farsi beauty

آشنایی با خواص بی نظیر مارچوبه و برخی از معایب آن

خواص مارچوبه

مارچوبه گیاهی پر از خاصیت است که در تمامی مناطق کشت می شود. زمان برداشت این گیاه علفی در فصل بهار به ویژه ماه های فروردین تا اردیبهشت است. مارچوبه سرشار از مواد معدنی همچون سلنیوم، منیزیم، پورین، اینولین و ویتامین های E و C می باشد که باعث شده این گیاه خواص و ارزش غذایی بالایی داشته باشد. در ادامه با سایت فارسی بیوتی همراه باشید تا با خواص بی نظیر مارچوبه آشنا شوید.

مارچوبه

خواص بی نظیر مارچوبه برای بدن

اثر مثبت مارچوبه بر کاهش وزن و لاغری

مارچوبه فاقد چربی است و کالری کمی دارد، بنابراین گنجاندن آن در برنامه غذایی همانند دیگر سبزیجات می تواند بر لاغری موثر باشد. فیبر موجود در مارچوبه سبب می شوند شما زودتر احساس سیری کنید و غذای کمتری میل کنید.

لاغری

بهبود عملکرد سیستم گوارشی با مارچوبه

مارچوبه از جمله سبزیجاتی است که به رشد و افزایش باکتری های مفید در دستگاه گوارش کمک زیادی می کند و به عنوان یک پری بیوتیک عمل می کند. مارچوبه به صورت پخته شده نیز می تواند برای دستگاه گوارش مفید باشد، عملکرد آن را تنظیم کند و التهابات را التیام بخشد. فیبر موجود در مارچوبه از یبوست جلوگیری می کند و حرکات روده را تنظیم می کند. همچنین وجود میزان زیادی فیبر در برنامه ی غذایی سبب جلوگیری از سرطان روده می شود.

 

افزایش سلامت چشم با مارچوبه

ویتامین A موجود در مارچوبه به افزایش سلامت چشم کمک می کند و سبب تقویت بینایی می شود. همچنین مارچوبه می تواند از بیماری های چشم که با کهولت سن مانند شب کوری، از دست دادن بینایی و آب مروارید به وجود می آیند جلوگیری کند.

مارچوبه

افزایش سلامت در دوران بارداری به کمک مارچوبه

مارچوبه در دوران بارداری سبب افزایش سلامت جنین و رشد آن می شود. علت این اثر مثبت مارچوبه بر جنین وجود فولات در آن است. همچنین مارچوبه از خطر ابتلای جنین به نقص لوله عصبی پیشگیری می کند.

 

مارچوبه از پوکی استخوان جلوگیری می کند

علائم پوکی استخوان نرم و ضعیف شدن استخوان هاست که سبب شکستگی در آنها می شود. مارچوبه به دلیل اینکه سرشار از ویتامین K است می تواند به استحکام و تقویت استخوان ها کمک کند و روند جذب کلسیم را افزایش می دهد. همچنین وجود مارچوبه در برنامه غذایی موجب می شود میزان کلسیم دفع شده توسط ادرار به حداقل برسد که به کاهش احتمال ابتلا به پوکی استخوان کمک می کند.

 

مارچوبه فشار خون را کنترل می کند

منیزیم بر کاهش و کنترل فشار خون بسیار موثر است و بر اساس تحقیقات افرادی که در رژیم غذایی خود از میزان زیادی منیزیم استفاده می کنند خطر سکته تا حدود هشت درصد در آنها کاهش یافته زیرا اکثر سکته ها به دلیل فشار خون بالا اتفاق می افتند. مارچوبه حاوی منیزیم است بنابراین می تواند به کمک افرادی که فشار خون بالا دارند برود. همچنین مارچوبه غنی از پتاسیم است و پتاسیم بر کاهش فشار خون بسیار اثر دارد.

 

سلامت پوست با مارچوبه

مارچوبه منبع ویتامین های زیادی است و می تواند به سلامت پوست شما کمک زیادی کند. ویتامین E موجود در مارچوبه از پوست در برابر رادیکال های آزاد مراقبت می کند و سلامت پوست را تضمین می کند، همچنین از پیری پوست و ایجاد چین و چروک بر آن پیشگیری می کند.

پوست صورت

افزایش رشد مو با مارچوبه

تاثیرات مثبت مارچوبه تنها به پوست محدود نمی شود و بر مو ها نیز اثر دارد. بر اساس تحقیقات گنجاندن مارچوبه در برنامه غذایی روزانه سبب افزایش رشد مو می شود. این گیاه حاوی ویتامین های C و E می باشد. این ویتامین ها با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند و آسیب به فولیکول های مو را کاهش می دهند که در نهایت موجب گردش خون بهتر در کف سر شده و موها سالم و درخشان می مانند.

