farsi beauty

46 مورد از فواید کاربردی و بی نظیر سرکه سیب

سرکه سیب

همانطور که شنیده اید سرکه سیب دارای خواص بسیاری است که از آنها می توان به درمان دیابت، سرطان، مشکلات قلبی‌، جلوگیری از میزان بالای کلسترول خون و ... اشاره کرد. با ما در فارسی بیوتی همراه باشید تا شما را با خواص سرکه سیب برای بدن و سایر فواید آن، همچنین با عوارض و نحوه ی استفاده از آن آشنا کنیم.

سرکه سیب چیست ؟

در اثر تخمیر سیب با مخمر ها سرکه سیب ایجاد می شود. مخمر ها با استفاده از قندی که در سیب وجود دارد الکل به وجود می آورند. سپس باکتری هایی که می آیند الکل را به استیک اسید تبدیل می کنند. استیک اسید جزو اسید های ضعیف است اما مقدار زیادی از آن خاصیت اسیدی حدوداً بالایی به آن می بخشد. سرکه سیب پنج تا شش درصد استیک اسید دارد. علاوه بر استیک اسید سرکه ی سیب دارای ویتامین ها، مواد معدنی، آب و سایر اسید ها می باشد.

جایگاه سرکه سیب در تب سنتی

سرکه ی انگور قرمز که به شکل سنتی و قدیمی تهیه می شود بهترین سرکه در تب سنتی است. افراد در تب سنتی پیشنهاد می کنند که افرادی که در اقلیم گرمسیر زندگی کرده و گرم مزاج هستند به شکل روزانه از سرکه استفاده کنند زیرا میزان گرمی و تیزی صفرا، مواد جمع شده ی زائد در بدن و داغی خون را به خصوص در فصلی از سال که گرم تر است از بین می برد.

سرکه سیب

خواص بی نظیر سرکه ی سیب برای سلامتی

۱)کاهش کلسترول خون به کمک سرکه سیب :

وجود میزان بالایی از کلسترول خون در بدن احتمال حملات قلبی و سکته ی مغزی را افزایش می دهد. بسیاری از افراد که دچار کلسترول بالایی هستند به دنبال روش هایی می باشند که از شر این مشکل خلاص شوند. با توجه به تحقیقاتی که طی دوازده هفته بر روی گروهی از افراد انجام شده افرادی که هر روز سرکه ی سیب استفاده می کردند توانستند وزن بیشتری کم کرده و در نهایت کلسترول خون آن ها کمتر شود. با توجه به شواهدی که وجود دارد استفاده از سرکه سیب می تواند میزان کلسترول و تری گلیسیرید را کاهش دهد. بنابراین برای رفع این مساله کافی است از سرکه ی سیب کمک بگیرید.

۲) بهبود عفونت های قارچی :

سرکه سیب دارای چهار درصد مالئیک اسید بوده و استفاده از آن روشی مناسب برای رفع عفونت های قارچی است. این عفونت ها بیشتر در قسمت دهان و گلو به وجود می آید. و افرادی که دچار دیابت نوع دو هستند بیشتر در معرض عفونت قارچی هستند. سرکه ی سیب می تواند به عنوان داروی ضد قارچ به کار بیاید. با توجه به تحقیقاتی که بر روی مردی مبتلا به دیابت نوع دو انجام شد. از آن جهت که فرد همیشه از عفونت قارچی در دهان خود اذیت می شد. به مدت دو هفته و هر روز دو بار سرکه ی سیب را به شکل دهانشویه استفاده می کرد. و در نتیجه نود و چهار درصد از این مشکل برطرف شد. بنابراین سرکه ی سیب می تواند یکی از بهترین روش ها برای درمان عفونت های قارچی باشد زیرا برخی از عفونت ها در مقابل دارو های ضد قارچ ایستادگی کرده و به سادگی از میان نمی رود. به همین علت استفاده از آن روشی مناسب برای درمان عفونت های قارچی است.

۳) از میان برداشتن باکتری ها به کمک سرکه سیب :

سرکه سیب دارای خاصیت ضد باکتری بوده و می تواند باکتری هایی که سبب ایجاد بیماری در روده می شوند را از بین برده و مانع از ایجاد عفونت های روده ای در افراد شوند. بنابراین سرکه ی سیب توانایی رفع باکتری ها شده و به بهبود برخی بیماری ها کمک می کند.

سرکه سیب

۴) سم زدایی فوق العاده ی بدن :

احتمالا تا به حال نام موادی را شنیده اید که استفاده از آن ها سبب سم زدایی بدن می شود. استفاده از سرکه ی سیب یکی از بهترین روش ها برای سم زدایی بدن می باشد. با استفاده از دو قاشق سرکه ی سیب و اضافه کردن آن به رژیم غذایی تان باعث می شوید گردش خون غدد لنفاری بهبود پیدا کند و استفاده از آن کمکی بزرگ به افزایش سطح ایمنی بدنتان می کند.

