farsi beauty

بهترین و مضر ترین روغن برای ماساژ کودک

ماساژ کودک

ماساژ دادن کودک با روغن های مناسب فواید زیادی برای کودک دارد. نوزادان علاقه زیادی به لمس شدن توسط مادرشان دارند و ماساژ کودکان یکی از راه هایی است که پیوند عاطفی بین کودک و مادر را قوی تر می کند. ماساژ کودک می تواند فرصتی را فراهم بیاورد که باعث بهبود سلامتی و افزایش رشد کودک شما بشود. در کودکان به دلیل وجود حساسیت بالا نیاز به دقت و حساسیت بیشتری وجود دارد و نکات مهمی باید در نظر گرفته شود. یکی از نکات اساسی و اصولی در ماساژ کودکان انتخاب روغن مناسب برای آنهاست. زیرا استفاده از برخی روغن ها می تواند به پوست لطیف و حساس کودکان آسیب برساند. در این مقاله از سایت فارسی بیوتی با برخی از بهترین و مضر ترین روغن های ماساژ کودک و سایر نکات مهم آشنا خواهید شد.

ماساژ کودک

فواید ماساژ کودک

ماساژ کودک بسیار مفید است و همانطور که در ابتدا گفتیم سبب می شود پیوند عاطفی میان مادر و فرزند محکم تر و قوی تر شود. علاوه بر این مزیت فواید دیگری نیز دارد:

  • تماس چشمی میان مادر و فرزند را بیشتر می کند.
  • استرس و اضطراب کودکتان را کاهش می دهد.
  • تعامل بدنی میان مادر و کودک را افزایش می دهد.
  • سبب آرامش و کاهش گریه ی کودک می شود.
  • موجب می شود کودکتان راحت به خواب برود.

نکات مهمی که باید قبل از ماساژ کودک با آنها آشنا شوید

  • قبل از تصمیم گیری برای ماساژ کودکتان، با یک متخصص اطفال مشورت کنید.
  • در صورتی که شما از روغن های نامناسب و مضر برای ماساژ استفاده کنید ممکن است برخی مشکلات و بیماری های پوستی برای کودکتان رخ بدهد.
  • روغنی که شما انتخاب می کنید بهتر است خاصیت مرطوب کنندگی داشته باشد تا از خشکی پوست کودک جلوگیری کند.
  • استفاده از روغن های غلیظ در هوای گرم و مرطوب اصلا مناسب نیست، زیرا چنین روغن هایی  منافذ پوست را مسدود می کنند و گردو غبار و خاک را به پوست جذب می کنند.
  • روغن های طبیعی، ارگانیک و خالص بهترین انتخاب برای ماساژ کودکان می باشند البته در صورتی که شما اطمینان داشته باشید این روغن ها هیچ مشکلی برای فرزند شما ایجاد نمی کنند. توجه داشته باشید این روغن ها نباید حساسیت زا، حاوی مواد شیمیایی و فرآوری شده باشند.
  • روغن هایی با رایحه قوی برای ماساژ کودک مناسب نمی باشد و شما باید از روغن با بوی ملایم استفاده کنید.
  • بهتر است از روغن های ماساژی استفاده کنید که خوراکی باشند زیرا در ماساژ، کودک ممکن است مقدار کمی از آن را بخورد.
  • در صورتی که شما از روغن های ضروری یا گیاهی برای ماساژ کودکتان استفاده می کنید باید آن را با روغن حامل ترکیب کنید.
  • از محصولات و روغن های ماساژی استفاده کنید که با فرمول های خاص برای کودکان فرآوری شده اند.
  • از روغن های سرد و فشرده شده استفاده کنید زیرا هیچ مود افزودنی در آنها وجود ندارد.
  • قبل از خرید روغن تاریخ انقضای آن را چک کنید.
  • از ریختن روغن داخل بینی یا گوش کودک خودداری کنید.
  • روغن را به میزان کم خریداری کنید زیرا ممکن است در طولانی مدت فاسد شود و بوی نامطبوعی بگیرد.
  • برای انتخاب روغن ماساژ کودک، متناسب با فصل روغن تهیه کنید.

ماساژ کودک

روغن های مضر برای ماساژ کودک

روغن آفتاب گردان

این روغن با تبدیل شدن به اسید های چرب ممکن است به ساختار پوست کودک شما آسیب برساند. همچنین با اجازه دادن به مواد حساسیت زا سبب می شود پوست کودک آب زیادی دفع کند در نتیجه موجب بروز بیماری های پوستی مانند اگزما و خشکی پوست می شود.

روغن خردل

روغن خردل سرشار از ماده ایی به نام اسید اولئیک است و این ماده سبب نفوذ پذیری لایه های بالایی پوست کودک شما می شود که در نتیجه خشکی پوست را به همراه دارد. بنابراین در صورتی که کودک شما پوستی خشک، حساس و اگزمایی دارد استفاده از روغن خردل گزینه ی مناسبی نمی باشد.

