farsi beauty

طرز تهیه باقلوای گردویی بسیار ساده و خوشمزه در منزل

باقلوا گردویی

باقلوا از معروف ترین شیرینی های ایرانی و ترکی میباشد. یکی از معروف ترین باقلوا ها نیز، باقلوای گردویی است که متعلق به ایران و شیرینی محبوب شهر آستارا میباشد. این باقلوای بسیار خوشمزه را میتوانید به راحتی در خانه درست کنید و از آن لذت ببرید. این شیرینی به عنوان یک میان وعده بسیار مقوی و خوشمزه میباشد. با ما همراه باشید تا طرز تهیه این باقلوای خوشمزه را یاد بگیریم.

مواد لازم باقلوای گردویی

شیر ولرم

یک و نیم لیوان

تخم مرغ

2 عدد

خمیر مایه

¼ قاشق چای خوری

شکر

2 قاشق چای خوری

نمک

¼ قاشق چای خوری

آرد سفید

چهار و نیم تا 5 لیوان

 

 

مواد لازم برای شیره

آب

2 لیوان

شکر

2 لیوان

گلاب

¼ لیوان

جوهر لیمو

یک هشتم قاشق چای خوری

 

مواد میانی

گردوی خرد شده

یک و نیم لیوان

شکر

یک و نیم لیوان

هل آسیاب شده

یک قاشق غذا خوری

کره ذوب شده

150 گرم

 

مواد رومال

زرده تخم مرغ

1 عدد

زعفران

به مقدار لازم

 

طرز تهیه

مرحله اول:

برا تهیه این باقلوای خوشمزه ابتدا، شربت باقلوا را درست کرده. ابتدا آب و شکر را درون یک قابلمه ریخته و روی حرارت متوسط قرار میدهیم تا شکر حل شده و به جوش آید.

مرحله دوم:

بعد از 20 دقیقه جوشیدن شربت، گلاب را به آن اضافه کرده و دوباره هنگامی که جوش آمد، جوهر لیمو را با یک قاشق آب سرد حل کرده و به شربت خود اضافه میکنید. (هنگامی که جوهر لیمو در دسترس شما نبود، میتوانید از آبلیمو نیز استفاده کنید.)

مرحله سوم:

حال مواد را یک دور هم زده و هنگامی که دوباره جوشید و دو جوش زد از روی گاز برداشته و میگذاریم تا خنک شود. نصف لیوان شیر را با خمیر مایه و شکر و 3 قاشق مربا خوری آرد مخلوط کرده و در آن را میبندیم.

مرحله چهارم:

10 دقیقه بع آن استراحت داده تا خمیر مایه عمل کند و سپس در یک کاسه دیگر شیر، کره ذوب شده، تخم مرغ و نمک را باهم مخلوط کرده و خمیر مایه هم به آن اضافه میکنیم. آرد را کم کم به مواد اضافه کرده و مخلوط میکنیم تا خمیر منسجمی بدست آید.

مرحله پنجم:

خمیر را با دست ورز داده تا یکدست شود و به دست ها نچسبد. سپس خمیر را درون یک کاسه گذاشته و روی آن را با سلفون میپوشانیم و به آن یک ساعت استراحت میدهیم. بعد از یک ساعت آن را برداشته و پف آن را با دست میگیریم.

مرحله ششم:

خمیر را به 8 چانه تقسیم کرده و دو چانه بزرگ را برای اول و آخر و 6 چانه کوچکتر را برای لایه های میانی میگذاریم. روی چانه ها را پوشانده و دوباره به آنها 5 دقیقه استراحت میدهیم. یک قالب برداشته و کف آن را با کره ذوب شده چرب میکنیم.

مرحله هفتم:

سپس بر روی یک تخته آرد پاشی کرده و چانه بزرگ را با وردنه باز میکنیم و به درون قالب انتقال میدهیم. اضافه های خمیر را برش زده و روی سطح خمیر کره میمالیم. درون یک کاسه گردو ها را خرد کرده. (توجه داشته باشید که گردو ها نه زیاد درشت شوند و نه زیاد ریز باشند.)

مرحله هشتم:

شکر و هل را نیز اضافه کرده و مخلوط میکنیم. روی خمیر درون فالب را با مواد میانی پوشانده و با پشت قاشق صاف میکنیم. سپس چانه های کوچکتر را باز کرده و روی آن قرار میدهیم.

مرحله نهم:

سپس دوباره روی خمیر کره مالیده، مواد میانی را میگذاریم و دوباره روی آن خمیر میگذاریم. همین طور تا پایان چانه ها ادامه داده و بزرگترین چانه که آخرین چانه است را باز کرده و کمی کلفت تر پهن میکنیم و روی تمام مواد قرار میدهیم.

 مرحله دهم:

به مدت 20 دقیقه به آن استراحت میدهیم تا خمیر هوا خورده و کمی سفت شود. سپس خمیر را به صورت لوزی یا هر شکل دلخواهی برش میزنیم. حال زرده تخم مرغ و کمی زعفران دم کرده را با هم ترکیب میکنیم.

مرحله یازدهم:

مواد بدست آمده را با فرچه بر روی خمیر به صورت یکدست رومال کرده و از قبل فر را با دمای 170 درجه تنظیم و میگذاریم گرم شود. سپس باقلوا ها را درون آن قرار داده و حدود 50 تا 60 دقیقه میگذاریم بپزد.

مرحله دوازدهم:

هنگامی که روی باقلوا ها حسابی طلایی شد و پختند، آنها را از فر خارج کرده و از شربت بار سرد شده آرام آرام روی آن میریزیم. باقلوا ها را دوباره برش زده و صبر میکنیم تا خنک شوند. سپس میتوانید آنها را از قالب بیرون آورده و نوش جان کنید.

حرف آخر

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید و حتما این باقلوا های خوشمزه را امتحان کنید.

 

نوش جان.

 

منبع تصویر yazd__baghlava

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

482 مطلب