۵) از بین رفتن بوی بد پا :

سرکه سیب توانایی بسیاری در متعادل سازی PH پوست دارد و همین مساله سبب می شود باکتری های ایجاد کننده ی بوی بد پا از بین رفته و به کمک سرکه سیب بتوانید بوی بد پا را رفع کنید. برای از میان بردن بوی بد پاها فقط کافی است دستمالی را به سرکه سیب آغشته کرده و به پاهایتان بزنید تا از بوی بد خلاص شوید.

6) بهبود گلو درد :

هرچند شواهدی از درستی این موضوع وجود ندارد. اما به نظر می رسد با توجه به خاصیت آنتی باکتریال آن، سرکه سیب می تواند باکتری های مضر را از میان برده و سبب رفع مشکل گلو درد شود. اما به این نکته ی مهم دقت کنید که سرکه ی سیب اسیدی است و می تواند به گلوی شما آسیب بزند و آن را بسوزاند بنابراین اگر دوست داشتید این روش را برای رفع گلو درد امتحان کنید سرکه ی سیب را با آب ترکیب کرده و آن را غرغره کنید.

۷) سرکه ی سیب دشمن بوی بد دهان :

یکی از مشکلاتی که برخی افراد دچار آن بوده و آن ها را از ارتباطات اجتماعی دور نگه داشته و سبب خجالتشان می شود بوی بد دهان است. سرکه ی سیب می تواند باکتری های ایجاد کننده ی بوی بد دهان را رفع کنند. بنابراین تنها به کمک سرکه سیب می توانید این مشکل را حل کنید. کافی است مقداری از سرکه ی سیب را در دهان غرغره کرده و یا یک قاشق چایخوری از سرکه سیب را میل کنید تا از شر این مشکل خلاص شوید.

۸) کاهش قند خون به کمک سرکه سیب :

یکی از روش های ساده برای کاهش قند خون استفاده از سرکه ی سیب می باشد. با توجه به تحقیقات انجام شده اگر پس از یک وعده ی غذایی با کربوهیدرات بالا از سرکه ی سیب استفاده کنید میزان حساسیت به انسولین در شما می تواند سی و چهار درصد بهبود پیدا کرده و سطح قند خون در شما به اندازه ی قابل توجهی کم شود. بنابراین مصرف سرکه ی سیب می تواند روشی مناسب برای کاهش سطح قند خون باشد البته اگر برای دیابت دارو مصرف می کنید بهتر است پیش از مصرف سرکه ی سیب با دکترتان مشورت کنید.

سرکه سیب

۹) جلوگیری از ایجاد کک :

اگر نگران هستید که حیوان خانگی تان به کک مبتلا شود کافی است یک واحد آب را با یک واحد سرکه ی سیب ترکیب کرده و به کمک اسپری روی حیوانتان بزنید و از به وجود آمدن این مشکل جلوگیری کنید. با استفاده از این روش حیوان شما در برابر ایجاد کک در امنیت خواهد بود.

۱۰) رفع شوره ی سر :

 برای رسیدن به این مقصود مقداری از سرکه ی سیب رقیق شده را به پوست سرتان زده و به خوبی ماساژ دهید. تا تاثیر سرکه ی سیب بر روی شوره ی سر را متوجه شوید البته اینکه سرکه به چه میزان می تواند تاثیرگذار باشد مشخص نیست اما طبق نظریه ای که وجود دارد اسیدی که در سرکه ی سیب وجود دارد از رشد قارچ مالاسه زیا که سبب ایجاد شوره در سر می شود جلوگیری کرده و مشکل شوره ی سر را حل می کند.

۱۱) سفید ی و درخشش دندان ها با سرکه سیب :

یکی از راه های مفید برای درخشش و سفید کردن دندان ها و رفع لکه ها استفاده از سرکه سیب است. ممکن است بلافاصله تاثیر آن را متوجه نشوید اما استفاده ی مداوم از آن دندان هایتان را مانند برف سفید خواهد کرد.

 زیرا سرکه ی سیب دارای اسید است و می تواند شما را به مقصود موردنظرتان برساند و سبب سفیدی و رفع لک ها شود اما احتیاط کنید که پس از استفاده از آن دندان ها را به خوبی شست و شو دهید و گرنه اسید موجود در سرکه ی سیب به دندان هایتان آسیب می زند. برای استفاده از آن کافی است مقداری پنبه را به سرکه ی سیب آغشته کرده و سپس به دندان هایتان بزنید و در پایان دهانتان را به بهترین نحو بشویید.

۱۲) استفاده از سرکه ی سیب به عنوان دهان شویه :

شما به جای استفاده از دهانشویه های شیمیایی می توانید به شکلی ارزان از دهانشویه ای بی نظیر استفاده کنید. سرکه ی سیب دارای خاصیت آنتی باکتریال است که می تواند بوی بد دهان را از بین ببرد. اندازه ی تاثیر گذاری سرکه ی سیب مشخص نشده است.

