farsi beauty

تنظیم ساعت سیکو | چگونه ساعت سیکو با به بهترین شکل ممکن تنظیم کنیم؟

ساعت

چگونه ساعت سیکو را تنظیم کنیم؟

سیکو یکی از مطرح‌ ترین و شناخته شده ترین برندهای تولید ساعت در جهان است. این ساعت ها از اواخر دهه ۱۸۰۰ وارد بازار شدند و با ارائه کیفیت بالا توانستند که رضایت بسیاری از مشتریان را به خود جلب کنند. ساعت های سیکو دارای چهار نوع مکانیکی، کوارتز، فنری و جنبشی هستند.

بسیاری از افراد ممکن است اطلاعات زیادی در مورد نحوه تنظیم ساعت های سیکو نداشته باشند. صرف نظر از این که شما کدام یک از انواع ساعت سیکو را دارید با خواندن این مقاله قادر خواهید بود اطلاعات مختلف ساعت سیکو و بند آن را به راحتی تنظیم کنید. جهت آشنایی با تنظیم قسمت های مختلف ساعت سیکو این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

دستورالعمل برای تنظیم همه ساعت های سیکو به شکل جامع

همان گونه که پیش تر توضیح داده شده ساعت های سیکو دارای انواع مختلفی هستند اما با مطالعه این مقاله قادر خواهید بود ساعت سیکو خریداری شده را از هر نوعی که باشد به درستی تنظیم کنید. تنظیمات ساعت سیکو شامل تنظیمات ظاهری چون تنظیم بند و صفحه نمایش، تنظیمات عملکردی مانند کرنوگراف، تنظیم ساعت و تاریخ مانند ساعت های مناطق دیگر جهان و تنظیمات سایر عملکردهای هوشمند مانند اتصال ساعت به تلفن همراه است. در این بخش از مقاله قصد داریم شما را با تمام تنظیمات ساعت سیکو به صورت مو به مو آشنا کنیم.

تنظیم بند ساعت های استیل

هنگامی که ساعت سیکو را از نمایندگی خریداری می‌کنید بند آن به صورت استاندارد دارای اندازه مشخصی است که این اندازه معمولا برای دست اغلب افراد بزرگ است. با توجه به این که بند ساعت سیکو از چه نوعی باشد نحوه تنظیم آن متفاوت است. به عنوان مثال انواع مختلفی از بندها در ساعت سیکو وجود دارد که از جمله آن ها می‌توان به بند فلزی، چرمی، برزنتی، پارچه‌ای، سیلیکونی و ..... است. در این میان تنظیم بند فلزی و استیل از دیگر انواع بند ساعت مشکل تر است.

برای تنظیم بند فلزی ساعت بهتر است ابتدا بند ساعت را دور مچ دستتان فیکس کنید تا اندازه واقعی ساعت برای شما مشخص شود. توجه داشته باشید که این اندازه باید به گونه‌ ای باشد که ساعت به مچ دست شما خیلی نچسبد و یا خیلی گشاد نباشد.

پس از تنظیم اندازه مشخص می‌شود که چند بند از دسته ساعت برای شما اضافه است و باید برداشته شود. پین ها اجزایی از دسته ساعت فلزی هستند که بندهای کوچک را به هم متصل کرده اند. اگر به بندهای کوچک ساعت توجه کنید می‌بینید که به وسیله میله‌ های کوچک و ظریفی به هم وصل شده اند که پین نام دارند.

برای کوچک کردن اندازه ساعت باید این پین ها از محل اتصال جدا شوند. برای انجام این کار به سطح صافی نیاز دارید که قسمت زیر آن دقیقا در محل پین خالی باشد. ساعت را در موقعیت مناسب قرار دهید و با استفاده از چکش مخصوص به محل مورد نظر ضربه بزنید.

سپس پین از محل تو خالی زیر ساعت خارج شده و بندها از هم جدا می‌شود. در این صورت شما می‌توانید به تعداد دلخواه از این بندها کم کنید و ساعت را به اندازه دست خودتان تنظیم کنید. اگر در این کار تخصصی ندارید توصیه می‌شود که این کار را به متخصصین ساعت ساز واگذار کنید.

تنظیم ساعت هایی با بند غیر استیل

به غیر از ساعت های بند استیل و فلزی اغلب ساعت های سیکو مانند ساعت های بند چرمی، پارچه ای، سیلیکونی و .... دارای بند قابل تنظیم هستند که می‌توانید با حرکت سگک آن را به اندازه مچ دست خود تنظیم کنید. برخی از انواع ساعت که سگک تنظیم ندارند باید توسط متخصصین ساعت ساز به اندازه دلخواه شما تنظیم شوند اما به طور معمول ساعت های غیر استیل سگک و کمربند قابل تنظیم دارند.

images_1703084783_658302ef42c22.jpg

تنظیم عملکرد ساعت

بسیاری از ساعت های برند سیکو دارای قابلیت های زیادی مانند کرنوگراف، تقویم و آلارم هستند. بسیاری از افراد اطلاعات چندانی در مورد تنظیم این موارد عملکردی در ساعت سیکو ندارند.

