farsi beauty

آیا خار پاشنه ارثی است؟

خار پاشنه

خار پاشنه

خار پاشنه که با نام فشار پاشنه نیز معروف است، وضعیت دردناک در ناحیه پاشنه پا بوده که به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. اگر بخواهیم در مورد ارثی بودن خار پاشنه جواب کوتاه بدهیم باید بگوییم خیر به‌ طور کلی این عارضه به عنوان یک عارضه غیر ارثی در نظر گرفته می‌شود و عواملی مانند چرخش بیش ‌از حد پا هنگام راه رفتن، چاقی، استفاده از کفش‌های نامناسب، ایستادن‌های طولانی‌ مدت، ورزش‌های سنگین و ... منجر به ایجاد خار پاشنه می‌شود. با این حال بررسی‌های جدید نشان داده که مشکلات ژنتیکی و ساختاری پا که منجر به خارج شدن پا از فرم طبیعی می‌شود، می‌تواند روی ابتلا به خار پاشنه تاثیرگذار باشد. طبق مطالعات اخیر‌ افراد دارای سابقه خانوادگی خار پاشنه ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری باشند اما در نظر داشته باشید این بدان معنا نیست که اگر یکی از اعضای خانواده شما خار پاشنه دارد، شما نیز حتماً به آن مبتلا خواهید شد.

دلایل ایجاد خار پاشنه

خار پاشنه به دلایل مختلفی به وجود می‌آید که از جمله این دلایل می‌توان به کشیدگی ناحیه پاشنه و عضلات، پاره شدن رباط، افزایش سن و موارد دیگر اشاره داشت. از جمله علل رایج در ایجاد خار پاشنه موارد زیر هستند:

فعالیت‌های ورزشی

فعالیت‌های ورزشی سنگین مانند دویدن و حرکات پرشی طولانی ‌مدت و اعمال فشار بیش ‌از حد به ناحیه پا و کف پا و پاشنه آن، می‌تواند باعث آسیب به پاشنه و قوس پا شده و درنهایت باعث ایجاد رسوب کلسیم در این ناحیه شود.

ضربه

وارد شدن ضربه به پاشنه پا نیز باعث التهاب در بخش‌های مختلف پاشنه شده که درنهایت ممکن است منجر به ایجاد خار پاشنه شود.

افزایش سن

افزایش سن و در نتیجه، ضعیف شدن عضلات و بافت‌های بدن، احتمال رسوب کلسیم در پاشنه پا را افزایش می‌دهد.

موارد ارثی

درصورتی ‌که فرد درگیر عوامل ژنتیکی و دیگر بیماری‌های ارثی مرتبط با خار پاشنه باشد، احتمال ابتلای وی به خار پاشنه بیشتر می‌شود.

استفاده از کفش‌های نامناسب

استفاده از کفش‌های نامناسب در طولانی ‌مدت باعث ابتلا به خار پاشنه شدید می‌شود. برای جلوگیری از این منظور می‌توانید از کفش‌ها و کفی‌های طبی استفاده کرده تا احتمال ابتلا به این عارضه را در خود کم کنید.

علائم خار پاشنه

عارضه خار پاشنه بیماری‌ای است که در آن رسوب کلسیم بین پاشنه و قوس پا رشد می‌کند. این عارضه می‌تواند به ‌طور خود به خودی و تحت تاثیر بیماری‌های زمینه‌ای رخ دهد. علائم خار پاشنه متفاوت است و هر فرد در صورت مشاهده موارد زیر باید حتماً به پزشک متخصص مراجعه کرده تا ابتلا به آن را بررسی کند. از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • درد شدید در پاشنه پا یکی از نشانه‌های خار پاشنه است. احساس حالتی مانند وجود شیئی تیز همچون چاقو در پاشنه که فرد پس‌ از خواب صبحگاهی و برای اولین لحظاتی که سرپا می‌ایستد آن را حس می‌کند.
  • درد مبهم در پاشنه پا که در طول روز و به ‌طور پیوسته وجود دارد نیز می‌تواند از علائم خار پاشنه باشد.
  • التهاب و تورم در قسمت جلوی پاشنه پا نیز ممکن است نشان از خار پاشنه دهد.
  • درصورتی ‌که در منطقه آسیب‌دیده پاشنه پا یا جلوی آن حالت التهاب، گرمی و حرارت مشاهده شود، ممکن است نشانه‌ای از خار پاشنه باشد.
  • برآمدگی استخوانی و کوچک که در قسمت زیر پاشنه پای فرد قابل ‌مشاهده است.
  • یکی دیگر از نشانه‌های خار پاشنه احساس درد در کف پاشنه است که در حین پا برهنه راه رفتن خود را نشان می‌دهد.

درصورتی‌ که هر یک از علائم فوق را دارید، برای ویزیت به پزشک متخصص مراجعه کنید تا پزشک با بررسی پاشنه پا و تصویربرداری با اشعه ایکس و سی‌تی‌اسکن، بتواند علت درد را بررسی کرده و بهترین راهکار را به‌ منظور درمان آن تجویز کند.

