farsi beauty

همه چیز درباره خواص موز، اهمیت موز در بدنسازی

موز
برای ویدئوهای بیشتر و جدیدتر، در کانال های زیر مارو فالو کنید

خواص موز

همانطور که میدانید موز میوه ای با ارزش غذایی بسیاربالاست که در نواحی گرمسیری کشت می شود.میوه ای گرم، پر انرژی و منبع اصلی نشاسته برای مردم این مناطق است . موز خام حاوی آب، کربوهیدرات، پروتئین، پتاسیم، ویتامینC  ، منیزیوم، فسفر، منگنز (Mn) ،نیاسین و انواع ویتامین B ، فیبر غذایی ،کلسیم اندک و مقداری ناچیزی چربی است. همچنین این میوه مقداری مواد قندی دارد و حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان هاست. این میوه گرمسیری برای افرادی که ورزشکارهستند و بدنسازی کار می کنند نیز مفید بوده و به عضله سازی کمک می کند. موز فشار خون را ثابت نگهداشته وباعث رفع اسهال می گردد. خواص و تأثیرات این اَبَر میوه در سلامت و بهبود بدن انسان بسیار موثر است اما افرادی که نمی‌توانند مواد قندی را به‌ راحتی هضم کنند و گروهی از مبتلایان به ورم روده ، به مخصوصا افراد مبتلا به دیابت و چاقی، به علت قند زیاد موجود در موز باید از زیاده روی در مصرف آن خودداری کرده و دقت کنند. همچنین برای افرادی که دستگاه گوارششان حساس است می تواند باعث نفخ و یبوست شود. موز میوه ای بی ضرر است اما مصرف این میوه در افرادی که به لاتکس ( ترکیبی شیمیایی که در میوه هایی مانند آووکادو موجود است ) حساسیت دارند ممکن است باعث تشدید حساسیت گردد اما با پختن موز می توان از شدت آن کاست.

موز

خواص موز برای بدن

موز به دلیل داشتن طعمی دلپذیر بسیار محبوب بوده و برای قسمت های مختلف بدن انسان نیز مفید است. مصرف موز همراه با عسل برای کاهش وزن، کم خونی ، جلوگیری از ضعف عمومی بدن مفید و دارویی موثر برای سرفه است. از خواص موز میتوان سلامت قلبی- عروقی، ، افزایش انرژی و ایمنی بدن، پیشگیری و درمان کم‌خونی، جلوگیری از دیابت و کوری ، بهبود سلامت روانی و جلوگیری از زخم معده، بهبود متابولیسم (افزایش سوخت و ساز در بدن)، تقویت و استحکام استخوان ها، کمک به کاهش وزن و لاغری، پیشگیری از گرفتگی ماهیچه ‌ها و غیره را نام برد. همچنین پوست داخلی موز برای سفید کردن دندان ها مفید بوده و از گل درخت موز که باعث پاکسازی بدن از هرگونه بیماری میشود نیز برای درمان بیماری هایی همچون یبوست، دیابت، جلوگیری از سرطان مغز و سینه، افزایش اشتها،کاهش وزن، جلوگیری از پیری و غیره استفاده می شود.

موز

فواید موز برای زنان

یکی از شایع ترین بیماری ها در بین بانوان کم خونی می باشد. مصرف میوه موز در پیشگیری و درمان کم خونی موثر است و از گرفتن عضلات بانوان جلوگیری می کند. همچنین خوردن یک عدد موز در وضعیت ( سندروم پیش از قاعدگی  PMS ) باعث تنظیم قند خون ، کاهش علائم و در نتیجه آرامش در زنان خواهد شد. مصرف موز در زمان بارداری نیز در رشد سیستم عصبی جنین تأثیر گذار است.

