farsi beauty

رشته روانشناسی چیست؟ گرایش های رشته روانشناسی کدامند

رشته روانشناسی

رشته روانشناسی

در زندگی همه ی ما برخی از اوقات شرایطی پیش می آید که ما در آن شرایط منحصر به فرد رفتار می کنیم و هر کدام از ما یک طیف شخصی متفاوتی نسبت به آن شرایط داریم. برخی از ما در قبال مسائل زندگی شکست می خوریم و دچار بیماری افسردگی می شویم ، اما برخی در برابر مشکلات با روحیه قوی جنگ می کنیم تا مشکل زندگیمان به نحوه ی درست حل شود.

موضوع بسیار مهمی که در قبال مشکلات مطرح می شود داشتن اعتماد به نفس بالا در برابر حل مشکلات زندگی می باشد. اگر ما اعتماد به نفس بالایی در زندگی و مسائل آن داشته باشیم می توانیم در برخورد با آن ها خونسردی خود را حفظ کنیم و یک راهی برای حل مشکلات در نظر بگیریم.

برخی از افراد روحیه قوی در برخورد با مسائل زندگی ندارند و این دلیل بر نداشتن اعتماد به نفس در وجود آن ها است. برای قوی کردن روحیه و داشتن اعتماد به نفس بالا مراحلی وجود دارد که علم رشته روانشناسی با گرایش های مخصوص به خود می تواند این مشکل را در وجود انسان با ترفند های خاص حل نماید و به سوالات مردم با بینش و تفکر بالا در هر زمینه ای پاسخ منطقی دهد.

برای آشنایی با رشته روانشناسی و انواع گرایش های آن می توانید این مطلب را با دقت مطالعه کنید تا این اصطلاح علمی را به طور کامل بشناسید. پس لطفاً با ما تا انتهای این مطلب مفید همراه باشید.

رشته روانشناسی چیست؟

یکی از رشته های بسیار کاربردی در دنیای امروزه رشته روانشناسی می باشد. در رشته روانشناسی رفتارها و عملکرد های ذهنی انسان را بررسی می کنند و در مورد آن ها تحقیقاتی انجام می دهند. با علم روانشناسی می توان همه ی رفتارها و فعالیت های انسان را اندازه گرفت و اگر مشکلی داشته باشد می توان آن را کنترل و راهنمایی کرد.

حالا ممکن است با خود بگویید که چه رفتارهایی از انسان را می توان مشاهده کرد؟ علم روانشناسی می تواند فعالیت های انسان مانند صحبت کردن ، راه رفتن و همه ی فعالیت های ذهنی را هم مشاهده کند. فعالیت های ذهنی انسان مانند تفکر ، ترس و هیجان که از بدر تولد در وجود انسان است و تا زمانی که رشد کند و به سن بزرگسالی برسد باید بررسی و به رشد آن کمک شود.

علم رشته روانشناسی از آن دسته علومی است که نیازهای طبیعی انسان را می تواند درک کند و همه ی آن ها را در نظر بگیرد و با راه حل های مختلف و مناسب بهترین شیوه را بیان کند. در روانشناسی انسان می تواند باورهای ذهنی خود را تقویت کند و هر آن چه که در مورد خود به اشتباه می گوید را اصلاح کرده و شخصیت درونی خود را درک کند.

با وجود علم روانشناسی می توان به معنای واقعی خود را شناخت و اعتماد به نفس خود را تقویت کرده و روحیه ی قوی برای حل مشکلات و مسائل متنوع را در درون خود ایجاد کرد. در ادامه شما را با انواع گرایش های روانشناسی آشنا می کنیم.

انواع گرایش ها در رشته روانشناسی

رشته روانشناسی با این که یک رشته کاربردی برای شناخت درونی و تقویت روحیه قوی است اما هنوز تا جایی که باید به تکامل برسد ، نرسیده است. انجمن روانشناسی آمریکا 53 زمینه های مختلف برای رشته روانشناسی را معرفی کرده اند که هر کدام از آن ها بنابر رفتارهای انسان قابل بررسی است.

رشته روانشناسی با موضوعات مختلفی ارتباط دارد و بر آن ها می تواند تاثیر بگذارد. این موضوعات زیست شناسی ، انسان شناسی و جامعه شناسی می باشد. حالا نوبت رسیده که گرایش های رشته ی روانشناسی را معرفی و هر کدام را برای شما توضیح داده تا با این علم بیشتر آشنا شوید.

