farsi beauty

با یک لباس مجلسی ساده و شیک و البته متناسب در مهمانی بدرخشید

رگال لباس

آموزش دوخت لباس مجلسی با توجه به اهمیت لباس‌های مجلسی برای بانوان، جزو مشاغل نسبتاً پر درآمد به شمار می‌آید. آن دسته از افرادی که در فرآیند یادگیری دوخت لباس مجلسی به طور موفق عمل کنند در نهایت می‌توانند به عنوان یک طراح دوخت لباس‌های مجلسی، فعالیت کرده و درآمد بالایی کسب کنند. احتمالاً شما نیز می‌دانید که لباس‌های مجلسی به دو دسته بلند و کوتاه تقسیم می‌شوند.

جالب است بدانید که از نظر طراحان دوخت، دوخت لباس مجلسی بلند و کوتاه در واقع تفاوت چشمگیری با یکدیگر نداشته و با یادگیری کامل اصول دامن دوزی می‌توان به راحتی انواع دامن بلند یا کوتاه را دوخت. علاوه بر این، شایان توجه است که بر اساس این دسته‌ بندی، می‌توان از پارچه‌های مختلف اعم از حریر،کرپ و ساتن برای تهیه لباس‌های مجلسی استفاده کرد.

مدت زمان لازم برای یادگیری دوخت لباس مجلسی

مدت زمان لازم برای یادگیری دوخت انواع لباس‌ مجلسی با توجه به سطح تجربه و دانش هنرآموز، می‌تواند بین سه الی شش ماه طول بکشد. نکته بسیار مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که در خیاطی لباس‌های مجلسی، الگوسازی نقش بسیار مهمی دارد. در حقیقت، از آنجایی که در اغلب موارد لباس‌های مجلسی قالب تن دوخته می‌شوند، در نتیجه، لازم است که الگو لباس فاقد هرگونه اشکال باشد.

الگوی درست، به عنوان یک زیر ساز مناسب عمل کرده و سبب می‌شود که لباس بتواند ایستایی قابل قبولی در قسمت پایینی داشته باشد. نکته مهم دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که زیرسازی لباس‌های مجلسی در اغلب موارد به صورت حجمی و غیر حجمی انجام می‌شوند. بر این اساس، طراحی لباس مجلسی با استفاده از فنرها، کاپ، اسلش و انواع لایی‌ها، سبب افزایش جلوه قسمت پایینی لباس می‌شود.

ابزار مورد نیاز در فرآیند دوخت لباس مجلسی

ابزار مورد نیاز در فرآیند دوخت لباس مجلسی

در مبحث آموزش دوخت لباس مجلسی باید به این نکته توجه داشته باشید که دوخت لباس مجلسی را هم می‌توان در منزل و هم در کارگاه انجام داد. علاوه بر این، توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که به علت حجم زیاد پارچه و لوازم مورد نیاز برای دوخت لباس‌های مجلسی، اختصاص یک اتاق به عنوان کارگاه و اتاق دوخت ضروری است. در ادامه این بخش قصد داریم به معرفی لوازم مورد نیاز برای دوخت لباس‌های مجلسی بپردازیم.

  1. چرخ خیاطی پیشرفته
  2. اتو بخار مخصوص
  3. قیچی حرفه‌ای خیاطی و کاغذ الگو
  4. رنگ‌های مختلف نخ و اندازه‌های مختلف سوزن
  5. سایر ملزومات خرازی مانند صابون خیاطی، متر و غیره
  6. فنر، کاپ، اسلش

پیش نیازهای مورد نیاز برای شروع آموزش دوخت لباس مجلسی  

همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم، برای یادگیری نحوه انواع دوخت لباس‌ مجلسی، لازم است که فرد به طور کامل به نازک دوزی مسلط بوده و در انجام آن تجربه و مهارت کافی داشته باشد. با این حال، اگر فردی به طور کامل با مبحث نازک دوزی آشنایی نداشته باشد نیز می‌تواند با شرکت در دوره‌های حرفه‌ای آموزش خیاطی لباس مجلسی، در حوزه‌های خیاطی، طراحی و حتی آموزش دوخت لباس مجلسی جدید پیشرفت کند.

