farsi beauty

همه چیز در مورد شکلات تلخ و تاثیرات بی نظیر آن بر زیبایی و سلامتی

شکلات تلخ

شکلات تلخ یا شکلات سیاه نوعی از شکلات میباشد که شامل 70 تا 96 و 99 درصد کاکائو خالص و کره کاکائو است. هرچه مقدار کاکائو در شکلات بیشتر و بالاتر باشد، شکلات تلخ تر و غنی تر خواهد بود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در سالهای 1700 تا 1800 میلادی استفاده از این خوراکی به عنوان واحدی از پول در میان بسیاری از مردم جهان رواج داشت.

چند مورد از خواص بی نظیر شکلات تلخ

معدنی از آنتی اکسیدان:

شکلات تلخ سرشار از آنتی اکسیدان است. این آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد و مولکول های خطرناک را که سبب ایجاد بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان، پیری زودرس و بیماری های قلبی می شوند را مهار میکنند.

مغز

افزایش انرژی:

شکلات دارای بخش زیادی چربی و کربوهیدرات میباشد.

هر 100گرم شکلات دارای 500 کالری انرژی است. همچنین وجود بخش زیادی مواد مغذی در شکلات تلخ سبب می شود که توصیه کنیم حتما این ماده ی خوش طعم را به جای بسیاری از مواد غذایی پر کالری و بدون ارزش غذایی در سبد غذایی خود جای دهید.

دشمن سرسخت التهاب :

شکلات تلخ دارای خاصیت ضد التهابی است. التهابات شدید میتوانند باعث آسیب به سلول ها و بافت ها شده و خطر ابتلا به بیماری هایی همچون دیابت نوع 2، آرتروز و تعدادی از سرطان ها را افزایش دهند.

با توجه به تحقیقات انجام شده ثابت شده است که مصرف 30 گرم شکلات تلخ 84 درصد، در 8 هفته سبب کاهش قابل توجه التهاب در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می شود.

افزایش کارکرد مغز :

مصرف شکلات تلخ میتواند سبب افزایش عملکرد مغز شده و از ابتلا به بیماری هایی همچون آلزایمر و پارکینسون جلوگیری کند. با توجه به تحقیقات انجام شده وجود فلاونول های موجود در شکلات تلخ سبب بالا رفتن انعطاف پذیری عصبی می شود که این انعطاف پذیری عصبی باعث افزایش توانایی مغز هنگام تشخیص ارتباطات به ویژه هنگام واکنش به بیماری ها است.

سرماخوردگی

درمان سرفه :

یکی از عواملی که سبب ایجاد سرفه می شود وجود التهاب در گلو است که با توجه به خاصیت ضد التهابی شکلات تلخ، میل کردن قطعه ای شکلات سبب از بین رفتن سرفه شما می شود. اما با وجود این خاصیت در شکلات تلخ، بهتر است قبل از مصرف شکلات پزشک خود را مطلع کنید.

دفع احتمالی خطر ابتلا به سرطان :

شکلات تلخ سرشار از فلائونید ها و آنتی اکسیدان ها است. که باعث شده شکلات تلخ دارای توانایی پیشگیری از ابتلا به سرطان ها باشد. اما در ارتباط با این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

ضدآفتابی فوق العاده :

ترکیبات موجود در شکلات تلخ از جمله بیواکتیو از ترکیباتی هستند که برای پوست بسیار مفید می باشند.

همچنین فلاونول های موجود در شکلات تلخ توانایی بالایی در محافظت از پوست در برابر نور خورشید دارند و میتوانند خون رسانی به پوست را افزایش داده و سبب بالا رفتن آب رسانی به پوست شوند.

در نتیجه اگر مجبور بودید زمان زیادی را در معرض نور خورشید قرار بگیرید، برای کاهش آسیب های پوستی حتما از یک هفته تا یک ماه قبل، مصرف شکلات تلختان را افزایش دهید.

ریزش مو

رفع ریزش مو :

وجود آهن فراوان در شکلات تلخ گردش خون در پوست سر را بالا میبرد و روشی بسیار مفید و ساده برای پیشگیری و درمان ریزش مو میباشد.

بهبود کم خونی :

شکلات تلخ سرشار از آهن میباشد و میل کردن این خوراکی خوش طعم، کم بودِ گلبول های قرمز را تامین می کند. همچنین وجود آهن در شکلات تلخ سبب می شود که ایجاد لخته های خونی در رگ ها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. در نتیجه، افراد کم خون حتما شکلات تلخ را در سبد غذایی خودشان جای دهند.

بهبود کبد چرب :

با توجه به تحقیقات انجام شده توسط محققان ایتالیایی مصرف شکلات تلخ به علت وجود مقدار زیادی آنتی اکسیدان در آن، باعث دور شدن از بیماری هایی همچون هپاتیت و کبد چرب می شود.

