farsi beauty

15 روش فوق العاده برای پایین آوردن قند خون بالا

دیابت

همانطور که می دانید قند خون بالا عوارض بسیاری داشته و با گذشت زمان می تواند به عروق و اعصاب بدن صدمه وارد کند. با ما در فارسی بیوتی همراه باشید که پانزده روش پایین آوردن قند خون بالا را با شما به اشتراک بگذاریم.

 

چه زمانی قند خون بالا می رود؟

زمانی قند خون شما بالا می رود که بدن نتواند قند را به شکلی موثر از خون به سلول هایتان منتقل کند. اگر این مساله درمان نشود فرد به بیماری دیابت مبتلا خواهد شد.

 

علت اهمیت قند خون چیست؟

همانطور که می دانید بیماری دیابت دارای عوارض بسیار جدی است که فرد در صورتی که بتواند میزان قند خون را به شکلی نرمال نگه دارد، می تواند از چنین عوارضی دور بماند.

در صورت ابتلا به قند خون بالا فرد ممکن است به بیماری های ناگهانی مبتلا شود.

در صورتی که قند خون شما در سطح ناسالمی باشد با گذر زمان می تواند عروق بزرگ و کوچک را در چند سیستم و اندام ایجاد کند که سبب مشکلات جدی می شود که در ادامه به چند مورد آن اشاره می کنیم :

  • عفونت، قطع عضو و زخم پا
  • اختلال در بینایی و حتی کوری
  • سکته مغزی و حمله قلبی
  • نارسایی کلیه و دیالیز
  • صدمه به سیستم عصبی که می تواند باعث ضعف و درد شود.
  • بیماری عروق محیطی که در آن جریان خون به اندام ها کم می شود.

 

 

دیابت

پانزده روش طبیعی برای کاهش قند خون :

1) از کربوهیدرات کمتری استفاده کنید :

بدن کربوهیدرات را به قند ها(اکثرا گلوکز)  تبدیل می کند و سپس انسولین قند را به خون منتقل می کند. اگر کارکرد انسولین با مشکل مواجه شده و یا شما میزان زیادی از کربوهیدرات استفاده نمایید، این فرایند به مشکل خورده و سطح گلوکز خون شما افزایش پیدا می کند.

 

2) فیبر زیادی مصرف کنید :

فیبر می تواند سرعت روند هضم کربوهیدرات و جذب قند را کاهش دهد. و همین موضوع سبب می شود، میزان قند خون به صورت تدریجی افزایش پیدا کند. به این نکته هم توجه کنید، که نوع فیبری که استفاده می کنید نیز دارای اهمیت می باشد.

به طور کلی، دو نوع فیبر موجود می باشد:

  1. فیبر غیر حل شدنی
  2. فیبر حل شدنی

مصرف هر دو نوع فیبر، مفید می باشند. اما فیبر های حل شدنی به صورت خاصی می توانند در پایین آوردن میزان قند خون موثر باشند. در صورتی که فرد، رژیم غذایی را دنبال کند که دارای میزان بسیاری فیبر می باشد. می تواند با کاهش قند خون و تقویت کنترل قند خون، دیابت نوع یک را کنترل نماید.

غذاهای دارای فیبر شامل سبزیجات، میوه ها و دانه های خوردنی مثل غلات و لوبیا می باشند.

 

آب

3) میزان آب بیشتری بنوشید :

اگر به میزان کافی آب بنوشید، می توانید کمک کنید میزان قند خونتان در محدوده ی سالم بماند. نوشیدن آب کافی علاوه بر اینکه از کم شدن آب بدنتان جلوگیری می کند، می تواند سبب دفع قند اضافی خون از راه ادرار شود.

اگر به صورت منظم آب بنوشید می توانید سبب تامین آب لازم خونتان شده و میزان قند خون را پایین آورده و خطر مبتلا شدن به دیابت را کم کنید.