تنظیم کرنوگراف

 ساعت های سیکو دیجیتال دارای کرنوگراف یا تایمر هستند. کرنوگراف یا زمان سنج مناسب افرادی است که ورزش می‌کنند و برای آن ها کاربرد بالایی دارد. ساعت های کرنوگراف دار برند سیکو دارای سه کلید در سمت راست هستند که به وسیله آن تنظیم می‌شوند. جهت تنظیم و کار با این کلیدها لازم است که به طور کامل با آن ها آشنا شوید.

1.کلید Stop & Star

اولین کلید از بالا کلید استاپ استار است. Star به معنی آغاز و Stop به معنی توقف است و با فشردن این دکمه می‌توانید شروع کرنومتر را بزنید و با فشردن مجدد آن را متوقف کنید.

2.کلید Crown

کلید دوم یا کلید وسطی Crown است. این کلید کلید اصلی تنظیم ساعت است که می‌توانید با آن تقویم ساعت را نیز تنظیم کنید.

3.کلید Reset

پایینی ترین کلید، کلید ریست است که با فشردن آن می‌توانید کرنومتر را در حالت صفر و شروع دوباره تنظیم کنید. اگر به ساعت های مچی کرنوگراف دار سیکو دقت کنید در صفحه نمایش آن سه حلقه مشاهده می کنید که هر کدام از این حلقه ها کاربردی دارند. اولین حلقه سمت راست حلقه ای است که نشانگر AM و PM است.

به معنای این که به عنوان مثال ساعتی که روی صفحه در حال نمایش است نمایانگر عصر یا شب است. چون ساعت های آنالوگ تنظیم ۱۲ ساعته دارند و شما ممکن است در مکانی قرار گیرید که تشخیص ندهید که ساعت ۴ بعدازظهر است یا ۴ بامداد. حلقه وسطی مربوط به ثانیه شمار کرنوگراف و حلقه سمت چپ مربوط به دقیقه شمار کرنوگراف است.

جهت تنظیم کرنوگراف در ساعت های مچی کرنوگراف دار سیکو ابتدا دکمه بالایی را جهت استارت فشار دهید. با فشردن این دکمه ثانیه شمار کرنوگراف شروع به حرکت می‌کند و ثانیه هایی که در حال گذشتن هستند را ثبت می‌کند. هنگامی که سیکل ثانیه شمار کامل می‌شود یک دقیقه به سیکل دقیقه شمار اضافه می‌شود و ثانیه شمار مجددا شروع به چرخش می‌کند. این نشان می‌دهد که از زمان استارت کرنوگراف دقیقا چند دقیقه و چند ثانیه گذشته است.

جهت متوقف کردن چرخش کرنوگراف یک بار دکمه استاپ را فشار دهید. کلید بالایی هم دکمه استارت و هم دکمه استاپ است و با یک بار فشردن آن استارت و در دفعه بعدی فشردن آن استاپ می‌شود. جهت صفر و ریست کردن کرنوگراف باید دکمه سوم یعنی Reset را فشار دهید.

تنظیم آلارم ساعت سیکو

برخی از انواع ساعت های سیکو دارای هشدار آلارم هستند. برای تنظیم هشدار آلارم باید ساعت دوم موتور پایین را روی زمانی که می‌خواهید هشدار به صدا در آید تنظیم کنید. به عنوان مثال اگر ساعت شما ساعت ده شب را نشان می‌دهد و شما می‌خواهید که ساعت را روی ۷ صبح آلارم بگذارید، باید ساعت دوم را روی ۷ تنظیم کنید.

گاهی اوقات پیش می‌آید که ساعت دوم روی ساعت کشورهای دیگر تنظیم شده است که در این صورت تنظیم آلارم به این سادگی نیست. در این صورت باید اختلاف ساعت اصلی و ساعت دوم را محاسبه کنید و سپس آلارم را تنظیم کنید.

تنظیم تاریخ و ساعت سیکو

ساعت های آنالوگ سیکو معمولا علاوه بر نمایش زمان دارای تقویم و روزشمار نیز هستند. تنظیم ساعت و تاریخ این نوع ساعت ها بسیار کار ساده ای است. با این حال بسیاری از افراد با آن آشنایی ندارند. در این بخش به نحوه تنظیم ساعت و تاریخ در این ساعت‌ ها می‌پردازیم.

