farsi beauty

ایمپلنت دندان چیست؟ همه چیز در مورد ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان چیست؟

در دنیای امروزه گاهی پیش اومده که دندان شما می شکند یا مشکلی برایش پیش می آید که دیگر قابل پرکردن و روکش کردن نیست در واقع دندان شما از دست رفته است، اینجاست که ایمپلنت دندان به کار شما می اید، در واقع ایمپلنت دندان به جای ریشه دندان قرار گرفته و یک پایه محکم برای دندان ایجاد کرده که متناسب و سازگار با دندان های طبیعی است.

جنس ایمپلنت دندان از تیتانیوم خالص است و به شکل یک میله باریک است که داخل استخوان فک قرار میگیرد.

ایمپلنت دندان

انواع ایمپلنت دندان

اندوستیال

 که این نوع ایمپلنت داخل استخوان قرار گرفته و از استحکام بهتری برخوردار است.

ساب‌پریوستیال

 که این نوع ایمپلنت زیر بافت لثه و روی استخوان آرواره قرار می گیرد.این نوع ایمپلنت در مقایسه با نوع قبلی در مدت زمان طولانی نتیجه ضعیف تری دارد و امروزه دیگر از این نوع استفاده نمی شود.

 

مراحل انجام ایمپلنت دندان

در مرحله اول در صورتی که دندان آسیب دیده شما قابل ترمیم نباشد، دندان را می کشند که این کار باید با استفاده از آتروماتیک انجام شود تا استخوان های اطراف تا حد امکان سالم بماند . بعد از کشیدن دندان، لثه و استخوان به دقت بررسی شده در صورتی که استخوان فک نرم یا به مقدار کافی ضخیم نباشد؛ در این مرحله باید پیوند استخوان شود تا پایه دندان برای کاشت ایمپلنت محکم تر شود و از استحکام بالاتری برخوردار باشد.

در مرحله بعدی ایمپلنت قرار داده می شود که این کار با برش کمی در لثه شروع می شود تا استخوان فک قابل رویت باشد.سپس سوراخی در استخوان ایجاد می شود تا ایمپلنت در آن قرار بگیرد و بخیه می شود تا ایمپلنت در آن جوش بخورد.که زمان این جوش خوردن برای هر بیمار متفاوت و بین 6 تا 12 ماه می باشد.

حال دیگر نوبت به نصب اباتمنت می رسد که روی خط لثه و بالای ایمپلنت قرار می گیرد. این قطعه مانند تکیه گاه عمل کرده و از بالا به تاج و از پایین به ایمپلنت متصل است. بعد از نصب اباتمنت حدود دو هفته طول می کشد تا با لثه فیکس شود.

در مرحله دیگر ایمپلنت، تاج موقت قرار می دهند که این کار موجب می شود لثه ها در اطراف ایمپلنت بالغ تر شده و دندان طبیعی تر دیده شود.

در مرحله اخر بعد از بهبود لثه و استحکام لثه تاج دائمی نصب می شود که  بعد از 3 تا 9 ماه نصب خواهد شد.

ایمپلنت دندان

از چه سنی به بعد می توان ایمپلنت کرد ؟

در بیشتر اوقات بعد از 18 سالگی استخوان بندی افراد به مقدار کافی رشد و صورت آنها شکل گرفته است پس بهتر است پس از 18 سالگی ایمپلنت دندان انجام دهید چنانچه رشد استخوان و صورت به اندازه کافی نباشد ایمپلنت دندان دچار مشکل می شود. همچنین در صورتی که کاشت توسط افراد نا وارد و غیر متخصص انجام شود می تواند اثرات بدی داشته باشد؛ از جمله می توان به آسیب رسیدن به اعصاب فک و استخوان اشاره کرد.پس حتما در انتخاب جراح دقت و وسواس زیادی به خرج بدهید تا از صدمه رسیدن به اعصاب و بافت ها جلوگیری شود.

