farsi beauty

نحوه اثر وارنیش بر استحکام دندان

دندان

پوسیدگی دندان یکی از مهم‌ترین معضلات دندان‌ها به خصوص در بین کودکان و نوجوانان است. پوسیدگی دندان کلاس‌های مختلفی دارد و در مراحل اولیه می‌توان آن را کنترل و حتی متوقف کرد. یکی از روش‌های درمانی موثر در پیشگیری و کنترل پوسیدگی دندان، وارنیش و فلورایدتراپی است.

در ادامه این مطلب در مورد نحوه اثر وارنیش بر استحکام دندان توضیح می‌دهیم و در نهایت یکی از بهترین فروشگاه‌های دندانپزشکی را برای مقایسه قیمت وارنیش دندان و خرید مواد اولیه فلورایدتراپی معرفی خواهیم کرد.

فلوراید چیست؟

فلوراید یک ماده معدنی مفید برای سلامت و استحکام دندان‌ها است که نقش موثری در جلوگیری و کنترل پوسیدگی دندان دارد. فلوراید را می‌توان از آب آشامیدنی، برخی مواد غذایی همچون ماهی یا چای، و یا از طریق خمیردندان‌های حاوی فلوراید دریافت کرد.

اما مقدار فلوراید دریافتی از این روش‌ها، بسیار کم است و نمی‌تواند به خوبی از دندان‌ها در برابر پوسیدگی جلوگیری کند. در این مواقع و در افرادی که ریسک پوسیدگی دندان در آن‌ها بالا است، روش فلورایدتراپی و وارنیش توصیه می‌شود.

وارنیش درمانی چیست؟

فلورایدتراپی یا وارنیش درمانی، روشی است که در آن غلظت بالایی از ماده معدنی فلوراید به دندان‌ها می‌رسد. در وارنیش درمانی، حجم بسیار بالایی فلوراید در مقایسه با خمیردندان، دهانشویه و یا حتی ژل‌های حاوی فلوراید به دندان‌ها خواهد رسید.

وارنیش یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از پوسیدگی در افراد مستعد به خصوص کودکان است. مسواک زدن و رعایت نکات بهداشتی مربوط به دندان‌ها در کودکان در سنین پایین، سخت بوده و همین آن ها را مستعد پوسیدگی می‌کند. اگر نگران پوسیدگی دندان کودک خود هستید، می‌توانید با توصیه دندانپزشک برای وارنیش درمانی اقدام کنید.

نحوه اثر وارنیش بر استحکام دندان

وارنیش شکلی از فلوراید است که در فلورایدتراپی استفاده می‌شود. این ماده حاوی غلظت بالایی فلوراید بوده و دندان‌ها را در برابر پوسیدگی مقاوم می‌کند. فلوراید از طریق کمک به جذب و دریافت بهتر کلسیم، فسفات و دیگر مواد معدنی، به دندان‌ها این امکان را می‌دهد که این مواد را دوباره جذب کنند. به این ترتیب وارنیش باعث تقویت مینای دندان و استحکام هر چه بیشتر آن خواهد شد.

فلوراید وارنیش وارد مینای دندان شده، آن را مقاوم کرده و باعث می‌شود تا مینای دندان در مقابل باکتری‌های مضر مقاومت خوبی داشته باشد. همچنین فلوراید می‌تواند فرآیند پوسیدگی دندان‌ها را کند و حتی متوقف کند. علاوه بر این‌ موارد، فلوراید با جلوگیری از رشد باکتری‌ها از بروز عفونت دندان و لثه جلوگیری کرده و در نتیجه احتمال بروز درد دندان و از دست دادن دندان در سنین پایین را کاهش می‌دهد.

وارنیش فلوراید مروابن از بهترین مارک وارنیش فلوراید

فلوراید به چه صورت‌هایی استفاده می‌شود؟

فلوراید به شکل‌ های مختلفی اعم از ژل، محلول، فوم و وارنیش وجود دارد. فلورایدتراپی در مطب دندانپزشکی و توسط دندانپزشک باید انجام شود تا نتایج بهتری به همراه داشته باشد. دندانپزشک ابتدا دندان‌ها را برای دریافت فلوراید آماده می‌کند.

سپس محلول، ژل یا فوم فلوراید برای چند دقیقه روی دندان‌ها قرار داده می‌شود. گاهی دندانپزشک توصیه می‌کند برای تاثیر بیشتر فلوراید، تا حداقل نیم ساعت بعد از وارنیش چیزی نخورید.

