farsi beauty

مصرف چه میزان بادام در طول روز برای لاغری مناسب است؟ تاثیر مصرف بادام بر کاهش وزن

بادام

سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می آید این است که مصرف بادام سبب چاقی می شود یا لاغری؟ در ابتدا لازم است به این سوال پاسخ بدهیم که بادام سبب لاغری می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با خواص بادام برای سلامتی و کارکرد آن در کاهش وزن ‌و میزان مصرف بادام برای رسیدن به کاهش وزن آشنا کنیم.

چه مسائلی سبب چاقی می شود؟

عواملی مانند تحرک کم و رژیم غذایی نامناسب سبب افزایش وزن، چاقی و حتی مسائل و مشکلاتی در سلامتی می شود. امروزه بیشتر افراد بی آنکه از عواقب آن اطلاع داشته باشند ساعت زیادی را پشت میز و روی صندلی می نشینند و به علت نداشتن تحرک کافی به افزایش وزن و مشکلاتی در سلامتی دست پیدا می کنند. علاوه بر این میل به خوردن میان وعده های شیرین و پر خوری در میان وعده ها به خصوص در محل کار که می تواند سبب ریکاوری افراد شود بسیار محبوب و مورد توجه است.

بادام میان وعده ای مناسب

بسیاری از میان وعده های محبوبی که اکثر افراد از آن استفاده می کنند. میان وعده های سالمی نیستند. این میان وعده ها دارای مقدار زیادی شکر می باشند و همانطور که می دانید شکر یکی از دشمنان سلامتی محسوب می شود. مصرف زیاد قند بدون انجام ورزش بسیار زیان آور است. و سبب ایجاد چربی به خصوص در اطراف باسن و شکم می شود. افراد می توانند در میان وعده ها با جایگزین کردن بادام به جای میان وعده های غیر سالم از چنین تاثیرات منفی دور باشند و از خواص بادام بهره ببرند.

بادام

رابطه ی بادام و کاهش وزن چیست؟

بادام دارای مقدار زیادی از چربی های ضروری و ویتامین ها است و می تواند گزینه ای عالی برای استفاده به عنوان میان وعده باشد. وجود مواد مغذی بسیاری از جمله ویتامین A و E، منگنز، مس، پروتئین، فیبر‌ و امگا 3 بادام را به یکی از آجیل های پر خواص تبدیل کرده است. به طوری که بادام به عنوان پادشاه آجیل ها معروف است. بادام با وجود داشتن چربی زیاد می تواند سبب کاهش وزن شود. همچنین بادام می تواند کلسترول بد را نیز کاهش دهد. علاوه بر این ها بادام دارای مقدار کمی قند است. بادام میان وعده ای عالی است که می تواند سریع حس رضایت را در فرد به وجود بیاورد. افراد پس از مصرف بادام دیگر نیازی ندارند به سراغ میان وعده های چاق کننده و شیرین و چرب بروند. وجود فیبر و چربی اشباع نشده مونو در بادام سبب از میان بردن اشتها شده و همین امر از پرخوری جلوگیری می کند‌. افراد حتی در صورت استفاده از مقدار کمی بادام می توانند احساس سیری کنند. با تمام این اوصاف تنها با جایگزین کردن بادام می توان به جای قند ناسالم مقدار بسیاری مواد مغذی، چربی های سالم و پروتین وارد بدن کرد.

نکات تغذیه ای بادام

بادام دارای مقدار زیادی ویتامینE، منگنز، ویتامین B2، منیزیم و مس می باشد. همچنین بادام دارای چهل و هشت درصد چربی، چهار درصد چربی اشباع، صفر درصد چربی ترانس، دوازده درصد فیبر، بیست و‌ یک درصد پروتئین و چهار درصد قند می باشد.

با توجه به درصد هایی که عرض کردیم مقدار قند در بادام بسیار ناچیز است و در مقابل، بادام دارای مقدار زیادی مواد مغذی، پروتئین و چربی های اشباع نشده است. (چربی های اشباع نشده چربی های سالمی می باشند که سبب افزایش HDL یا کلسترول خوب و کاهش LDL یا کلسترول بد خون می شوند.) وجود چنین مواد مغذی در بادام سبب می شود بادام گزینه ی مناسبی برای استفاده در میان وعده ها و جایگزینی عالی برای میان وعده های مضر باشد.