اما اگر شما هم از جمله افرادی هستید که میخواهید از این دهانشویه استفاده کنید کافی است سرکه سیب را به کمک آب رقیق کنید.( یک قاشق غذاخوری برای هر فنجان یا ۱۴۰ میلی لیتر آب) و از آن به عنوان دهانشویه استفاده کنید. دلیل رقیق کردن آن این است که سرکه ی سیب ممکن است به دندان شما آسیب بزند.

۱۳) تمیز کردن مسواک به کمک سرکه سیب :

 سرکه به علت خاصیت اسیدی که دارد می تواند سبب تمیزی مسواک شما شود. برای رسیدن به این مقصود کافی است نصف فنجان ( ۱۲۰ می لیتر) آب را با دو قاشق غذاخوری ( ۳۰ میلی لیتر ) سرکه ی سیب ترکیب کنید و سپس سر مسواکتان را داخل ترکیب قرار داده و اجازه دهید سی دقیقه در این حالت بماند. سپس مسواکتان را به خوبی با آب شست و شو دهید تا به علت اسیدی بودن سرکه ی سیب به دندان هایتان آسیب نرسد. مسواک شما به بهترین شکل تمیز خواهد شد.

۱۴) متعادل سازی PH بدن با استفاده از سرکه سیب :

سرکه ی سیب دارای استیک اسید می باشد که دارای خواص اسیدی است اما در بدن بیشتر دارای خاصیت قلیایی است.

سرکه ی سیب می تواند سبب تنظیم PH بدن شود و این مساله سبب بالا رفتن انرژی شده و خطر ابتلا به برخی از بیماری ها از جمله سرطان را کاهش می دهد.

۱۵) بهبود رگ های واریسی :

سرکه سیب می تواند مقدار گردش خون را در دیواره رگ ها افزایش دهد و به علت داشتن خواص ضد التهابی، سرکه ی سیب می تواند تورم موجود در رگ ها را کم کند. برای رسیدن به این مقصود کافی است نارون کوهی را به سرکه ی سیب اضافه کرده و مواد را بر روی رگ هایی که جریان دهنده ی خون هستند بزنید. به مدت دو هفته این کار را تکرار کنید تا نتیجه شگفت زده تان کند.

سرکه سیب

۱۶) بهبود کبد چرب به کمک سرکه سیب :

بسیاری از افراد به دنبال روشی هستند که بتوانند با روشی خانگی به درمان کبد چرب کمک کنند. سرکه ی سیب یکی از روش های مناسب برای درمان کبد چرب می باشد. سرکه ی سیب چربی های داخل و اطراف کبد را از بین برده و حذف می کند. همچنین استفاده از سرکه سیب سبب کاهش وزن می شود. برای استفاده از سرکه ی سیب به این منظور کافی است یک قاشق چایخوری سرکه سیب را داخل یک لیوان آب گرم ریخته و ترکیب کنید. اگر مایل بودید می توانید به مقدار دلخواه عسل به این ترکیب اضافه کنید. اگر می خواهید به نتیجه ی بهتری دست پیدا کنید بهتر است بعد و قبل از غذا از سرکه ی سیب استفاده کنید. این روش را به مدت چند ماه تکرار کنید تا نتیجه شما را شگفت زده کند.

۱۷) کاهش خطر ابتلا به سرطان :

نظر بسیاری از افراد این می باشد که سرکه ی سیب می تواند احتمال ابتلای افراد به سرطان را کاهش دهد. با توجه به تحقیقات انجام شده سرکه می تواند سلول های سرطانی را از بین ببرد. علاوه بر این با توجه به مطالعات استفاده از سرکه ی سیب باعث جلوگیری از ابتلا به سرطان تیروئید می شود. اما با توجه به مطالعات دیگری که در این زمینه انجام شده است استفاده از سرکه سیب احتمال ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می دهد. بنابراین استفاده از سرکه ی سیب می تواند رشد و پیش روی سرطان را کم یا متوقف کند اما نمیتوان به شکل قطعی گفت که مصرف سرکه ی سیب سبب درمان قطعی سرطان می شود‌.

۱۸) متوقف کردن سکسکه با سرکه سیب :

اگر دچار سکسکه شدید کافی است یک قاشق چایخوری سرکه ی سیب میل کنید تا به علت طعم ترشش سکسکه متوقف شود. سرکه ی سیب عصب های گلو را که عامل اسپاسم هستند بیش از اندازه تحریک کرده و از انتقال پیام سکسکه جلوگیری می کند.

۱۹) بهبود سرماخوردگی و سرفه به کمک سرکه سیب:

استفاده از سرکه ی سیب روشی معروف و ساده برای درمان سرماخوردگی و سرفه می باشد. برای این منظور کافی است یک قاشق چایخوری سرکه ی سیب، عسل و آب گرم داخل لیوانی بریزید و ترکیب کنید. استفاده از زنجبیل خرد شده می تواند اثر دارویی این ترکیب را افزایش دهد. از این ترکیب بنوشید تا مشکلتان برطرف شود.