آموزش دوخت لباس مجلسی، نیازمند به الگو و یا بدون نیاز به الگو

آموزش دوخت لباس مجلسی، نیازمند به الگو و یا بدون نیاز به الگو

با وجود اینکه دوخت لباس مجلسی با الگو بسیار رایج‌ است و در اغلب موارد برای طراحی لباس‌هایی مجلسی پیچیده و خاص از الگو استفاده می‌شود، اما امکان دوخت لباس مجلسی بدون نیاز به الگو نیز وجود دارد.

برای دوخت یک لباس مجلسی حرفه‌ای با الگو، فرد به یک الگوی کاغذی نیاز دارد که شامل قطعات مختلف یک لباس است که به یکدیگر دوخته می‌شوند. برای ساخت الگوی کاغذی یا پارچه‌ای، فرد می‌تواند از روش‌های مختلفی مانند روش ساده یا روش حرفه‌ای استفاده کند.

علاوه بر این، در فرآیند آموزش دوخت لباس مجلسی بدون نیاز به الگو، روش‌های مختلفی برای دوخت لباس مجلسی وجود دارد که بر اساس نوع لباس و سطح تجربه فرد به عنوان خیاط می‌تواند با یکی از این روش‌های متنوع لباس‌های مجلسی را بدوزد. باید به این نکته بسیار مهم نیز توجه داشته باشید که انتخاب پارچه نیز در فرآیند دوخت و آموزش طراحی لباس مجلسی بسیار حائز اهمیت است.

استفاده از الگوی آستری برای دوخت لباس‌های مجلسی

نکته‌ی دیگری که باید برای الگوهای لباس مجلسی به آن توجه داشته باشید این است که استفاده از آستر سبب خوش فرم‌تر و زیباتر شدن لباس‌های مجلسی می‌شود. در صورتی که قصد استفاده از آستر برای لباس‌های مجلسی را دارید، باید در مرحله‌ی دوخت سجاف، باید آستر لباس برش زده شود.

لازم به ذکر است که الگوی آستری لباس مجلسی باید کاملاً مشابه با الگوی بالا تنه لباس مجلسی باشد. با این حال، تنها تفاوت موجود بین الگو لباس مجلسی و آستری لباس، در برش عمودی لباس‌ است که به قسمت ساسون یا پایین سینه منتقل می‌شود.

مورد بسیار مهم دیگری که باید در مورد استفاده از آستر در لباس‌های مجلسی به آن توجه داشته باشید این است که جای آستر و پنس سرشانه در بالاتنه نباید یکی باشد. در حقیقت، این کار سبب می‌شود که دو درز روی هم بیافتند به این ترتیب، منجر به خراب شدن شکل لباس می‌شود.

استفاده از آستر همرنگ برای دوخت لباس مجلسی    

همانطور که پیش از این نیز گفتیم، با اینکه استفاده از آستر سبب خوش فرم‌تر شدن لباس مجلسی می‌شود، با این حال، در انتخاب آستر و در حوزه آموزش دوخت ژورنال لباس مجلسی باید چند نکته را مد نظر داشته باشید.

از مهم‌ترین نکاتی که در مبحث آموزش دوخت لباس مجلسی باید به آن توجه داشته باشید این است که آستر لباس مجلسی حتما باید هم رنگ با لباس بوده و حتی در مواردی که پارچه نازک است، بهتر است از آستری استفاده کنید که دقیقاً همجنس و همرنگ پارچه‌ی اصلی است.

با این حال، اگر رنگ آستری که در نظر دارید تا برای لباس مجلسی مورد استفاده قرار دهید با پارچه‌ی اصلی متفاوت بوده و یا با یکدیگر همخوانی ندارند، پیشنهاد می‌شود که قسمت بالای لباس با پارچه اصلی دوخته شود، نه پارچه آستری.

در لباس‌هایی مانند لباس‌های دکلته، بهتر است ۶ سانتی‌متر از بالای لباس برای دوخت آستر از جنس پارچه‌ی اصلی اختصاص دهید. این کار کمک می‌کند که وقتی آستر لباس از داخل لباس مجلسی مشخص می‌شود، لباس شکل بد به خود نگرفته و ظاهر مناسبی داشته باشد.