درمان خار پاشنه پا

درصورتی ‌که به عارضه‌ خار پاشنه‌ پا مبتلا هستید باید پیش ‌از هر گونه اقدام برای درمان خار پاشنه، به پزشک متخصص مراجعه کرده تا مورد معاینه قرار گیرید. معمولا اگر روش‌های خانگی نتیجه مطلوب جهت درمان را نداشته باشد، طبق صلاحدید پزشک متخصص، روش‌های پیشرفته و تهاجمی‌تر مانند مصرف داروهای اختصاصی، فیزیوتراپی و جراحی تجویز خواهد شد. با ما همراه باشید تا در ادامه روش‌های درمان خار پاشنه را به شما معرفی نماییم.

استراحت

شاید برایتان عجیب باشد اما یکی از راه‌های موثر درمان خار پاشنه، استراحت است. استراحت کافی و برداشتن فشار از قسمت پاشنه پا می‌تواند از درد و تورم در ناحیه آسیب‌دیده بکاهد. همچنین درصورتی ‌که خار پاشنه به‌ دلیل دیگر عارضه‌های ارثی و به دنبال مشکلات ژنتیکی در استخوان پا رخ دهد، با استراحت و درمان آن عارضه، مشکل خار پاشنه نیز تا حد زیادی برطرف می‌شود. در فرایند استراحت، استفاده از کمپرس یخ نیز در راستای کاهش درد بسیار کمک‌کننده است. در ساده‌ترین حالت شما می‌توانید در منزل مقداری یخ خرد شده را داخل کیسه پلاستیک بریزید و در آن را گره بزنید. کیسه یخ را داخل یک حوله یا پارچه بپیچید و آن را چند بار در روز به مدت یک الی دو دقیقه در ناحیه پاشنه پا قرار دهید.

کفی های طبی

یکی از مهم‌ترین روش‌های درمانی برای درمان خار پاشنه، استفاده از کفی‌های طبی است. این کفی‌ها به ‌طور مخصوص برای پای فرد طراحی شده و از اعمال فشار بیش ‌از حد به ناحیه پاشنه جلوگیری می‌کند. کفی‌های طبی سفارشی نه تنها برای خار پاشنه بلکه برای سایر مشکلات ساختاری پا مانند کف پای صاف یا قوسی شکل هم مفید بوده و به سلامت کلی استخوان‌های زانو و کمر نیز کمک می‌کند.

داروهای ضد التهابی

از دیگر راه‌ها جهت درمان خار پاشنه و کاهش دردهای آن، استفاده از داروهای مسکن و ضد التهابی است. در صورت برطرف شدن التهاب، درد ناحیه پاشنه پا نیز تا حد زیادی از بین می‌رود و به دنبال آن بهبود خار پاشنه را شاهد خواهیم بود.

جراحی

درصورتی ‌که موارد گفته‌ شده برای درمان خار پاشنه پاسخ‌گو نبود، پزشک متخصص از روش تهاجمی یعنی عمل جراحی به ‌منظور حذف خار پاشنه استفاده می‌کند. در بسیاری از موارد، راهکارهایی که در قسمت‌های پیشین بیان کردیم برای درمان این عارضه موثر هستند اما در روش جراحی، پزشک متخصص به ‌طور کامل رسوبات کلسیم را از ناحیه پاشنه پا خارج می‌کند و فرد به طور قطعی دیگر درگیر درد در این ناحیه نخواهد بود.

کلام آخر

درصورتی ‌که به خار پاشنه پا مبتلا هستید و برای معاینه آن به متخصص نیاز دارید، می‌توانید از خدمات کلینیک ارتوپدی فنی پاسارگاد کمک بگیرید. پس ‌از مراجعه به کلینیک، درمانگر با بررسی وضعیت پا، عوامل ژنتیکی، عوامل محیطی و آسیب واردشده به پاشنه پا، می‌تواند بهترین روش را برای درمان خار پاشنه تجویز کند. معمولاً در کنار دیگر روش‌های درمانی، سفارش کفی طبی سفارشی و استفاده از آن برای راه رفتن و حتی ایستادن توصیه می‌شود.

کفی‌های طبی سفارشی این کلینیک به کمک اطلاعات جمع‌آوری شده در معاینه و نتایج اسکن (در دو حالت ایستاده و متحرک) طراحی شده و کاملا متناسب با هر کدام از پاهای فرد، به صورت شخصی سازی شده ساخته می‌شود تا بیشترین کارایی را در درمان و اصلاح وضعیت پای فرد داشته باشد. برای اطلاع از قیمت کفی‌های طبی کلینیک پاسارگاد پیشنهاد می‌کنیم مطلب زیر را مطالعه نمایید:

قیمت کفی طبی سفارشی با تخفیف

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
علی کاظمی

علی کاظمی

نویسنده این مطلب

172 مطلب