farsi beauty

خواص گیلاس ؛ 5 خاصیتی که شما را بیمه می کند!

گیلاس

آشنایی با میوه گیلاس

گیلاس یکی از پر طرفدار ترین میوه های بهاری برای افراد کوچک و بزرگ است، درختان گیلاس ارتفاع کمی دارند و شاخه های آن ها صاف و بدون خار است، رنگ شاخه های این درخت قرمز مایل به قهوه ای می باشد، نهال گیلاس برگ های سبز دارد که تقریباً درشت هستند و این میوه گوشت دار و لذیذ پس از شکوفه های سفید یا صورتی از درخت می روید.

گیلاس را بهتر از بعد از چیدن از درخت تناول کرد و و می توانید از آن استفاده های مختلفی داشته باشید.

ارزش غذایی گیلاس

در هر دانه گیلاس کربوهیدرات، چربی، فیبر، کلسیم، فسفر، آهن، ویتامین A، منیزیم، فلوئور، ویتامین ث، اسید فولیک، چربی و رطوبت یافت می شود.

همچنین قند گیلاس از نوع لوولوز می باشد.

گیلاس

آشنایی با خواص شوکه کننده میوه گیلاس

1. ضد التهاب

گیلاس منبع غنی از آنتی اکسیدان می باشد که یک عامل ضد التهابی به شمار می آید و همچون سپری قوی از شما در برابر رادیکال های آزاد بدن و بیماری ها محافظت می کند.

2. ضد سرطان

آنتی اکسیدان موجود در گیلاس می تواند برای پیشگیری از بیماری سرطان بسیار موثر باشد.

3. سم زدایی بدن

گیلاس می تواند به راحتی مواد خارجی را از بدن دفع می کند و بدن را سم زدایی کند.

4. گیلاس جایگزین مسکن

به دلایل ترکیبات این میوه خوشمزه گیلاس می تواند به عنوان یک مسکن مانند ادویل، مرفین و آسپرین برای بانوان و آقایان عمل کند و یک راه طبیعی مقابله با درد به شمار می آید.

5.گیلاس و تنظیم چرخه خواب

یکی دیگر از خواص بی نظیر گیلاس تنظیم چرخه خواب و آرام کردن سیستم عصبی می باشد، مصرف گیلاس و ملاتونین موجود در آن افراد را آرام می کند، حرکات عصبی را کاهش می دهد و استرس را برطرف می کند.

گیلاس

خواص دارویی گیلاس

گیلاس سرشار از آنتی اکسیدان است که روند پیری را در آقایان و بانوان به تاخیر می اندازد، سیستم اعصاب مرکزی را تسکین می دهد و موجب تولید هورمون شادی در بدن یا دوپامین می شود، برای تسویه خون مفید است، کار کرد قلب، معده و روده را منظم می کند، قوای فکری را تقویت می کند، احتمال بروز بیماری قلبی و عروقی را به شدت کاهش می دهد، از بیماری مهلک سرطان را جلوگیری می کند، برای درمان روماتیسم، واریس، دردهای مفصلی و آرتریت بسیار مناسب است، سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد، هضم غذا را بهتر می کند و دارای مقادیر فراوانی ویتامین C است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

کاربرد مصرفی گیلاس

شما می توانید از گیلاس به عنوان ژله گیلاسی، مربای گیلاس، کمپوت و یا پودر آن استفاده کنید، شما حتی می توانید آن را فریز کنید اما باید بدانید که قبل از فریز کردن لازم است هسته آن را از گوشته گیلاس جدا کنید.

حقایق دیوانه وار در مورد میوه گیلاس

گیلاس برای اشخاصی که مبتلا به تصلب شرایین هستند، مبتلا به یبوست مزمن بوده و یا از مشکلات کبدی رنج می برند و در روده آنها گاز تجمع می شود بسیار مفید است.

همچنین کودکانی که دیرتر رشد می کند با مصرف گیلاس می توانند پابه پای دیگر کودکان رشد عادی داشته باشند، مصرف گیلاس برای مادران باردار و جنین نیز بسیار موثر است و می تواند رشد جنین را بهبود ببخشد، آهن بدن را تامین می کند و قدرت بویایی را تقویت می کند.