 

 

 

4) سطح پروتئین را کنترل کنید :

اگر پروتئین مصرفی را کنترل کنید، کالری به شکلی منظم جذب شده و سبب کاهش وزن می شود. در صورت کاهش وزن، قند خون نیز پایین آمده و خطر ابتلا به دیابت نوع دو کاهش پیدا می کند.

باید توجه داشته باشید که اگر وعده های مواد غذایی تان را کنترل نمایید می توانید بهتر میزان قند خونتان را کنترل کنید. اگر قصد دارید میزان غذای مصرفی تان را کنترل کنید، به توصیه های زیر توجه کنید :

  • بشقاب های کوچک تر را انتخاب کنید.
  • میزان غذای مصرفی تان را وزن کرده و اندازه بگیرید.
  • رفتن به رستوران هایی که سلف سرویس می باشند را برای خودتان ممنوع کنید.
  • میزان کالری که در طول روز مصرف می کنید را ثبت کنید.
  • برچسب مواد غذایی را بررسی کنید.
  • غذایتان را آهسته میل کنید.

 

5) به خوابتان اهمیت دهید :

خواب، آن هم با کیفیتی خوب و میزانی کافی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. خواب بی کیفیت و بی خوابی می توانند سبب افزایش قند خون شوند. بنابر این، فراموش نکنید که برای کاهش قند خون حتما به خواب کافی و با کیفیت توجه ویژه داشته باشید.

 

6) از غذاهایی با میزان گلیسمی پایین استفاده کنید :

باید توجه داشته باشید که مصرف غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین و مراقبت از جذب کربوهیدرات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

شاخص گلیسمی برای سنجیدن قند خون در واکنش غذاهای کربوهیدرات دار می باشد. نوع و میزان کربوهیدرات می تواند مشخص کند که یک غذا چطور می تواند بر میزان قند خون تاثیر بگذارد.

با توجه به تحقیقاتی که انجام شده مشخص شده که مصرف غذاهایی با میزان گلیسمی پایین در زمان طولانی میزان قند خون را در دیابت نوع ۱ و ۲ کم می کند.

 

سرکه سیب

7) سرکه سیب مصرف کنید :

سرکه ی سیب دارای خواص بسیار زیادی است و مصرف آن می تواند برای کاهش قند خون مفید باشد. با توجه به مطالعاتی که در این زمینه انجام شده، مشخص شده که سرکه می تواند در واکنش بدن در مقابل قند ها موثر بوده و سبب تقویت حساسیت انسولین می شود. شما برای استفاده از سرکه ی سیب می توانید آن را در سالادتان ریخته و یا دو قاشق چایخوری از آن را داخل آب بریزید و میل کنید.

 

8) از عصاره ی دارچین استفاده کنید :

دارچین می تواند میزان قند خون را به سرعت کم کرده و حساسیت انسولین را نیز افزایش می دهد. با توجه به مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است، دارچین می تواند میزان قند خون را تا بیست و نه درصد کم کند. مقدار مصرفی دارچین که می تواند موثر باشد ۱ تا ۶ گرم یا ۰.۵ تا ۲ قاشق غذاخوری در روز می باشد. نکته ای در ارتباط با مصرف دارچین باید به آن توجه داشته باشید، این است که مصرف بیش از اندازه ی آن می تواند خطرناک باشد.

9) دانه شنبلیله میل کنید :

دانه های شنبلیله دارای مقدار زیادی فیبر های حل شدنی می باشند که همانطور که گفتیم در کنترل میزان قند خون موثر می باشد. با توجه به مطالعات بسیاری که انجام شده است، مشخص شده که میل کردن شنبلیله می تواند قند خون افراد مبتلا به دیابت را کاهش دهد. علاوه بر این، شنبلیله می تواند میزان گلوکز خون را به سرعت کاهش داده و در تقویت تحمل گلوکز موثر باشد.