نکات مهمی که باید در رسم الگوی لباس مجلسی باید در نظر داشته باشید

نکات مهمی که باید در رسم الگوی لباس مجلسی باید در نظر داشته باشید

از آنجایی که لباس‌های مجلسی جزو لباس‌های مورد علاقه‌ی بانوان ایرانی برای شرکت در مجالسی مانند عروسی و نامزدی هستند، در نتیجه دوخت اصولی و تهیه یک لباس شیک بسیار مهم است. لباس‌های مجلسی را می‌توان با استفاده از پارچه‌هایی با طرح‌ها و رنگ‌های متنوع و متناسب با سلیقه‌ی افراد دوخت. در ادامه این بخش قصد داریم به معرفی نکاتی که باید در زمان دوخت لباس‌ مجلسی به آن توجه داشته باشید، بپردازیم.

1.       آموزش دوخت لباس مجلسی، پنس سرشانه   

اولین نکته و ترفندی بسیار مهمی که در فرآیند رسم الگو لباس مجلسی باید به آن توجه ویژه داشته باشید این است که لازم است که در آموزش دوخت لباس مجلسی، باید از الگویی استفاده کنید که پنس سرشانه داشته باشد.

دلیل اهمیت این موضوع در این است که پنس سرشانه باعث می‌شود تا ایرادهای اندامی را بتوان بر روی الگوی لباس مجلسی پیاده کرد. علاوه بر این، لازم به ذکر است که از آنجایی که لباس‌های مجلسی باید به طور کامل، غالب بدن فرد باشند، به همین دلیل، استفاده از پنس سرشانه در الگو سبب می شود که ایرادهای اندامی فرد با دقت بیشتری بر روی الگو پیاده شود.

2.      استفاده از الگوی دو در الگوی لباس‌های مجلسی

دومین نکته‌ بسیار مهمی که باید در فرآیند رسم الگوی لباس مجلسی به آن توجه داشته باشید این است که در متدهایی متریک، به منظور دوخت لباس‌هایی مانند مانتو از الگوی ۵ استفاده می‌شود. این در حالی است که در فرآیند دوخت لباس‌های مجلسی باید از الگوی ۲ استفاده کرد.

توجه داشته باشید که شماره‌ی الگو به معنای آزادی لباس بوده و یعنی الگوی ۵، آزادی ۵ سانتی‌متری داشته و الگوی 2 آزادی 2 سانتی‌متری دارد. بنابراین، از آنجایی که لباس‌های مجلسی باید کاملاٌ جذب بدن باشند، در نتیجه، باید از الگوی ۲ برای لباس‌های مجلسی استفاده شود.

آموزش دوخت لباس مجلسی، چگونگی تبدیل الگوی ۵ به الگوی ۲

همانطور که پیش از این نیز گفتیم، به دلیل این که الگوی ۵ برای بیشتر لباس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. حال برای اینکه بتوان از الگوی 5 برای لباس‌های مجلسی نیز استفاده کرد، باید آن را به الگوی ۲ تبدیل کرد. برای تبدیل الگوی 5 به 2 باید مراحل زیر طی شود:

  1. از خط سینه به اندازه‌ی ۱٫۵ سانتی‌متر به سمت داخل رفته و علامت می زنیم.
  2. از خط کف حلقه نیز به اندازه‌ی ۱ سانتی‌متر به سمت بالا رفته و علامت می‌زنیم.
  3. در این بخش از مبحث آموزش دوخت لباس مجلسی باید از خط کمر نیز باید به اندازه‌ی ۰٫۵ سانتی‌متر به سمت داخل رفته و علامت بزنیم.
  4. به اندازه‌ی دو میلی‌متر و نیم یعنی 0.25 سانتی‌متر از خط باسن داخل رفته و علامت می‌زنیم.
  5. باید تا نقطه‌ی موازنه خط حلقه آستین را اصلاح کرده و پهلوی جدید را رسم کنیم.

3.     پنس زیر سینه از نوع ماهیچه‌ای

در برخی از لباس‌های مجلسی نیاز است که لباس یک پنس از نوع ماهیچه‌ای در زیر سینه داشته باشد. به منظور ماهیچه‌ای کردن پنس زیر سینه، باید در ابتدا پهنای ساسون را از جدول اندازه گیری پیدا کنید. به عنوان مثال اگر پهنای ساسون یک لباس مجلسی سایز ۳۸، ۷ سانتی‌متر است، لازم است، به اندازه‌ی ۷ سانتی‌متر از بالای پنس به سمت زیر سینه پایین بیاییم.

