farsi beauty

مجازات قاچاق لوازم آرایشی

لوازم آرایشی

کشور ایران از نظر جمعیت در جایگاه هفدهم جهان قرار دارد، اما در مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی، یکی از پنج کشور برتر جهان محسوب می شود. با وجود این بازار پرسود، به نظر می رسد نظارت کافی بر آن وجود ندارد و کالاهای قاچاق در کشور فراوان هستند.

هنگام قدم زدن در بسیاری از خیابان های کشور، می توانیم انبوهی از لاک ها و محصولات آرایشی را ببینیم که به صورت فله ای در جعبه هایی در مقابل مغازه ها و حتی در خیابان ها قرار دارند و با قیمتی بسیار ارزان به فروش می رسند.

سود بالای بازار محصولات آرایشی و بهداشتی، سودجویان را به سمت قاچاق این کالاها سوق داده است. بازار این محصولات مملو از اجناس نامرغوب و تقلبی است که به دلیل قیمت پایین تر، حتی بیشتر از محصولات استاندارد و مرغوب به فروش می رسند.

بسیاری از خریداران به قاچاق بودن کالاها اهمیت نمی دهند و با تصور اینکه ارزانی آن ها فقط به دلیل قاچاق بودن است، این محصولات را خریداری می کنند. این در حالی است که در صورت تقلبی بودن، سلامت آن ها به خطر می افتد.

کالاهای غیراستاندارد، قاچاق و تقلبی را می توان از طریق برچسب اصالت درج شده بر روی آن ها تشخیص داد. اما اطلاع رسانی مناسبی در خصوص معرفی برچسب اصالت به خریداران صورت نگرفته است.

بسیاری از مردم نمی دانند برچسب اصالت چیست و چگونه می توان اصالت کالا را از طریق کد درج شده روی آن استعلام کرد. بیشتر مردم تنها به تاریخ انقضاء روی بسته بندی محصول توجه می کنند و با اطمینان آن را خریداری می نمایند.

این در حالی است که درج تاریخ انقضاء بر روی محصولات به راحتی توسط متقلبین قابل انجام است.

مجازات قاچاق کالا

اولین چیزی که با توجه به این قانون به نظر می رسد، این است که جرم قاچاق کالا و ارز چیست؟ در ماده یک این قانون آمده است که قاچاق کالا و ارز، هر فعل یا ترک فعلی است که موجب نقض تشریفات قانونی مربوط به ورود و خروج کالا و ارز شود و بر اساس این قانون یا سایر قوانین، قاچاق محسوب شده و برای آن مجازات تعیین شده باشد.

این جرم می تواند در مبادی ورودی یا هر نقطه از کشور، حتی محل عرضه آن در بازار داخلی، کشف شود. همچنین، منظور از کالا، هر شیء ای است که در عرف ارزش اقتصادی دارد و منظور از ارز، پول رایج کشورهای خارجی است، شامل اسکناس، مسکوکات، حوالجات ارزی و سایر اسناد مکتوب یا الکترونیکی که در مبادلات مالی کاربرد دارند.

شما اگر ساکن تبریز هستید و با چنین مشکلی مواجه شده اید از یک وکیل مواد مخدر تبریز کمک بگیرید که سایت زیر یک لیست آماده کرده است یا می توانید در گوگل یا محل خود دنبال یک شخص باشید :

https://ariadadyar.com/%D9%88%DA%A9%DB%8C%D9%84-%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%AE%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%B2

اقسام کالا در قانون مبارزه با قاچاق کالا

در نگاه به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با سه نوع کالا مواجهیم: کالای مجاز، کالای مجاز مشروط و کالای ممنوع.

  • کالای مجاز: این نوع کالا نیازی به کسب مجوز ندارد و صدور یا ورود آن با رعایت تشریفات گمرکی و بانکی انجام می شود.
  • کالای مجاز مشروط: این نوع کالا علاوه بر انجام تشریفات گمرکی، نیازمند کسب مجوز قبلی از یک یا چند مرجع ذی ربط قانونی است. همچنین، اگر کالایی به موجب صلاحیت اعطائی قانون، بر اساس مصوبات هیأت وزیران یا سایر مراجع قانونی، به دلیل شرایط خاصی، صدور یا ورود آن ممنوع شود، در حکم کالای مجاز مشروط است و مجازات جرائم و تخلفات مربوطه حداکثر مجازات مربوط به کالای مجاز مشروط خواهد بود.
  • کالای ممنوع: این نوع کالا، کالایی است که صدور یا ورود آن به موجب قانون ممنوع است.