۲۰) با استفاده از سرکه ی سیب به هضم و گوارش کمک کنید :

سرکه ی سیب دارای ماده ای به نام پری بیوتیک است که در ته بطری ته نشین شده و برعکس پروبیوتیک ها یک نوع فیبر خاص بوده و از پروبیوتیک ها یا همان باکتری های مفید که در دستگاه گوارش وجود دارد تغذیه می کنند.

بنابراین بخش زیادی از فواید سرکه ی سیب به علت وجود پری بیوتیک هایی است که در انتهای بطری وجود دارند. بر این اساس حتما پیش از استفاده بطری را به خوبی تکان دهید. تا به هضم و گوارش کمک کنید‌.

۲۱) با سرکه ی سیب از پوکی استخوان جلوگیری کنید :

سرکه ی سیب سبب جذب کلسیم می شود. کلسیم ماده ای معدنی است که مانع از ابتلا پوکی استخوان در افراد می شود. استفاده از سرکه سیب یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از پوکی استخوان است. شما می توانید در هر وعده ی غذایی مقداری سرکه سیب بنوشید تا کلسیم به استخوان هایتان جذب شده و از این مشکل به دور باشید.

۲۲) جایگزینی مناسب برای دئودورانت شیمیایی :

بسیاری از افراد از سرکه ی سیب برای زیر بغلشان استفاده می کنند. استفاده از سرکه ی سیب رقیق برای زیر بغل می تواند جایگزین مناسبی برای دئودورانت های شیمیایی باشد. اما شدت تاثیر گذاری سرکه ی سیب هنوز مشخص و اثبات نشده است.

۲۳) ایجاد احساس سیری در افراد :

بسیاری از افرادی که رژیم می گیرند به دنبال روشی برای ایجاد احساس سیری می باشند تا راحت تر به مقصود خود برسند. بنابراین با مصرف سرکه ی سیب افراد کالری کم تری دریافت کرده و وزنشان کاهش پیدا می کند. البته تاثیر بلند مدت استفاده از سرکه ی سیب بر لاغری هنوز ناشناخته می‌باشد و به نظر می رسد که تاثیر کمی بگذارد اما اگر رژیم غذایی مناسب و سبک زندگی درستی داشته باشید استفاده از آن می تواند بسیار کارساز باشد.

سرکه سیب

خواص بی نظیر سرکه سیب برای پوست

۲۴) سرکه ی سیب دشمن چین و چروک پوست :

یکی از مهم ترین مسائلی که امروزه ذهن افراد را به خودش درگیر کرده است رهایی از شر چین و چروک پوست و جوانسازی است. شما به کمک سرکه ی سیب می توانید این مساله را حل کنید. سرکه سیب به علت داشتن آنتی اکسیدان مانع از پیری زودرس شده و روند پیری پوست را به تاخیر می اندازد.

۲۵) سرکه سیب نوعی تونر مناسب برای پوست :

استفاده از سرکه ی سیب روشی است که بسیاری از افراد برای بهبود پوست از آن استفاده می کنند. و شما می توانید از آن به عنوان یک تونر مناسب استفاده کنید. برای این مقصود کافی است دو واحد آب را با یک واحد سرکه سیب ترکیب کنید. سپس مقداری پنبه برداشته و در مواد آغشته کرده و به صورتتان بزنید. به این نکته دقت کنید که اگر پوستی حساس دارید بهتر است ترکیبی رقیق تر تهیه کنید.

۲۶) بهبود آکنه ی پوست :

یکی از روش های درست برای رفع این مشکل و رفع جوش ها استفاده از سرکه سیب است که سرکه ی سیب را رقیق کرده و بر روی آن بزنید. ‌البته به این نکته توجه کنید که سرکه سیب اسیدی است و اگر به شکل مستقیم استفاده کنید احتمالا دچار سوزش می شوید.

۲۷) رفع زگیل به کمک سرکه سیب :

یکی از بهترین راه ها برای رهایی از شر زگیل کمک گرفتن از سرکه سیب می باشد. این روش نوعی روش ساده و طبیعی است که به علت خواص اسیدی سرکه سیب می باشد. البته به این نکته دقت کنید که این روش با درد بسیاری همراه است و اگر تصمیم داشتید از این راه استفاده کنید کافی است از بی حسی موضعی استفاده کنید.

سرکه سیب

بیان چند نمونه دیگر از فواید سرکه سیب به صورت کلی

۲۸) استفاده از سرکه سیب در تهیه ی سس برای سالاد:

یکی از روش هایی که می توان از سرکه ی سیب و فواید بی نظیر آن استفاده کرد تهیه ی سس سالاد است. سس های خانگی از سس هایی که از فروشگاه تهیه می کنید بسیار سالم تر با طعمی بهتر و مفید تر خواهد بود.

۲۹) روشی برای آب پز شدن بهتر تخم مرغ :

اگر می خواهید سفیده تخم مرغ ها سریع تر سفت شود از سرکه ی سیب استفاده کنید. زیرا هنگامی که پروتئین های سفیده تخم مرغ در محیطی اسیدی قرار بگیرد با سرعت بیشتری سفت می شود. همچنین اگر هنگام جوشیدن تخم مرغ پوست آن دچار شکستگی شود به علت وجود سرکه حالت و شکل تخم مرغ تغییر نخواهد کرد.

