farsi beauty

با اصلاح سبک زندگی از سرطان جلوگیری کنید

پیشگیری از سرطان

پیشگیری از سرطان بسیار حائز اهمیت است زیرا در چندین سال اخیر یکی از عاملان اصلی مرگ و میر سرطان بوده و بسیار افزایش یافته است. هرچند برخی از عوامل سرطان قابل کنترل نیستند اما اکثر موارد که شامل سبک زندگی می شوند مانند انجام فعالیت بدنی و ورزش کردن، تغذیه سالم و رژیم غذایی مناسب، دوری از سیگار و الکل و دوری از چاق شدن قابل مهار کردن هستند. اصلاح سبک زندگی اقدامی مفید و موثر در جهت جلوگیری از بیماری سرطان است. تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده و تاثیرات سبک زندگی بر بیماری سرطان ثابت شده است. در ادامه با سایت فارسی بیوتی همراه باشید تا عوامل موثر بر سرطان را بشناسید و آنها را در زندگی اصلاح کنید.

 

 

سرطان چیست؟

سرطان یک نوع بیماری است که هنگامی ایجاد می شود که سلول های بدن فرد بی وقفه شروع به تقسیم شدن می کنند و به سمت بافت های اطراف گسترده می شوند. بدن انسان از تریلیون ها سلول ساخته شده و سرطان می تواند از هرجای بدن آغاز شود. سلول های بدن رشد می کنند و برای ایجاد و تشکیل سلول های جدید تقسیم می شوند که این امر طبیعی و نرمال است و بدن به آن نیاز دارد. پس از آسیب دیدن یا پیر شدن سلول ها، آنها می‌ میمرند و سلول‌ های جدید جایگزینشان می شوند. زمانی که این روند به هم می خورد و سلول های آسیب دیده و پیر به جای مردن و از بین رفتن زنده می مانند و سرطان بروز می کند. این سلول ها با تقسیم بی وقفه سبب به وجود آمدن تومور ها می شوند.

 

پیشگیری از سرطان با ورزش کردن

با انجام سی دقیقه ورزش در روز می توانید از بیماری سرطان جلوگیری کنید. ورزش کردن از خطر ابتلا به سرطان سینه می کاهد. همچنین فعالیت بدنی مداوم می تواند به میزان 40 درصد احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را رفع می کند.

ورزش کردن دویدن

ضد آفتاب موثر بر سرطان

استفاده از ضد آفتاب از برخورد اشعه فرابنفش به پوست جلوگیری می کند و از پوست در برابر چین و چروک مراقبت می کند. اما بر اساس تحقیقات مصرف بیش از نیاز از ضد آفتاب می تواند مسبب سرطان شود. ضد آفتاب می تواند جذب ویتامین D را به میزان زیادی کاهش دهد که موجب به وجود آمدن سرطان استخوان و روده بزرگ می شود. برای پیشگیری از این اتفاق می توانید از ضد آفتاب هایی که SPF بالای 15 دارند استفاده کنید. استفاده از ضد آفتاب به میزان طبیعی می تواند از سوختن پوستتان جلوگیری کند و مفید و موثر باشد.

زدن کرم ضد آفتاب

لوازم آرایش موثر بر سرطان

در برخی از انواع لوازم آرایشی به ویژه نوع تقلبی آن از مواد سرطان زا مانند فرمالدئید، فتالات، بنزیل بنزوات و اکسی بنزون استفاده می شود. این موارد باعث سرطان می شوند و شما باید در مصرف و انتخاب لوازم آرایشی با دقت عمل کنید.

لوازم آرایشی

چاقی و پیشگیری از سرطان

چاقی با انواع سرطان مانند سرطان روده بزرگ، جداره رحم، پستان، کلیه و مری در ارتباط است. افزایش وزن در بزرگسالی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد اما کاهش وزن می تواند در بهبود سرطان هم مفید و موثر واقع شود. تجمع چربی ها در قسمت شکم باعث ترشح استروژن در خون می شود که موجب بروز سرطان های روده بزرگ، سینه، رحم و لوزالمعده خواهد شد. حتی بیمارانی که بهبود یافته از سرطان هستند باید دقت داشته باشند افزایش وزن و چاقی می تواند سبب سرطان های دیگر شود. همچنین در مصرف نمک هم باید دقت کنید، زیرا مصرف بیش از 4/2 گرم نمک احتمال ابتلا به سرطان معده را بیشتر می کند.

چاقی

استرس و تاثیر آن بر سرطان

استرس، اضطراب و فشار روحی و روانی سبب ترشح هورمونی به نام کورتیزول می شوند. این هورمون سبب سرکوب سیستم ایمنی بدن می شود و همچنین پروتئین ها از جمله اینترفرون ها و پرفورین ها را تجزیه می کند. از دیگر تاثیرا استرس و اضطراب افزایش مقاومت سلول های سرطانی می باشد.

استرس stress

شناخت عوامل سرطان زا برای جلوگیری از آن

از بهترین و موثر ترین روش ها برای جلوگیری از سرطان، شناخت عوامل سرطان زا و استفاده نکردن از آنهاست. برخی از مواردی که در زندگی روزانه با آنها سرو کار داریم و خطر آفرین هستند عبارتند از:

  • آزبست
  • نور خورشید، نور سفید
  • نوشیدنی های الکلی
  • خاک اره
  • نفتالین و بنزن که در بنزین وجود دارد.

این مواد رادیکال های آزاد را تحریک می کنند و این رادیکال ها الکترون را از دیگر مولکول ها می گیرند و سبب تخریب دیگر مولکول ها، DNA و سلول ها می شوند که باعث جهش ژنیکی و در نهایت پدید آمدن سرطان های متفاوت می شود.

 

توجه به واکسیناسیون

واکسیناسیون امری است که می تواند با تقویت سیستم ایمنی و مقاوم سازی بدن از سرطان جلوگیری کند. همچنین زدن واکسن های مورد نیاز موجب می شود بدن در برابر بیماری های متفاوت مقاوم باشد.

 

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
فاطمه دیوسالار

فاطمه دیوسالار

نویسنده این مطلب

91 مطلب