ایمپلنت برای چه افرادی مناسب نیست؟

در صورتی که به بیماری خاصی مثل پوکی استخوان یا مواردی شبیه آن مبتلا هستید یا از عفونت لثه زیاد رنج می برید و یا اینکه مدت زمان زیادی از کشیدن دندانتان می گذرد کاشت ایمپلنت ریسکی خواهد بود اما غیر ممکن نیست چون کاشت ایمپلنت به تراکم استخوان در ناحیه کاشت بستگی دارد.همچنین در صورتی که بیماری ای مثل روماتیسم یا دیابت دارید باید بدانید که باعث کند شدن التیام بافت ها می شود و این امر سبب می شود که جوش خوردن استخوان و ایمپلنت کند تر شود .اگر قصد انجام ایمپلنت دارید باید به سلامت دهان و دندان خود بسیار اهمیت بدهید زیرا باعث بالا رفتن عمر و مقاومت ایمپلنت می شود و اگر دخانیات مصرف می کنید باید 15 روز قبل کاشت ایمپلنت وحداقل 60 روز بعد از جراحی از دخانیات دور بمانید.همانطور که گفته شد سلامت لثه از موارد مهمی است که حتما باید از آن برخوردار باشید و استخوان های فک باید توانایی نگه داری ایمپلنت را داشته باشد. پس قبل از جراحی مشکلات خود را با جراح در میان بگذارید و در پر کردن فرم دقت نمایید.

جالب است بدانید برای اینکه کل دندان هایتان را ایمپلنت کنید در فک پایین بین چهار تا شش و در فک بالا بین شش تا هشت ایمپلنت احتیاج است.

 

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

در 24 ساعت اول بعد از جراحی باید توجه کنید که باید از خوردن غذاهایی که نیاز به جویدن دارد دوری کنید؛همچنین از مصرف سیگار و مشروبات الکلی خودداری کنید؛زیرا وجود حرارت به ناحیه ی ترمیم شده آسیب می رساند.خوردن و نوشیدن مواد غذایی رنگ دار مانند قهوه ممنوع. برای خنک کردن محل ایمپلنت می توانید از یخ استفاده کنید به طوری که هر ده دقیقه یک بار یخ را روی صورتتان قرار بدهید و این کار را چندین بار تکرار کنید تا از تورم جلوگیری کند. همچنین شست و شوی دهان فراوش نشود که برای این کار می توانید از دهان شویه و یا یک لیوان آب ولرم و نمک استفاده کنید. به هنگام مسواک مواظب بخیه ها باشید تا لثه ها دچار خونریزی نشود. لازم به ذکر است که در ساعات اولیه بعد از جراحی حتما استراحت کنید تا اثر بی حسی از بین برود و باید بدانید که بعد از ازبین رفتن بی حسی ممکن است دچار درد شوید که با توجه به مسکنی که دکتر برایتان تجویز کرده دارو را مصرف نمایید تا از دردتان کاسته شود همچنین در صورت بروز هرگونه مشکلی حتما جراح خود را در جریان بگذارید.

مراحل انجام ایمپلنت دندان

عوارض بعد از ایمپلنت دندان

درد

بعد از از بین رفتن بی حسی ممکن است دچار درد شوید که این امر بسیار طبیعی بوده که دکتر معمولا با تجویز قرص های مسکن مانند  نوافن و ایبوپروفن و ناپروکسن سعی بر کاهش درد بعد از جراحی دارد. لازم به ذکر است هر چه میزان شکاف و برش لثه بیشتر باشد میزان درد و التهاب بیشتر خواهد بود. پس همانطور که گفنه شد سعی کنید از جراح مجرب بخواهید تا دندان شما را ایمپلنت کند.

خونریزی

چون روی لثه شکاف داده شده پس در روز های اول امکان خون ریزی وجود دارد چون لثه در حال ترمیم است. این مقدار خونریزی کم و خفیف می باشد در صورتی که خون ریزی شدیدی داشتید حتما دکتر خود را در جریان قرار دهید.

حساسیت

به دلیل مصرف دارو امکان دارد که دچار حساسیت شوید در این مواقع حتما دندان پزشک خود را در جریان بگذارید.

