farsi beauty

اول ایمپلنت یا ارتودنسی

ایمپلنت یا ارتودنسی

همانطور که میدانید زمانی از ایمپلنت دندان استفاده می‌کنیم که ما نیاز به کاشت دندان داشته باشیم و زمانی به متخصص ارتودنسی مراجعه می‌کنیم که می‌خواهیم به دندان‌های خود نظم ببخشیم.درواقع درصورتی که دندان خود را از دست داده‌اید و به فکر ایمپلنت دندان‌هایتان هستید همچنین در صورتی که دیگر دندان‌هایتان نیز مرتب نیست بهتر است که همزمان هم ارتودنسی و هم ایمپلنت دندان را انجام دهید تا زیبایی لبخندتان چندین برابر شود.

ایمپلنت

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان درواقع روش جایگزینی برای دندان از دست‌ رفته می‌باشد که برای جایگزینی ریشه دندان از پایه تیتانیومی استفاده می‌کنند که از مقاومت بالایی برخورداراست که در فک قرار می‌دهند و سپس ایمپلنت را به روکش وصل می‌کنند و ظاهری شبیه به دندان را به ارمغان می‌آورند. ایمپلنت دندان هم به صورت تکی و هم به صورت چند تایی امکان پذیر می‌باشد.

ایمپلنت

ارتودنسی دندان چیست؟

از ارتودنسی برای مرتب کردن و نظم بخشیدن به دندان‌ها استفاده می‌شود. ارتودنسی دندان انواع مختلفی دارد که ارتودنسی فلزی رایج ترین و معروف ترین آن می‌باشد.ارتودنسی متحرک یا همان دیمون نوع دیگر از ارتودنسی می‌باشد که چون می‌توان آن را تنظیم نمود مراجعه کمتری نسبت به نوع‌های دیگر دارد.

ابتدا براکت‌ها را به دندان‌ها می‌چسبانند و سپس سیم‌ها را از بین آن‌ها عبور می‌دهند و با این کار دندان‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند.و با گذشت زمان دندان‌ها مرتب می‌شوند و در جای خود قرار می‌گیرند.

ارتودنسی

ایمپلنت و ارتودنسی

دندان‌های کناری به سمت فضای خالی حرکت کرده و فضای کافی برای رشد دندان از بین می‌رود. در این زمان می‌توان با استفاده از ابزار ارتودنسی فضای لازم را با تغییرموقعیت دندان‌هایی که کج شده ایجاد کرد و به ظاهر دندان و عملکرد آن بهبود بخشید در نتیجه بهداشت دهان و دندان آسان‌تر می‌شود.

برای فراهم کردن پایه لازم تجهیزات ارتودنسی از انکوریج ایمپلنت استفاده می‌کنند زیرا این تجهیزات زمانی می‌توانند تاثیر خود را بگذارند که بتوانند نیروی لازم را برای به حرکت درآوردن دندان‌ها ایجاد کنند. درصورتی که بیمار چندین دندان را از دست داده باشد متخصص ابتدا دندان را ایمپلنت وسپس وسایل ارتودنسی را نصب می‌کند.

برای بستن فضاهای دندان‌های غائب می‌توان از مینی ایمپلنت استفاده کرد.مینی ایمپلنت یا همان پین کوچک تیتانیومی،ایمپلنت را به طور مستقیم در فک قرار می‌دهند تا به جای انکوریج  وسایل ارتودنسی عمل کند.

ارتودنسی

اول ایمپلنت یا ارتودنسی

در صورتی که شما همزمان به ارتودنسی و ایمپلنت دندان احتیاج داشته باشید بهتر است ابتدا ارتودنسی را انجام دهید تا فضای کافی برای دندان‌ها وجود داشته باشد در صورتی که دندان‌های کج شده به موقعیت مناسب برگردند نیاز به فضای بیشتری دارند،ایمپلنت دندان پس از ارتودنسی باعث می‌شود که دندان‌ها هرکدام سر جای خود و مرتب چیده شوند در صورتی که دندان‌های شما کج نیست،شما دیگر احتیاجی به ارتودنسی نخواهید داشت و تنها با ایمپلنت مشکل دندانتان حل خواهد شد.

