farsi beauty

چطور می توانیم بهترین برنامه را برای سال جدید داشته باشیم؟

برنامه ریزی سالانه

در اواخر سال، بسیاری از افراد تمایل دارند تا برای سال جدید برنامه ای جدید و نوین بچینند تا با عملی کردن آنها تحولاتی در زندگی خود ایجاد کنند. در صورتی که شما هم قصد دارید برای سال جدید خود برنامه ریزی کنید تا با یک برنامه ی معین در سال جدید به تمامی اهداف و خواسته های خود برسید با سایت فارسی بیوتی همراه باشید.

 

نحوه برنامه ریزی برای سال جدید

در ابتدای سال نو بسیاری از افراد اهداف جدیدی برای خود مشخص می کنند و سعی می کنند تا اخر سال به تمامی آنها برسند. گاهی این برنامه ریزی به سرعت به دست فراموشی سپرده می شود. البته افرادی که اهداف خود را یادداشت می کنند، میزان پایبندیشان به برنامه ریزی ها بیشتر است و شانس بیشتری در رسیدن به آنها دارند.

برنامه ریزی سالانه

آشنایی با انواع برنامه ریزی سالانه

برنامه ریزی برای سال جدید انواع متفاوتی دارد. انواع برنامه ریزی سالانه شامل:

  • برنامه ریزی عددی: به این معناست که شما هدف گذاری کنید و با خود بگویید تا شش ماه آینده تا یک مبلغ مشخصی سرمایه گذاری یا پس انداز کنید.
  • برنامه ریزی عنوانی: در این برنامه ریزی شما معین می کنید تا یک سال آینده به یک سفر خارجی یا به چندین ناحیه از مناطق داخلی کمتر دیده شده سفر کنید.
  • برنامه ریزی مهارتی: این برنامه ریزی به این صورت انجام می شود که شما برای خود معین کنید در سال جدید آموزش های جدیدی ببینید تا مهارت های خود را افزایش دهید. این نوع از برنامه ریزی منطقی تر از دیگر نوع ها می باشد.

علاوه بر انواع برنامه ریزی سالانه که با آن آشنا شده اید، برنامه ریزی برای سبک زندگی از مهم ترین نوع آن می باشد. برنامه‌ریزی و هدف گذاری برای سبک زندگی به این معناست که سعی کنید در سال جدید عادت های مفید و مثبت بسازید و عادت های منفی و غلط را ترک کنید.

در ادامه نکات مهمی در جهت برنامه ریزی و هدف گذاری به طور موثر برای سال جدید گفته شده است تا شما بتوانید در انتهای سال به هر آنچه که می خواهید رسیده باشید.

برنامه ریزی سالانه

تعیین هدف و برنامه ای مناسب برای سال جدید همسو با سبک زندگی خودتان

براساس تحقیقاتی که در یک موسسه مدیریتی آمریکایی انجام شده بود، میزان پایبندی افراد به برنامه ریزی های سالانه تنها تا پایان اولین ماه از سال جدید تداوم داشته و به سرعت تمامی برنامه ها را فراموش کرده بودند. اینکه برنامه ریزی به سرعت از یاد می رود به این دلیل است که به شیوه درست و اصولی آن را تعیین و نگارش نکرده اید. برنامه ای که برای خود می نویسید در صورتی که قابلیت اجرای آن در توان شما باشد و همچنین قابل درک کردن باشد، شما را با مشکلات و موانع کمتری برای عملی ساختن آن مواجه می کند.

علت عملی نشدن برنامه ی سالانه می تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • مواردی که در برنامه ریزی سالانه ی شما وجود دارد بر اساس اموری غیر منطقی و غیر واقعی تعیین شده است.
  • شما یک برنامه ی گنگ و مبهم برای یک سال خود نوشته اید.
  • برنامه ای که تدوین کرده اید بر اساس خواستار دیگران، فضای حاکم بر جامعه است که شما را ملزم به تغییرات اجباری می کند.

اهداف موجود در برنامه ی سالانه ی شما باید هوشمندانه طراحی شده باشند. در سال 1981میلادی یک نشریه مدیریتی آمریکایی برای اولین بار به این واژه در برنامه ریزی اشاره کرده بود. یک برنامه ریزی هوشمندانه باید این سه ویژگی را دارا باشد:

  • قابل دسترسی و دستیابی باشد.
  • بتوان آن را اندازه گیری کرد.
  • خاص و ویژه باشد.
  • با توجه به محدود ها نگارش شده باشد.
  • به محدودیت های زمانی دقت شده باشد.