بر اساس ماده ۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، موارد زیر به عنوان قاچاق کالا شناخته می شوند:

  1. برنگرداندن کالای اظهار شده به عنوان خروج موقت یا کران بری به کشور به ترتیب مقرر در قانون امور گمرکی. مصادیق موارد قوه قهریه (فورس ماژور) و مواردی که عدم ورود کالا عمدی نیست، با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی باید به تصویب هیأت وزیران برسد.
  2. اضافه کردن کالا به محموله عبوری (ترانزیتی) خارجی و تعویض یا کاهش محموله های عبوری اعم از رویه عبور داخلی و خارجی در داخل کشور.
  3. اظهار کالا به گمرک و یا ترخیص یا خروج کالا از اماکن گمرکی با ارائه مجوزها یا اسناد جعلی و یا مجوزهای باطل یا منقضی یا تکراری یا خلاف واقع یا متعلق به غیر یا تحصیل شده از طریق تبانی و یا تقلب. منظور از مجوزهای مذکور در این بند به شرح زیر است:
  4. مجوز باطل: مجوزی که به هر دلیل، بطلان یا عدم اعتبار یا عدم امکان دریافت آن به هر طریق اعلام و یا ثبت شده باشد.
  5. مجوز منقضی: مجوزی که زمان اعتبار آن به اتمام رسیده باشد.
  6. مجوز تکراری: مجوزی که قبلاً از آن استفاده شده باشد. مجوزهای دارای سقف معین، به میزان مستهلک شده تکراری محسوب می شوند.
  7. مجوز خلاف واقع: مجوزی که مندرجات آن با واقع منطبق نباشد.
  8. مجوز متعلق به غیر: مجوزی که به اعتبار صلاحیت شخصی صادر شده و ارائه کننده، غیر از شخص صالح و نماینده وی باشد.
  9. مجوز تحصیل شده از طریق تبانی و یا تقلب: مجوزی که با پرداخت رشوه یا اعمال نفوذ برای صدور غیرقانونی مجوز، رخنه رایانه ای (هک)، وارد کردن متقلبانه داده در سامانه ها، دسترسی غیرمجاز یا نظایر این ها تحصیل شده باشد.
  10. تعویض کالای صادراتی دارای پروانه، مشروط بر شمول حقوق و عوارض ویژه صادراتی برای کالای جایگزین شده.
  11. ورود کالای موضوع بند (ر) ماده (۱۲۲) قانون امور گمرکی مصوب ۲۲ /۸ /۱۳۹۰ به داخل کشور، اعم از مناطق آزاد تجاری- صنعتی و سایر نقاط کشور.
  12. اظهار کالای وارداتی با نام یا علامت تجاری ایرانی بدون اخذ مجوز قانونی از مراجع ذی ربط با قصد متقلبانه.
  13. واردات کالا به صورت تجاری با استفاده از تسهیلات در نظر گرفته شده در قوانین و مقررات مربوط برای کالاهای مورد مصرف شخصی مانند تسهیلات همراه مسافر، تعاونی های مرزنشینی و ملوانی در صورت عدم اظهار کالا به عنوان تجاری به تشخیص گمرک.
  14. خروج کالاهای وارداتی تجمیع شده مشمول تسهیلات قانون ساماندهی مبادلات مرزی از استان مرزی بدون رعایت تشریفات قانونی یا تجمیع تجاری این کالاها یا تجمیع تجاری کالاهای مسافری.
  15. عرضه کالا به استناد حواله های فروش سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی و یا سایر دستگاه ها مشروط بر عدم مطابقت با مشخصات حواله.
  16. عرضه کالاهای وارداتی فاقد شناسه کالا و شناسه رهگیری در سطح خرده فروشی با رعایت ماده (۱۳) این قانون.
  17. هر گونه اقدام به خارج کردن کالا از کشور، برخلاف تشریفات قانونی به شرط احراز در مراجع ذی صلاح با استناد به قرائن و امارات موجود.
  18. سایر مصادیق قاچاق به موجب قوانین دیگر.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
علی کاظمی

علی کاظمی

نویسنده این مطلب

203 مطلب