farsi beauty

طرز تهیه آلبالو پلو خوشمزه با گوشت قلقلی و مرغ

آلبالو پلو

آلبالو پلو یکی از غذاهای خوشمزه و خوش آب و رنگی است که قطعا با امتحان آن عاشق این غذا خواهید شد. این غذا در شهر های ایران به روش های متفاوتی پخته می شود و ما در بخش آشپزی سایت فارسی بیوتی قصد داریم روش پخت این غذای فوق العاده را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

مواد مورد نیاز برای ۴ نفر :
آلبالو۵۰۰ گرم
برنج۴ پیمانه
پیاز ۱ عدد
گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
شکر۲۰۰ گرم
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
زردچوبه و روغنبه مقدار لازم

دستور پخت آلبالو پلو

مرحله ی اول، پخت آلبالو ها :

در ابتدای کار برگ و دم آلبالو ها را جدا کرده و آن ها را به خوبی شسته و داخل آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی اش گرفته شود. سپس دانه ی آلبالو ها را خارج کرده و آلبالو ها را داخل قابلمه ای مناسب ریخته و شکر را روی آن می ریزیم و قابلمه را بر روی حرارت می گذاریم تا به جوش بیاید. سپس اجازه می دهیم ده دقیقه بجوشد و سپس قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و کاسه ای بزرگ انتخاب کرده و صافی را داخل آن می گذاریم و آلبالو ها را از آن رد می کنیم. در ادامه آب آلبالو را داخل همان قابلمه ریخته و بر روی حرارت می گذاریم تا آب غلیظ تر شود. پس از آنکه آب آلبالو غلیظ شد حرارت را خاموش کرده و آب آلبالو را داخل شیشه ی مناسبی می ریزیم.

مرحله ی دوم، سرخ کردن کوفته قلقلی ها :

در مرحله ی دوم پیاز را پوست گرفته و می شوییم سپس آن را با رنده ی ریز رنده کرده و پس از آنکه آب پیاز را به خوبی گرفتیم آن را به همراه گوشت چرخ کرده داخل کاسه ای مناسب ریخته و مقداری نمک و فلفل سیاه به آن اضافه می کنیم و در پایان آن را به کمک دست به خوبی ترکیب کرده و ورز می دهیم تا ادویه ها به خوبی به خورد گوشت چرخ کرده برود. در ادامه به کمک دستمان به اندازه ی گردوی کوچک از موادمان برداشته و به شکل کوفته قلقلی حالت می دهیم. و در ظرفی قرار می دهیم. پس از آنکه تمام گوشت چرخ کرده را به همین شکل حالت دادیم کوفته قلقلی ها را داخل ظرفی گذاشته و تابه را بر روی حرارت کم می گذاریم سپس مقداری روغن داخل تابه ریخته و ‌کوفته قلقلی ها را به آن اضافه می کنیم حالا حرارت را ملایم کرده و کوفته قلقلی ها را به خوبی زیر و رو می‌کنیم تا تمام نقاط آن سرخ شود. به این نکته توجه کنید که شما به جای گوشت قرمز می توانید از گوشت مرغ استفاده کنید. به این صورت که سینه مرغ را پخته، آن را ریش ریش کرده و لابه لای برنج بریزید.

مرحله ی سوم، پخت اولیه برنج :

در مرحله ی سوم قابلمه ای را تا نصفه پر از آب کرده و نمک اضافه می کنیم و درب قابلمه را گذاشته و بر روی حرارت زیاد می گذاریم تا آب جوش بیاید. در این فاصله برنج را شسته و آبش را خالی می کنیم. پس از آنکه آب قابلمه جوش آمد برنج را اضافه کرده و زمان می دهیم هفت تا ده دقیقه داخل آب جوش بماند. پس از گذشت این زمان برنج را تست می کنیم و در صورتی که اطراف برنج پخته بود و وسطش کمی گیر داشت پخت اولیه انجام شده است. بنابراین حرارت را خاموش کرده و برنج را آبکش می کنیم. حالا قابلمه ای که می خواهیم آلبالو پلو را داخل آن بپزیم بر روی حرارت کم قرار داده و مقداری روغن ته قابلمه می ریزیم. می توانیم ته دیگ سیب زمینی یا نان ته قابلمه قرار دهیم.

مرحله ی چهارم، پخت نهایی آلبالو پلو :

در مرحله ی چهارم یک تا دو کفگیر برنج ته قابلمه می ریزیم. سپس مقداری آلبالو و کوفته قلقلی روی برنج می ریزیم.سپس دوباره روی آن برنج می ریزیم و برای بار دوم از آلبالو و کوفته قلقلی روی برنج می ریزیم. همین روند را تا زمانی که تمام موادمان تمام شوند ادامه می دهیم. حالا نیمی از شربت آلبالو را همراه با یک قاشق غذاخوری روغن مایع روی برنج ریخته و درب قابلمه را می گذاریم. پس از آنکه درب قابلمه را گذاشتیم در ابتدا حرارت را زیاد می کنیم تا بخار داخل قابلمه قرار بگیرد. سپس حرارت را کم می کنیم تا برنج به آرامی پخته شود. در پایان هم پس از پخت این غذای خوشمزه حرارت را خاموش کرده و آلبالو پلو را به کمک کفگیر زیر و رو می کنیم و در پایان آن را در ظرف مورد نظرمان می ریزیم. طعم و چهره ی این غذا عالی است. می توان آن را به کمک آلبالو و کوفته قلقلی تزئین کرد. آلبالو پلوی ما حاضر است. نوش جان.

اگر مایل بودید آلبالو پلو را با مرغ بپزید 

برای استفاده از مرغ در آلبالو پلو چند روش وجود دارد. روش اول اینکه می توانیم از مرغ تکه ای استفاده کنیم به این صورت که ران یا سینه را به شکلی کامل کنار آلبالو پلو قرار دهیم. یا می توانیم مرغ را به شکل ته انداز در کف غذا قرار دهیم. یا می توانیم آن را ریش ریش کرده و لابه لای آلبالو پلو بریزیم. روش اخر هم استفاده از مرغ به شکل کوفته قلقلی است. برای این روش کافی است چهارصد گرم گوشت مرغ چرخ کرده را همراه با یک عدد پیاز رنده شده و مقداری فلفل ترکیب کرده و به شکل کوفته قلقلی به آن شکل داده و در پایان هم آن را به خوبی سرخ کرده و به آلبالو پلو اضافه می کنیم.

منبع تصویر marmar_monet

آشپزی با مرغ

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
هانیه طهماسبی

هانیه طهماسبی

نویسنده این مطلب

155 مطلب