علاوه بر این، باید به اندازه‌ی 0.5 سانتی‌متر به سمت راست و 0.5 سانتی‌متر به سمت چپ خارج شویم. در نهایت نیز به منظور تکمیل کار، لازم است قسمت موازنه‌ی سینه را به این 0.5 سانتی‌متری‌ها متصل کنیم. در انتها نیز باید آن‌ها را به پنس قرار داده شده در قسمت کمر وصل کنیم.

4.      آموزش دوخت لباس مجلسی، پنس لقی پروانه

ترفند بعدی که قصد داریم در مورد رسم الگوی لباس مجلسی به آن اشاره کنیم دوخت پنس لقی پروانه است. پنس لقی پروانه در اغلب موارد در لباس‌های مجلسی به صورت بسته دوخته می‌شود. این کار با این هدف انجام می‌شود که قسمت بین سینه‌ها در دوخت لباس کاملاً بخوابد. در نهایت با استفاده از پنس لقی پروانه لباس کاملاً قالب بدن خواهد بود.

5.      آموزش دوخت لباس مجلسی، لباس‌های دکلته

یکی دیگر از انواع مدل‌های لباس مجلسی، لباس‌های دکلته است. لباس‌های دکلته نیز خود اشکال و انواع مختلفی دارند. با این حال، نکته بسیار مهمی که باید در مبحث آموزش دوخت لباس مجلسی به آن توجه داشته باشید این است که برای این که بتوانید شکل بالای لباس را به بهترین شکل در بیاورید، باید پنس سرشانه را بست و به زیر سینه منتقل کنید.

اما باید به خاطر داشته باشید که در ابتدا حتماً باید پنس سرشانه را بزرگ کرده و سپس آن را به پنس فرانسوی تبدیل کرده و در نهایت نیز طرح یقه را دوخت بزنید.

آموزش دوخت لباس مجلسی، معرفی انواع پارچه مناسب برای دوخت لباس مجلسی

حتماً شما نیز می‌دانید که ‌همه انواع پارچه‌ها گزینه مناسبی برای دوخت لباس مجلسی به شمار نمی‌آیند. در نتیجه، برای دوخت لباس مجلسی بهتر است از پارچه‌های مجلسی و شیک که مناسب لباس شب و لباس مجلسی است، استفاده شود.

به این ترتیب، لباس مجلسی مورد نظر دوخت و جلوه خاص و منحصر به فردی خواهد داشت. بعضی از پارچه‌های مناسب برای دوخت یک لباس مجلسی شیک عبارتند از ساتن، پارچه حریر شیشه‌ای، پارچه مخمل، پارچه‌های گیپور، پارچه ژاکارد، حریر، لمه و دیسکو. در ادامه این مبحث قصد داریم به طور خلاصه به معرفی برخی از این پارچه‌ها بپردازیم.

1.       پارچه ساتن

از دیرباز تاکنون، لباس‌های مجلسی ساتن طرفداران بسیار زیادی داشته و دارند. سطح براق پارچه‌های ساتن سبب ایجاد حس شیک پوش بودن در فرد می‌شود. به همین دلیل است که خانم‌های شیک پوش در اغلب موارد به دنبال یک لباس شب از جنس پارچه ساتن هستند.

2.      پارچه حریر شیشه‌ای یا پارچه ارگانزا

پارچه‌های حریر شیشه‌ای یا پارچه‌های ارگانزا، در اکثر موارد به دلیل بدن نما بودن این نوع پارچه‌ها، با سایر پارچه‌های دیگر ترکیب شده و باید برای این نوع پارچه‌ها از آستری استفاده کرد. در اغلب موارد، از این نوع پارچه‌ها برای دوختن آستین و قسمت بالا تنه لباس استفاده می‌شود.