 

10) بربرین استفاده کنید :

بربرین( berberine) جزء فعالی از گیاهان چین می باشد که سال های بسیاری برای بهبود دیابت به کار گرفته شده است. بربرین حتی می تواند به اندازه ی دارو های موجود، سبب کاهش قند خون شود. میزان مصرفی بربرین در طول روز ۱۵۰۰ میلی گرم می باشد که لازم است با هر وعده ی غذایی ۵۰۰ میلی گرم مصرف شود.

 

11) استرستان را کنترل کنید :

شاید تا به حال شنیده باشید که استرس می تواند قند خون را افزایش دهد. زمانی که شخص استرس دارد، هورمون هایی تحت عنوان گلوکاگون و کورتیزول تولید شده و سبب افزایش سطح قند خون می شوند. با توجه به مطالعات انجام شده، انجام ورزش، مدیتیشن و ریلکسیشن می توانند سبب کاهش استرس شده و قند خون را پایین بیاورند.

12) سطح قند خونتان را کنترل کنید :

یک جدول روزانه داشته باشید و قند روزانه تان را بررسی کرده و در آن جدول نگه دارید. این عمل سبب می شود بتوانید دارو و غذای مصرفی تان را با توجه به میزان قند خونتان تنظیم نمایید.

 

13) غذاهایی سرشار از کروم و منیزیم میل کنید :

در صورتی که به صورت منظم از غذاهایی که دارای مقدار زیادی کروم و منیزیم هستند استفاده کنید، می توانید در پیشگیری از کمبود و مشکلات قند خون موثر باشید.

 

غذاهایی که دارای مقدار زیادی کروم هستند دارای موارد زیر می باشند :

  • زرده تخم مرغ
  • گوشت
  • بروکلی
  • آجیل
  • قهوه
  • محصولات غلات

 

 

غذاهایی که دارای مقدار زیادی منیزیم هستند شامل موارد زیر می باشند :

  • شکلات تلخ
  • ماهی
  • غلات
  • برگ های سبز تیره

 

14) تغییر سبک زندگی :

تغییر سبک زندگی اهمیت زیادی دارد، اما لازم است که قبل از اقدام به تغییر سبک زندگی و استفاده از مکمل جدید از یک پزشک متخصص مشورت بگیرید. به خصوص اگر مشکل قند خون داشته و یا دارویی برای کنترل قند خون مصرف می کنید.

 

15) به هیچ عنوان ورزش را فراموش نکنید :

ورزش به صورت منظم می تواند سبب کاهش وزن شده و حساسیت انسولین را افزایش دهد.  همچنین کمک می کند عضلات، قند را از خون بگیرند. این مساله می تواند سبب کاهش قند خون شود.

 

ورزش هایی که برای این موضوع مناسب می باشند شامل موارد زیر هستند :

  • دویدن
  • راه رفتن سریع
  • دوچرخه سواری
  • رقص
  • شنا

 

 

پیاده روی

پیاده روی‌ طولانی مدت

بدن انسان همواره به ویتامین ها، مواد معدنی و باقی مواد مغذی نیاز دارد. اگر فرد به میزان کافی درشت مغذی نخورد دچار کمبود ویتامین خواهد شد که سبب ایجاد مشکلاتی می شود که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید تا این موضوع  را با یکدیگر بررسی نماییم.

 

مواد مغذی، نیازی مهم برای بدن :

اگر بدن، ویتامین ها و مواد مغذی کمی را دریافت کند، در کوتاه مدت دچار مشکل نخواهد شد. اما با گذر زمان مشکلاتی برای بدن ایجاد خواهد شد. با توجه به برخی مطالعات و بررسی هایی که در ارتباط با این موضوع انجام شده است، مشخص شده که پیروی از رژیم غربی باعث شده برخی افراد در خطر کمبود مواد مغذی قرار بگیرند.

توصیه ی متخصصان تغذیه این است که از درشت مغذی هایی مثل کربوهیدرات، چربی و پروتئین زیاد استفاده کنید. اما به این موضوع هم توجه داشته باشید که لازم است به صورت روزانه ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی و آمینو اسید ها را از طریق ریزمغذی ها دریافت کنید.