قند مصرفی و انسولین بادام

انسولین هورمونی مهم و اساسی در بدن می باشد که کار آن مربوط به مصرف قند بوده و زمانی که فرد غذا می خورد وارد عمل می شود. زمانی که گلوکز وارد خون می شود انسولین وارد عمل شده و به سلول ها اجازه می دهد گلوکز را برای ایجاد انرژی مصرف کنند. وجود بیش از اندازه ی گلوکز سبب می شود این گلوکز در بدن تبدیل به چربی شود. و وجود بیش از اندازه ی چربی سبب ایجاد بیماری های مختلف می شود. با توجه به توضیحاتی که داده شد زمانی که ما تنقلات شیرین مصرف می کنیم قند های اضافی تبدیل به چربی و اضافه وزن می شوند. و عادت به خوردن چنین تنقلاتی سبب افزایش وزن و ایجاد بیماری هایی در فرد می شود. یکی دیگر از پیامد های منفی مصرف تنقلات شیرین این است که بعد از زمان کوتاهی فرد دوباره احساس گرسنگی می‌کند. این در صورتی است که استفاده از بادام به جای استفاده از چنین تنقلاتی به دلیل قند کم چنین مشکلاتی نخواهد داشت. و بسیار سودمند خواهد بود.

بادام

هفت خواص بی نظیر بادام

بسیاری از افراد بادام را یک ‌سوپرفود می دانند. زیرا بادام سرشار از مواد مغذی بوده و مزایای بسیاری برای سلامتی دارد که در ادامه به هفت مورد از آن اشاره خواهیم کرد.

۱)کمک به ساخت توده عضلانی بدون چربی:

بادام دارای مقدار زیادی پروتئین می باشد که از رشد ماهیچه های بدون چربی حمایت می کند. همچنین می تواند سلامت قلب و عروق را بهبود داده و احساس گرسنگی را کم کند. وجود فیبر و پروتئین در بادام می تواند اشتها را از میان برده و افراد را سیر نگه دارد.

۲) بهبود هضم به کمک بادام:

مقدار زیادی فیبر محلول و غیر محلول در بادام وجود دارد. که سبب بهبود هضم غذا و کنترل میزان انرژی بدن می شود. فیبر همچنین می‌تواند سرعت جذب قند در بدن را کاهش داده و انرژی بدن را در ساعات روز حفظ کند.

۳)کمک به جلوگیری از ابتلا به بیماری و‌ پیری زودرس:

وجود مقدار زیادی رسوراترول، کاتچین و باقی آنتی اکسیدان ها در بادام سبب تقویت سلامتی و جلوگیری از بیماری ها می شود. زیرا آنتی اکسیدان ها توانایی بسیاری در جلوگیری از استرس اکسیداتیو دارند. استرس اکسیداتیو چیست؟ زمانی که بین وجود رادیکال های آزاد و خنثی کردن آن ها از طریق آنتی اکسیدان ها تعادل وجود نداشته باشد استرس اکسیداتیو رخ می دهد. استرس اکسیداتیو می تواند به بدن صدمه بزند و در پایان سبب بیماری های مختلف و پیری زودرس شود.

۴) کاهش ابتلا به بیماری های قلبی عروقی:

وجود مقدار زیادی اسید های چرب مونو و پلی غیر اشباع در بادام سبب گشته بادام بتواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد.

۵) تقویت استخوان ها:

کلسیم یکی از مواد مغذی مهم برای تقویت و استحکام استخوان ها است. علاوه بر وجود کلسیم وجود منیزیم و فسفر در بادام، سبب گشته مصرف بادام یکی از ساده ترین راه ها برای استحکام بخشیدن و دوام دادن به استخوان ها باشد.

۶) تقویت فعالیت های مغزی:

وجود دو ماده ی حیاتی و اساسی مغز از جمله ال کارنیتین و ریبوفلاوین در بادام سبب گشته مصرف بادام روشی ساده برای تقویت مغز محسوب شود. علاوه بر این وجود چربی های خوب در بادام سبب کاهش التهابات شده و می تواند در برابر آسیب های رادیکال های آزاد مقابله کرده و از سلامت کلی مغز پشتیبانی کرده و آن را بهبود دهد.

۷) کاهش کلسترول بد:

مقدار زیادی چربی اشباع نشده ی مونوی در بادام وجود دارد. این نوع چربی سبب افزایش کلسترول خوب یا همان HDL شده و کلسترول بد یا LDL را کاهش می دهد.