موز

خواص موز در بدنسازی

همانطور که گفته شد موز میوه ای پرانرژی و منبع اصلی نشاسته برای مناطق گرمسیری است بنابراین جزء میوه های پرکربوهیدرات شناخته شده و بهتر است در وعده صبحانه میل شود. مصرف موز بعد از ورزش و انجام فعالیت ها برای جبران پتاسیمی که بدن از طریق تعریق از دست میدهد نیز مفید است زیرا این میوه سرشار از پتاسیم بوده و میتوان از آن برای انقباضات عضلانی استفاده کرد. البته بدن بعد از ورزش بیش از هرچیز به مایعات نیاز دارد پس بهتر است بعد از ورزش به جای مصرف میوه های قندی و پرکالری بیشتر به سمت میوه ها و سبزیجات آب دار بروید. موز دارای سه نوع قند طبیعی است (گلوکز، فروکتوز و ساکاروز) و هر موز رسیده دارای  23گرم قند و 2گرم نشاسته است که از این طریق به شکل گیری سطح گلیکوژن عضله کمک کرده و مانع از تجزیه آن می شود. برای احیای ذخایر انرژی عضله میتوانید موز را با محلول پروتئینی مخلوط و پس از تمرین میل کنید. سطح انرژی بدن بعد از مصرف یک موز به طور چشم گیری افزایش می یابد. در نتیجه مصرف موز برای هر ورزشکاری لازم و ضروریت.

 

 فواید موز برای ورزشکاران

  • افزایش سیستم ایمنی بدن در مقابل فشار ناشی از ورزش
  • سرعت بخشیدن به بهبود زخم های جدی برای ورزشکاران
  • به حداکثر رساندن گلبول های قرمز جهت حمل اکسیژن به ماهیچه
  • کمک به سنتز آدرنالین در بدن قبل و حین ورزش کردن
  • تقویت عضلات، تاندون ها، رباط ها

 

مصرف موز در کاهش وزن

افرادی که ورزشکار هستند و تمایل به کنترل وزن خود دارند، بهتر است از موز رسیده و زرد رنگ استفاده کنند زیرا نوع کربوهیدرات‌ها بستگی به مقدار رسیده بودن موز دارد. موزهای نارس و سبز رنگ، دارای بسیاری از نشاسته‌های مقاوم ( زنجیره‌های طولانی از گلوکز که نسبت به هضم مقاومند و مانند فیبر محلول عمل می کنند ) هستند، در حالیکه موزهای زرد رنگ و رسیده، بیشتر حاوی قند هستند. نشاسته‌های مقاوم به این دلیل که می توانند سرعت جذب مواد غذاییرا کاهش دهند، سطح قند خون را پایدار داشته و باعث احساس سیری و کاهش اشتها می شود. همچنین نشاسته‌های مقاوم می توانند باعث تسریع چربی سوزی در بدن و در نتیجه کاهش وزن شوند. موز به علت فیبر موجود در آن باعث کاهش اشتها و احساس سیری می‌شود. البته به دلیل قند بالایی که دارد بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنید زیرا نتیجه عکس داده و باعث افزایش وزن خواهد شد.

موز

موز

 

سوزاندن کالری

خاصیت اصلی موز در بدنسازی کمک و به ساخت ماهیچه است، این میوه علاوه بر این که سرشار از پروتئین است که به ترمیم و رشد بافت‌های ماهیچه‌ای کمک می‌کند ، برای سوزاندن کالری و کاهش وزن نیز مفید و اثر بخش است و برای افرادی که به بدنسازی علاقه دارند و ورزشکار هستند گزینه مناسبی است.

افزایش انرژی

میوه موز سرشار از کربوهیدرات، قند و نشاسته است که منبع اولیه‌ی انرژی بدن مجسوب شده و به افزایش انرژی در بدن کمک می کند. به همین دلیل مصرف این میوه بسیار توصیه میشود مخصوصاً برای ورزشکاران زیرا می تواند انرژی مورد نیاز بدنشان را هنگام بدنسازی و فعایت های ورزشی تأمین کند.

 

موز را میتوان به روش های مختلفی مصرف کرد

  • چیپس موز
  • میلک شیک موز
  • دمنوش
  • ماست میوه ای شامل موز، سیب و  دارچین
  • نان موزی
  • و...

موز

منبع پتاسیم و کربوهیدرات

مهمترین خاصیت موز در سلامت ورزشکاران و افرادی که به بدنسازی مشغول هستند، بهبود ضربان قلب آنهاست. پتاسیم  علاوه بر حفظ سلامت بدن در حفظ قدرت ماهیچه‌ها نیز نقش بسیار مهمی دارد. پتاسیم از ایجاد فشار بر روی قلب و لخته شدن خون جلوگیری می کند. بنابراین می‌تواند از بروز حمله‌ و سکته های قلبی و مغزی پیشگیری کند.همانطور که گفته شد میوه موز می‌تواند نیاز بدن به کربوهیدرات را به خوبی تأمین کند. مصرف کربوهیدرات ، ذخیره ‌سازی گلیکوژن در بدن و کمک به رسیدن پروتئین به ماهیچه ها مفید است. توصیه می شود دو ساعت بعد از انجام تمرینات افزایش بافت ماهیچه حتما موز میل کنید.

