farsi beauty

روش های خانگی برای تقویت ریشه مو و جلوگیری از ریزش موهای سر

مراقبت از مو
برای ویدئوهای بیشتر و جدیدتر، در کانال های زیر مارو فالو کنید

یکی از مواردی که تاثیر زیادی بر زیبایی دارد، سلامت مو است. اگر ریشه مو ضعیف باشد به مرور زمان موهای سر شروع به ریزش می کنند. ریزش مو باعث می شود که سطح موهای سر نازک شود و بر زیبایی فرد تاثیر بگذارد. ریزش موی شدید می تواند نشان دهنده ی کمبود ویتامین های موجود در بدن باشد. برای جلوگیری از ریزش مو باید به تقویت ریشه های موی خود کمک کنید. در این مطلب قصد داریم روش هایی را برای تقویت ریشه مو معرفی کنیم تا شما بتوانید با استفاده از این روش ها، ریشه موهای خود را تقویت کنید.

دلایل ریزش مو چه می تواند باشد؟

چندین دلیل برای ریزش موهای سر وجود دارد. برای جلوگیری از ریزش مو ابتدا باید همه دلایلی که باعث ریزش مو می شود را بررسی کنید و سپس با استفاده از روش هایی ریشه مو را تقویت کنید. این دلایل شامل موارد زیر است:

  • تغییرات دمایی مانند دمای سرد می تواند باعث ریزش مو شود.
  • برخی از خانم ها در دوران بارداری ریزش مو پیدا می کنند، دلیل این ریزش می تواند تغییرات هورمونی باشد.
  • افرادی که به دنبال لاغری هستند به سراغ رژیم هایی می روند که به مرور زمان باعث ریزش موهای سر می شود پس می توان گفت که رژیم غذایی نامناسب می تواند باعث ریزش موها شود.
  • مصرف برخی داروهای شیمیایی باعث ریزش موهای سر می شود. برخی از داروها علاوه بر فواید، عوارض هایی برای بدن نیز دارند این عوارض می تواند بر ریشه موهای سر تاثیر بگذارد.
  • اگر زمان زیادی در جلوی نور آفتاب بمانید ممکن است موهای شما به مرور زمان شروع به ریزش کنند.
  • در دنیای بهداشتی برخی از محصولات وجود دارند که وقتی آن را استفاده می کنید به مرور زمان متوجه می شوید که موهای شما ریزش می کنند، دلیل این ریزش می تواند استفاده از برخی محصولات بهداشتی برای مو باشد.

موهای پرپشت

روش های جلوگیری از ریزش و تقویت مو

در ادامه می خواهیم چندین روش برای جلوگیری از ریزش و تقویت مو معرفی کنیم. این روش ها می توانند موارد زیر باشند:

1. استفاده از پروتئین مو

پروتئین می تواند موهای سر را مرطوب نگه دارد و همین رطوبت باعث می شود که ریشه موهای سر تقویت شود. سعی کنید از شامپو هایی استفاده داشته باشید که دارای پروتئین باشند. با این روش می توانید به تقویت موهای خود کمک زیادی کنید. برای تقویت ریشه موها می توانید از غذاهای پروتئین دار مانند تخم مرغ، لبنیات کم چرب و گوشت کم چرب استفاده کنید. روش دیگری که می توانید برای جذب پروتئین استفاده کنید استفاده از مکمل های غذایی است.

شانه مو سر

2. شانه کردن صحیح مو

شانه کردن مو می تواند در ریزش موهای سر تاثیر زیادی بگذارد. اگر موهای خود را به روش صحیح شانه بزنید از ریزش موهای خود جلوگیری می کنید. 3 نکته مهم وجود دارد که لازم است قبل از شانه کردن موها رعایت کنید. این 3 نکته شامل موارد زیر است:

  • اولین نکته این است زمانی که موهای خود را می خواهید شانه بزنید حتما موهای خود را خشک کنید و سپس شانه بزنید. شانه زدن موهای خیس باعث می شود که موی سر ریزش پیدا کند.
  • برای شانه زدن حتما برس مناسب و نرمی انتخاب کنید اگر دندانه های برس سفت باشد باعث کشیدن موهای شما می شود و بعد از مدتی ریزش می کند.
  • اسپری هایی وجود دارد که گره های مو را باز می کند می توانید قبل از شانه زدن از این اسپری ها استفاده کنید و با این روش باعث رفع گره های موی سر خود شوید.

3. مصرف مواد غذایی مناسب

چندین مواد مغذی وجود دارد که باعث تقویت موی سر می شود. کمبود آهن بدن تاثیر فوق العاده ای در ریزش موهای سر دارد؛ از غذاهایی مصرف کنید که دارای مواد معدنی آهن باشند. اگر می خواهید بدانید که کدام غذاها دارای آهن هستند، می توان گفت غذاهایی مانند گوشت گاو، بوقلمون و اسفناج می تواند حاوی مواد معدنی آهن باشد و با مصرف آن ها می توانید کمبود آهن در بدنتان را جبران کنید. دو مواد معدنی دیگر که تاثیر زیادی در تقویت ریشه های مو دارد مس و روی است. مواد غذایی گوشت بدون چربی مواد معدنی مس و روی دارد که با مصرف آن ها می توانید به تقویت ریشه موهای خود کمک و از ریزش موها جلوگیری کنید. غذاهایی که دارای مس هستند شامل آجیل، مرغ و سبزیجات است و توصیه می کنیم که حتما سبزیجات را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