در واقع تشخیص اینکه اول ارتودنسی انجام شود یا ایمپلنت بر عهده متخصص بوده و او تعیین می‌کند که کدام یک باید زودتر انجام شود لازم به ذکر است در صورتی که شرایط لازم برای وسایل ارتودنسی مهیا نباشد باید ابتدا ایمپلنت دندان را انجام داد و سپس به ارتودنسی پرداخت.

ایمپلنت

ارتودنسی بعد از ایمپلنت

همانطور که میدانید ایمپلنت قابل جابجایی نمی‌باشد یعنی در محل کاشته شده ثابت است دندانپزشک می‌تواند برای انجام ارتودنسی دندان‎های کناری را حرکت دهد اما در صورتی که ایمپلنت در محل مناسب قرار نگرفته باشد پس از انجام ارتودنسی ایمپلنت از ردیف دندان‌ها خارج شده و ظاهری نامناسب را ایجاد می‌کند بنابراین می‌توانید پس از انجام ارتودنسی روکش ایمپلنت را عوض کنید.

ارتودنسی قبل از ایمپلنت

در صورتی که برای ارتودنسی به دندان‌های کناری ایمپلنت نیازی نباشد می‌توان قبل از ارتودنسی ایمپلنت را انجام داد. همچنین برخی باید قبل از ایمپلنت،ارتودنسی انجام دهند تا برای دندان‌های جدید فضای کافی ایجاد شود و ریشه دندان‌های کناری در مکان‌های مناسب خود قرار بگیرند.

ارتودنسی

درمان ترکیبی ایمپلنت و ارتودنسی

در این روش دندانپزشک به همراه متخصص ارتودنسی با بررسی وضعیت و نقص‌های دندان‌هایتان بهترین طرح درمانی را برای شما در نظر می‌گیرند تا اولویت ارتودنسی و ایمپلنت مشخص شود،درمان ارتودنسی و ایمپلنت باید با توجه به نصب وسایل ارتودنسی در نظر گرفته شود و متخصص ارتودنسی درباره ایجاد فضای مناسب برای ایمپلنت دندان و منظم کردن ریشه‌ دندان‌های کناری به دندانپزشک کمک می‌کند.

دندانپزشک پس از انجام ارتودنسی روکش موقت متحرک را جایگزین دندان می‌کند سپس جراح با درنظر گرفتن فضای موجود و استخوان دندان و تهیه مدل دیجیتال سه بعدی مناسب برای بیمار را تعیین می‌کند و بعد از جوش خوردن ایمپلنت،دندانپزشک روکش را قرار می‌دهد و در آخر متخصص ارتودنسی نگهدارنده مناسب برای مقاومت و پایداری و مرتب بودن دندان‌ها را توصیه می‌کند.

درمان ترکیبی ایمپلنت و ارتودنسی نامرئی

گاهی اوقات مجبوریم که ابتدا ایمپلنت و سپس ارتودنسی را انجام دهیم که در این روش بعد از کاشت دندان و بعد از گذشت زمان کافی،وقتی دندان کاشته شده به استخوان فک جوش خورد می‌توان با استفاده از ارتودنسی نامرئی دندان را مرتب کرد. در‌صورتی که ایمپلنت در محل مناسب قرار‌گرفته باشد حتی اگر برای ارتودنسی به دندان‌های کناری ایمپلنت نیاز داشته باشیم می‌توانیم از آنها استفاده کنیم تا دندان‌های مرتب و طرح لبخند زیبایی داشته باشیم.

ارتودنسی

آیا امکان انجام ارتودنسی با دندان‌های روکش وجود دارد؟

از آنجایی که روکش دندان از حساس ترین کا‌رها بر روی دندان بوده و نیاز به مراقبت بسیار دارد اما می‌توان دندان‌های روکش شده را ارتودنسی کرد اما نیاز به مراقبت‌های بسیاری در حین انجام ارتودنسی است تا روکش دندان آسیب نبیند،معمولاً در زمانی که دندان‌های شما روکش شده باشد پیشنهاد متخصص به شما ارتودنسی دیمون می‌باشد که در این روش ارتودنسی،فشار کمتر ولی دائم به دندان‌ها وارد شده و از آسیب رسیدن به روکش دندان می‌کاهد.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
نرگس کاظمی

نرگس کاظمی

نویسنده این مطلب

154 مطلب