت ضد التهابی، آنتی اکسیدان و مواد مغذی است به همین سبب می تواند تاثیرات مثبتی بر روی بدن و سلامت شما بگذارد. علاوه بر آن خوردن خرما می تواند برای چاقی نیز مفید باشد البته به تعداد خرمایی که میل می کنید نیز بستگی دارد. بهترین زمان برای خوردن خرما در صورتی که می خواهید چاق شوید، خوردن آن بعد از صرف غذا می باشد. چرا که خرما کالری بالایی دارد.

همچنین در صورتی که خرما ناشتا و اول صبح میل شود، موجب تامین انرژی شما برای کل روز خواهد شد و سبب می شود که برای مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید و در نتیجه لاغر شوید و وزن کم کنید.

در نتیجه می توان گفت که خرما به دلیل کالری و قند بالا می تواند گزینه ی مناسبی برای افزایش وزن و چاقی باشد. بنابراین همانطور که گفته شد بهتر است که خرما را بعد از هر وعده غذایی که کاملا سیر هستید میل کنید.

روزی چند عدد خرما بخوریم تا چاق نشویم ؟

خرما سرشار از فیبر های مفید است و باعث سوخت و ساز در بدن می شود.

یبوست را هم درمان می کند و باعث احساس سیری می شود.

میزان مصرفی خرما در کودکان و بزرگسالان تا ۳ عدد و برای بزرگسالان لاغر ۷ تا ۱۰ عدد مجاز است.

ولی برای افراد بزرگسال با اضافه وزن روزی ۳ عدد کافی است.

۱۰۰ گرم خرما ۱۵۰ کالری و هر یک عدد خرمای درشت ۳۰ کالری دارد.

دیابتی ها هم روزانه حداکثر تا ۳ عدد مجاز به خوردن خرما هستند ولی بهتر است حتما با پزشک خود مشورت کنید.

بهترین زمان خوردن خرما برای لاغری

بهترین زمان مصرف خرما برای لاغری صبح و با معده ی خالی است. زیرا خرما به دلیل میزان انرژی و کالری بالایی که دارد می تواند ساعت های زیادی شما را سیر نگه داشته و باعث شود به سراغ خوراکی های دیگر نروید. بنابر این اگر خرما را صبح و به صورت ناشتا میل کنید می تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

481 مطلب