farsi beauty

روش آماده سازی سبزی قورمه سبزی به روش آسان و اصولی

سبزیِ قورمه سبزی

قورمه سبزی یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین و پرطرفدارترین خورشت ایرانی است که بسیار خوش مزه و خوش عطر و طعم است که به دلیل سبزی های خوشمزه و خوش عطر است که در ادامه قصد داریم تا شما را با روش اصولی آماده سازی سبزی قورمه سبزی آشنا کنیم تا بتوانید خورشت قورمه سبزی خوشمزه و خوش عطر تری را درست کنید.

درست کردن سبزی قورمه سبزی خوشمزه و لذیذ تر

همانطور که گفته شد قورمه سبزی محبوب ترین غذای ایرانی ها است و طرفداران زیادی دارد و جزء غذا های سنتی و اصیل به حساب می آید. علاوه بر اینها درست است که این غذا ساده است اما برای اینکه بهترین مزه را داشته باشد نیاز است که یک سری مهارت ها را داشته باشید و یک سری فوت و فن را رعایت کنید. تا بهترین و خوشمزه ترین و خوش عطر ترین قورمه سبزی ها را بپزید و از خوردن آن لذت ببرید.

یکی از اصلی ترین عواملی که سبب می شود تا قورمه سبزی شما خوشمزه شود سبزی آن است. که باید میزان هر یک از سبزی و میزان سرخ شدن و اندازه آن ها به خوبی رعایت شود، که در ادامه به طرز تهیه ی سبزی خورشت قورمه سبزی خواهیم پرداخت.

قورمه سبزی

طرز تهیه ی سبزی خورشت قورمه سبزی

همانطور که گفته شد سبزی قورمه سبزی در عطر و طعم آن بسیار تاثیر گذار است و باید از هر سبزی به مقدار لازم استفاده شود، نه کمتر و نه بیشتر.

برای درست کردن سبزی قورمه سبزی شما به سبزی های زیر احتیاج دارید که عبارتند از:

  • تره
  • گشنیز
  • شنبلیله
  • جعفری
  • اسفناج

لازم به ذکر است که بیشتر شهر ها از سبزی های محلی خودشان برای درست کردن قورمه سبزی استفاده می کنند.

به طور کل برای درست کردن 2 کیلو سبزیِ قورمه سبزی به مقادیر زیر از هر سبزی نیاز است.

جعفری

700 تا 800 گرم

گشنیز

350 تا 450 گرم

شنبلیله

50 تا 75 گرم

تره

800 گرم

 

با توجه به مقادیر ذکر شده مشخص شد که بخش اعظم سبزیِ خورشت قورمه سبزی را تره تشکیل می دهد که چیزی حدود 40 درصد آن را تشکیل می دهد و به همین ترتیب جعفری 35 درصد و سبزی گشنیز حدودا 20 درصد و شنبلیله چیزی حدود 5 درصد را شامل می شود. علاوه بر اینها پیشنهاد می شود در صورتی که به اسفناج و یا برگ چغندر دسترسی دارید از یک کدام از این سبزی ها نیز استفاده کنید.

نکته: در صورت استفاده از اسفناج و یا برگ چغندر لازم است چیزی حدود نیم کیلو از آن را استفاده کنید.

اسفناج

مراحل آماده سازی سبزیِ قورمه سبزی

پاک کردن سبزی ها

در مرحله اول لازم است که سبزی ها به خوبی پاک کنید و سبزی های آفت زده و زرد شده را جدا کنید.

شستن سبزی ها

حال وقت آن رسیده که سبزی ها را بشویید و آن ها را به خوبی ضد عفونی کنید.

گرفتن آب سبزی

پس از آنکه سبزی ها را شستید آن ها را اول درون آبکش قرار دهید و سپس آن ها را روی یک پارچه تمیز پهن کنید تا به خوبی آب سبزی ها گرفته شود.

خرد کردن سبزی های قورمه سبزی

پس از اینکه سبزی ها به خوبی خشک شدند، آن ها را بسیار ریز خرد کنید به طوری که از سبزی آش و پلو ریز تر شود. برای این کار از سبزی خرد کن و یا غذا ساز استفاده کنید.

نکته: شما می توانید بدون اینکه سبزی ها را سرخ کنید، آن را بسته بندی کنید و درون فریزر قرار دهید و هر بار قبل از درست کردن قورمه سبزی، سبزی ها را اول سرخ کنید و سپس شروع به درست کردن قورمه سبزی کنید.