روانشناسی بالینی

روانشناسی بالینی

روانشناسی بالینی از گرایش های رشته ی روانشناسی است که در مورد آسیب شناسی و رفتارهای غیرعادی انسان مطالعه می کند. کاری که این گرایش انجام می دهد این است که رفتارهای غیرعادی انسان مانند اضطراب و افسردگی را بررسی می کند و پس از تشخیص این گونه رفتارها درمان را شروع کرده و به سلامت روحی و روانی انسان کمک می کند.

زمانی که اصطلاح روانشناسی به میان می آید بهترین مفهومی که می توان از این اصطلاح برداشت کرد این است که این علم می تواند اختلالات روانی انسان را درمان کند. روانشناسی بالینی این وظیفه را در حوزه علم روانشناسی بر عهده گرفته است.

روانشناسی شناختی

روانشناسی شناختی

یکی دیگر از گرایش های رشته ی روانشناسی ، روانشناسی شناختی است. این گرایش بر شناخت انسان تمرکز دارد. ویژگی هایی که در این گرایش مورد بررسی قرار می گیرد حافظه ، یادگیری و زبان می باشد ، با شناخت این ویژگی ها می توان متوجه شد که ذهن انسان از لحاظ حافظه و یادگیری به چه صورت عمل می کند.

روانشناسی شناختی با اعصاب انسان ارتباط کاملا نزدیکی دارد. اگر می خواهید بدانید که انسان چگونه می تواند اطلاعات وارد شده را در مغز خود به خوبی پردازش کند می توانید به حوزه روانشناسی شناختی مراجعه کنید و در این زمینه مطالعات خود را افزایش دهید.

روانشناسی رشد

روانشناسی رشد

وظیفه ای که روانشناسی رشد بر عهده دارد این است که تمامی مراحل رشد انسان و تغییراتی که در مرحله رشد او رخ داده را مطالعه و بررسی کند. همه ی انسان ها در طول دوره رشد خود از کودکی تا بزرگسالی تغییراتی در زندگی خود داشته اند ، بررسی این تغییرات و عملکرد آن ها در دوره ی رشد کار اصلی روانشناسی رشد است.

سوالاتی که باید روانشناسی رشد در رشته روانشناسی پاسخ دهد این می باشد که انسان در دوره ی رشد خود چه تاثیراتی را پذیرفته است؟ ارتباط کلامی او در کدام مرحله به ثمر نشسته است ؟ و دوره ی رشد و شکل گیری هویت او در دوره ی نوجوانی و جوانی او به چه صورت بوده است؟ پاسخ این سوالات با توجه به مراحل رشد انسان توسط روانشناسی رشد داده می شود.

روانشناسی قانونی

روانشناسی قانونی

روانشناسی قانونی یکی دیگر از گرایش های رشته روانشناسی می باشد. این گرایش بر رفتارهای مجرمانه انسان در سیستم جزایی تمرکز دارد و در مورد آن ها به مطالعه و بررسی می پردازد. کسانی که در زمینه حقوقی فعالیت دارند با این اصطلاح به خوبی آشنا هستند و ترفند های آن را در زمینه کاری خودشان اجرا می کنند.

یک روانشناس قانونی وظایفی در حوزه کاری خود بر عهده دارد و باید آن را طبق اصول و قانون انجام دهد. این وظایف عبارتند از : ارزیابی کودکانی در موارد مشکوک ، ارائه شهادت در پرونده هایی که در دادگاه ثبت شده اند ، ارزیابی صلاحیت ذهنی مظنونان جنایی.

روانشناسی سلامت

روانشناسی سلامت

روانشناسی سلامت از مهم ترین گرایش های رشته روانشناسی می باشد. در این نوع گرایش سلامت رفتاری یک شخص را مورد مطالعه قرار می دهند و هر چیزی را که ممکن است بر رفتار انسان تاثیر بگذارد را بررسی می کنند.

عواملی که می تواند بر سلامت رفتاری شخص تاثیر بگذارد وضعیت اقتصادی ، گذشته تلخ انسان ، تحصیلات و همه ی امور زندگی  می باشد. یک روانشناس سلامت با ترفند ها و اصول روانشناسی می تواند به بهبود و ارتقای سلامت یک فرد کمک زیادی کند. با کمک بیمار می توان همه ی ناراحتی ها ، افزایش یا کاهش وزن و استرس را مدیریت و کنترل کرد.