تنظیم تاریخ

اگر به صفحه نمایش ساعت های کرنوگراف دار سیکو دقت کنید یک کادر مستطیلی کوچک می‌بینید که در آن عددی به نمایش گذاشته شده است. این کادر همان تقویم یا روزشمار ساعت است که با گذشت هر ۲۴ ساعت یا یک روز یک شماره به جلو می‌رود‌. جهت تنظیم تاریخ و تقویم ساعت باید سراغ دکمه وسط بروید.

این دکمه در دو مرحله به بیرون کشیده می‌شود که مرحله اول آن تنظیم تاریخ و مرحله دوم آن مربوط به تنظیم زمان است. اگر می‌خواهید تاریخ ساعت سیکو را تنظیم کنید کوک یا پیچ تنظیم ساعت را تا نصفه بیرون بکشید و بچرخانید. سپس با چرخاندن آن خواهید دید که عدد روی تقویم شروع به عوض شدن می‌کند. تاریخ را مطابق تاریخ روز تنظیم کنید و پیچ تنظیم را تا آخر به داخل فشار دهید.

تنظیم ساعت

پس از تنظیم تاریخ تنظیم ساعت سیکو کار بسیار ساده ای است. جهت انجام این کار پیچ تنظیم ساعت را تا انتها بیرون بکشید و سپس بچرخانید. با چرخاندن این پیچ مشاهده خواهید کرد که عقربه هوی ساعت شروع به حرکت کردن می‌کنند. پس از آن ساعت را روی زمان مورد نظر تنظیم کنید و پیچ تنظیم را تا انتها و رو به داخل فشار دهید.

حال زمان و تاریخ ساعت شما به گونه ای که خودتان تنظیم کرده اید نمایش داده می‌شود. توجه داشته باشید که اگر ساعتتان پیچ تنظیم ندارد ابتدا باید بدنه ساعت باز شود و از داخل کشیده شود که این کار را بهتر است خودتان انجام ندهید و به یک ساعت ساز ماهر بسپارید.

به هر حال اگر قصد دارید خودتان این کار را انجام دهید بهتر است ابتدا ساعت را روی محل ثابت یا پایه ثابتی قرار دهید. سپس پشت ساعت را با استفاده از جسم نوک تیزی باز کنید. مراقب باشید که دستتان نلرزد و به بدنه ساعت خش وارد نکنید. با استفاده از یک ابزار پلاستیکی باریک روی قسمت تنظیم کننده شروع به دستکاری پیچ ساعت کنید. توجه کنید که با باز کردن ساعت گارانتی آن باطل می‌شود. بنابراین اگر دیگر نیازی به گارانتی ساعت ندارید می‌توانید این کار را انجام دهید.

 images_1703084805_658303053dbf5.jpg

علت بهم خوردن تنظیمات کرنوگراف در ساعت های سیکو

گاهی اوقات پیش می‌آید که به صورت یکدفعه تنظیمات کرنوگراف ساعت سیکو بهم می‌خورد و این مواقع سوال در ذهن کاربران ایجاد می‌شود که چرا تنظیمات کرنوگراف بهم خورده است؟ در بیشتر اوقات نگرانی کاربران از بهم خوردن تنظیمات کرنوگراف این است که مبادا ساعت آسیب دیده باشد و نیاز به تعمیر داشته باشد. با این همیشه بهم خوردن تنظیمات ساعت به این معنی نیست که ساعت شما خراب شده و نیاز به تعمیر دارد. بهم خوردن تنظیمات ساعت می‌تواند به دلایل زیر باشد؛

تعویض باتری

گاهی اوقات پیش می‌آید که تمام شدن و تعویض باتری باعث بهم خوردن تنظیمات کرنوگراف ساعت های سیکو می‌شود که این مشکل جدی برای ساعت به حساب نمی‌آید و با تنظیم مجدد می‌توانید دوباره کرنوگراف ساعت را به حالت قبل درآورید‌.

ضربه خوردن ساعت

گاهی اوقات کاربر در هنگام استفاده از ساعت سهل انگاری کرده و به آن ضربه وارد می‌کند. این ضربه می‌تواند باعث آسیب دیدن ساعت شده و تنظیمات آن را بهم بزند. اگر بهم خوردن تنظیمات کرنوگراف در اثر وارد شدن ضربه به ساعت باشد می‌تواند به موتور ساعت آسیب رسیده باشد و حتما باید ساعت خود را به یک ساعت ساز نشان دهید.

دستکاری ساعت

برخی از کاربران به دلیل این که کار کردن با تنظیمات ساعت سیکو را بلد نیستند برای تنظیم کردن بخش های دیگر ساعت مدام آن را دستکاری کرده و تنظیمات کرنوگراف را نیز بهم می‌زنند. در این صورت بهتر است که از روش های موجود در این مقاله برای تنظیم کرنوگراف استفاده کرده و آن را کالیبره کنید.