افزایش رشد مو

پایین آوردن سطح کلسترول با کمک مارچوبه

سطح کلسترول بالا برای سلامتی بدن بسیار مضر است و با کمک مارچوبه می توان سطح آن را کنترل کرد. مارچوبه سرشار از فیبر های رژیمی است که در پایین آوردن میزان کلسترول کاملا مفید می باشد.

 

جلوگیری از کم شنوایی با مارچوبه

مارچوبه با دارا بودن فولات و ویتامین E می تواند از کم شدن شنوایی جلوگیری کند. مارچوبه همچنین از تراکم استخوانی که مربوط به بعد از یائسگی است می تواند جلوگیری کند زیرا این تراکم استخوانی به کاهش شنوایی مرتبط است.

 

مارچوبه موثر بر درمان دیابت

مارچوبه با ثابت نگه داشتن سطح قند خون بر درمان دیابت اثر مثبتی دارد. بر اساس تحقیقات این گیاه موجب می شود میزان جذب گلوکز از طریق بافت ها و عضلات بدن بیشتر شود و در نتیجه قند خون کاهش می یابد. به علاوه مارچوبه سبب ترشح بیشتر انسولین می شود، انسولین نیز در جذب بیشتر گلوکز موثر است.

رژیم دیابتی

تاثیر مارچوبه در دوران قاعدگی

مارچوبه سرشار از ویتامین B است. این ویتامین در زمان قاعدگی هنگامی که شما احساس خستگی و ناآرامی می کنید به کمکتان می آید و این مشکل را رفع می کند. همچنین مارچوبه در درمان سندروم پیش از قاعدگی و اختلالات مربوط به آن هم بسیار کمک کننده و مفید است.

سندروم پیش از قاعدگی

معایب مصرف مارچوبه

مارچوبه فواید فراوانی دارد که با بخشی از آنها تا این لحظه آشنا شده اید، اما این گیاه معایبی نیز دارد که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.

 

تاثیر منفی مارچوبه بر سنگ کلیه

بیمارانی که در معرض سنگ کلیه هستند بهتر است از خوردن مارچوبه خودداری کنند زیرا مارچوبه حاوی پورین است که موجب ایجاد اسید اوره می شود. هنگامی که اسیده اوره ی زیادی تولید شود برای بیماران مبتلا به سنگ کلیه و نقرس خطرات بسیاری ایجاد می کند. همچنین ممکن است برخی افراد به مارچوبه واکنش آلرژیک مانند خشکی دهان، خارش گلو، تنگی نفس و قرمزی چشم داشته باشند.

 

توجه به تداخل دارویی در هنگام مصرف مارچوبه

همانطور که می دانید مارچوبه حاوی ویتامین K است. این ویتامین سبب رقیق شدن خون می شود. در صورتی که از داروهایی همچون وارفارین که موجب رقیق شدن خون می شوند استفاده می کنید، بهتر است از مصرف مارچوبه خودداری کنید.

 

تاثیر منفی مارچوبه بر بارداری و تولید شیر

مارچوبه با تاثیرات زیادی که بر هورمون ها دارد می تواند از بارداری جلوگیری کند. در صورت نیاز می توانید با پزشک خود در این مورد مشورت کنید. زنانی که در دوران شیردهی هستند و به فرزندان خود شیر می دهند باید از خوردن مارچوبه خودداری کنند زیرا فیبر موجود در آن می تواند سبب ناراحتی معده در کودکان شود.

 

علت خشک شدن مارچوبه و نحوه نگه داری از آن بعد از چیده شدن

گیاهان پس از چیده شدن به فعالیت های خود یعنی آزاد سازی کربن دی اکسید و دریافت اکسیژن ادامه می دهند. به این فعالیت گیاهان فعالیت تنفسی گفته می شود. میزان فعالیت تنفسی گیاه مارچوبه پس از جدا شدن از ریشه بسیار بالا است و به همین جهت به سرعت آب ذخیره شده در خودش را از دست می دهد و سفت و محکم می شود. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است بعد از چیدن مارچوبه ساقه های آن را در یک پارچه ی مرطوب بپیچید، درون یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و درون یخچال بگذارید و تا دو روز از مارچوبه ی تازه بهره مند خواهید شد. نگه داری از مارچوبه به این روش سبب حفظ ویتامین های آن نیز می شود. مارچوبه به روش های گوناگونی قابل استفاده است. شما می توانید مارچوبه را کبابی، بخارپز، خام و سرخ شده مصرف کنید.

مارچوبه

نحوه استفاده از مارچوبه در غذا

شما می توانید در برخی غذا ها نیز از مارچوبه استفاده کنید. در بخش آموزش آشپزی می توانید دستور پخت آن را به خوبی یاد بگیرید.

 

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
فاطمه دیوسالار

فاطمه دیوسالار

نویسنده این مطلب

91 مطلب