در ادامه تمامی ویژگی های یک برنامه ریزی هوشمندانه به طور کامل بررسی شده است.

برنامه ریزی سالانه

برنامه ریزی سالانه باید قابل دسترسی و دستیابی باشد

شما می توانید یک هدف بزرگ در سر داشته باشید و آن را در اهداف سالانه ی خود قرار دهید. اما باید دقت کنید اگر این هدف از توان شما فراتر باشد در نهایت به فراموشی سپرده می شود و هرگز عملی نمی شود. به طور مثال شما در ابتدای سال این هدف را در برنامه ی خود قرار می دهید که در طول شش سال آینده میزان در آمد خود را بالاتر ببرید و در انتهای سال ششم خود را بازنشسته کنید، در حالی که شما در سن سی سالگی قرار دارید. این هدف سالانه قابل دسترسی نیست و بر اساس اصول واقعی و منطقی تعیین نشده است. ولی اگر هدف خود را پس انداز مبلغ مشخصی از حقوق خود به صورت ماهانه قرار دهید می توانید به آن برسید زیرا این برنامه ریزی صحیح و اصولی است.

 

هدف سالانه باید به گونه ای باشد که بتوان آن را اندازه گیری کرد

هدف هایی همچون لاغری این اصل را در خودشان دارند و قابل درک است اما این ویژگی  می تواند در زمانی که ما می خواهیم یک عادت نادرست را ترک کنیم به کمکمان بیاید. به طور مثال هنگامی که می خواهید میزان استفاده از شبکه های اجتماعی را کاهش دهید، در هر روز ساعاتی که به گوشی مراجعه کرده اید را یادداشت کنید و تا زمانی که این عادت در شما کاهش یابد و ترک شود زمان های استفاده از گوشی و برنامه های آن را اندازه گیری کنید. برای اندازه گیری و ثبت اهداف و برنامه های مختلف شما می توانید از ویدیو، عکس، یادداشت برداری و اپلیکیشن های مناسب برای ترک عادات منفی استفاده کنید تا تمامی مراحل را به دقت زیر نظر داشته باشید و متوجه حرکت درست در این مسیر شوید.

 

برنامه ریزی سالانه باید خاص و ویژه باشد

برنامه ریزی شما نباید به طور کلی نوشته شود و باید همه ی امور به صورت واضح و شفاف نوشته شده باشند. به طور مثال به جای اینکه هدف خود را کتاب خواندن قرار دهید، به صورت کاملا مشخص و واضح تعیین کنید که می خواهید در طول یک سال چه موضوع کتابی بخوانید و تعداد کتاب هایی که در هر سال می خواهید بخوانید و زمان خواندن هر کتاب چقدر است؟ شما مشخص می کنید که در طول سال باید دوازده کتاب علمی و آموزشی خوانده شود و هر کتاب در طول یک ماه باید خوانده و به پایان رسیده باشد. تعیین زمان و تعداد به صورت واضح و دقیق سبب پایبندی شما به برنامه ریزی سالانه می شود.

برنامه ریزی سالانه

برنامه سالانه شما باید با توجه به محدودیت ها نگارش شده باشد

در برنامه ریزی سالانه باید سبک زندگی خود را در نظر بگیرید و تمامی اهداف را مشخص کنید. موضوعاتی که انتخاب می کنید باید برای خودتان ارزشمند و مهم باشند و تمامی برنامه های یک سال نباید با حس پشیمانی و سرخوردگی، اشتیاق خیلی زیاد و هیجان بالا نوشته شوند زیرا احتمال موفقیت و رسیدن به آنها کمتر می شود. در ابتدا باید به این مسئله پی ببرید که برای شما و زندگیتان چه چیزی می تواند مفید و سودمند باشد و در صورت ضروری بودن این مسئله می توانید سبک و ساختار زندگی خود را تغییر دهید. ممکن است با تغییر مسیر و ساختار زندگی افرادی در کنار شما قرار بگیرند که کمک و یاور شما باشند و به شما برای رسیدن به این اهداف کمک زیادی کنند.