در صورتی که شما در طولانی مدت از این مواد مغذی استفاده نکنید. بدن شما با کمبود رو به رو خواهد شد که عوارض بسیاری برای بدن در پیش خواهد داشت.

 

کمبود ویتامین حاد و کمبود ویتامین مزمن :

کمبود ویتامین حاد :

کمبود مواد مغذی حاد که به آن کمبود کوتاه مدت هم می گویند، به معنای این است که فرد در کوتاه مدت به شکلی شدید مواد مغذی دریافت نکند. به عنوان نمونه می توانیم دریانوردان را مثال بزنیم. آن ها چندین ماه را بدون اینکه به میوه ها و سبزیجات دسترسی داشته باشند طی می کنند و با کمبود ویتامین C رو به رو می شوند.

 

کمبود ویتامین مزمن :

کمبود ویتامین مزمن را افرادی تجربه می کنند که به میزان کافی درشت مغذی مصرف نمی کنند. این افراد به میزانی درشت مغذی دریافت می کنند که علائم ظاهری ندارند. اما با گذشت زمان و طولانی مدت، علائم کمبود ویتامین مزمن آشکار می شود.

 

علائم خاموش کمبود ویتامین :

نکته ای که در اینجا می بایست به آن اشاره کنیم این است که حتی کسانی که غذای درستی می خورند هم احتمال دارد در ارتباط با برخی ویتامین ها و مواد معدنی دچار کمبود شوند. در ادامه به برخی از علائم شایع کمبود ویتامین اشاره خواهیم کرد.

 

1) احساس خستگی :

نکته ای که در ابتدا باید به آن توجه کنید این است که افراد سیگاری بیشتر دچار کمبود ویتامین C می شوند.

خستگی دائم و تحریک پذیری از علائمی است که افرادی با کمبود ویتامین C آن را مشاهده خواهند کرد.

آقایان روزانه به ۹۰ میلی گرم و خانم ها به ۷۵ میلی گرم ویتامین C احتیاج دارند. و باید توجه داشته باشید که افرادی که سیگار می کشند ۳۵ میلی گرم بیشتر از این مقدار به ویتامین C نیاز خواهند داشت.

از موادغذایی دارای ویتامین C می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • اسفناج
  • طالبی
  • فلفل دلمه ای
  • کیوی
  • آناناس
  • گوجه فرنگی
  • بروکلی
  • مرکبات

 

 

فشار خون

2) فشار خون بالا :

اگر فشار خون بالا دارید، احتمال دارد کمبود ویتامین D داشته باشید. با توجه به برخی تحقیقات انجام شده، ارتباطی بین ویتامین های محلول در چربی با کاهش فشار خون مشاهده شده است. اشخاصی که بدنشان به میزان کافی این ویتامین ها را دریافت می کنند دچار فشار خون بالا نمی شوند.  افراد بالغ به صورت روزانه به ۶۰۰ lU ویتامین D احتیاج دارند.

 

به سختی می توان ویتامین D را از طریق غذا دریافت کرد. چرا که موارد اندکی هستند که این مقدار ویتامین D دارند. از مواد غذایی که دارای ویتامین D می باشند می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • شیر غنی شده با ویتامین D
  • سالمون
  • آب پرتقال
  • قارچ هایی که رشد آن ها زیر نور خورشید یا UV بوده است.
  • مکمل ها

3) فشار خون خیلی پایین :

اگر فشار خون پایین دارید، باید بدانید که این یکی از نشانه های شایع کمبود ویتامین B۱۲ می باشد. کمبود این ویتامین محلول در آب سبب تاثیر بر سیستم عصبی شده و مانع می شود که بدن به شکل طبیعی فشار خون را بالا بیاورد. افراد بالغ به صورت روزانه به ۲/۴ میلی گرم ویتامین B۱۲ احتیاج دارند. از دیگر علائم کمبود این ویتامین می توان به ضعف عضلانی، راه رفتن نامتعادل و عدم کنترل مثانه اشاره کرد.