3.     پارچه مخمل

در مبحث مربوط به آموزش دوخت لباس مجلسی، باید بدانید که پارچه‌های مخمل، بهترین نوع پارچه برای دوخت لباس مجلسی به خصوص برای فصول پاییز و زمستان به شمار می‌آیند. این نوع از پارچه‌های مجلسی به دلیل بافت متراکمی که دارند، بسیار خاص و متفاوت هستند. علاوه بر این، پارچه‌های مخمل جزو لوکس‌ترین و گران قیمت‌ترین پارچه‌های مجلسی هستند.

4.      پارچه‌های گیپور و دانتل

پارچه‌های گیپور و دانتل از جمله پارچه‌هایی هستند که می‌توان از آن‌ها برای دوخت لباس مجلسی برای  مهمانی‌های 2 ساعته ساده تا مهمانی‌های بسیار باشکوه و مجلل، استفاده کرد. محبوبیت و زیبایی پارچه‌های گیپور به حدی است که بسیاری از عروس‌ها مشتاق هستند تا در مراسم عروسی خود، لباس عروس با پارچه گیپور بپوشند.

پارچه‌های گیپور‌ از جمله پارچه‌های نازکی هستند که سنگینی پارچه‌های مجلسی سنگ دوزی شده را ندارند. از این رو، دوخت لباس عروس با استفاده از پارچه گیپور، باعث می‌شود تا مراسمی مانند عروسی که نسبتاً طولانی است، فرد ساعت‌های طولانی درگیر سنگینی لباس نباشد.

5.     پارچه‌های مجلسی ژاکارد

پارچه‌های مجلسی ژاکارد جزو با دوام‌ترین و با ثبات‌ترین پارچه‌های مجلسی هستند که خاصیت ارتجاعی و کشسانی ایده‌آلی دارند. علاوه بر این، پارچه‌های ژاکارد غیر قابل چروک شدن هستند و رنگ‌های بسیار متنوعی داشته، وزن سبکی داشته و تنوع موجود در طرح‌های آن باعث می‌شود تا انتخاب پارچه راحت‌تر انجام شود.

6.      پارچه حریر

سبکی و شفافیت پارچه حریر از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های مهم پارچه‌های حریر است. در واقع، اغلب افرادی که اضافه وزن دارند و چاق هستند، تمایل بیشتری دارند تا از پارچه‌های حریر برای دوخت لباس مجلسی استفاده کنند. در حقیقت، از آنجایی که پارچه‌های حریر اندام افراد را لاغرتر نشان می‌دهند، در نتیجه گزینه محبوب اغلب افراد برای تهیه لباس مجلسی هستند.

اهمیت اندازه اصولی در دوخت لباس مجلسی

 یکی از مهم‌ترین معیارهای یک آموزش دوخت لباس مجلسی اصولی و حرفه‌ای، اندازه گیری درس و اصولی است. حتماً شما به عنوان یک خانم و یا خیاط لباس مجلسی می‌دانید که سایز بندی درست لباس‌های مجلسی جزو مهم‌ترین و اصلی‌ترین فاكتورهای دوخت لباس مجلسی است.

با این حال، نكته مهم‌تر در حوزه سایز بندی لباس مجلسی بانوان، تفاوت سایز بندی اکثر لباس‌های خانم‌ها است. در حقیقت، با توجه به اندام خانم‌ها، به دلیل بافت سینه و باسن، سایز بندی‌ لباس‌ها متفاوت است. در ادامه این بخش قصد داریم به معرفی اندازه‌ها در جدول سایز بندی لباس زنانه بپردازیم.

جدول سایزبندی

سخن پایانی در مبحث آموزش دوخت لباس مجلسی

ما در این مطلب تلاش کردیم تا در ابتدا به بیان مدت زمان لازم برای آموزش دوخت لباس‌های مجلسی و به طور کلی اهمیت آموزش صفر تا صد خیاطی بپردازیم. علاوه بر این، به معرفی ابزار لازم، دوخت لباس مجلسی با الگو و بدون الگو و همچنین اهمیت استفاده از آستر پرداختیم.

در نهایت نیز علاوه بر معرفی انواع پارچه‌های مجلسی، نکات و ترفندهای دوخت لباس مجلسی را شرح دادیم. اگر شما نیز در مورد دوخت لباس مجلسی نظر و یا سوالی دارید، لطفاً در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
علی کاظمی

علی کاظمی

نویسنده این مطلب

203 مطلب