farsi beauty

تاثیر زعفران در کم کاری و پرکاری تیروئید چیست؟

زعفران

زعفران یکی از ادویه‌های پرکاربرد در انواع غذاهای ایرانی است که طعم و عطر متفاوتی را به این غذاها می‌بخشد؛ علاوه بر این، خواص بسیار زیادی هم دارد. به همین دلیل است که با وجود بالا بودن قیمت یک مثقال زعفران امروز در بازار ایران، این ادویه هنوز هم طرفداران و خریداران مخصوص به خود را دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی خواص زعفران در کم کاری و پرکاری تیروئید بپردازیم و اثرات این درمان دارویی را ارزیابی کنیم.

فواید مصرف زعفران برای کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید یکی رایجترین بیماری‌ها به ویژه برای بانوان است و معمولا به دلیل کم بودن ترشح هورمون در بدن اتفاق می‌افتد. معمولا مصرف بیش از اندازه غذاهای سرد یا قرص‌های مربوط به پرکاری تیروئید، می‌تواند این بیماری را به وجود آورد. اما زعفران می‌تواند به عنوان یک ماده غذایی با طبع گرم، این اثرات را خنثی کرده و کم کاری تیروئید را کنترل کند. از آنجا که در شهرهای بزرگ مانند اصفهان، افراد مقدار زیادی فست فود مصرف می‌کنند و این غذاها دارای طبع سرد هستند، خرید زعفران در اصفهان رونق زیادی دارد و می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به هیپوتیروئیدیسم موثر باشد.

برای تیروئید کم کار، زعفران سرگل بهتر است یا نگین؟

زعفران در انواع مختلف به بازار عرضه می‌شود که هریک از آنها دارای میزان گرمی طبع یا خواص متفاوتی هستند. دو نمونه از بهترین انواع زعفران موجود در بازار، سرگل و نگین هستند که رشته‌های باکیفیت دارند و معمولا گران هستند.

اما سوال اینجا است که برای درمان کم کاری تیروئید، زعفران سرگل بهتر است یا نگین؟ باید بگوییم که زعفران نگین به دلیل اینکه رشته‌های ضخیم‌تر و کلاله‌های درشت‌تری نسبت به زعفران سرگل دارد، می‌تواند تاثیر بیشتری بر روی بهبود تیروئید کم کار بگذارد. با این حال، هر دو مورد طبع گرمی دارند و برای تنظیم هورمون‌ها مناسب هستند؛ اما طول درمان آنها متفاوت خواهد بود.

تاثیر زعفران بر روی پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید زمانی رخ می‌دهد که مقدار زیادی هورمون از این غده ترشح شده باشد یا مشکلاتی مانند استرس و عصبانیت بیش از حد به وجود بیایند. از آنجا زعفران خواص بسیار زیادی در زمینه ایجاد آرامش اعصاب و کاهش اضطراب دارد، می‌تواند با بهبود سیستم خواب و تقویت سیستم ایمنی بدن شما، از ایجاد تیروئید پرکار جلوگیری کرده یا اثرات منفی ناشی از آن را کاهش دهد. بنابراین مصرف روزانه زعفران مرغوب می‌تواند باعث بهبود اعصاب و جلوگیری از استرس شده و از ابتلا به پرکاری تیروئید جلوگیری نماید.

چگونگی مصرف زعفران برای پرکاری یا کم کاری تیروئید

اگر قصد دارید از زعفران برای درمان یا پیشگیری از پرکاری یا کم کاری تیروئید استفاده کنید، می‌توانید یکی از روش‌های زیر را امتحان کنید:

قرص زعفران با عسل

برای درست کردن این ترکیب، باید یک قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق غذاخوری زعفران مخلوط کرده و مقداری دارچین و هل به آن اضافه کنید. این مخلوط را در یخچال قرار دهید تا عسل حالت سفت به خود بگیرد و بتوانید آن را به صورت قرص‌های کوچک درآورید. روزانه 3 عدد از این قرص‌ها را مصرف نمایید.

قرص زعفران و کتیرا

برای درست کردن قرص زعفران و کتیرا باید قدری کتیرا را آب کرده و با مقداری زعفران مخلوط کنید. سپس به این ترکیب، مقدار ازرق و عسل اضافه نمایید و آن را در یخچال قرار دهید. پس از سفت شدن، آن را به صورت قرص‌های کوچک در آورده و به صورت قرص مصرف کنید. در این حالت، رشته‌های زعفران را به صورت مستقیم در مایع کتیرا قرار دهید و نیازی به دم کردن آنها نیست.

ترکیب شیر و زعفران

اگر می‌خواهید زعفران را برای کم کاری یا پرکاری تیروئید مصرف کنید، می‎توانید آن را با شیر مخلوط نمایید. برای این کار باید شیر را قدری گرم کرده و رشته‌های زعفران را در آن بریزید. حال مانند روش دم کردن زعفران، قدری صبر کنید تا زعفران و شیر به خوبی مخلوط شوند. به این ترتیب، زعفران می‌تواند اثرات آرامبخش خود را نشان داده و در ضمن، کلسیم و پروتئین شیر هم به شما برسد.

خوردن زعفران خیسانده

اگر می‌خواهید خواص زعفران برای کم کاری و پرکاری تیروئید بیشتر بر روی بدن شما اثر بگذارند، بهتر است که رشته‌های زعفران را بخیسانید و در زمان بیدار شدن از خواب مصرف کنید. به این ترتیب، در طول روز آرامش خواهید داشت و نوسانات خلقی شما در زمان بیدار شدن هم برطرف خواهد شد.

نکات مهم مصرف زعفران برای تیروئید

هرچند زعفران خواص بسیار زیادی برای درمان کم کاری یا پرکاری تیروئید دارد؛ اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند در مواردی خطرناک باشد. به همین دلیل قبل از اینکه به سراغ زعفران بروید، باید با پزشک خودتان مشورت کنید تا تداخلی با داروهای مصرفی به وجود نیاید. همچنین در مصرف زعفران زیاده‌روی نکنید و درباره تعداد دفعات مصرف روزانه هم با متخصصین طب سنتی یا پزشکان متخصص مشورت کنید؛ زیرا مصرف بیش از حد می‌تواند باعث مسمومیت شده یا حتی سایر هورمون‌های بدن را از حالت تعادل خارج کند.

سخن پایانی

در این مقاله به صورت کامل به بررسی مزایای زعفران برای درمان کم کاری و پرکاری تیروئید یا جلوگیری از ابتلا به این بیماری‌ها پرداختیم. گفتیم که زعفران از طریق کاهش استرس می‌تواند مانع از پرکاری تیروئید شود و با تنظیم هورمون‌ها، کم کاری تیروئید را درمان خواهد کرد. همچنین روش‌هایی را برای مصرف زعفران بیان کردیم که به شما کمک می‌کنند میزان مصرف زعفران را کنترل کنید. برای اینکه بتوانید از مزایای زعفران برای کم کاری و پرکاری تیروئید بهره‌مند شوید، باید زعفران اصل تهیه کرده و به سراغ رشته‌های مرغوب بروید. به همین دلیل خرید زعفران اصل از تولیدکننده بهترین روش برای تهیه یک محصول تمام عیار خواهد بود.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
علی کاظمی

علی کاظمی

نویسنده این مطلب

176 مطلب