 

مواد غذایی که حاوی ویتامین B۱۲ هستند :

  • گوشت گاو
  • شیر و تخم مرغ
  • ماهی قزل آلا
  • سالمون

 

در ارتباط با مصرف مکمل نیز باید توجه داشته باشید که قرص های زیر زبانی بیشتر برای اشخاص بالغ که سن بالا دارند پیشنهاد می شود. چرا که این اشخاص عموما با جذب ویتامین ها از راه غذا و قرص های خوراکی مشکل دارند. علت این موضوع هم اسیدیته پایین معده این افراد می باشد.

 

4) گرفتن عضله پا :

بدن ما برای ساختن عضله و پروتئین به الکترولیت پتاسیم احتیاج دارد.

اگر این ماده ی معدنی با کمبود مواجه شود، می تواند سبب گرفتگی عضلات شود. این گرفتگی بیشتر در قسمت ساق پا می باشد و از دلایل اصلی کمبود آن می توان به تعریق زیاد، استفراغ، اسهال و از دست دادن مایعات اشاره کرد. افراد به صورت روزانه به ۴۷۰۰ میلی گرم پتاسیم احتیاج دارند.

 

از مواد غذایی که دارای پتاسیم هستند می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • آب نارگیل
  • موز
  • سیب زمینی شیرین

 

 

5) آسیب دیدگی پی در پی :

استئوپنی به شرایطی می گویند که تراکم استخوان در آن کاهش پیدا می کند. وقتی فرد در خطر استئوپنی قرار می گیرد که دچار کمبود ویتامین D باشد. در نتیجه ی چنین شرایطی خطر شکستگی و پوکی استخوان افزایش پیدا می کند. استخوان ها تا سن سی سالگی به بیشترین حد قدرت می رسند و از این سن به بعد فرد آرام آرام به سمت از دست دادن کلسیم می رود. برای همین موضوع می باشد که دریافت به اندازه ی کلسیم اهمیت بسیار زیادی داشته و می بایست شخص به سراغ ورزش هایی از جمله ایروبیک‌ و پیاده روی برود. مردان و زنان یائسه به صورت روزانه به ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم و زنان قبل از یائسگی به ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم احتیاج دارند.

 

از بهترین غذاهای حاوی کلسیم می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • ماست
  • شیر
  • پنیر
  • شلغم
  • خربزه
  • کلم
  • دانه سویا
  • آب میوه های غنی شده

 

6) ترک خوردن گوشه های دهان :

این یکی از علائمی است که خیلی شایع نمی باشد. کمبود ویتامین B۶ می تواند بر روی پوست تاثیر داشته باشد. ملتهب شدن زبان و پوست پوست شدن لب ها از این علائم است.  از دیگر علائم کمبود ویتامین B۶ می توان به افسردگی و گیجی اشاره کرد. کمبود ویتامین زمانی مشاهده می شود که بدن کاملا با فقر آن ویتامین رو به رو شود. مصرف بعضی از دارو های خوراکی ضد بارداری، داروهای ضد تشنج و کورتیکواستروئید ها می توانند بر روی سطح ویتامین B۶ تاثیر بگذارد.

اشخاص تا پنجاه سالگی به ۱/۳ میلی گرم B۶ به صورت روزانه احتیاج دارند. افراد بالای پنجاه سال نیز،  زنان ۱/۵ میلی گرم و مردان ۱/۷ میلی گرم ویتامین B۶ نیاز دارند.

 

از مواد غذایی حاوی ویتامین B۶ می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • ماهی تن
  • سالمون
  • موز
  • غلات غنی شده
  • نخود

 

7) اختلال در تولید هورمون تیروئید :

اگر میزان ید دریافتی به اندازه ی کافی نباشد، به مشکلات تیروئیدی دچار خواهید شد‌. اگر به میزان کمی ید دریافت کنید، میزان تولید هورمون تیروئید کم می شود‌ و این مساله سبب کم کاری تیروئید می شود‌. باید توجه داشته باشید که سطح کم ید مخصوصا برای خانم هایی که باردار می باشند می تواند نگران کننده باشد. این مساله در خانم های باردار می تواند سبب سقط جنین و مشکلات دیگر شود. اکثر افراد بالغ به صورت روزانه به ۱۵۰ میکرومیلی گرم ید احتیاج دارند. و این مقدار برای خانم های باردار بیشتر می باشد.