 

در یک برنامه سالانه باید با محدودیت زمانی دقت شده باشد

در تهیه یک برنامه سالانه ی مفید باید به زمان و حدودیت های مربوط به آن دقت شود. زمانی که برای انجام هر کار در نظر می‌گیرید باید بر اساس اصول و واقعیت باشد تا شما را در رسیدن به هدفتان دلسرد نکند. برای رسیدن به هدف های بزرگ تر که زمان بیشتری می برند بهترین روش تقسیم این اهداف به هدف‌های کوچک تر می باشد. هدف های کوچک تر زمان کمتری را به خود اختصاص می دهند و با رسیدن به هر یک از این اهداف شما قدم به قدم به هدف نهایی خود نزدیک تر می شوید. برخی از کارشناسان معتقدند ساخت یک عادت مفید و مثبت به مدت 5 تا ده سال زمان می برد و شما باید این مدت زمان را برای نوشتن یک برنامه که در آن یک عادت مثبت جای دارد، در نظر بگیرد. انجام برخی کار ها در مدت زمان کوتاه میسر نمی باشد و شما باید این موضوع را در نظر بگیرید.

برنامه ریزی سالانه

تهیه لیست برای برنامه ریزی شخصی

برای رسیدن به هدف نهایی خود باید قدم به قدم به جلو حرکت کنید زیرا رسیدن به آن ناگهانی و اتفاقی صورت نمی گیرد. در ادامه نکات مهمی که در این مسیر به کمک شما می آیند ذکر شده است. در صورتی که برای اهداف و آرزوهای خود برنامه ریزی دقیق نداشته باشیم نمی توانیم ‌یک شبه و در خواب به آنها برسیم. با این وجود باید در نظر داشته باشید حتی هنگامی که برنامه ریزی دقیق و منظم دارید ممکن است در طول رسیدن به هدف با مشکلات و موانعی مواجه شوید.

 

برای ساخت یک عادت مفید جدید و ترک یک عادت بد می توانید آن را به سه بخش تقسیم کنید.

  1. بخش اول: نشانه
  2. بخش دوم: عادت
  3. بخش سوم: پاداش

به عنوان مثال ابتدا عادت منفی خود را مشخص می کنیم.

  • عادت منفی: استفاده بیش از اندازه از گوشی
  • نشانه: احساس می کنید با دیگران قطع ارتباط کرده اید و منزوی شده اید.
  • عادت:  کمتر چک کردن تمامی برنامه های موجود در گوشی
  • پاداش: ارتباط خود با دیگران را بازیابی کرده اید.
  • روش تغییر این عادت منفی: چک کردن دائمی برنامه های گوشی را با ارتباط با یک دوست و مکالمه ی حضوری با وی جایگزین کنید.

به طور مثال یک عادت بد که به جسم شما آسیب می رساند را بررسی می کنیم.

  • عادت منفی: کشیدن یک پاکت سیگار در روز
  • نشانه: خسته بودن بیش از حد
  • عادت: یک پاکت سیگار را به روزانه یک سیگار تبدیل می کنید.
  • پاداش: افزایش سلامت و انرژی در روز
  • روش تغییر این عادت منفی: هر زمانی که احساس کردید نیاز به کشیدن یک نخ سیگار دارید، حواس خود را به انجام کار دیگری پرت کنید. به طور مثال میوه بخورید، با یک دوست تماس بگیرید یا چای و قهوه میل کنید تا سیگار کشیدن را از یاد ببرید.

نه به سیگار

عادات بد و منفی در هر فردی متفاوت است و نمی توان برای ترک آن ها یک نسخه تجویز کرد. مسائلی همچون سبک زندگی افراد و اتفاقاتی که در زندگی شخصی آنها رخ می دهد را باید در نظر گرفت. نکته ای که در ترک هر عادت بدی باید مد نظر داشته باشید این است که برنامه ای که برای ترک عادت بد یا  ایجاد عادت خوب خود دارید باید کاملا شفاف و آسان باشد. راهکار های عجیب و دشوار نمی تواند شما را به هدفتان برساند. به طور مثال در صورتی که می خواهید در سال آینده یک ورزش مانند بدنسازی، صخره نوردی یا حتی پیاده روی را به صورت حرفه ای آغاز کنید، در صورت عدم تجربه در این ورزش ها نیازی نیست در ابتدای کار به صورت سنگین آنها را شروع کنید تا به شما آسیب برساند. به مرور زمان و با حرفه ایی شدن در این ورزش ها کم کم می توانید به شکل سنگین تری آنها را انجام دهید.

ورزش

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
فاطمه دیوسالار

فاطمه دیوسالار

نویسنده این مطلب

91 مطلب