خرد کردن سبزی

سرخ کردن سبزی ها

ابتدا سبزی ها را درون قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید تا آب سبزی ها گرفته شود. پس از گرفته شدن آب سبزی مقداری روغن به سبزی ها اضافه کنید و آن را سرخ کنید.

نکته: لازم به ذکر است که سرخ کردن بیش از حد سبزی ها باعث سوختگی و تلخ شدن آن می شود.

بسته بندی سبزی

پس از سرخ شدن سبزی ها اجازه دهید سبزی ها خنک شود و سپس آن ها بر اساس مقدار مصرفی خود بسته بندی کنید.

یکجا قرار دادن سبزی ها باعث می شود که خاصیت آن ها از بین برود چرا که با هر دفعه مصرف شما از سبزی، سبزی مدام از حالت انجماد خارج شده و سپس دوباره منجمد می شود و این کار موجب فاسد شدن آن می گردد.

چرا باید از شنبلیله در قورمه سبزی کمتر استفاده شود؟

از آن جهت که شنبلیله دارای بوی تندی می باشد و استفاده ی بیش از باعث تلخ شدن قورمه سبزی خواهد شد، بنابراین از شنبلیله به مقدار خیلی کم استفاده می شد تا فقط کمی به خورشت عطر بدهد.

سبزی قورمه سبزی در استان های مختلف کشور چگونه تهیه می شود؟

همانطور که گفته شد در استان های مختلف کشور روش های تهیه ی سبزیِ قورمه سبزی متفاوت بود و هر استان بنا بر سبری های مختلف محل خود ممکن است سبزی های تهیه ی قورمه سبزی را تغییر دهند و یا کم یا زیاد کنند.

قورمه سبزی

شمال کشور

استانهای شمالی کشور معمولا از سبزی های خلواش و چوچاق هم برای درست کردن سبزیِ قورمه سبزی استفاده می کنند تا خورشت طعم بهتری بگیرد.

آذربایجانی ها

هموطنان آذری علاوه بر اینکه از شنبلیله در قورمه سبزی استفاده می کنند، مقداری ترخون نیز به سبزیِ قورمه سبزی اضافه می کنند.

خوزستان و فارس

طرز تهیه ی سبزیِ قورمه سبزی استان های فارس و خوزستان تفاوت چشمگیری با سبزی های گفته شده دارد به طوری که آنها از سبزی های زیر استفاده می کنند که عبارتند از:

  • جعفری
  • تره
  • شوید
  • گشنیز
  • اسفناج
  • برگ چغندر

سبزیجات

تبریزی ها

همانطور که گفته شد علاوه سبزی های گفته شده شما می توانید از اسفناج نیز استفاده کنید. تبریزی ها بیشتر از مقداری که گفته شد از اسفناج و تره استفاده می کنند و علاوه بر آن از "  کلم سنگ سفید " نیز استفاده می کنند. به همین سبب است که قورمه سبزی تبریزی ها کمی تند است.

نکاتی که باید برای درست کردن سبزیِ قورمه سبزی رعایت کنید.

  • بهتر است که از سبزی ای تازه برای درست کردن سبزیِ قورمه سبزی استفاده کنید و اینطوری قورمه سبزی شما خوش عطر و خوشمزه تر خواهد شد.
  • شاید خیلی از شما ندانید اما اضافه کردن برگ کرفس خشک به قورمه سبزی سبب خوش عطر و طعم شدن آن می شود.
  • برای اینکه بتوانید جلوی از بین رفتن خاصیت سبزی ها را بگیرید، باید به این مورد توجه داشته باشید که نباید سبزی ها را زیاد سرخ کنید.
  • برای اینکه قورمه سبزی جا افتاده تر و خوشمزه تری داشته باشید، لازم است که به خوبی سبزی را ریز خرد کنید تا قورمه سبزی شما روغن بیشتری بیاندازد.
  • همانطور که گفته شد استفاده ی بیش از اندازه سبب تلخ شدن و تند شدن بوی قورمه سبزی می شود، بابراین در میزان استفاده از شنبلیله بسیار دقت کنید.
  • لازم به ذکر است که شما می توانید از شنبلیله خشک به جای شنبلیله تازه نیز استفاده نمایید. که میزان آن به اندازه ی 1 قاشق سوپ خوریِ سرخالی می باشد.

تره

منبع عکس: respiinaa_food

khangostar_catering

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
نرگس کاظمی

نرگس کاظمی

نویسنده این مطلب

154 مطلب