بادام

نتیجه گیری کلی تاثیر بادام بر کم کردن وزن

اگر شما هم از افرادی هستید که عادت به مصرف مغز ها به ویژه بادام دارید ما به شما تبریک می گوییم. بادام یکی از مغز های خوشمزه و پر خواصی است که پروتئین بیشتر و کالری کمتری نسبت به سایر مغز ها دارد. و همین نکته بادام را تبدیل به گزینه ای مناسب برای رژیم های غذایی کرده است. یک مشت بادام به اندازه ی یک فنجان چای سبز یا کلم بروکلی دارای آنتی اکسیدان و پلی فنول می باشد. علاوه بر این ها مصرف بادام می تواند سبب تقویت سلامت قلب و عروق شده و از خطر حمله ی قلبی جلوگیری کند. همچنین بادام توانایی بسیاری در تقویت استخوان ها و افزایش استحکام آن دارد. بعلاوه بادام می تواند تاثیر بسیاری در میزان کلسترول خون داشته و مانع از افزایش انسولین می شود. اما این تمام خواص بادام نیست. بادام می تواند فعالیت مغز را بهبود داده و به کاهش چربی بدن کمک کند.

در این قسمت سوالی که پیش می آید این است که آیا به طور یقین می توان معتقد بود که مصرف بادام سبب کاهش وزن می شود؟ پاسخی که به این سوال می دهیم این است که بله بادام به طور قطعی می تواند سبب کاهش وزن شود. در مصرف این مغز خوشمزه متعادل باشید و زیاده روی نکنید تا از فواید بی نظیر آن بهره مند شوید و به کمک بادام بتوانید به هدف کاهش وزنتان نزدیک شوید.

مصرف چه میزان بادام در طول روز برای کاهش وزن مناسب است؟

نمی توان گفت میزانی وجود دارد که برای کاهش وزن بتوان آن را تجویز کرد. اما اگر بخواهیم به شکل کلی بگوییم روزانه حدود ۲۸ گرم بادام یعنی حدوداً بیست و دو تا بیست و سه عدد بادام میل کنید یعنی مقداری معادل ۱۶۲ کالری مصرف کنید.

بادام

روش های مصرف بادام برای کاهش وزن

میل کردن بادام خام:

خوردن بادام به شکل خام راحت ترین شیوه ی مصرف بادام است. شما می توانید از بادام بسته بندی استفاده کنید که دارای ۱۰۰ گرم کالری می باشند. این روش خوبی است زیرا شما می دانید چه مقدار کالری دریافت کرده اید.

مصرف کره ی بادام زمینی:

یکی از روش های مصرف بادام استفاده از کره ی بادام زمینی همراه با نان سبوس دار و یا استفاده از آن به صورت اسموتی می باشد. قاشق غذاخوری کره ی بادام زمینی دارای 190 کالری، 18 گرم چربی، 8 گرم پروتئین، 6 گرم کربوهیدرات و 3 گرم فیبر می باشد.

مصرف خلال بادام در سالاد:

برخی افراد بادام را خلال کرده و در سالاد از آن استفاده می کنند. استفاده از خلال بادام در سالاد با بلغور جو دو سر روش خوبی است. زیرا هردو دارای مقدار زیادی فیبر می باشند. وجود فیبر می تواند سبب افزایش احساس سیری شده و میل به غذا را کاهش دهد.

پوست رویی بادام را نگیرید

زمانی که از بادام برای کاهش وزن استفاده می‌کنید به این نکته ی مهم دقت کنید که نباید پوست رویی قهوه ای و نازک بادام را جدا کنید. زیرا دارای مواد مغذی بسیاری است که خواص بسیاری برای بدن دارند. نکته ی دیگری که باید به آن توجه کنید این است که با وجود اینکه بادام دارای خواص بسیاری برای بدن بوده و می تواند سبب کاهش وزن شود اما در استفاده از آن زیاده روی نکنید. اگر از این طریق و یا روش های دیگری بادام میل کردید بیشتر از حد متعادل یعنی بیست و هشت گرم در طول روز بادام استفاده نکنید.

بادام

پاسخ به سه سوال مهم درباره مصرف بادام

آیا بادام می تواند سبب آلرژی شود؟

بله ممکن است. اگر نسبت به سایر آجیل ها مثل بادام زمینی حساسیت داشته باشید احتمال دارد به بادام نیز حساس باشید. در مورد خطرات احتمالی آلرژی با پزشک خود مشورت کنید.

تا چه زمانی باید به مصرف بادام ادامه داد تا به لاغری رسید؟

بادام می تواند در طول زمانی کمتر از دو هفته تا یک ماه به لاغری شما کمک کند. اما در برخی موارد و برخی افراد ممکن است بیشتر طول بکشد.

آیا استفاده از هر نوع بادام پیشنهاد می شود؟

بهترین نوع بادام، بادام خام است. زیرا کالری آن در کمترین میزان است. انواع دیگری مثل بادام بو ‌داده دارای کالری بیشتری هستند.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

483 مطلب