farsi beauty

سن مناسب برای بلیچینگ دندان (سفید کردن دندان) چه زمانی است؟

بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان یک روش بی‌خطر و نسبتا ارزان برای اصلاح طرح لبخند و سفید شدن دندان‌ها است. ممکن است کدر شدن دندان‌ها در ظاهر بسیاری از افراد چهره‌ ناخوشایندی را ایجاد کند و همین موضوع باعث کاهش اعتماد به نفس در آن‌ها شود؛ اما قبل از هر اقدامی باید پارامتر‌های مهمی از جمله سن مناسب بلیچینگ دندان را در نظر بگیرید. بهتر است قبل از انجام بلیچینگ در این باره با دندانپزشک متخصص زیبایی مشورت کرده و تاثیر یا عدم تاثیر آن را در انجام بلیچینگ جویا شوید. آیا واقعا محدودیت سنی برای بلیچینگ دندان وجود دارد؟ با ما همراه باشید.

بلیچینگ دندان چیست؟

بسیاری از افراد از زرد و کدر شدن دندان‌های خود شکایت دارند. این افراد مدعی هستند که حتی با مسواک زدن متداول و استفاده از خمیردندان‌های حاوی فلوراید دندان‌هایی درخشان و سفید ندارند. در این مواقع یک درمان موفقیت‌آمیز برای افرادی که مینای دندان آن‌ها به دلیل استفاده از مواد غذایی رنگدانه‌دار تغییر رنگ پیدا کرده، بلیچینگ دندان است. بلیچینگ یک روش موقت؛ اما با ماندگاری زیاد برای افرادی است که می‌خواهند دندان‌هایی سفید و زیبا داشته باشند. در این روش با استفاده از مواد شیمیایی سفید کننده به نام پراکسید هیدروژن و پراکسید کربامید، دندان‌ها سفید و درخشان می‌شوند و به میزان زیادی در اصلاح طرح لبخند نقش موثری دارد. بلیچینگ به دو روش قابل انجام است که در زیر به آن‌ها می‌پردازیم؛

بلیچینگ دندان در خانه

روش اول Home bleaching  یا بلیچینگ در خانه است که در این روش دندانپزشک از دندان‌های شما قالب‌گیری می‌کند. سپس پس از آماده شدن قالب باید موادی را که به نایت گارد گفته می‌شود، به مدت 6 ساعت در روز روی دندان‌ها گذاشت. این پروسه باید به مدت یک الی دو هفته انجام شود. مهم است بدانید برای هر فک باید این روند را جداگانه انجام داد. هزینه این نوع بلیچینگ نسبت به روش‌های دیگر که در کلینیک انجام می‌شود پایین‌تر، اما ماندگاری آن کمتر است. این روش برای افرادی که معمولا بیشتر زمان روزانه خود را در خانه سپری می‌کنند و وقت و حوصله کافی دارند، توصیه می‌شود.

آفیس بلیچینگ

روش دوم office bleaching است که کل مراحل آن در کلینیک قابل انجام است. در این روش دندانپزشک ابتدا دندان‌ها را با یک نوع اسید تماس می‌دهد. سپس از مواد اکسیدکننده برای شست‌وشوی دندان‌ها استفاده می‌کند. این مواد در صورت عدم آگاهی و تبحر دندانپزشک ممکن است به مینای دندان آسیب وارد کند. معمولا در مطب‌های دندانپزشکی از ژل‌هایی برای محافظت از لثه‌ها هنگام اکسید‌ کردن استفاده می‌شود. پروسه بلیچینگ دندان معمولا در مطب یا آفیس بلیچینگ و کلینیک به مدت ۴ الی ۶ جلسه بوده که هر جلسه حدود یک ساعت به طول می‌انجامد. روشی که در کلینیک انجام می‌شود با ماندگاری و تاثیر بیشتری بوده و روشی است که به وسیله دندانپزشکان توصیه می‌شود.

مزایا و معایب بلیچینگ دندان

بلیچینگ یک روش نسبتا ارزان و کاربردی برای سفیدی دندان‌ها است. این روش در مقایسه با لمینت و کامپوزیت هزینه بسیار کمتری داشته و در صورت رعایت نکات تغذیه‌ای و بهداشتی ماندگاری زیادی نیز دارد. همچنین در این روش برخلاف لمینت و کامپوزیت مینای دندان تراش نمی‌خورد و همین امر باعث می‌شود که استحکام دندان‌ها کم نشود؛ اما هر شیوه درمانی به موازات مزایای آن دارای معایبی هم است. ممکن است در صورت نداشتن تبحر کافی دندانپزشک یا استفاده از مواد سفیدکننده نامرغوب بلیچینگ موفقیت‌آمیز نباشد. همچنین بسته به جنس دندان‌ها ممکن است نتیجه‌ کار متفاوت باشد.