 

8) ناخن های شکننده :

زمانی که بدن با کمبود مینرال آهن رو به رو می شود. قسمت هایی از آن شکننده و ضعیف می شوند. از نشانه های این کمبود می توان به شکننده شدن ناخن ها و رنگ پریده شدن قسمت داخلی چشم اشاره کرد.

کمبود آهن بیشتر در کمین خانم هایی می باشد که در دوره ی عادت ماهیانه خون زیادی از دست می دهند و یا خانم هایی که رژیم گیاه خواری دارند. خانم ها پیش از یائسگی به ۱۸ میلی گرم آهن و خانم هایی که یائسه شده اند به ۸ میلی گرم آهن احتیاج دارند.

 

مواد غذایی حاوی آهن شامل موارد زیر می باشد :

  • گوشت حیوانات قرمز
  • مرغ
  • ماهی
  • نخود
  • اسفناج
  • مرکبات

 

عوارض کمبود ویتامین ها و مواد مغذی :

ویتامین D

1) عوارض کمبود ویتامین D :

همانطور که می دانید، این ویتامین بیشتر از طریق نور آفتاب جذب می شود. افرادی که دچار کمبود ویتامین D هستند در مقابل نور خورشید به خصوص در زمستان قرار نگرفته اند.

در تابستان ها نیز افراد بیشتر زمان روز را داخل خانه سپری کرده و یا وقتی بیرون از خانه هستند از کرم ضد آفتاب استفاده کرده و یا با پوشیدن لباس از تابش نور خورشید به پوست جلوگیری می کنند. البته باید توجه داشته باشید که قرار گرفتن در زمان طولانی زیر نور آفتاب می تواند سبب آفتاب سوختگی شده و یا احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. اما در کوتاه مدت می تواند باعث جذب ویتامین D شود.  علاوه بر این، می توانید ویتامین D را از مواد غذایی یا مصرف مکمل به دست بیاورید.

بعضی بیماری ها مثل سرطان، دیابت، بیماری های قلبی_ عروقی، کاهش عملکرد ایمنی و اختلالات عصبی می توانند با سطح کم ویتامین D در بدن مرتبط باشند.

 

2) عوارض کمبود منیزیم :

اکثر افراد می دانند کلسیم برای جلوگیری از پوکی استخوان نقش اساسی دارد. اما عده ی کمی به ارتباط بین کلسیم و منیزیم توجه دارند. و می دانند می بایست هردوی این ها را به صورت متعادل دریافت کنند. کلسیم و منیزیم تاثیری مخالف یکدیگر دارند. زمانی که کلسیم باعث انقباض در عضله ی شما می شود. منیزیم سبب شل شدن عضله می شود. یعنی مصرف بیش از اندازه ی کلسیم سبب گرفتگی عضله، آریتمی قلبی و فشارخون بالا می شود.

با توجه به مطالعاتی که انجام شده، مشخص شده است که اشخاصی که دوز بالای مکمل های ویتامین D مصرف می کنند، بیشتر به علت های قلبی و عروقی فوت می کنند.  باید توجه داشته باشید که افزایش استفاده از منیزیم خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

 

3) عوارض کمبود کلسیم :

همانطور که می دانید بدن انسان برای حمایت از سلامت استخوان ها، عصب ها، عضلات و رگ های خونی به کلسیم احتیاج دارد. برای دریافت کلسیم روزانه لازم است از مواد غذایی که منابع کلسیم هستند استفاده کنید. کمبود کلسیم می تواند سبب ضعف عضلانی، کرامپ عضلات، افسردگی، خستگی و عدم تمرکز می شود.