مزایای وارنیش چیست؟

از مهم‌ترین مزایای وارنیش فلوراید برای کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش مقاومت دندان‌ها در برابر پوسیدگی
  • کاهش ریسک عفونت دندان و لثه
  • کاهش احتمال از دست دادن دندان
  • کمک به جذب هر چه بیشتر کلسیم و فسفات در دندان‌ها
  • افزایش استحکام دندان‌ها

آیا وارنیش می‌تواند مضر باشد؟

وارنیش هم مانند دیگر روش‌های درمانی در صورتی که به درستی انجام نشود، می‌تواند عوارضی را به همراه داشته باشد. عوارض وارنیش بیشتر مواقعی رخ می‌دهد که فلوراید درمانی با دوز بسیار بالا و به صورت مکرر انجام شود. اگر فلوراید درمانی با نظارت دندانپزشک و دوز مناسب انجام شود، کاملا ایمن بوده و هیچ عارضه خاصی برای فرد به همراه نخواهد داشت. از عوارضی که وارنیش می‌تواند به همراه داشته باشد، عبارتند از:

تغییر رنگ دندان یا فلوروز

شایع ترین عارضه مصرف بیش از اندازه فلوراید، تغییر رنگ دندان‌ها است. فلوروز به خصوص در کودکانی که در دوره طفولیت بیش از اندازه فلوراید دریافت کرده اند ایجاد می‌شود. در فلوروز رگه‌های سفید رنگی درون دندان‌ها شکل می‌گیرد.

آلرژی

برخی از افراد به فلوراید واکنش نشان می‌دهند و وارنیش باعث بروز حساسیت در آن‌ها می‌شود.

سمیت

فلوراید در دوزهای بسیار بالا، سمی و خطرناک است. بروز سمیت فلوراید حالتی غیرعادی بوده و به ندرت ایجاد می‌شود

همچنین فلوراید می‌تواند عوارض زیر را به همراه داشته باشد:

  • هموستازی استخوان
  • تراکم بیش از حد استخوان‌ها
  • شکنندگی استخوان‌ها
  • تهوع
  • اسهال
  • خستگی
  • تعریق زیاد

بهترین سن فلوراید تراپی چه سنی است؟

استفاده از فلوراید به صورت خمیردندان یا دهانشویه از سنین کودکی توصیه می‌شود. دندانپزشکان توصیه می‌کنند در کودکان زیر 6 سال که نمی‌توانند خمیردندان را به درستی از دهان خود خارج کنند، از روش وارنیش فلوراید استفاده شود. کودکان زیر 6 سال ممکن است فلوراید ژل یا فوم را قورت دهند که این می‌تواند منجر به بروز استفراغ و اسهال در آن‌ها شود.

کسب اطلاعات بیشتر: بهترین زمان انجام فیشور سیلانت دندان

فلورایدتراپی به چه کسانی توصیه می‌ شود؟

فلورایدتراپی برای افرادی که شرایط زیر را دارند، توصیه می شود:

  • افرادی که در معرض پوسیدگی دندان هستند
  • افراد معتاد به سیگار، مواد مخدر و مشروبات الکلی
  • افراد مبتلا به خشکی دهان
  • افرادی که رژیم غذایی مناسبی ندارند
  • افرادی که در رعایت بهداشت دهان و دندان خود تنبلی می کنند
  • افرادی که از اختلالاتی چون پرخوری یا استفراغ عمدی رنج می‌ برند
  • افرادی که مینای دندان ضعیفی دارند
  • افرادی که داروی افسردگی، دیابت، فشار خون و ... مصرف می‌ کنند
  • افرادی که تحت درمان پرتودرمانی یا شیمی درمانی قرار گرفته اند
  • افراد مبتلا به ریفلاکس معده و حالت تهوع شدیدی تجربه می کنند
  • زنان بارداری که حالت تهوع زیاد دارند

وارنیش فلوراید چند وقت یک بار باید انجام شود؟

مراتب انجام وارنیش فلوراید به نظر دندانپزشک شما بستگی دارد. با این حال بسیاری از دندانپزشکان انجام وارنیش فلوراید را هر 6 ماه یک بار، در واقع سالی 2 بار، توصیه می‌ کنند. این در حالی است که برای برخی افراد وارنیش فلوراید به صورت هر 3 یا 4 ماه یک بار تجویز می شود.

دنتیوا، دستیار اول مطب شما

فروشگاه اینترنتی مواد و لوازم دندانپزشکی دنتیوا از بهترین فروشگاه‌های اینترنتی در زمینه فروش مواد اولیه و تجهیزات دندانپزشکی است. فروشگاه دنتیوا محصولات اکثر حوزه‌های دندانپزشکی اعم از اندودانتیکس، کامپوزیت ونیر، روکش سرامیکی و پرکردن دندان را پوشش می‌دهد. بنابراین شما می‌توانید تنها در عرض یک ساعت، تمام اقلام مورد نیاز خود را از بهترین برندها، مقایسه کرده و در نهایت بخرید.

دنتیوا با گردآوری مجموعه کاملی از محصولات بهترین برندهای جهان، دسترسی به کالاهای دندانپزشکی اصل و با کیفیت را برای شما دندانپزشکان عزیز آسان‌تر کرده است. از مزایای خرید از فروشگاه دنتیوا می‌توان به پشتیبانی عالی، پاسخگویی 24 ساعته، تضمین کیفیت، ارسال به موقع، تضمین اصالت، ضمانت مرجوعی 7 روزه، تنوع بالای برندها و محصولات اشاره کرد. برای مشاهده محصولات دنتیوا و خرید، به آدرس dentiwa.com مراجعه کنید.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
علی کاظمی

علی کاظمی

نویسنده این مطلب

174 مطلب