یبوست

رفع اسهال :

مردم آفریقا در قرن شانزدهم از کاکائو به عنوان دارویی برای درمان اسهال استفاده میکردند. این مساله هنوز هم در بسیاری از کشور ها رواج دارد و کاکائو درمانی برای اسهال میباشد. البته باید توجه داشته باشید که تحقیقات علمی بر روی این موضوع به تازگی شروع شده است.

در یکی از این تحقیقات انجام شده، مشخص شد که ماده ی فلاونوئید موجود در کاکائو با تاثیری که بر روی روده ی کوچک میگذارد سبب بهبود اسهال می شود. شکلات های تلخی که حداقل شصت درصد از کاکائو تشکیل شده باشند هم دارای همین خاصیت می باشند.

بهبود افسردگی :

وجود سروتونین در شکلات تلخ باعث می شود که این ماده ی خوش طعم به عنوان یک ضد افسردگی قوی عمل کرده و تمام خواص یک ضد افسردگی فوق العاده را داشته باشد.

پیشگیری از سکته ی مغزی :

شکلات تلخ باعث آرام شدن بدن می شود و عروق خونی را انعطاف پذیر تر میکند.

همچنین کارکرد سلول های اندوتلیالی که باعث تشکیل سلول های خونی می شوند را بالا میبرد. شکلات تلخ، مانع از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی شده و درصد مبتلا شدن به سکته ی مغزی را کاهش میدهد.

ایمپلنت دندان

سلامت دهان و دندان :

شکلات تلخ دارای تئوبرومین میباشد که مانع از پوسیدگی دندان ها شده و با از بین بردن باکتری های دهان سبب رفع بوی بد دهان می شود. بنابر این اگر به دنبال سلامت دهان و دندان خویش میباشید شکلات تلخ را فراموش نکنید.

خواص شکلات تلخ برای دوران بارداری :

مصرف شکلات تلخ در دوران بارداری بسیار مفید میباشد. زیرا مانع از بروز مشکلاتی مانند پره اکلامپسی pre-eclampsia شده و فشار را بر روی عضلات زنان باردار کاهش میدهد. و علاوه بر ایجاد حس آرامش در مادران، سبب تقویت ایمنی بدنشان می شود.

مفید برای آسم :

شکلات تلخ به علت دارا بودن تئوباریم و متیلکسانتین برای درمان و بهبود بیماری های تنفسی و آسم بسیار مفید می باشد .

افزایش تستوسترون در مردان :

شکلات تلخ علاوه بر بالا بردن تستوسترون در آقایان، جریان خون رسانی به آلت تناسلی را افزایش داده و مانع از ایجاد اختلالات نعوذ می شود. بنابراین توانایی تولید مثل را افزایش میدهد.

پوست صورت

کمک به لایه برداری پوست :

شکلات تلخ در ترکیب با کافئین یک لایه بردار عمیق و فوق العاده میسازد که سبب پوسته شدن تمامی سلول های مرده شده و باعث می شود پوست جدید به راحتی نفس بکشد.

سرشار از ویتامین و مواد معدنی :

شکلات، حاوی حجم زیادی از مواد معدنی همچون منیزیم، پتاسیم، آهن، فسفر، روی و بخشی از ویتامین ها به خصوص ویتامین گروه ب میباشد. شکلات سبب تعادل در رژیم غذایی می شود که البته انتخاب نوع آن هم بسیار مهم میباشد. بنابر این به جای بیسکویت های شکلاتی و.. شکلات تلخ را انتخاب کنید که ارزش غذایی بالایی دارد.

کاهش میزان استرس :

وجود اسید هایی به نام فلاونول در شکلات تلخ که باعث بهبود عملکرد مغز میشوند سبب گشته که افراد بتوانند از شکلات تلخ برای کاهش استرس و اضطراب استفاده کنند. همچنین فلاونول ها باعث میشوند که مغز در موقعیت های استرس زا عملکرد بهتری داشته باشد. تاثیر این مساله به گونه ای است

که باعث می شود ما در شرایط سخت بتوانیم بر استرس خود غلبه کنیم.

درد قلب

کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی :

شکلات تلخ، شامل ترکیباتی است که توانایی حفاظت و مقابله در برابر اکسیداسیون ال دی ال را دارا میباشد. این مساله با گذر زمان باعث می شود سطح کلسترول انباشته شده در رگ های خونی بسیار کمتر شده و درصد ابتلا به بیماری قلبی کاهش پیدا کند.

کاهش وزن :

با توجه به نظر کارشناسان و محققان مصرف شکلات تلخ علاوه بر چربی سوزی فوق العاده، سبب کاهش اشتها و میل به غذا می شود. در نتیجه مصرف شکلات تلخ به طرز قابل توجهی کاهش وزن و لاغری را به دنبال می آورد.