تامین فیبر مورد نیاز بدن از دیگر خواص موز است. همچنین فیبر در بهبود گوارش بدن تأثیر گذار است. فیبر در سلامت روده و اجابت مزاج موثر بوده و به سلامت دستگاه گوارش کمک شایانی می‌کند. در نتیجه اگر به دنبال داشتن دستگاه گوارش سالم هستید حتما این ابر میوه را دروعده های غذایی روزانه خود قرار دهید.

 

پیشگیری از کم خونی

همانطور که گفته شد موز به علت داشتن آهن در ترکیب خود می‌تواند از بروز کم خونی جلوگیری کند. اغلب  ورزشکاران و بدنسازانی که دچار کم خونی هستند به سردر نیز مبتلا میشوند. در نتیجه برای جلوگیری از کم خونی بدن بهتر از مواد غذایی که دارای آهن هستند در رزیم غذایی خود مصرف کنید.

موز

حفظ سلامت اعصاب و آرامش بدن

میوه موز سرشار از ویتامین B است، به همین دلیل برای آرامش اعصاب مفید و به ورزشکارانی که علاقمند به انجام فعالیت و تمرینات سنگین بدنسازی هستند، بسیار توصیه می شود.همچنین به علت وجود پتاسیم در آن برای آرامش ماهیچه ها مفید است.

 

مصرف موز بعد از ورزش

قند موز سریعاً هضم و جذب دیواره روده کوچک می شود و از این راه وارد جریان خون می شود. پس موز یک میان وعده سالم و مقوی بعد از انجام فعالیت های ورزشی است، چرا که در زمان سوختن سریع قند، یک ساعت فعالیت نیاز است تا به عضله ها امکان بازسازی و احیا ذخایر کربوهیدرات (گلیکوژن) را دهد.

موز

خواص موز برای کمر

مصرف موز به علت متعادل کردن الکترولیت ها، مواد معدنی و ویتامین های درون بدن باعث کاهش انواع درد در بدن می گردد. تغذیه دیسک بین مهره ها از راه خون رسانی بهتر انجام میپذیرد. هرچقدر که خون رسانی  بهتر انجام شود، در نتیجه درد آن ناحیه نیز کاهش می یابد. وقتیکه تغذیه ی دیسک ها مشکل پیدا کند از انعطاف خوبی برخوردار نخواهند بود و به همین دلیل استخوان مهره ها به همدیگر برخورد می کنند و در مواردی حتی استخوان مهره ها به سمت بیرون تمایل پیدا میکند و باعث میشود فشار زیادی بر نخاع متحمل شود.مصرف موز میتواند اندکی از این درد ها را کاهش دهد اما ورزش و مصرف دارو های تجویز شده توسط پزشک را فراموش نکنید.

موز

فواید موز برای مردان

موز یکی از میوه‌های تقویت کننده هورمون های مردانه (اسپرم) است و به دلیل داشتن ویتامین B6 در تقویت سیستم ایمنی بدن و کاردکرد درست گلبول‌های قرمز خون نقش بسیار مهمی دارد. مصرف غذاهای شور که حاوی سدیم می باشند باعث کاهش جریان خون در آلت تناسلی مردان شده در نتیجه باعث کاهش احساس خوب در رابطه جنسی می گردد. مصرف موز که سرشار از پتاسیم است می‌تواند تأثیرات  سوء غذای شور را از بین برده و موانع را برای رسیدن به ارگاسم از سر راه برداشت. همچنین پتاسیم موجود در موز باعث پیشگیری از بیماری پرستات می گردد. دلیل اینکه موز در کیفیت رابطه جنسی موثر است وجود آنزیمی به نام بروملین (Bromelain) بوده که تاثیربسزایی در تنظیم تسترون یا هورمون های مردانه دارد.این آنزیم باعث تولید تسترون شده و از گذشته تا کنون خوردن موز به کسانی که میل جنسی آن ها کم است پیشنهاد می شود.

موز

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
گلنوش قندی

گلنوش قندی

نویسنده این مطلب

27 مطلب