تورم

به دلیل برش هایی که در لثه ایجاد میشه و فشاری که به آن می آید، لثه دچار تورم شده که می توانید از یخ و تجویز دکتر برای کاهش تورم استفاده کنید.

ایمپلنت دندان

عوارض ایمپلنت فوری

برای اینکه کاشت دندان موفقیت آمیزی داشته باشید باید ایمپلنت دندان ثابت باشد و حرکت نکند به همین دلیل در ایمپلنت فوری امکان نارسائی ایمپلنت وجود دارد. ایمپلنت فوری برای افرادی امکان پذیر است که تراکم استخوان مناسب و خوبی دارند. درست است که ایمپلنت فوری روند درمان را سرعت می بخشه و سرعت بهبود افزایش می یابد اما باید در نظر داشت که ایمپلنت فوری برای همه ی افراد مناسب نمی باشد.

برای ایمپلنت دندان چه زمانی به پیوند استخوان احتیاج داریم؟

همانطور که گفته شد برای اینکه عمل ایمپلنت دندان با موفقیت بیشتری انجام شود لازم داریم که استخوان فک از استحکام خوبی برخوردار باشد در صورتی که استخوان فک شما به اندازه کافی محکم نباشد شما نیاز به پیوند استخوان خواهید داشت زیرا عمل جویدن فشار زیادی بر روی استخوان می آورد و استخوان باید بتواند از ایمپلنت پشتیبانی و حمایت کند تا جراحی، موفقیت آمیز باشد و پایه جامد تری برای کاشت ایجاد شود.

پیوند استخوان به چند طریق انجام می شود ؟

  • پیوند استخوان طبیعی:که از استخوان نقاط دیگر بدن استفاده می شود.
  • پیوند مصنوعی استخوان: که از مواد جایگزین برای پیوند استخوان استفاده می شود.

لازم به ذکر است برای اینکه استخوان پیوندی مانند استخوان طبیعی رشد کند و بزرگ تر شود به مدت زمان چند ماهه احتیاج دارد.

 

مزایای ایمپلنت دندان

مزایای ایمپلنت دندان

طبیعی بودن ظاهری

در صورتی که رنگ دندان متناسب با دندان های دیگر و اندازه آن با دیگر دندان ها متناسب باشد ایمپلنت از زیبایی زیادی برخوردار خواهد بود و همچنین ظاهری طبیعی خواهد داشت و طرح لبخند زیبایی را به شما هدیه می کند. پس در موقع قالب گیری بسیار دقت کنید و حساسیت به خرج دهید.

ماندگاری بلند مدت

رعایت بهداشت دهان و دندان همانطور که برای دندان طبیعی مفید است و از خرابی آن جلوگیری می کند و باعث ماندگاری بالای آن می شود؛ برای ایمپلنت نیز همین گونه است همچنین بهتر است که هر از چند گاهی برای معاینه دهان و دندان به دندان پزشک مراجعه کنید.

بهداشت راحت دهان و دندان

شما برای تمیز کردن ایمپلنت نیاز به هیچ مواد شیمیایی خاصی ندارید  و همان گونه که دندان های خود را تمیز می کنید می توانید ایمپلنت خود را هم تمیز کنید.

بهبود عملکرد دهان

شما درصورتی که چند دندان نداشته باشید یا دندانتان شکسته باشد دچار مشکل در خوردن غذا و یا حتی در صحبت کردن می شوید همچنین نبود دندان زیبایی را از شما می گیرد و از اعتماد به نفس شما می کاهد ؛ اما ایمپلنت این مشکل را حل کرده و با پر کردن فواصل خالی بین دندان های شما عملکرد دهان را بهبود می بخشد.

از کج شدن دیگر دندان ها جلو گیری می شود

ایمپلنت با پر کردن فواصل خالی بین دندان ها باعث استحکام بیشتر آن می شود و از کج شدن و نا مرتب شدن دندان های کناری جلوگیری کرده و آنها را تقویت می کند. اگر چندین دندان از دست رفته دارید می توانید از ایمپلنت کامل دندان استفاده کنید.

 

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
نرگس کاظمی

نرگس کاظمی

نویسنده این مطلب

154 مطلب