کاهش فشار خون :

شکلات هایی که دارای تلخی کمی میباشند به دلیل دارا بودن فلاوئونید، باعث کاهش فشار خون میشوند. البته باید به این نکته توجه کنید که اگر شکلاتی که مصرف می کنید بیش از حد نرمال قند داشته باشد فشار خونتان را افزایش میدهد.

ریزش مو سکه ای

بالا رفتن حجم مو :

شکلات تلخ سرشار از موادی است که برای موهای شما بسیار مفید میباشند و سبب درخشان شدن و افزایش حجم موهایتان می شوند.

روشنی و درخشش پوست :

این نکته را هیچ وقت فراموش نکنید که استرس، قاتل پوستی زیباست. شکلات تلخ با خاصیت ضد استرسی که دارد سبب می شود که پوست شما درخشان تر و روشن تر شود.

مرطوب کننده ی فوق العاده ی پوست :

شکلات تلخ دارای خاصیت قوی آب رسانی و مرطوب کنندگی میباشد و استفاده ی منظم از آن، پوست شما را به صورت فوق العاده ای مرطوب خواهد کرد.

بهبود عفونت های پوست سر :

شکلات تلخ به علت دارا بودن خاصیت ضد التهابی توانایی بالایی در رفع عفونت های پوست سر شما دارد. بنابر این برای از بین رفتن عفونت های پوست سرتان کافی است شکلات تلخ مصرف کنید.

کاهش مقاومت به انسولین :

مقاومت به انسولین اختلالی است که سلول های بدن نسبت به هورمون انسولین هیچ گونه واکنشی نشان نمیدهند. این مساله سبب افزایش غیر طبیعی گلوکز خون می شود که زمینه ای برای ایجاد پیش دیابت و دیابت نوع ۲ می باشد . در سال 2018 مطالعه ای انجام شد که در آن سطح گلوکز خون و رابطه ی آن با میزان مصرف شکلات تلخ افراد در اسپانیا مورد بررسی قرار گرفت که نتیجه ی تحقیق بر این اساس بود که خوردن 48 گرم شکلات 70 درصد به صورت روزانه سبب پایین آمدن سطح گلوکز ناشتا شده و به کاهش مقاومت در برابر انسولین کمک شایانی میکند.

شکلات تلخ

آیا شکلات تلخ قند دارد؟

اگر بخواهیم به صورت کلی راجع به این موضوع صحبت کنیم باید بگوییم که شکلاتی وجود ندارد که هیچگونه قند و شکر نداشته باشد. همانطور که می دانید شکلات تلخ دارای درصد های مختلفی است و هرچه درصد تلخی آن افزایش پیدا می کند قند موجود در آن کمتر می باشد. یعنی شکلات تلخ قند دارد اما میزان آن با توجه به درصدش متفاوت می باشد و با درصد بالا میزان قند بسیار کم می باشد. بنابر این شکلات تلخ برای قند خون نمی تواند مضر باشد. به شرط آنکه درصد آن زیاد باشد.

شکلات تلخ برای دیابت

خوراکی های حاوی کلسترول می توانند یکی از مهم ترین عوامل ایجاد دیابت باشند. زیرا قند خون را افزایش می دهند. این مساله راجع به شکلات نیز صدق می کند. اما شکلات تلخ بسیار متفاوت عمل می کند. زیرا عاری از قند زیاد، شیرین کننده ها و رنگ افزا ها است.

سرماخوردگی

شکلات تلخ برای سرماخوردگی

شکلات تلخ به دلیل آنتی اکسیدان هایی که دارد می تواند در تقویت سیستم ایمنی موثر باشد. و همین موضوع می تواند به بهبود سرماخوردگی و جلوگیری از ابتلا به آن کمک کند. علاوه بر این، بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است شکلات تلخ به دلیل داشتن تئوبورمین می تواند تاثیر مثبتی بر روی بهبود سرفه داشته باشد. بنابر این هنگامی که سرماخورده اید می توانید با خیال راحت شکلات تلخ مصرف کنید.

چه کسانی نباید شکلات تلخ بخورند؟

مادران شیرده بهتر است از میزان محدودی شکلات استفاده کنند.

همچنین افرادی که میگرن داشته، مشکلات گوارشی و آلرژی دارند بهتر است شکلات تلخ مصرف نکنند.

ما مصرف شکلات را به افرادی که از بی خوابی رنج می برند و کسانی که میزان اسید اوریک خونشان بالا می باشد هم سفارش نمی کنیم.

 

کاشت ناخن

آموزش جامع کاشت ناخن با ژل و پودر

۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان مشاهده و خرید
هانیه طهماسبی

هانیه طهماسبی

نویسنده این مطلب

155 مطلب