 

4) عوارض کمبود ویتامین B۱۲ :

در صورتی که بدن با کمبود ویتامین B۱۲ رو به رو شود، بدن دچار کم خونی شدید، مهار سنتز DNA، علائم عصبی و آسیب عصبی غیر قابل برگشت خواهد شد. نشانه های کمبود این ویتامین می تواند با اسید فولیک نهان شود اما باز هم احتمال دارد آسیب عصبی اتفاق بیفتد. این مساله می تواند نگران کننده باشد، چرا که غذاهای جدید با اسید فولیک نه با ویتامین B۱۲ غنی شده اند.

باید توجه داشته باشید که فرقی نمی کند این ویتامین را به شکل قرص و کپسول مصرف کنید و یا آن را تزریق کنید. در هر صورت نباید توقع داشته باشید B-۱۲ سبب تقویت سوخت و ساز شما شود. و بتواند باعث سوزاندن چربی ها شود.

بدن به این ویتامین احتیاج دارد تا بتواند کارکرد سلول های قرمز و عصب ها را پشتیبانی کند. باید توجه داشته باشید که برای ساخت DNA نیز به این ویتامین نیاز است.

 

منابع دریافت ویتامین B۱۲ :

  • گوشت قرمز و مرغ
  • شیر و محصولات لبنی
  • تخم مرغ

 

 

علائم کمبود ویتامین B۱۲ :

  • فراموشی
  • بی حسی و سوزن سوزن شدن بدن
  • سرگیجه
  • رنگ پریدگی پوست
  • ضعف بینایی
  • افسردگی
  • زبان قرمز و صاف

 

ویتامین A

کمبود ویتامین A :

ویتامین A یکی از ویتامین های محلول در چربی می باشد. یعنی از طریق مصرف چربی جذب بدن می شود. ویتامین A قبل از آنکه در جریان خون آزاد شود، داخل کبد ذخیره می شود. درصد کمی از افراد با کمبود ویتامین A رو به رو می شوند. که درصد بیشتر آن مربوط به نوزادان زودرس می باشد.

 

علائم کمبود ویتامین A :

  • ضعف
  • خستگی
  • عفونت ها مثل عفونت گلو و ریه
  • تاخیر در رشد و رشد غیر طبیعی استخوان
  • سقط جنین
  • ناباروری

 

 

کمبود ویتامین C :

تنها هفت درصد از بزرگسالان جهان دچار کمبود ویتامین C هستند.

منابع غذایی ویتامین C :

  • کیوی
  • انگور
  • لیمو
  • گیلاس
  • بروکلی
  • جعفری
  • پرتقال
  • توت فرنگی

 

علائم کمبود ویتامین C :

  • زخمت شدن پوست
  • کبودی
  • پوست آسیب دیده و خشک
  • ضعیف شدن استخوان ها
  • خونریزی لثه
  • پوسیدگی دندان
  • التهاب و درد مفاصل
  • پیچ خوردن موی بدن
  • افزایش وزن
  • روحیه ی پایین

 

 

کمبود ویتامین K :

دو نوع ویتامین K وجود دارد. نوع اول در برخی گیاهان مثل کلم و اسفناج وجود داشته و نوع دوم به شکل کاملا طبیعی در مجاری روده به وجود می آید.

 

علائم کمبود ویتامین K :

  • خون مردگی در زیر ناخن ها
  • کبود شدن بدن به سادگی
  • خونریزی در غشای مخاطی
  • خونریزی بینی، پوست و دستگاه گوارش
  • مدفوع تیره و به رنگ قیر
  • خونریزی مغز به شکل ناگهانی که مرگبار می باشد.

 

کمبود ویتامین k چگونه درمان می شود؟

می توانید از منابع غذایی مثل بروکلی، گل کلم، نخود، جگر، چای سبز و سویا استفاده کرده و یا می توانید به تجویز پزشک از مکمل فیتونادیون استفاده نمایید.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

518 مطلب