farsi beauty

دلایل ابتلا به قارچ پوستی و راهکارهای درمان آن

قارچ پوستی

قارچ پوستی یک مشکل رایج است که بسیاری از افراد به آن مبتلا می‌شوند. این قارچ‌ها می‌توانند روی پوست و ناخن رشد کنند. عفونت‌های قارچی توسط انواع مختلف قارچ‌ها از جمله مخمرها و کپک‌ها ایجاد می‌شوند. برخی از شایع‌ترین علائم عفونت قارچی شامل خارش، قرمزی و پوسته‌پوسته شدن پوست است. در موارد شدیدتر، عفونت‌های قارچی می‌توانند باعث ترک‌خوردن پوست و همچنین ناخن‌های ضخیم با رنگ متفات شوند.

اگر احساس خارش دارید و یا دچار هرکدام از علائم فوق هستید، لازم است برای تشخیص و درمان به یک کلینیک فوق‌تخصص پوست در تهران مراجعه کنید.

انواع عفونت‌های قارچی

قارچ‌های پوستی انواع مختلفی دارند که هر کدام با علائم متفاوتی بروز می‌کنند. ما دراینجا انواع قارچ پوستی را معرفی می‌کنیم. لازم به ذکر است که برای تشخیص و درمان صحیح، حتما باید به متخصص پوست مراجعه کنید.

قارچ پوستی: پای ورزشکار

پای ورزشکار (Athlete's foot)

پای ورزشکار که به نام tinea pedis نیز شناخته می‌شود، یک عفونت قارچی شایع است که در درجه اول پوست پا را درگیر می‌کند. علائم بیماری شامل خارش، احساس سوزش، قرمزی و پوسته‌شدن در پاها، به‌ویژه بین انگشتان پا است. در برخی موارد، تاول یا زخم نیز ممکن است ایجاد شود که منجر به ناراحتی بیشتر شود.

 

قارچ پوستی

کرم حلقوی (tinea corporis)

کرم حلقوی هم یک عفونت قارچی است ولی توسط کرم ایجاد نمی‌شود. این عارضه در قسمت‌های مختلف بدن از جمله پوست بدن، سر، ناخن‌ها و کشاله ران ایجاد شده و بسیار هم واگیردار است. هرگونه تماس با فرد آلوده یا اشیایی که با این قارچ در تماس بوده‌اند، می‌تواند سبب ایجاد بیماری شود.

علامت مشخصه کرم حلقوی، بثورات قرمز و دایره‌ای شکل است که ممکن است خارش‌دار، پوسته‌پوسته و در لبه‌ها برجسته شود.

خارش جوک (Jock itch)

خارش جوک، که به‌عنوان tinea cruris نیز شناخته می شود، یک قارچ پوستی شایع است که ناحیه کشاله ران را مبتلا می‌کند. این بیماری توسط همان گروهی از قارچ‌ها ایجاد می شود که باعث ایجاد بیماری پای ورزشکاران و کرم حلقوی می‌شود. علائم خارش جوک شامل قرمزی، خارش، بثورات در ناحیه کشاله ران و گاهی احساس سوزش است.

عفونت اغلب به دلیل رطوبت بیش از حد، اصطکاک یا بهداشت ضعیف در ناحیه کشاله ران ایجاد می‌شود.

عفونت مخمری (Yeast infections)

عفونت قارچی مخمری که با نام candidiasis نیز شناخته می‌شود، یک عفونت قارچی شایع است که در اثر رشد بیش از حد مخمر کاندیدا ایجاد می‌شود. این قارچ پوستی می‌تواند در قسمت‌های مختلف بدن مانند واژن (عفونت مخمری واژن)، دهان (برفک دهان) یا چین‌های پوستی رخ دهد. علائم این قارچ پوستی شامل خارش، قرمزی، تورم و ترشح غیرطبیعی است.

عوامل خطر شامل ضعف سیستم ایمنی، تغییرات هورمونی، مصرف آنتی‌بیوتیک و بهداشت شخصی ضعیف است.

Is Testing Needed Before Treating Onychomycosis With Terbinafine?

قارچ ناخن (onychomycosis)

قارچ ناخن (onychomycosis)

قارچ ناخن که به‌عنوان onychomycosis نیز شناخته می‌شود، یک عفونت قارچی شایع است که ناخن‌ها را درگیر می‌کند. این بیماری توسط انواع مختلفی از قارچ‌ها به‌ویژه درماتوفیت‌ها ایجاد می‌شود که در محیط‌های گرم و مرطوب رشد می‌کنند.

علائم قارچ ناخن شامل ناخن‌های ضخیم، تغییر‌رنگ‌یافته و شکننده است که ممکن است منحرف شده یا از بستر ناخن جدا شود.

عوامل خطر شامل پوشیدن کفش‌های تنگ، آسیب به ناخن، قرارگرفتن طولانی‌مدت در محیط‌های مرطوب و سیستم ایمنی ضعیف است.

درمان قارچ پوستی

رایج‌ترین درمان برای انواع قارچ پوستی، داروهای ضدقارچ است. نوع خاص دارو به‌نوع عفونت بستگی دارد. برخی از این داروها نیاز به نسخه دارند، اما برخی دیگر بدون نسخه در دسترس هستند. داروهای ضد قارچ معمولا به‌شکل‌های زیر در دسترس می‌باشند:

  • کرم
  • قرص
  • پودرها
  • اسپری
  • شامپو

اسامی داروهایی که برای درمان این عارضه استفاده می‌شوند، به‌شرح زیر هستند:

  • میکونازول به‌صورت ژل خوراکی و نیستاتین به‌صورت مایع
  • تربینافین، ایتراکونازول، فلوکونازول، پوزاکونازول و وریکونازول به‌صورت قرص
  • تربینافین برای درمان عفونت ناخن
  • فلوکونازول برای درمان برفک واژن

اگر دچار مشکلات مربوط به قارچ پوستی هستید و یا احتمال می‌دهید به این بیماری‎ها مبتلا باشید، در تشخیص و درمان خارش بدن و سایر علائم می‌توانید کلینیک تخصصی پوست و مو دکتر مهرشاد رابط مراجعه کنید. این کلینیک تخصصی علاوه‌بر خدمات مربوط به درمان قارچ‌های پوستی تمام درمان‌های دیگر مرتبط با پوست و مو را برعهده دارد. علاوه‌بر این می‌توانید انواع خدمات زیبایی و جوانسازی پوست و مو را در این کلینیک انجام دهید.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
علی کاظمی

علی کاظمی

نویسنده این مطلب

173 مطلب