مصرف گیلاس موجب پاکسازی کلیه ها می شود بنابراین می تواند ادرار آور باشد، مصرف گیلاس در فصول بهار و تابستان بسیار توصیه می شود زیرا آب بدن را نیز تامین می کند و التهابات مزمن را از بین می برد.

گیلاس

طبع گیلاس چیست؟

گیلاس از میوه های گوشتی مقوی می باشد، در ایران طرفداران زیادی دارد و ایران 12 درصد تولید گیلاس دنیا را تامین می کند، این یعنی ایران سومین تولید کننده میوه گیلاس در جهان است پس براق درمان های گیاهی به راحتی می توان از این میوه استفاده کرد.

گیلاس در طب سنتی

در طب سنتی طبع گیلاس را سرد و تر می دانند اما سردی آن نسبت به طبع مرطوب و تر آن کمتر است.

در طب سنتی از برگ و دم گیلاس هم استفاده می کنند.

از نظر طب سنتی گیلاس ملین بوده، زود هضم است، در درمان اسهال خونی کاربرد دارد، فشار خون بالا را کاهش می دهد، به دلیل وجود پتاسیم در خودش موجب کیفیت ضربان قلب می شود، در پیشگیری و عدم ابتلا به آلزایمر موثر است، از پیری و زوال ان جلوگیری می کند، آنتی اکسیدان بالایی دارد و جوان کننده پوست است، در درمان نقرس موثر است، کم خونی را رفع می کند، له شده گیلاس بر روی پوست پیشانی سردرد های میگرنی را تسکین می دهد، بیماری های تنفسی به ویژه برونشیت را بهبود می بخشد، جوشانده گیلاس سنگ کلیه و بیماری های مجاری کلیوی را درمان می کند، موجب رفع گرفتگی صدا و نرم شدن سینه می شود، خراش های حنجره را درمان می کند، مصرف دانه آن در درمان ناتوانی جنسی آقایان موثر است، می تواند گواتر را درمان کند و بدن را پاکسازی می کند و در درمان دردهای مفصلی نیز مفید است.

گیلاس

گیلاس پخته شده بهتر است یا خام؟

گیلاس پخته شده یا همان کمپوت گیلاس به دلیل حرارت دیدن، زودتر هضم می شود و خواص بیشتری نسبت به گیلاس خام دارد.

فواید مصرف گیلاس در بارداری

اگر مادران باردار به این میوه حساسیت نداشته باشند لازم است بدانند که مصرف این میوه از یبوست بارداری جلوگیری می کند، سیستم ایمنی را تقویت می کند، خون ساز است و سلامت مغز جنین را تضمین می کند.

مصلح گیلاس چیست؟

همانطور که ذکر شد طبع گیلاس سرد و تر است و بهتر است افراد سرد مزاج در کنار گیلاس از چای نبات، حل، کندر، دارچین، زیره، عسل، زنیان، خرما و زیتون استفاده کنند تا طبع سرد این میوه را کمتر کنند.

ماسک گیلاس برای پوست صورت

اگر شما می خواهید پوستی شاداب و سرزنده داشته باشید ماسک گیلاس را برای پاکسازی پوست استفاده کنید، کافیست مقداری گیلاس را بپزید، هسته ی آن را جدا کنید، گیلاس را له کنید و خمیر را به روی پوست بمالید و اجازه دهید 20 دقیقه روی پوست بماند.

گیلاس

مضرات گیلاس و ممنوعیت مصرف

گیلاس ممکن است مضراتی برای افراد داشته باشد، اگر به این میوه آلرژی دارید ممکن است با مصرف این میوه دچار عوارض جانبی شوید، دریافت بیش از حد فیبر با مصرف این میوه می تواند شما را دچار مشکل کند، ممکن است علائم های مانند کرامپ شکمی و نفخ را احساس کنید، بنابراین در مصرف گیلاس زیاده روی نکنید.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

485 مطلب