۳۰) پاک کردن و تمیز کردن دندان مصنوعی :

با توجه به گفته های اخیر به نظر می آید که سرکه ی سیب آسیب کمتری نسبت به سایر پاک کننده ها به لایه ی درونی دهان زده و در نتیجه می توان گفت سرکه سیب جزو پاک کننده های مناسب برای تمیز کردن دندان مصنوعی محسوب می شود.

۳۱) سرکه ی سیب در حمام :

همانطور که عرض کردیم یکی از مصارف سرکه ی سیب به عنوان تونری مناسب برای پوست بود. جالب است بدانید بسیاری از افراد از سرکه سیب در حمام نیز استفاده می کنند. به این صورت که یک تا دو فنجان سرکه سیب را داخل آب وان ریخته و در آن حمام می کنند.

۳۲) سرکه ی سیب ماده ای برای شست و شوی سبزیجات و میوه ها :

شاید شما هم از افرادی باشید که نگران سم ها، آفت ها و مواد شیمیایی سبزیجات و میوه ها بوده و نسبت به آن ها حساس باشید. به طور دقیق نمیتوان گفت که آیا سرکه ی سیب توانایی بالاتری نسبت به آب برای حل این مشکل دارد یا خیر. اما مساله ای که وجود دارد این است که سرکه ی سیب می تواند باکتری های مضر موجود در غذاها را نابود کند. برای مثال شست و شوی غذا در سرکه سبب نابودی باکتری هایی از جمله ای کولای و سالمونلا می شود.

۳۳) استفاده از سرکه ی سیب برای شستن موها :

یکی از روش های مناسب برای شست و شوی موها که سبب درخشش مو و باز شدن گره ی موها شده و تجمع آلودگی ها را نابود می کند استفاده از سرکه ی سیب می باشد. برای این منظور کافی است یک واحد آب و یک واحد سرکه سیب را ترکیب کرده ( اگر پوست شما حساس است باید ترکیب را بر رقیق تر کنید ) سپس مواد را روی موها ریخته و چند دقیقه صبر کنید و در پایان هم موها را به خوبی شست و شو دهید.

سرکه سیب

۳۴) بخشیدن طعمی خوب به سوپ :

یکی از فواید عالی سرکه سیب استفاده از آن برای خوش طعم کردن سوپ می باشد. اگر حس کردید سوپی که آماده کرده اید کم مزه شده است. کافی است درآخر مقداری سرکه ی سیب به آن اضافه کنید تا طعم بهتری به خودش بگیرد.

۳۵) اضافه کردن به چاشنی غذا :

یکی از فواید جالب سرکه ی سیب استفاده از آن برای تهیه ی چاشنی می باشد. یکی از روش های عالی برای خوش طعم کردن چاشنی استیک ها به کار بردن سرکه سیب در آن می باشد که طعمی ترش و شیرین به گوشت بخشیده و بسیار محبوب می باشد. ترکیب سرکه سیب، سس سویا، سیر، فلفل قرمز و پیاز روشی بی نظیر برای خوشمزه تر شدن استیک شما است. حتماً از این روش استفاده کنید.

۳۶) نابود کردن کرم های درون میوه :

این یک روش مناسب برای رهایی از شر کرم های داخل میوه می باشد زیرا این کرم ها می توانند تبدیل به آفت شوند. برای رسیدن به این مقصد کافی است مقداری سرکه ی سیب به همراه چند قطره مایع ظرفشویی داخل یک فنجان بریزید تا کرم هایی که به دام افتاده اند غرق شوند و از شر آسیب های آن ها خلاص شوید.

۳۷) پاک کردن سطوح چینی با سرکه سیب :

اگر سینک چینی شما پر از لک شده است و شما به دنبال راهی برای رهایی از این مشکل هستید ما به شما سرکه ی سیب را پیشنهاد می دهیم برای این کار کافی است سینک را از آب پر کرده و دو فنجان سرکه ی سیب داخل آن بریزید. با توجه به لکه ای که وجود دارد از بیست دقیقه تا دو ساعت صبر کرده و در نهایت شاهد نتیجه ی فوق العاده ی آن باشید.

۳۸) نگهداری و حفاظت از غذا :

این سرکه ی فوق العاده باکتری هایی که باعث فاسد شدن غذا می شوند را نابود کرده، غذا را اسیدی تر کرده و آنزیم های آن را غیر فعال می کند. و در نتیجه از غذا حفاظت کرده و راهی امن برای تهیه ی ترشی و حفاظت از غذاها است.

۳۹) به کمک سرکه سیب ظرف ها را پاک و تمیز کنید :

اگر شما نیز از افرادی هستید که به بهداشت اهمیت داده و به دنبال نابودی باکتری های مضر هستید استفاده از سرکه ی سیب روشی مناسب می باشد. به خصوص اگر هدف ظروفی باشد که شما با آن غذا می خورید. برای این کار کافی است مقداری سرکه سیب به مایع ظرفشویی اضافه کرده و یا داخل آب سینک بریزید. تا ظرف های شما تمیز و پاکیزه شود.

