farsi beauty

طرز تهیه آب دوغ خیار خنک مناسب برای فصل تابستان

آب دوغ خیار

آب دوغ خیار غذای ساده و مخصوص تابستان که عطش شما را کاهش می دهد و بسیار خوش طعم است. وجود سبزیجات معطر در آب دوغ خیار از لحاظ ارزش غذایی رتبه ی بالایی برایش به ارمغان می آورد. ریحان و نعنا در آن ضد نفخ و سوزش معده است. سبزی ترخون در آب دوغ خیار اشتهای شما را افزایش می دهد. ماست و دوغ موجود در آن حاوی پروتئین است. خیار در این غذا به شما کمک می کند تا عطش بدنتان در گرمای تابستان پایین بیاید. در نتیجه می توان گفت این غذای ساده یک وعده ی کامل و پرخاصیت برای بدن است. با سایت فارسی بیوتی برای آموزش طرز تهیه آب دوغ خیار همراه باشید.

 

مواد لازم برای تهیه آب دوغ خیار

دوغ ترش یا شیرین(بر اساس ذائقه)

یک لیتر

ماست

سه پیمانه

سبزی تازه(نعنا، ریحان، مرزه، پونه)

200گرم

سبزی خشک(ترخون، گشنیز، نعنا)

دو قاشق غذاخوری

خیار

سه عدد

پیازچه

دو عدد

تربچه

دو عدد

گردو

صد گرم

گل محمدی خشک

به میزان لازم

کشمش

صد گرم (در صورت علاقه)

نمک و فلفل

به میزان لازم

آب دوغ خیار

طرز تهیه آب دوغ خیار

مرحله اول

ابتدا ماست را در یک کاسه بریزید و با استفاده از همزن دستی یا برقی کمی آن را هم بزنید تا کاملا یک دست و صاف شود. بعد از اینکه ماست را هم زدید به آن دوغ را اضافه کنید و به آرامی هم بزنید تا ترکیب شوند.

 

مرحله دوم، آماده کردن سبزی های تازه

سبزی های مورد نظر را بشوید و اجازه دهید آب آنها برود. پس از آن سبزی ها را به خوبی خورد کنید. تربچه و پیازچه را هم بشوید و آن هارا نگینی خورد کنید. توصیه می شود پوست خیار گرفته نشود اما شما می توانید پوست آن را بگیرید و خیار را نگینی خورد یا رنده کنید. تمامی سبزیجات خورد شده را به ترکیب ماست و دوغ بیفزاید.

 

مرحله سوم

گردو ها را بسابید یا آن ها را خورد کنید. کشمش ها را نیز به خوبی پاک کنید. ترکیب کشمش و گردو را به ظرف آب دوغ خیار اضافه کنید. اضافه کردن کشمش و گردو اجباری نیست اما به دلیل طبع سرد ماست و دوغ، اضافه کردن آن ها به این غذا طبعش را متعادل می سازد.

 

مرحله چهارم

بعد از اضافه کردن گردو و کشمش به کاسه ی آب دوغ خیار، سبزی های خشک را اضافه کنید. شما می توانید فقط از نعنا خشک استفاده کنید. در نهایت نمک و فلفل را به ظرف اضافه کنید.( میزان فلفل نباید زیاد باشد.)

 

مرحله پنجم

موادتان را به خوبی هم بزنید. آب دوغ خیار شما آماده است. شما می توانید به آن نون خشک و یخ هم اضافه کنید. برخی نان خشک و یخ را به ظرف آب دوغ خیار اضافه نمی کنند و آن ها را جدا میل می کنند. برای تزئین ظرف آب دوغ خیارتان می توانید از گل محمدی خشک شده استفاده کنید.

 

نکات کلیدی برای تهیه آب دوغ خیار

  • شما می توانید از ادویه های دیگری مانند پودر سیر و زیره در تهیه آب دوغ خیار استفاده کنید.
  • بهتر است از ماست چکیده برای درست کردن آب دوغ خیار استفاده نکنید.
  • در صورت علاقه می توانید از ماست و دوغ ترش برای تهیه ی آب دوغ خیار استفاده کنید.
  • با استفاده از یک قاشق غذا خوری گلاب طعم بهتری به آب دوغ خیار خود می توانید بدهید.
  • در صورتی که سبزیجات تازه ندارید می توانید از سبزیجات خشک استفاده کنید.
  • خوشمزه ترین ترکیب سبزیجات تازه برای آب دوغ خیار نعنا، پونه، مرزه و ریحون است. در صورتی که همه ی سبزی ها را نداشتید می توانید فقط از ریحان و نعنا استفاده کنید.

منبع تصویر: ashpazkhoney_man

    آب دوغ خیار

     

    کاشت ناخن

    آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

    ۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
    فاطمه دیوسالار

    فاطمه دیوسالار

    نویسنده این مطلب

    91 مطلب