در گروهی از افراد بلیچینگ بسیار موفقیت‌آمیز است و در گروهی نیز تفاوت چندانی را به دنبال ندارد. همچنین همانطور که گفته شد بلیچینگ یک روش موقتی برای سفید کردن دندان‌ها است و ممکن است این سفید شدن در اثر آشامیدن نوشیدنی‌های رنگدانه‌دار یا کشیدن دخانیات و عدم رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان با شکست مواجه شود. همچنین به عقیده برخی از دندانپزشکان روش بلیچینگ اگر در سن مناسب انجام نشود، به دلیل حساسیتی که در لثه‌ها قبل از زمان بلوغ وجود دارد، ممکن است موفقیت‌آمیز نباشد.

بهترین سن انجام بلیچینگ دندان

سن یکی از مواردی است که قبل از انجام اقدامات زیبایی از جمله اقدامات زیبایی دندانپزشکی لازم است در مورد مناسب یا نامناسب بودن آن دقت داشت. در خصوص بلیچینگ دندان سن یک فاکتور خنثی است و  تاثیری در ماندگاری و دوام بلیچینگ نخواهد داشت. ممکن است بعضی از دندانپزشکان به دلیل رشد ناکامل مینای دندان تا سن ۱۸ سالگی توصیه کنند که اقدام به بلیچینگ به بعد از ۱۸ سالگی موکول شود. در صورتی که از نظر علمی این موضوع ثابت نشده است و هیچ مورد شکست در بلیچینگ زیر ۱۸ سال دیده نمی‌شود.

آیا برای انجام بلیچینگ دندان محدودیت سنی وجود دارد؟

بسیاری از افراد هنگام انجام اقدامات دندانپزشکی این سوال را از دندانپزشک خود می‌پرسند که آیا سن من برای انجام این کار مناسب است یا خیر؟ برای انجام بلیچینگ بسیاری از دندانپزشکان به این موضوع اعتقاد دارند که پس از سپری کردن دوران بلوغ انجام آن بلا مانع است. هرچند ممکن است بلیچینگ دندان کمی باعث حساسیت دندان‌ها نسبت به گذشته شود؛ اما این موضوع ارتباطی با سن بیمار ندارد. جالب است بدانید که این موضوع با باور گسترده مردم در مورد بلیچینگ متضاد است و بسیاری از افراد تصور می‌کنند که بلیچینگ در دوره‌ جوانی تاثیر بیشتری دارد که این موضوع حقیقت ندارد.

آیا سن فرد در ماندگاری یا تغییر رنگ بلیچینگ تاثیرگذار است؟

در قسمت‌های قبل متوجه شدیم که سن عاملی است که در انجام دادن بلیچینگ تاثیرگذار نیست‌. حال می‌خواهیم بدانیم که بعد از انجام بلیچینگ نیز این موضوع صادق است یا خیر. تجربه افرادی که بلیچینگ را انجام داده‌اند نشان داده است که ماندگاری بلیچینگ در سنین کم و بالا تفاوتی با یکدیگر ندارد. آنچه که در ماندگاری و دوام بلیچینگ مهم است، نحوه مراقبت از دندان‌ها است. رعایت بهداشت و نکات مراقبتی تاثیر بسزایی در افزایش طول عمر بلیچینگ‌ دندان خواهد داشت.

مراقبت های بعد از بلیچینگ دندان

به دلیل حساسیت بیشتر دندان‌ها بعد از بلیچینگ بهتر است مراقبت‌های بیشتری از آن‌ها صورت بگیرد تا هم سالم بمانند و هم از اثرات این روش روی آن‌ها کاسته نشود. در زیر نکات مهمی را که بعد از بلیچینگ لازم است رعایت کنید، ذکر شده است.

  • عدم نوشیدن و میل کردن غذاهای خیلی سرد یا خیلی گرم در روز های اول که حساسیت دندان ها بیشتر است.
  • رعایت بهداشت و استفاده از مسواک‌های با برس سافت (نرم) و خمیر دندان مناسب دندان‌های حساس.
  • عدم نوشیدن قهوه، چای و در کل خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های رنگدانه‌دار.
  • ماساژ دادن لثه‌ها برای جلوگیری از التهاب و تورم.
  • مراجعه به دندانپزشک پس از یک هفته.
  • عدم استفاده از غذاهای اسیدی مانند میوه‌های کیوی، پرتقال، آلو و…

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
علی کاظمی

علی کاظمی

نویسنده این مطلب

176 مطلب