روغن زیتون

بعضی روغن های طبیعی با وجود خواص های زیادی که دارند ممکن است موانع پوستی محافظ کودک را از بین ببرند و موجب ابتلای کودک به اگزما و سایر بیماری های پوستی شوند. بنابراین هنگام مصرف روغن زیتون حتما این نکته را در نظر بگیرید.

روغن با رایحه قوی

روغن هایی که رایحه قوی دارند ممکن است برخی از بیماری های کودک شما مانند آلرژی را تحریک کند و به او آسیب برساند.

روغن گردو و فندق

روغن گردو و فندق نیز محرک آلرژی هستند و می توانند برای کودک شما مشکلاتی را ایجاد کنند. بنابراین استفاده از آنها برای ماساژ کودک ممنوع است.

روغن های معدنی

روغن های معدنی برای ماساژ کودک مناسب نیستند و استفاده از آنها ممنوع است.

 

روغن های مناسب برای ماساژ کودک

روغن نارگیل ارگانیک

روغن نارگیل سبک است و برای پوست حساس کودکان گزینه ی مناسبی می باشد. این روغن در تابستان و فصل های مرطوب می تواند انواع بیماری های پوستی، اگزما، خشکی و بثورات ناشی از گرما را به حداقل برساند. خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی روغن نارگیل، از پوست کودک در برابر آسیب سلول های مضر و التهابات مراقبت می کند.

از روغن نارگیل برای قبل و بعد از حمام کودک خود می توانید استفاده کنید زیرا پوست کودک را نرم و لطیف  می کند و به حفظ رطوبت آن کمک می کند.

روغن کنجد

روغن کنجد بسیار برای بهبود سلامت کلی نوزادان مفید است و خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی دارد. این روغن در طب آیورودا برای ماساژ کودکان جزو بهترین روغن هاست زیرا خشکی پوست کودک را کاهش می دهد. روغن دانه کنجد برای کودکان زیر یک سال ملین بسیار خوبی محسوب می شود و ماساژ کودک با روغن کنجد سیاه، استخوان های کودک را قوی و مستحکم می کند. بهترین زمان استفاده از روغن کنجد برای کودکان بعد از حمام است زیرا از پوست آنها در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند.

ماساژ کودک

روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس آرام بخش است و کمک می کند کودک شما به راحتی بخوابد. این روغن ضد باکتری و ضد عفونی کننده است و به هضم غذا کمک می کند.

روغن حیوانی

روغن حیوانی یا روغن گی (Ghee) هم برای پوست کودک و هم برای سلامتی او مفید است. این روغن از سالم ترین منابع چربی در رژیم غذایی به حساب می آید و برای کودکان که به چربی بیشتری نیاز دارند بسیار مفید است. استفاده از روغن حیوانی گرم شده روی سینه ی کودک درد و گرفتگی شدید قفسه سینه را آرام می کند. همچنین در هنگام سرماخوردگی کودکان، می توانید مقدار کمی از این روغن را روی بینی و اطراف گوش کودک بمالید .

روغن بادام

روغن بادام پوست را بسیار نرم و درخشان می کند و پوست خشک کودک را ترمیم می کند. بهتر است این روغن به طور خالص مورد استفاده قرار بگیرد همچنین این روغن مناسب فصل زمستان است .

روغن بادام سرشار از ویتامین های A ،E، B1، B2و B6 و آنتی اکسیدان است. این روغن برای پوست و موی کودک بسیار مفید است و موجب تقویت آنها می شود. ماساژ دادن این روغن روی ناخن های نوزاد سبب محکم و براق شدن ناخن آنها می شود.

روغن های ماساژ مناسب برای کودکان با پوست حساس

روغن کرچک

این روغن را می توانید قبل از حمام بر روی پوست کودکتان ماساژ دهید. روغن کرچک از هرگونه خشکی پوست و مو جلوگیری می کند.

ماساژ کودک

روغن درخت چای

روغن درخت چای به درمان آلرژی های پوستی کمک می کند و خاصیت ضد عفونی کنندگی بالایی دارد. روغن درخت چای یک روغن طبیعی و ضروری است به همین دلیل باید آن را با روغن حامل ترکیب کنید.

استفاده از این روغن برای ماساژ نوزادان سبب می شود آنها آرامش بیشتری داشته باشند.

روغن بابونه

روغن بابونه برای نوزادانی که تازه متولد شده اند و پوستی حساس دارند بسیار مناسب است. روغن بابونه برای نوزادان کولیکی (نوزاد بی دلیل مدت زمان زیادی را گریه می کند) توصیه می شود و سبب آرام شدن آنها می شود تا بتوانند راحت بخوابند. همچنین این روغن مشکلات پوستی، جوش و بثورات پوستی را کاهش می دهد.

روغن کالاندولا

این روغن دارای رایحه ایی ملایم و طبیعی است و بسیار تسکین دهنده و ضد التهاب است به همین دلیل شما با خیال راحت می توانید از آن بعد از حمام برای کودکتان استفاده کنید.

 

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
فاطمه دیوسالار

فاطمه دیوسالار

نویسنده این مطلب

91 مطلب