farsi beauty

با مهم ترین تجهیزات مورد نیاز دندانپزشکی آشنا شوید

تجهیزات دندانپزشکی

از مهمترین نیازهای احداث و راه اندازی یک مطب دندان پزشکی حرفه ای، تامین تجهیزات مورد نیاز در این مکان ها است. در صورتی که بهترین و کاربردی ترین تجهیزات را برای مطب دندان پزشکی انتخاب کنید، کیفیت اجرای فرایندهای درمانی و عملیات های جراحی دندانی افزایش می یابد. در این زمینه لازم است که قبل از شروع کار حتما تجهیزات ضروری مطب دندان پزشکی را فراهم کنید. برخی از مهمترین و ضروری ترین نیازهای این کلینیک ها را در ادامه مشاهده می کنید.

تجهیزات دندانپزشکی

یونیت دندان پزشکی

یکی از مهم ترین تجهیزات مورد نیاز دندانپزشکی، یونیت ها و تخت های دندان پزشکی هستند که اساس انجام انواع عملیات های درمانی به شمار می روند. در صورتی که به انتخاب درست و اصولی این یونیت ها دقت نداشته باشید، در هنگام انجام فرایندهای درمانی، تسلط لازم را به دندان های بیمار نخواهید داشت. ناراحتی بیمار در حین انجام فرایند درمان نیز یکی از نتایج منفی استفاده از یونیت غیر استاندارد به شمار می رود. در این صورت فرایند درمان مختل می شود. هر یک از یونیت های دندان پزشکی از بخش های مختلفی تشکیل شده اند که بر تسلط پزشک و کیفیت اجرای فرایندهای درمانی تاثیرگذار خواهند بود. 

یونیت انتخابی شما باید کلیه ابزارهای مورد نیاز را در دسترس پزشک قرار دهد. یکی از اجزای مهم و اساسی به کار رفته در یونیت دندان پزشکی، لامپ ها و چراغ های آن ها است که روشنایی و نور لازم برای انجام درمان را فراهم کرده و دقت عمل پزشک را افزایش می دهند. استفاده از یونیت هایی با برنامه پیش فرض هوشمند سرعت عمل شما را در کلینیک های دندان پزشکی افزایش می دهد. 

اتوکلاو دندان پزشکی 

یکی دیگر از مهم ترین تجهیزات مورد نیاز دندانپزشکی، اتوکلاو دندان پزشکی است که برای استریل تجهیزات و لوازم اولیه کار مورد استفاده قرار می گیرند. این محصولات برای اکثر مراکز درمانی مورد استفاده قرار می گیرند با استفاده از سیستم های تحت فشار طراحی و تولید می شوند. با استفاده از این دستگاه ها کلیه میکروب ها از روی سطوح مختلف پاکسازی می شوند. عملکرد دستگاه برای پاکسازی لوازم فلزی، پارچه ای و... متفاوت خواهد بود. اتوکلاوهای دندان پزشکی انواع مختلفی دارند و با قابلیت های ویژه ای تولید می شوند. 

دستگاه آمالگام دندان پزشکی 

مهم ترین تجهیزات مورد نیاز دندانپزشکی در موضوع آشنایی با وسایل دندانپزشکی برای دستیار در دسته بندی های مختلف مورد ارزیابی قرار می گیرند. آمالگام از تجهیزات رایج در عرصه دندان پزشکی است که تاثیر مستقیمی بر کیفیت درمان های دندانی بر جای می گذارند. توان خروجی این دستگاه ها، طول موج خروجی دستگاه های آمالگام، کیفیت ساخت و مودهای کاربری دستگاه و... از مهمترین نکات خرید و انتخاب این دستگاه ها به شمار می روند. طول عمر باطری به کار رفته در ساخت این تجهیزات نیز برای تعیین کیفیت و ماندگاری دستگاه در حین استفاده ارزیابی می شود. در این میان لایت کیورها نیز نوع به خصوصی از دستگاه های دندان پزشکی هستند که عملکردی مکمل دستگاه آمالگام دارند. این تجهیزات به صورت پرتابل و یونیتی قابل استفاده خواهد بود. 

دستگاه جرمگیر دندان پزشکی 

از پرکاربردترین و مهم ترین تجهیزات مورد نیاز دندانپزشکی، دستگاه های جرم گیر هستند که اجرای برخی از فرایندهای درمانی را ساده تر می کنند. این ابزار یکی از مهمترین اجزا برای راه اندازی یک مطب دندان پزشکی به شمار می روند. از بین بردن جرم دندانی با استفاده از این تجهیزات به خوبی انجام می گیرد. این تجهیزات انواع مختلفی دارند و هر یک از مدل های آن ها ویژگی ها و قابلیت های خاص خود را دارند. مدل های پرتابل و یونیتی این تجهیزات کاربری فوق العاده ای در این حوزه دارند. مدل های پریو و اندو از رایج ترین دسته بندی های دستگاه جرمگیر به شمار می روند. 