ویتامین E

4. مصرف ویتامین های لازم

ویتامین هایی که برای تقویت مو می تواند موثر باشد، ویتامین های A، B، C و E است. با مصرف این ویتامین ها ریشه های مو تقویت می شود و استحکام بالایی می گیرد. هر کدام از ویتامین ها تاثیرات ویژه خود را دارد. ویتامین C می تواند آهن موجود در بدن را افزایش دهد و ویتامین A برای براق کردن ریشه های مو است که می تواند سموم موجود در ریشه های مو را از بین ببرد. با مصرف ویتامین B می توانید باعث رشد موهای خود شوید و همچنین مصرف ویتامین E می تواند باعث تقویت و استحکام بخشیدن به موهای سر بشود. پس لازم است که از ویتامین ها برای تقویت ریشه های موی خود استفاده کنید.

5. خشک کردن صحیح موها

زمانی که از حمام بیرون می آیید شروع به خشک کردن موهای خود می کنید، در حالی که این روش کاملا اشتباه است. برای خشک کردن موها باید صبر کنید که موهای سر کمی خشک شود و سپس به آرامی موهای خود را سشوار بکشید. برای خشک کردن مو ابتدا لازم است موها را با حوله کمی خشک و بعد از نیمه خشک شدن از سشوار استفاده کنید. برای استفاده از سشوار باید حرارت سشوار را کم کنید زیرا حرارت زیاد باعث شکسته شدن ریشه های مو می شود و در نهایت به مرور زمان موهای سر شروع به ریزش می کنند.

ماسک مو

6. استفاده از ماسک مو

برخی از ماسک های مو هستند که حاوی روغن آرگان هستند. این ماسک ها به دلیل مرطوب بودن می تواند ریشه های مو را مرطوب نگه دارند و همین موضوع باعث تقویت موهای سر می شود. اگر ریشه مو خشک باشد ممکن است مو به مرور زمان ریزش کند، پس بهتر است از ماسک های مرطوب کننده استفاده کنید و باعث تقویت ریشه های موی سر خود شوید. ماسک هایی وجود دارد که آبرسان هستند و با استفاده از این ماسک ها می توانید موهای خود را آبرسانی و از ریزش موها جلوگیری کنید.

7. کنترل استرس

یکی از دلایلی که می تواند باعث ریزش موها شود، استرس و فشارهای روحی است. استرس علاوه بر خشک شدن پوست می تواند ریشه های مو را ضعیف کند. دلیل ضعیف شدن ریشه های مو با استرس این است، زمانی که استرس به خود راه می دهید هورمون های عصبی به هم می ریزد و باعث می شود که رطوبت مو کشیده شود و در نهایت موهای سر شروع به ریزش می کنند. برای کنترل استرس می توانید ورزش های هوازی و مدیتیشن انجام دهید و توسط این ورزش ها استرس خود را کنترل کنید.

ماساژ سر

8. ماساژ دادن پوست سر

ماساژ از روش هایی است که می تواند برای بدن موثر باشد. با استفاده از این روش می توانید پوست سر خود را ماساژ دهید و به گردش جریان خون در سر کمک کنید. این روش علاوه بر تقویت ریشه های مو می تواند باعث آرامش ذهن شود. زمانی که پوست سر خود را ماساژ می دهید ویتامین  و مواد مغذی به ریشه های مو می رسد و همین موضوع می تواند باعث تقویت ریشه های موی سر شود.

9. استفاده از آلوئه ورا برای تقویت ریشه مو

برخی افراد پوست سرشان خشک است برای مرطوب نگه داشتن پوست سر باید از مواد مغذی استفاده کنید که باعث مرطوب شدن پوست سر شود.  استفاده از آلوئه ورا یکی از روش هایی است که می تواند به مرطوب شدن پوست سر کمک زیادی کند. آلوئه ورا علاوه بر مرطوب کردن پوست سر می تواند ضد التهاب باشد و به عنوان ضد عفونت در سرعمل کند. ریشه های مو زمانی می توانند تقویت شوند که چربی های زاید مو از بین برود. با استفاده از ژل آلوئه ورا می توانید چربی های زاید مو را از بین ببرید. برای استفاده از آلوئه ورا، ژل موجود در آن را در بیاورید و به قسمت ریشه های موی سر خود بزنید و سپس ماساژ دهید. در این روش شما با استفاده از ژل آلوئه ورا به رطوبت موجود در مو و همچنین با استفاده از ماساژ به گردش جریان خون در سر کمک می کنید.

افزایش سرعت رشد مو

نتیجه گیری

برخی افراد به دلیل خشکی پوست سر، موهای آن ها بعد از مدتی شروع به ریزش می کنند. برای جلوگیری از ریزش مو می توانید از ویتامین هایی که در بخش بالا گفتیم استفاده کنید. کمبود بعضی ویتامین ها می تواند باعث ریزش موی سر بشوند و همچنین دلایلی وجود دارد که باعث می شوند به مرور زمان موی سر ریزش پیدا کند. پس به شما توصیه می کنیم که از روش هایی که در مطلب بالا بیان کردیم برای تقویت ریشه موهای خود استفاده و از ریزش آن ها جلوگیری کنید.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
شکوفه حشمتی

شکوفه حشمتی

نویسنده این مطلب

485 مطلب