روانشناسی اجتماعی

روانشناسی اجتماعی

وظیفه ای که روانشناسی اجتماعی بر عهده ی خود دارد بررسی رفتارهای اجتماعی یک شخص می باشد. این گرایش از روانشناسی می تواند به همه ی رفتارهای شخص با هم گروهی های خود دقت و آن ها را بررسی کند و بداند که آن شخص اگر رهبر گروه باشد چگونه می تواند گروه را مدیریت و رهبری کند. یک روانشناس خوب باید همه ی عواطف و احساسات یک شخص را در اجتماع و در برخورد با دیگران در نظر بگیرد و اگر مشکلی در رفتارهای اجتماعی شخص وجود داشته باشد را با کمک خود فرد حل نماید.

روانشناسی شغلی

روانشناسی شغلی

روانشناسی شغلی مربوط به محیط کاری شخص می شود که کارفرمای آن شخص می تواند همه ی رفتار شخص را در محیط کاری و در حین انجام کار مورد بررسی قرار دهد و رضایت خود را از انجام کار ، کارمند بیان کند به این گونه بررسی در رفتارهای یک کارمند در محیط کاری را روانشناسی شغلی می گویند.

روانشناسی مشاوره

روانشناسی مشاوره

همه ی ما انسان ها در طول زندگی خود هر نوع مشکلی داشتیم که نیازمند مشورت کردن با یک شخص خبره باشیم ، زمانی که نیاز داریم که یک کاری را انجام دهیم ممکن است بر اساس نداشتن شناخت کافی نسبت به آن موضوع دچار تردید و همدلی باشیم در این صورت لازم است که با یک مشاور مشورت کنیم و از او کمک بخواهیم.

روانشناسی مشاوره می تواند به سلامت عاطفی و روحی انسان در مقابله با مسائل زندگی کمک کند و به عملکرد زندگی انسان بهبود ببخشد.

روانشناسی تربیتی

روانشناسی تربیتی

روانشناسی تربیتی شاخه ای از گرایش رشته روانشناسی است. این شاخه به مسائل تربیتی بین افراد اشاره دارد. از این گرایش بیشتر در مسائل تربیتی دانش آموزان استفاده می شود و نتایج تربیتی دانش آموزان و ارتباط آن ها با همکلاسی هایشان را مورد مطالعه قرار می دهند.

از موارد دیگر روانشناسی تربیتی این موضوع می تواند باشد که گرایش تربیتی به رشد استعداد های دانش آموزان و یادگیری آن ها در مسائل آموزشی هم می تواند کمک بسیاری کند و ذهنیت آن ها را در زمینه رشد استعداد هایشان بهبود بخشد.

روانشناسی بین فرهنگی

روانشناسی بین فرهنگی

روانشناسی بین فرهنگی هم نوع دیگری از روانشناسی است که به دیدگاه های افراد در زمینه های مختلف اشاره می کند. کسی که در حوزه روانشناسی فرهنگی فعالیت دارد می تواند فرهنگ جامعه انسان را در نظر بگیرد و عواملی که بر فرهنگ او تاثیر می گذارد را مطالعه و بررسی کند.

روانشناسی شخصیت

روانشناسی شخصیت

روانشناسی شخصیت بر اندیشه ، احساسات و رفتارهای شخصیتی یک فرد تمرکز دارد و باعث می شود که یک فرد شخصیت درونی خود را بشناسد و عواملی که بر شخصیت او تاثیر می گذارد ، را می تواند مطالعه و مورد بررسی قرار دهد و با این ترفند به بهبود شخصیت فرد کمک می کند.

عصب روانشناسی

عصب روانشناسی

زمانی که بر اثر یک اتفاق یا مسائلی از لحاظ عصبی بهم می ریزیم این واکنش بر رفتار ما هم می تواند تاثیر مستقیم بگذارد و ما را شخصی پرخاشگر و عصبی کند. وظیفه ای که روانشناسی عصب بر عهده دارد این است که باید عواملی که بر اعصاب انسان تاثیر می گذارد را بررسی کند و در کنترل مغز و اعصاب شخص در مقابله با مسائل مختلف کمک و راهنمایی کند.

آنچه گفته شد:

همان طور که می دانیم امروزه هر رشته ای در حال پیشرفت است و گرایش های جدیدی از آن رشته هم در دنیای علم و دانش ظهور می کند پس با توجه به مطالب گفته شده در بالا می توان این موضوع را بیان کرد که هیچ رشته ای بهتر و مهم تر از رشته های دیگر نیست و هر کسی بر حسب علایق خود می تواند در هر گرایش و هر رشته ای تحصیل کند.

هر شخصی که یک رشته را بر حسب علاقه خود انتخاب می کند می تواند به مردم کمک و شخصیت درونی و مفید خود را بهتر درک کند و در مقابله با مشکلات و مسائل روحیه قوی داشته باشد و یک زندگی آرام و بهتری را برای خود بسازد.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

485 مطلب