۴۰) تهیه ی نوشیدنی داغ :

شما برای داشتن این نوشیدنی داغ و خاص کافی است یک قاشق غذاخوری دارچین، یک قاشق غذاخوری عسل، دو قاشق غذاخوری آبلیمو، دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را همراه با ۳۵۵ میلی لیتر آب داغ ترکیب کنید. تا نوشیدنی متفاوت به دست بیاورید.

سرکه سیب

۴۱) سرکه سیب به عنوان پاک کننده ای طبیعی :

سرکه ی سیب دارای خواص آنتی باکتریال است و می تواند نوعی پاک کننده ی طبیعی و مناسب باشد. البته در مقایسه با پاک کننده های شیمیایی سرکه سیب می تواند تنها بخشی از باکتری ها را نابود کرده و تاثیر کمتری داشته باشد اما این روش، روشی طبیعی با هزینه ای کمتر است برای امتحان این روش، کافی است یک فنجان آب و نصف فنجان سرکه سیب را ترکیب کنید تا پاک کننده ای همه کاره به دست بیاورید.

۴۲) رفع بوی بد به کمک سرکه سیب :

سرکه به علت داشتن خواص آنتی باکتریال می تواند بوی بد را از بین ببرد البته این مساله چیزی نیست که به وسیله ی تحقیقات ثابت شده باشد اما شما می توانید از این روش ساده و طبیعی استفاده کرده و خودتان نتیجه ی کار را بسنجید. به این شکل که مقداری سرکه سیب و آب را ترکیب کرده و اسپری خوش بو کننده ای طبیعی تهیه کنید. همچین به این دلیل که سرکه سیب باکتری هایی که سبب ایجاد بوی بد می شوند را نابود می کند می تواند روشی مناسب برای از بین بردن بوی بد پا باشد. برای این منظور کافی است سرکه سیب را به همراه نمک اپسوم و آب ترکیب کرده و خوشبو کننده ی پا تهیه کنید.

۴۳)کاربرد سرکه سیب در کیک و شکلات خانگی :

استفاده از سرکه سیب باعث می شود شکلات و کارامل طعم بیشتری دهند. همچنین زمانی که شکلات وگان تهیه می کنید نمی توانید از تخم مرغ در ترکیب آن استفاده کنید در این مواقع از سرکه سیب استفاده

کنید. سرکه ی سیب طعمی مورد پسند به کیک بخشیده و بافت آن را بهبود می دهد.

۴۴) از بین بردن علف های هرز به کمک سرکه سیب :

برای رهایی از شر علف های هرز در باغچه تان کافی است از سرکه ی سیب به صورت غلیظ داخل اسپری ریخته و بر روی علف های هرز اسپری کنید برای دستیابی به نتیجه ای بهتر و نابودی صد در صد علف های هرز کافی است مقداری آبلیمو و صابون به سرکه سیب اضافه کنید. نتیجه عالی خواهد بود.

۴۵) تمیز کردن و جلا دادن نقره، برنز و مس :

شما می توانید به راحتی و با روشی خانگی این کار را انجام دهید برای جلا دادن به نقره کافی است دو قاشق غذاخوری جوش شیرین و نصف فنجان از سرکه سیب را با یکدیگر ترکیب کنید. سپس نقره را داخل این ترکیب بگذارید و اجازه دهید چند ساعت بماند در پایان هم خارج کرده و تمیز کنید‌. برای جلا دادن مس، برنز و برنج هم کافی است به اندازه ی مساوی نمک و سرکه سیب را با یکدیگر ترکیب کرده و از مواد بر روی برنج، برنز و مس بکشید تا لکه ها برطرف شده و تمیز شوند. در پایان هم به کمک آب سرد شست و شو داده و به کمک حوله خشک کنید.

۴۶) فواید بی نظیر سرکه سیب به صورت استفاده در ناشتا :

اگر سرکه سیب را به شکل ناشتا صبح ها مصرف کنید باعث فواید بی نظیری مانند کم شدن سطح قند خون، تقویت سیستم ایمنی و افزایش انرژی، سم زدایی از بدن و باعث ‌بهتر شدن و بهبود هضم غذا می شود.

سرکه سیب

چند نمونه از عوارض سرکه سیب

سرکه سیب با وجود تمام خواص بی نظیری که دارد دارای برخی عوارض نیز هست. همچنین سرکه سیب بسیار اسیدی است به همین علت پیش از استفاده حتما رقیق کنید و مراقب باشید به مینای دندان های شما آسیب وارد نکند. برای همین مساله استفاده از نی روش مناسبی است. در ادامه برخی از عوارض سرکه سیب را بیان خواهیم کرد.

اگر به شکل مداوم و زیاد از سرکه سیب استفاده کنید ممکن است گلو دچار حساسیت شود.