نکات مهمی جهت تنظیم دقیق تر ساعت سیکو

در این مطلب به تنظیمات کلی بند، تاریخ، آلارم، کرنوگراف و زمان ساعت سیکو اشاره شد. با این حال برای تنظیم دقیق تر و حرفه ای تر ساعت سیکو بهتر است نکاتی را در نظر داشته باشید که در این بخش به آن ها اشاره می‌کنیم.

۱.پیش از تنظیم زمان در ساعت های مکانیکی فنر مکانیکی اصلی را بپیچانید، این کار را تا جایی ادامه دهید که نشانگر ذخیره نیرو در کامل ترین یا پرترین حالت ممکن قرار گیرد.

۲.برای تنظیم زمان ساعت در هنگام خریداری پس از کشیدن پیچ تنظیم از زمان شروع حرکت ثانیه شمار به مدت سی ثانیه صبر کنید و سپس اقدام به تنظیم زمان کنید. جهت تنظیم زمان باید پیچ تنظیم را دو پله به سمت بیرون بکشید.

۳.هنگامی که قصد تنظیم زمان ساعت را دارید و پیچ تنظیم را دو پله به سمت عقب می‌کشید، سعی کنید مدت زمانی که مشغول تنظیم ساعت هستید بیشتر از ۳۰ دقیقه نشود. به عبارت بهتر ساعت نباید با پیچ تنظیمی که دو پله به سمت عقب کشیده شده بیشتر از نیم ساعت متوقف بماند چرا که موتور ساعت ممکن است آسیب ببیند. اگر پس از کشیدن دو پله پیچ تنظیم بیشتر از ۳۰ دقیقه ساعت را متوقف کردید بهتر است سریع تر پیچ تنظیم را فشار دهید و پس از ۳۰ ثانیه حرکت ثانیه شمار دوباره پیچ تنظیم را به عقب کشیده و مشغول تنظیم ساعت شوید.

۴. ممکن است برای شما نیز پیش آید که تنظیمات ساعت به صورت ناگهانی بهم بریزد. این مورد معمولا در ساعت های موتور اتوماتیک سیکو بیشتر از انواع دیگر ساعت ها دیده می‌شود. این مشکل می‌تواند در اثر مواردی چون وارد شدن ضربه به ساعت رخ دهد.

images_1703084917_658303756accd.jpg

علت عقب افتادن ساعت سیکو چیست؟

گاهی اوقات پیش می‌آید که متوجه می‌شوید ساعت شما در طول روز چند ساعت عقب می‌ماند و این مشکل می‌تواند اعصاب کاربران را به شدت بهم بریزد. چرا که تشخیص نمی‌دهند این مشکل از کجا آب می‌خورد. عقب ماندن ساعت های سیکو معمولا چند دلیل بیشتر ندارد که به صورت زیر است؛

نوع باتری

باتری یکی از مهم ترین قطعات برای ساعت های کوارتز سیکو هستند. چرا که این ساعت ها بدون وجود باتری منبعی برای تامین انرژی موتور ندارند. بنابراین یکی از دلایل اصلی کند کار کردن و عقب ماندن ساعت سیکو می‌تواند مربوط به باتری باشد. بیشتر باتری هایی که این مشکل را ایجاد می‌کنند باتری های قدیمی هستند.

اگر مدت طولانی است که باتری ساعت خود را تعویض نکرده اید و ساعتتان عقب می‌ماند یکی از دلایل اصلی آن باتری آن است. گاهی نیز فروشندگان از باتری های قدیمی و کارکرده برای مشتریان استفاده می‌کند و این باعث می‌شود که فرد گمان کند که ساعتش به هیچ عنوان مشکل باتری ندارد و عقب ماندن ساعت دلایل دیگری دارد.

نیاز به تمیزکاری

برخی از انواع ساعت های سیکو به دلیل استاندارد فرکانس ار سنگ کوارتز ساخته می‌شوند. احتمال جلو یا عقب ماندن زمان همیشه در ساعت های کوارتز وجود دارد. در این مواقع باید به تمیزکاری و روغن کاری ساعت کوارتز سیکو بپردازید. دنده های ساعت کوارتز سیکو ممکن است با گذشت زمان فرسوده شود که این مشکل با روغن کاری حل می‌شود.

ایجاد رشته های چسبنده

این مشکل می‌تواند به دلیل به هم چسبیدن فنرهای ساعت باشد. این مشکل خیلی ساده توسط ساعت سازان قابل تشخیص و برطرف کردن است.

نتیجه 

اگر به مطالب در رابطه با ساعت های مچی علاقه دارید می توانید از دیگر مقالات سایت واچ آنلاین مشاهده فرمایید.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
علی کاظمی

علی کاظمی

نویسنده این مطلب

176 مطلب