farsi beauty

طرز تهیه آبگوشت لعابدار و حرفه ای

آبگوشت

آبگوشت یا دیزی در میان مردم ایران بسیار محبوب است و غذایی بسیار قدیمی و سنتی است. آبگوشت از مواد مقوی مانند گوشت، حبوبات و .. تهیه شده است. این غذا در شهر های مختلف به شیوه های متفاوتی تهیه می شود.

درست کردن این غذای سنتی به صورت حرفه ای در توان همه نیست اما امروز در سایت فارسی بیوتی با این دستور می توانید یک آبگوشت خوش طعم و لعابدار درست کنید و از آن لذت ببرید.

مواد لازم برای تهیه آبگوشت

لوبیا سفید و نخود آبگوشتی

نصف پیمانه از هر کدام

سیب زمینی

۳ عدد متوسط

پیاز

۲ عدد متوسط

گوشت با استخوان و چربی یا دنبه گوسفند

۵۰۰ گرم

رب گوجه فرنگی

۲قاشق غذاخوری

نمک، فلفل و زردچوبه

به میزان لازم

لیمو عمانی

۱ عدد

 

آبگوشت

طرز تهیه آبگوشت

مرحله اول، خیس کردن نخود و لوبیای آبگوشت

برای تهیه آبگوشت ابتدا لوبیا و نخود را از شب قبل بخیسانید و چند بار هم آب آن را عوض کنید تا به خوبی نفخ آن ها گرفته شود. گوشت مورد نظرتان را برش دهید و همراه نخود و لوبیا درون قابلمه قرار دهید. برای آبگوشت بهتر است از گوشت گوسفندی استفاده کنید. این گوشت بعد از پخت بسیار نرم و ریش ریش می شود.

 

مرحله دوم، اضافه کردن پیاز به گوشت و حبوبات

پیاز را شسته و پوست بکنید و به گوشت و حبوباتان اضافه کنید. بهتر است پیازتان را به صورت درسته در قابلمه بگذارید. روی مواد درون قابلمه آب جوشیده ی سرد بریزید و بگذارید با شعله کم بپزد و جا بیفتد. می توانید به آن مقداری زردچوبه نیز اضافه کنید.

 

مرحله سوم، اضافه کردن سیب زمینی به آبگوشت

در هنگام پخت کف گوشت که روی آب می آید را با یک قاشق بگیرید تا در انتها آبگوشت شما رنگ و لعاب بهتری داشته باشد. پس از پخت گوشت و لوبیا، پیاز های درسته را از آبگوشت خارج کنید. در این زمان می توانید سیب زمینی هارا به آبگوشتتان اضافه کنید. ( در صورتی که سیب زمینی های شما کوچک است می توانید آن را به خوبی بشویید و با پوست به آبگوشت اضافه کنید.)

 

مرحله چهارم، اضافه کردن رب گوجه فرنگی به آبگوشت

در این مرحله ابتدا چربی های گوشت پخته شده را ازآن جا کنید. سپس یک پیاز را خرد کنید. آن را به همراه رب گوجه فرنگی و چربی های گوسفندی پخته شده بر روی حرارت تفت دهید. این ترکیب را به قابلمه اضافه کنید. این کار سبب روغن پس دادن آبگوشت شما می شود. در نهایت لیموعمانی و نمک و فلفل را به قابلمه اضافه کنید. آبگوشت شما آماده است. نوش جان

 

روش تهیه آبگوشت در زودپز

مرحله اول، تفت دادن پیاز، گوشت و رب

در قابلمه ی زودپز پیاز های خورد شده را بریزید و آنها را با کمی روغن تفت دهید. پس از اینکه پیاز ها کمی سبک شدند به آنها گوشت های آبگوشتی را اضافه کنید و اجازه دهید با پیاز تفت بخورند. ادویه هایی که برای آبگوشت در نظر گرفته اید به گوشت و پیاز اضافه کنید. پس از آن رب گوجه فرنگی را در قابلمه بریزید و دقایقی تمامی مواد را با هم تفت دهید.

 

مرحله دوم، اضافه کردن حبوبات به آبگوشت

لوبیا و نخود های خیس خورده را به همراه مقداری آب درون قابلمه بریزید. همانطور که می دانید خیس دادن حبوبات نفخ حاصل از آنها را کاهش می دهد، پس قبل از اضافه کردن آنها به آبگوشت حبوبات را خیس دهید.

 

مرحله سوم، اضافه کردن سیب زمینی ها

برای جلوگیری از له شدن سیب زمینی ها درون زودپز بهتر است آنها را با پوست به قابلمه اضافه کنید. سیب زمینی ها را به خوبی بشویید و تمیز کنید و با پوست آنها را درون قابلمه ی زودپز بریزید.

 

مرحله چهارم، اضافه کردن گوجه و پخت نهایی آبگوشت

می توانید گوجه ها را رنده کنید یا آنها را به چند قسمت تقسیم کنید و به آبگوشت اضافه کنید. اضافه کردن یک تکه چوب دارچین به آبگوشت طعم و عطر آن را بهتر می کند. در نهایت در زودپز را ببندید و به مدت 45 دقیقه بگذارید حبوبات و گوشت با دیگر مواد پخته شوند. البته مدت زمانی که برای پخت آبگوشت در نظر می گیرید به زودپز شما وابسته است و ممکن است کمتر یا بیشتر باشد.

 

نکات مهم و کلیدی در تهیه آبگوشت لعاب دار

  • می توانید از پرک لیمو به جای لیمو عمانی استفاده کنید.
  • استفاده از قابلمه سنگی مخصوص پخت دیزی بسیار به شما کمک می کند و سبب می شود دیزی شما بهتر جا بیفتد و مدت طبخ آن کوتاه تر شود. دیگ چدنی و مسی نیز برای تهیه آبگوشت پیشنهاد می شوند.
  • گوشت گردن برای تهیه آبگوشت بسیار مناسب است. گوشت این قسمت بسیار نرم، ترد و دارای چربی است. با استفاده از گوشت گردن آبگوشت خود را لذیذ تر و لعاب دار تر خواهید کرد.
  • برای پخت آبگوشت هرگز عجله نکنید، هر چه آبگوشت در مدت زمان طولانی تر و به آرامی تهیه شود، لعاب  دار تر خواهد بود.
  • می توانید علاوه بر زردچوبه از زیره و زعفران در آبگوشت استفاده کنید تا طعم آن بهتر شود.

 

نکات مهم برای هضم آسان آبگوشت

  • آبگوشت غذایی سنگین و مقوی است. برای اینکه در هضم آن به مشکل بر نخورید بهتر است آن را در وعده ی نهار میل کنید.
  • آبگوشت میزان زیادی پروتئین و چربی دارد. استفاده از سبزیجاتی همچون نعنای تازه و پیاز در کنار این غذا به هضم آسان آن کمک می کند.
  • افرادی که مشکل معده دارند می توانند بعد از خوردن آبگوشت ترکیب عرق زیره و زنیان را میل کنند. این ترکیب باد معده و نفخ شکم را به میزان زیادی کاهش می دهد.

منبع تصویر: hamrah_ba_roya

آبگوشت

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
فاطمه دیوسالار

فاطمه دیوسالار

نویسنده این مطلب

91 مطلب