هنگامی که از سرکه سیب برای شستن مو و یا برای پوستتان استفاده کردید بسیار مراقب باشید که با چشم شما برخورد نکن زیرا باعث سوزش در چشم خواهش شد.

اگر دچار زخم شده اید به کارگیری سرکه ی سیب برای بهبود زخم را پیشنهاد نمی کنیم.

سرکه ی سیب می تواند به مینای دندان شما آسیب برساند.

اگر زمانی که از سرکه سیب استفاده می کردید حس سوختگی و سوزش را بر روی پوستتان حس کردید استفاده از سرکه سیب را متوقف کرده و پوستتان را با آب سرد شست و شو دهید.

اگر مشکل فلج معده دارید از سرکه سیب استفاده نکنید.

نکات مهم در نوع مصرف سرکه سیب

  • میزان استفاده از سرکه سیب تا به حال اعلام نشده و اگر می خواهید از آن به شکل روزانه استفاده کنید. پیش از استفاده با دکتر تغذیه مشورت کنید. در ادامه نکاتی برای مصرف سرکه سیب را بیان خواهیم کرد.
  • بیشتر از دو مرتبه در طول روز سرکه سیب را استفاده نکنید.
  • برای آنکه آسیب کمتری به مینای دندان و گلوی شما وارد کند بهتر است قبل از استفاده آن را به کمک آب رقیق کنید.
  • اگر می خواستید از سرکه سیب برای پوست صورت استفاده کنید. آن را به شکل مستقیم روی پوست صورت نزنید و پنبه را به سرکه سیب آغشته کرده و به کمک پنبه از سرکه سیب بر روی پوست خود بزنید.
  • اگر زمانی که از سرکه سیب استفاده می کنید سوزش معده، حالت تهوع ،گلودرد و درد در معده ی خود حس کردید مصرف را متوقف کنید.
  • استفاده از سرکه ی سیب سبب لاغری می شود پس افرادی که میخواهند وزنشان را اضافه کنند از آن استفاده نکنند.
  • سرکه ی سیب سبب ضعیف شدن و حتی قطع نیروی جنسی می شود.
  • مصرف زیاد سرکه سیب برای کسانی که به سو مزاج سوداوی و سرفه مبتلا هستند. افرادی که ضعف اعصاب و ضعف بدن داشته، افرادی که لاغر هستند، افراد مبتلا به کم خونی و کسانی که نزله دارند. افراد پیر و کسانی که سبزه رو هستند مضر است.
  • استفاده از سرکه سیب برای افراد افسرده و کسانی که بیماری اعصاب دارند هم توصیه نمی شود.
  • زیاده روی در مصرف سرکه سیب باعث ایجاد ضعف در دید، بیماری اعصاب و زرد شدن رنگ چهره می شود.

سرکه سیب

مصرف سرکه سیب و تداخل دارویی

اگر به دنبال این هستید که بدانید سرکه سیب با چه داروهایی تداخل دارند در ادامه با ما همراه باشید.

دیگوکسین (لانوکسین ) :

 مصرف این دارو سبب کاهش پتاسیم در بدن می شود و اگر همراه با آن از سرکه ی سیب استفاده کنید ممکن است پتاسیم شما بیش از اندازه کاهش پیدا کند.

داروهای دیابت :

اگر انسولین یا داروهایی که سبب تحریک ایجاد انسولین می شود را با سرکه ی سیب مصرف می کنید ممکن است میزان قند خون و یا پتاسیم شما بیش از اندازه و به شکلی خطرناک کم شود.

برخی از دارو های مدر :

برخی از این دارو ها می توانند پتاسیم بدن را کاهش دهند و اگر از سرکه سیب هم استفاده کنید میزان پتاسیم در بدن بیش از اندازه کم می شود.

در ادامه به برخی از سوالات رایجی که راجع به سرکه سیب پرسیده می شود پاسخ خواهیم داد.

آیا مصرف سرکه سیب پیش از خواب مضر است ؟

استفاده از سرکه سیب بیش از خواب بسیار خطرناک می باشد و می تواند به مری و ریه شما آسیب بزند. حتی اگر سرکه سیب را رقیق کنید. زمانی که دراز می کشید اسیدی که در سرکه سیب وجود دارد با مری شما برخورد کرده و آسیب خواهد زد. به طور کلی دقت کنید که شما می بایست در هر زمانی در شبانه روز که سرکه سیب نوشیدید به مدت سی دقیقه ایستاده بمانید تا از همه ی رفلاکس های آن نیز دور باشید. گفته می شود که حداقل سی دقیقه پیش از آنکه به رختخواب‌ بروید از سرکه ی سیب استفاده کنید تا به شما آسیب نرسد.

آیا سرکه سیب می تواند سبب بهبود سر درد شود؟

وجود آهن، پتاسیم، کلسیم و مواد معدنی در سرکه ی سیب سبب می شود که به شکل غیر مستقیم سر درد را درمان کند. البته اینکه سرکه سیب باعث درمان سر درد می شود هنوز به شکل عملی اثبات نشده است اما از آن به عنوان نوعی درمان طبیعی با کمترین ضرر یاد می کنند.

