farsi beauty

خواص آب چغندر برای سلامتی و درمان بیماری ها

آب چغندر - آب لبو

اکثر ما مردم چغندر را می شناسیم، در زمان قدیم خصوصا در فصول سرما از چغندر (لبو) استفاده های زیادی میشد.

ارزش غذایی چغندر

گیاه چغندر مقدار زیادی از عنصر های پتاسیم، کلسیم، آهن، فسفر، پروتئین، روبید یوم، کاسیوم و ویتامین‌هایی مانند نیاسین را پوشش می دهد. آب چغندر یا همان لبویی که ما میشناسیم و در فصول زمستان مصرف این ماده غذایی بالا می رود، خواص زیادی دارد. از آب چغندر برای رنگ کردن نخ و کناف و یا نقاشی در عصر قدیم استفاده میشد که اکنون هم از آن به عنوان رنگ طبیعی استفاده می شود.

چغندر - لبو

خواص درمانی آب چغندر

1. مناسب برای تناسب اندام

تحقیقات نشان می دهد که ورزش و تحرک نتیجه مثبت و بالایی بر روی تناسب اندام دارد اما در کنار انجام حرکات ورزشی لازم است رژیم غذایی مناسب نیز داشته باشید، برای تناسب اندام آب چغندر را به برنامه غذایی خود اضافه کنید، برسی ها نشان می‌دهد که در آب چغندر مقادیری از نیترات وجود دارد که درون بدن به اکسید نیتریک تبدیل می شود این اکسید می تواند رگ های خونی را باز تر و گشاد تر کند و جریان خون را بیشتر افزایش دهد این امر چه در حالت استراحت و چه در حالت ورزش و تحرک برای بدن مفید است.

2. پیشگیری از مشکلات قلبی

چغندر گیاهی است که خواص ضد التهابی بالایی دارد و برای افرادی که از مشکلاتی مانند مشکلات قلب و عروق رنج می‌برند مفید است این گیاه می تواند عضلات قلب را تقویت کند و به شل شدن دیواره های رگ قلب کمک بالایی می کند این گونه شما کمتر دچار سکته قلبی یا آنفارکتوس می شوید.

3. مبارز عالی با رادیکال‌های آزاد در بدن

دیگر خواص آب چغندر مبارزه با رادیکال‌های آزاد درون بدن است، آب چغندر سریعاً زخم ها را بهبود می بخشد و از پیری زودرس و مواردی مانند سرطان جلوگیری می کند.

چغندر - لبو

4. بهبود عملکرد دستگاه گوارش

آب چغندر به هضم غذای سنگین کمک می کند و سنگینی معده را کاهش می دهد، از آب چغندر یا لبو برای افزایش اشتها در بیمارانی که سوء تغذیه دارند و یا دچار بی‌اشتهایی نوجوانی شده‌اند استفاده می کنند.

5. درمان کم خونی بدن

مقادیر زیادی آهن و اسید فولیک در آب چغندر وجود دارد که به درمان کم خونی کمک می کند.

6. تضمین سلامت جنین و بانوان باردار

همانطور که ذکر شد میزان زیادی از اسید فولیک در آب چغندر وجود دارد که این امر برای جنین در هفته های اول بارداری مفید است، همچنین از آب چغندر برای سلامت مادران باردار نیز استفاده می‌شود زیرا هم به رشد جنین کمک می کند و هم منبع کم خونی مادر را جبران می کند.

آب چغندر - آب لبو

7. مبارزه با اِدِم

مقابله با احتباس در بدن یکی دیگر از خواص آب چغندر است، اشخاصی که دچار بیماری ادم یا ورم اندام می شوند می توانند از آب چغندر استفاده کند تا پتاسیم و سدیم موجود در این گیاه بتواند به تنظیم هورمون های بدن کمک کند.

8. مبارزه با سرطان

رشد سلول های سرطانی با مصرف آب چغندر کاهش پیدا می کند، اشخاصی که تومور هایی در سینه، پروستات و پانکراس خود دارند با مصرف آب چغندر می تواند این غده ها را از بین ببرند.

9. کاهش وزن

از دیگر خواص آب چغندر می توانیم به افزایش سوخت و ساز بدن اشاره کنیم، آب چغندر در کمک زیادی به قلب می کند و میزان اکسیژن در بدن را بالا میبرد حاوی کالری اندکی است و موجب احساس سیری می شود بنابراین افرادی که میخواهند وزن خود را کم کنند می توانند از چغندر و آب آن استفاده کنند.

10. کاهش فشار خون بالا

فشار خون بالا یا قاتل خاموش یکی دیگر از بیماری های خطرناک و بی سر و صدا در بدن است، تحقیقات نشان می دهد مصرف روزانه یک فنجان آب چغندر موجب می شود فشار خون متعادل شود و عروق گشاد گردد.

چغندر - لبو

11. بهبود عملکرد غدد تیروئید

آب چغندر برای غده تیروئید نیز مفید است به دلیل میزان کمی در بدن است که این مشکل با مصرف آب چغندر قابل حل است.

12. جوان سازی سلول های مغزی

مصرف آب چغندر می تواند موجب بهبود گردش خون و کاهش فشار خون و جوانسازی سلول های مغزی شود، افرادی که از بیماریهای کم ادراری، سنگ کلیه، نقرس اسید اوریک بالا الیگوری رنج می برند می توانند از آب چغندر برای درمان خود استفاده کنند.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

483 مطلب