اینسترومنت های دندان پزشکی 

دستگاه های اینسترومنت نیز از مهم ترین تجهیزات مورد نیاز دندانپزشکی به شمار می روند و برای اجری معاینات دندان پزشکی مورد استفاده هستند. ترمیم یا کشیدن دندان ها با استفاده از این تجهیزات به خوبی انجام می پذیرد. پدال یونیت برای کنترل این تجهیزات به کار می رود و کارایی آن ها را ساده تر می کند. انواع اینسترومنت ها در مدل های زیر ارائه می شوند:

  1. مدل توربین
  2. مدل انگل 
  3. ایرموتور
  4. سرنگ دندان
  5. گود کننده
  6. کیورت
  7. برنیشر و پروب 
  8. آینه دهان 
  9. پروب پریودنتال

دوربین های داخل دهان 

برای اجرای بهتر فرایندهای درمانی در کلینیک دندان پزشکی باید حتما از دوربین های مدرن و پیشرفته دهانی نیز استفاده کنید. تصاویر به دست آمده از این دوربین ها بر روی یک مانیتور بزرگ نمایش داده می شوند و به همین خاطر انجام بررسی های اولیه توسط پزشک ساده تر خواهد شد. شرایط دندان های بیمار در قسمت های مختلف توسط دوربین های حرفه ای داخل دندان به سادگی ارزیابی می شود. همچنین پزشک وضعیت بیمار را در مراحل قبل و بعد از جراحی بررسی می کند. به همین خاطر وجود این تجهیزات از مهمترین نیازهای یک کلینیک حرفه ای به شمار می رود. 

فورسپس دندان پزشکی 

انبرهای کوچک فورسپس نیز از مهمترین لوازمی هستند که در این حوزه مورد استفاده قرار می گیرند. انجام جراحی های عمیق با استفاده از این لوازم نیز ساده تر می شود. این لوازم کار برای کشیدن دندان ها نیز مورد استفاده قرار می گیرند. برای استفاده از فورسپس ها باید حتما به استریل کردن آن ها دقت داشته باشید. 

دستگاه سنسور RVG

برای کشف بهتر بیماری و معالجه دقیق تر آسیب های دندانی، استفاده از دستگاه RVG نیز اهمیت دارد. در راه اندازی کلینیک های مدرن امروزی وجود این دستگاه ها اهمیت بسیار زیادی دارد. این تکنیک نوین و به روز فعالیت های کلینیک شما را بسیار حرفه ای تر جلوه می دهد. این دستگاه ها با روش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. با اتصال به رادیوگرافی دیجیتالی و روش های دستی، استفاده از سنسور RVG ساده تر می شود. اندازه های مختلف سنسورهای RVG برای انجام بهتر فرایندهای درمانی دندان پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند. قابلیت ضد عفونی و استریل این دستگاه ها نیز روش استفاده از آن ها را ساده تر می کند. 

دستگاه آمالگاماتور دندان پزشکی 

در میان مهم ترین تجهیزات مورد نیاز دندانپزشکی، آمالگاموتورها نیز با استقبال بالایی رو به رو هستند. استفاده از آن ها برای انجام بهتر فرایندهای ترمیمی ضرورت دارد و کیفیت اجرای این خدمات را افزایش می دهد. در سال های اخیر مدل های متنوعی از این تجهیزات مدرن و پیشرفته در بازارهای طبی و پزشکی ارائه شده اند. از میان آن ها می توان به مدل های پودری، کپسولی و دوکاره دستگاه آمالگاموتور اشاره کرد. روش استفاده از هر یک از این تجهیزات و قابلیت های مربوط به آن ها با هم متفاوت است. این محصولات نقش حیاتی در سیستم اجرایی یک کلینیک دندان پزشکی پیشرفته ایفا می کنند. 

جمع بندی

در این قسمت با مهم ترین تجهیزات مورد نیاز دندانپزشکی و پیش نیازهای راه اندازی یک مطب پیشرفته آشنا شدیم. هر یک از موارد نام برده شده کیفیت اجرای خدمات دندان پزشکی را به شدت ارتقا می دهند. شما می توانید با استفاده از این تجهیزات کاربردی، فرایندهای درمانی، ترمیمی، جراحی و... را در عرصه دندان پزشکی با سرعت بالا و کیفیت مطلوب تر انجام دهید. کلینیک های پیشرفته دندان پزشکی از کلیه تجهیزات و دستگاه های نام برده شده استفاده می کنند. 

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
علی کاظمی

علی کاظمی

نویسنده این مطلب

178 مطلب