سرکه سیب به طور واقعی باعث کاهش وزن می شود؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که در زمینه ی مصرف سرکه سیب پرسیده می شود این می باشد که آیا سرکه سیب واقعاً سبب کاهش وزن می شود‌؟ بله با توجه به مطالعات به نظر می رسد اگر از سرکه سیب در رژیم غذایی تان استفاده کنید می توانید پس از چند ماه یک کیلو گرم وزن کم کنید. ولی سرکه سیب در این باره معجزه نخواهد کرد. با توجه به آزمایشی که بر روی گروهی از افراد که تنها مشکلشان چاقی بوده و هیچ مشکل دیگری راجب سلامتی شان وجود نداشت انجام شد افرادی که به مدت دو ماه روزانه مقداری سرکه سیب مصرف کرده بودند توانستند ۴۵۰ تا ۹۰۰ گرم وزن کم کنند این در صورتی است که گروهی که در این مدت از آب به جای سرکه ی سیب استفاده کرده بودند هیچ وزنی از دست ندادند.

سرکه سیب

آیا سرکه سیب در بهبود دیابت تاثیر دارد؟

با توجه به مطالعاتی که بر روی گروهی از افراد انجام شده است استفاده از سرکه سیب در کنار وعده غذایی دارای کربوهیدرات بالا باعث افزایش قند خون در سه گروه ( دیابت، قبل از دیابت و غیر دیابتی ) می شود. وجود استیک اسید در سرکه سیب سرعت تبدیل کربوهیدرات های پیچیده به قندها جهت ورود و جذب به جریان خون را کاهش می دهد. البته فعلا نیاز به بررسی بیشتر در این زمینه هست. استفاده از سرکه سیب برای افرادی که دچار دیابت نوع ۲ هستند تاثیرگذار است اما در افرادی که به دیابت نوع ۱ مبتلا هستند ممکن است ضرر داشته باشد. یکی از مسائلی که با استفاده از سرکه سیب در دیابت نوع دو تشدید می شود تاخیر در تخلیه معده و مشکلات گوارشی می باشد. به این نکته ی بسیار مهم توجه کنید که استفاده از سرکه سیب در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ باید همراه با درمان به کمک دارو، توصیه های پزشک، فعالیت فیزیکی و رژیم مناسب و متعادل انجام شود و قطعا استفاده از سرکه سیب تنها برای درمان آن کافی نیست. برای مصرف سرکه سیب برای این مقصود کافی است یک الی دو قاشق مربا خوری سرکه سیب را در یک تا دو لیوان آب ترکیب کرده و پیش از هر وعده غذایی مصرف کنید.

آیا مصرف سرکه سیب در درمان سنگ کلیه تاثیرگذار است ؟

سرکه سیب ایجاد مواد قلیایی را تحریک کرده و به قلیایی تر شدن ادرار و خون کمک می کند. در نتیجه سبب شکست سنگ های کلیه شده و مانع از ایجاد سنگ های بیشتر می شود. با توجه به تحقیقات انجام شده سنگ کلیه می تواند در اسید استیک حل شود. به این مساله ی مهم توجه کنید که بهتر است از سرکه ی سیبی که طبیعی است مصرف کرد که تمامی مواد مفید و آنزیم ها که برای سلامتی مفید است در آن وجود داشته باشد.

آیا سرکه سیب می تواند باعث بهبود اسهال شود؟

سرکه سیب دارای خواص ضد میکروبی است و توانایی از بین بردن باکتری ئی.کلای را دارد. این همان باکتری است که باعث ایجاد اسهال شده و سبب مسمومیت غذایی می شود. البته مساله ای که وجود دارد این است که سرکه ی سیب می تواند بعضی از باکتری های پر فایده ای که در روده وجود دارد را نیز از بین برده و همین روده را تحریک کرده و باعث ایجاد اسهال شود. با توجه به نکاتی که گفتیم هنوز تحقیقات برای خطرناک بودن یا مفید بودن سرکه سیب برای درمان اسهال کافی نیست.

آیا استفاده از سرکه سیب سبب درمان سرطان می شود؟

در این مساله تحقیقات بسیار کمی در دسترس است و تمام گفته ها در حد حکایت است. تحقیقات در این مورد خیلی کم است که سرکه سیب باعث بهبود سرطان یا تایید نقش قلیایی یا اسیدیته در سرطان به شکل کلی کمک کند. مطالعه ای که در سال ۱۹۹۶ در فضای آزمایشگاهی و نه بر روی انسان انجام شد نشان داد سرطان در محیط هایی که مقداری اسیدی می باشند با سرعت بالاتری رشد کرده و گسترش پیدا می کند. بعضی از تحقیقات نشان می دهد اسید استیک که در سرکه سیب وجود دارد می تواند در رفع سلول های تومور کمک کند. اما این آزمایش در آزمایشگاه انجام شده و نمی شود تومور واقعی را با آن امتحان کرد و مشخص نیست که نتایج مشابهی دهد.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

485 مطلب